Permalänk

Strömförande HDMI kabel [SOLVED]

Tja!

Har HDMI kabel kopplad mellan datorn och TV (Panasonic Plasma) som nu har blivit strömförande. Så jag tänkte kolla efter lite experthjälp här.

Upptäckte problemet när jag inte kunde koppla om ljudet från datorhögtalare till TVn. Skulle testa att rycka ur och sätta i kontakten och då kittlade det duktigt i armen mellan chassit och hdmi sladden.

Grejen är den att sladden är ny (behövde en längre när jag flyttade datorn). Förut har jag haft datorn och TVn kopplade från samma strömuttag men nu så har jag dem i olika uttag. Det är ojordade uttag kan tilläggas. Kan det vara problem med jordningen som gör det eller är det sladden som är kass?
Riskerar jag att skada TVn eller datorn om jag kopplar in den igen?
Om det är jordning finns det något jag kan köpa som ordnar till problemet?

Jag bor i en lägenhet från 50 talet så det är inte så aktuellt att dra om elen.

Tack på förhand!

Mvh Danne

Problemet är löst.
Permalänk
Medlem

testa dra ut antennsladden och se om det är samma problem.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danneattack:

Tja!

Har HDMI kabel kopplad mellan datorn och TV (Panasonic Plasma) som nu har blivit strömförande. Så jag tänkte kolla efter lite experthjälp här.

Upptäckte problemet när jag inte kunde koppla om ljudet från datorhögtalare till TVn. Skulle testa att rycka ur och sätta i kontakten och då kittlade det duktigt i armen mellan chassit och hdmi sladden.

Grejen är den att sladden är ny (behövde en längre när jag flyttade datorn). Förut har jag haft datorn och TVn kopplade från samma strömuttag men nu så har jag dem i olika uttag. Det är ojordade uttag kan tilläggas. Kan det vara problem med jordningen som gör det eller är det sladden som är kass?
Riskerar jag att skada TVn eller datorn om jag kopplar in den igen?
Om det är jordning finns det något jag kan köpa som ordnar till problemet?

Jag bor i en lägenhet från 50 talet så det är inte så aktuellt att dra om elen.

Tack på förhand!

Mvh Danne

Det är inget fel på kabeln, utan det beror på att du har enheterna inkopplade i olika uttag. Och ja, det kan skada TVn eller datorn. Försök koppla enheterna i samma uttag så slipper du förmodligen problemet. Har du dator och TV i olika rum nu så rekommenderar jag dig att flytta enheterna till samma rum.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade/har samma hos mig.
Satte en avskiljare på antennsladden, annars går tv sönder. (Dödade förra tv:n och höll på att fördärva nuvarande)
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/antenn/antennkabel/HQ-...

Men lösningen på grundproblemet är nog jordning/samma uttag som folket ovan säger.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Tack för snabba svar! Ska testa att dra en förlängningssladd från gamla strömuttaget och se om det hjälper!

Typiskt när man slet i timmar i går och drog kablarna snyggt (Ja jag testade självklart hdmi kabeln innan jag drog den och då funkade allt prima såklart)

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem och löste det som många redan sagt genom att sätta dem i samma uttag.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Sådär nu har jag testat med att använda gamla strömuttaget och det verkar som att det gjorde susen!
Nu får jag ljud igen och jag har försökt att få ström i mig igen men jag klarade mig! Haha det var nervöst att sätta dit fingrarna för man vill ju inte få sig en kyss

Tack för all snabb hjälp och hoppas att tråden hjälper någon annan i nöd!

Mvh Danne