AMD öppnar beta-program för Mantle

Permalänk
Melding Plague

AMD öppnar beta-program för Mantle

Applikationsgränssnittet Mantle är fortfarande i Beta och har hittills varit stängt förutom för ett fåtal utvalda spelutvecklare. Nu bjuder AMD in fler utvecklare att få tillgång till Mantle.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Trevligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Låter intressant!
Kanske det härjande bli Mantles räddning och uppskjut,
Men det återstår fortfarande att se om förändringarna blir stora.
För mig personligen var det inget jättelyft i Battlefield 4 men förhoppningsvis blir det mer

Visa signatur

Min Pärla: [Corsair Obsidian 650D] [Antec 900W] MSI Radeon R9 290] [Intel Core i7 2600K@4,7Ghz 1.33V] [4x4Corsair Vengeance@1600MHz] [Asus P8 Z68] [Western Digital Green 1TB] [Samsung Evo 250 GB]
Side Stuff: [Asus VG248QE 144 Hz] [Steel Series 7G] [Razer Imperator] [Siberia USB Edition]

Permalänk
Medlem

Epic Games + UE4 kanske man får hoppas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mycket bra att det går frammåt på renderingsfronten. Mer press på latmaskarna bakom DX.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Så länge Epic Games har ett nära samarbete med Nvidia. Så lär mantle aldrig komma till UE4. Det är bara att titta tillbaka på hur det var med EU3 för att förstå varför.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg men är detta open source? Kan jag som har Nvidia GPU/AMD CPU använda detta eller måste jag ha AMD GPU?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Kommer inte ihåg men är detta open source? Kan jag som har Nvidia GPU/AMD CPU använda detta eller måste jag ha AMD GPU?

Just nu låst för endast AMD. Dom har diskuterat att släppa det fritt i framtiden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lexius:

Kommer inte ihåg men är detta open source? Kan jag som har Nvidia GPU/AMD CPU använda detta eller måste jag ha AMD GPU?

Just nu är det låst till hårvara från AMD och bara ett fåtal utvalda utvecklare har tillgång till mjukvaran. De kommer snart släppa in fler utvecklare som nyheten säger men det är fortfarande stängd beta. Alltså bara utvalda mjukvaruutvecklare och fortfarande bara grafikkort från GNC-grafikkort från AMD. De har däremot sagt att det kommer öppnas för alla grafikkort senare och de har även sagt att de överväger att lämna över projektet till någon annan organisation, så som Khronos som utvecklar OpenGL. Fast först tänker de tydligen bli klar med betatesterna vilket verkar vettigt.

Personligen tror jag att det kommer landa under Khronos där AMD redan är med. På så vis kan de få ut tekniken till den breda massa och de kan få med Nvidia och Intel på tåget. För jag tror inte att Nvidia skulle svälja sin stolthet och implementera stöd för Mantle även om det var fritt helt enkelt för att de tjänar mer på att bara tiga ihjäl det. Utan brett stöd så blir det inget med det, något som Nvidia har egen erfarenhet av. Stödet för PhysX på grafikkort är ju långt ifrån utbrett och de titlar som har det är nära samarbete med Nvidia vilket betyder att Nvidia själva har fått pumpa in pengar i projektet. Ofta genom att låna ut egen personal.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Just nu är det låst till hårvara från AMD och bara ett fåtal utvalda utvecklare har tillgång till mjukvaran. De kommer snart släppa in fler utvecklare som nyheten säger men det är fortfarande stängd beta. Alltså bara utvalda mjukvaruutvecklare och fortfarande bara grafikkort från GNC-grafikkort från AMD. De har däremot sagt att det kommer öppnas för alla grafikkort senare och de har även sagt att de överväger att lämna över projektet till någon annan organisation, så som Khronos som utvecklar OpenGL. Fast först tänker de tydligen bli klar med betatesterna vilket verkar vettigt.

Personligen tror jag att det kommer landa under Khronos där AMD redan är med. På så vis kan de få ut tekniken till den breda massa och de kan få med Nvidia och Intel på tåget. För jag tror inte att Nvidia skulle svälja sin stolthet och implementera stöd för Mantle även om det var fritt helt enkelt för att de tjänar mer på att bara tiga ihjäl det. Utan brett stöd så blir det inget med det, något som Nvidia har egen erfarenhet av. Stödet för PhysX på grafikkort är ju långt ifrån utbrett och de titlar som har det är nära samarbete med Nvidia vilket betyder att Nvidia själva har fått pumpa in pengar i projektet. Ofta genom att låna ut egen personal.

Har aldrig kollat exakt vad Khronos håller på med nu för tiden, men efter att tittat igenom deras projekt så tror jag en rätt träffsäker gissning är att Mantle knappast kommer hamna där. I princip alla nu aktiva projekt hos Khronos är relaterade till OpenGL, OpenGL ES och Open CL, de förderlar Mantle har finns redan i de senaste versionerna av OpenGL och är även på väg in i OpenGL ES (mobiler/pekplattor). Varför skulle man då ta in ett nytt API om det inte direkt tillför något när man har de APIer som redan stöds av i princip alla existerande relevanta OS (enda undantagen är Windows Phone och Windows RT men de stödjer ju inte Mantle heller) och alla existerande GPUer?

Mantle kan naturligtvis bli öppet och rent teoretiskt fungerar för alla GPUer ändå, men knappast bli under Khronos försorg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mantle är ett dött api för det kommer aldrig någonsin fungera med ett nvidiakort. Utvecklare borde satsa på opengl i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Mantle är ett dött api för det kommer aldrig någonsin fungera med ett nvidiakort. Utvecklare borde satsa på opengl i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det nu är ett bättre alternativ varför har man inte gjort det tidigare? Varför är utvecklarna intresserade av AMDs Mantle?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Epic Games + UE4 kanske man får hoppas?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta vore riktigt najs.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv

Härligt att länken är ganska död (eller inte död men, tryck på den så ser ni). Hur fasiken ansöker man?

EDIT: NEvermind står ju där hur man gör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The-Architect:

Mantle är ett dött api för det kommer aldrig någonsin fungera med ett nvidiakort. Utvecklare borde satsa på opengl i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Om NVidia spelar med så kommer det gå. Hela grejen med Mantle och GCN är något som inte bara AMD kan nyttja ifrån, hoppas att NVidia implementerar liknande lösningar som kanske rentav blir mantle kompatibla, isåfall tjänar preics alla inblandade på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Om det nu är ett bättre alternativ varför har man inte gjort det tidigare? Varför är utvecklarna intresserade av AMDs Mantle?

Det enda "intresse" för mantle jag sett är sponsrade artiklar. Men visst, vill du vurma för ett proprietärt API som aldrig kommer funka på annan hårdvara än den från amd i stället för opengl som har samma funktionalitet men stöds av allt från brödrostar till rymdskepp så för all del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The-Architect:

Det enda "intresse" för mantle jag sett är sponsrade artiklar. Men visst, vill du vurma för ett proprietärt API som aldrig kommer funka på annan hårdvara än den från amd i stället för opengl som har samma funktionalitet men stöds av allt från brödrostar till rymdskepp så för all del.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bevisligen ett visst intresse från en del utvecklare med tanke på att EA och Dice har lagt ner mycket tid och en del pengar på det. Finns även fler utvecklare som verkar vara intresserade så något av värde verkar de ju ha. Ett stort problem just nu är ju bristen på information kring Mantle. De som är inblandade vet mer än vi vanliga dödliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24