Asus Radeon R9 280X DirectCUII TOP problem/krashar

Permalänk
Medlem

Asus Radeon R9 280X DirectCUII TOP problem/krashar

Tjenare, köpte ett begagnat grafikkort igår som var några månader gammalt med garanti kvar. Kopplade i det i all hast och glömde att sweepa bort gamla drivers. Den krashade efter ungefär 15 minuter i Diablo, och var tvungen att slå av och på nätagget för att den skulle gå igång igen. Startade upp datorn igen och körde in drivarna från skivan. 15 minuter senare i Diablo krashade den igen. Och nu var jag tvungen att dra ut sladden till nätagget innan jag fick igång den. Efter det sweepade jag bort alla drivarna med http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...

Och la in dom från skivan. (Blir inte klok på hur AMD:s hemsida fungerar nuförtiden.) Lyckas bara ladda ner deras cataclysm crap program. Hittar inga gamla hederliga drivare.

Då iaf gick datorn stabilt i två timmar i "load". Men nu idag han jag inte mer än starta Diablo igen så krashade den och jag var tvungen att starta om nätagget för att få igång den.

Har ett fractal design 650watt och gamla graffekortet var ett XFX 6950.

Tacksam för svar, håller tummarna för att sweclockers kan hjälpa mig annars måste jag försöka reklamera kortet imorn på garantin.

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Medlem

Skulle reklamera kortet, du hade ju inge problem med ditt förra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Skulle reklamera kortet, du hade ju inge problem med ditt förra.

Näe, är väl inne på det. 650w ska ju räcka gott och väl till ett 280x?

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

650w räcker garanterat till ett 280x. Det duger fint till även 290x eller 780ti för delen. Så däri ligger garanterat inte problemet. Riggen i min signatur drivs t.ex av ett 5-6 år gammalt Corsair agg på 650w.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

650w räcker garanterat till ett 280x. Det duger fint till även 290x eller 780ti för delen. Så däri ligger garanterat inte problemet. Riggen i min signatur drivs t.ex av ett 5-6 år gammalt Corsair agg på 650w.

Okej, nå det blir att reklamera det imorn då..

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tempest:

Tjenare, köpte ett begagnat grafikkort igår som var några månader gammalt med garanti kvar. Kopplade i det i all hast och glömde att sweepa bort gamla drivers. Den krashade efter ungefär 15 minuter i Diablo, och var tvungen att slå av och på nätagget för att den skulle gå igång igen. Startade upp datorn igen och körde in drivarna från skivan. 15 minuter senare i Diablo krashade den igen. Och nu var jag tvungen att dra ut sladden till nätagget innan jag fick igång den. Efter det sweepade jag bort alla drivarna med http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...

Och la in dom från skivan. (Blir inte klok på hur AMD:s hemsida fungerar nuförtiden.) Lyckas bara ladda ner deras cataclysm crap program. Hittar inga gamla hederliga drivare.

Då iaf gick datorn stabilt i två timmar i "load". Men nu idag han jag inte mer än starta Diablo igen så krashade den och jag var tvungen att starta om nätagget för att få igång den.

Har ett fractal design 650watt och gamla graffekortet var ett XFX 6950.

Tacksam för svar, håller tummarna för att sweclockers kan hjälpa mig annars måste jag försöka reklamera kortet imorn på garantin.

Catalyst är deras namn på sina grafikdrivrutiner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Formatera tycker jag och prova kortet på en annan dator. Hade en 280x som inte ville funka alls i ena av mina burkar och i andra hur fint som helst. Du bör söka lite mer om det är just kortet som är fel på eller annat mjukvara fel

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Formatera tycker jag och prova kortet på en annan dator. Hade en 280x som inte ville funka alls i ena av mina burkar och i andra hur fint som helst. Du bör söka lite mer om det är just kortet som är fel på eller annat mjukvara fel

Har lämnat in det där det är köpt, så får se då vad dom säger. Förhoppningsvis hittar dom något fel på det Annars är ju uppenbarligen felet i min burk.

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tempest:

Har lämnat in det där det är köpt, så får se då vad dom säger. Förhoppningsvis hittar dom något fel på det Annars är ju uppenbarligen felet i min burk.

Kör inte drivrutinerna ifrån skivan utan tanka hem Catalyst senaste och kör på de.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av tempest:

Tjenare, köpte ett begagnat grafikkort igår som var några månader gammalt med garanti kvar. Kopplade i det i all hast och glömde att sweepa bort gamla drivers. Den krashade efter ungefär 15 minuter i Diablo, och var tvungen att slå av och på nätagget för att den skulle gå igång igen. Startade upp datorn igen och körde in drivarna från skivan. 15 minuter senare i Diablo krashade den igen. Och nu var jag tvungen att dra ut sladden till nätagget innan jag fick igång den. Efter det sweepade jag bort alla drivarna med http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...

Och la in dom från skivan. (Blir inte klok på hur AMD:s hemsida fungerar nuförtiden.) Lyckas bara ladda ner deras cataclysm crap program. Hittar inga gamla hederliga drivare.

Då iaf gick datorn stabilt i två timmar i "load". Men nu idag han jag inte mer än starta Diablo igen så krashade den och jag var tvungen att starta om nätagget för att få igång den.

Har ett fractal design 650watt och gamla graffekortet var ett XFX 6950.

Tacksam för svar, håller tummarna för att sweclockers kan hjälpa mig annars måste jag försöka reklamera kortet imorn på garantin.

Tjena, jag lånar tråden här lite då jag också har problem med mitt ASUS 280X DirectCUII TOP.

Jag hade ett MSI 280X innan som jag bytte in på garanti då det hade nåt konstigt ljud och fick ASUS-kortet istället. Installerade kortet och gjorde precis som du, jag tog inte bort de gamla drivrutinerna. Det tog inte lång stund innan hela skärmen blev grå och jag var tvungen att starta om datorn. Då använde jag DDU för att ta bort alla drivrutiner och installerade de senaste från AMDs hemsida. Samma sak igen, skärmen blev grå och jag var tvungen att starta om datorn.

Hur gick det för dig när du reklamerade kortet? Jag felanmälde nämligen mitt till Inet förut idag efter kontakt med support. Blev tveksam på om det ändå var jag som hade klantat mig med nån mjukvara tills jag hittade denna tråden. Problemen lät för lika för att vara olika så att säga...

Någon som vet om detta är ett vanligt problem med ASUS 280X-kort? Och om det faktiskt är hårdvarufel eller om det är nån mjukvara?

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k Moderkort: MSI Z87 G45 Gaming RAM: Crucial BallistiX Sport 1600MHz 8GB GPU: MSI GTX 770 Nätaggregat: Corsair CX 600M Chassi: Corsair Carbide 330R