Permalänk
Medlem
Skrivet av olesson:

Okej,

Jag har inte Ventilation i klädkammaren. Men när jag är på jobbet så tänkte jag ha öppet dörren. En kompis säger att jag ska sätta en golvfläkt där med !

En fläkt kan vara bra för att flytta lite på luften så det inte står stilla, men det beror på hur stort utrymmet är, hur mycket servrar och värmeutveckling du har. Testa dig fram är mitt tips.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

ang kylning

se till att ingående luft och utgående luft är jämn
så inte nån av dom 2 typerna är ojämn

luftflödet skall vara jämnt med ingående utgående

Hemma har jag en mobil ac om de skulle bli varmt

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

ang kylning

se till att ingående luft och utgående luft är jämn
så inte nån av dom 2 typerna är ojämn

luftflödet skall vara jämnt med ingående utgående

Hemma har jag en mobil ac om de blir varm på sommarn

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

när vi ändå pratar kylning, värme stiger, det går att skapa ett relativt okay passivt drag om man ställer grejer rätt och har en stor glipa undertill i dörren för "insug", och ett större hål i tak för "utblås"

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimmyQ:

när vi ändå pratar kylning, värme stiger, det går att skapa ett relativt okay passivt drag om man ställer grejer rätt och har en stor glipa undertill i dörren för "insug", och ett större hål i tak för "utblås"

Det var faktiskt ett väldigt vettigt tips, det ska jag definitivt tänka på nästa gång jag bygger om serverrummet!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Hur mycket el Dra din serverhall i månaden Kr^PacMan ? Och vad kostar det ungefär ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olesson:

Hur mycket el Dra din serverhall i månaden Kr^PacMan ? Och vad kostar det ungefär ?

Jag har ju optimerat den för att den ska dra så lite ström som möjligt. Alla "gamla" servrar jag hade tidigare var väldigt strömslukande och därmed har jag bytt ut de flesta mot nyare som drar betydligt mindre energi. I skrivande stund ligger elförbrukningen på cirka 350W totalt (alla servrar samt switch, dock ej skärmen som tänds endast när någon rör sig i rummet) vilket jag är mycket nöjd med. Om man omsätter det i direkta elkostnader är det väl ungefär 250 spänn i månaden. Övervakar allt via en Vattenfall Smart Plug.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har ju optimerat den för att den ska dra så lite ström som möjligt. Alla "gamla" servrar jag hade tidigare var väldigt strömslukande och därmed har jag bytt ut de flesta mot nyare som drar betydligt mindre energi. I skrivande stund ligger elförbrukningen på cirka 350W totalt (alla servrar samt switch, dock ej skärmen som tänds endast när någon rör sig i rummet) vilket jag är mycket nöjd med. Om man omsätter det i direkta elkostnader är det väl ungefär 250 spänn i månaden. Övervakar allt via en Vattenfall Smart Plug.

Okej,

Ne den server jag har är rätt gammal 7 år ca. Så man kanske skulle ta köpa in sig en ny då.

Det är en Dell Poweredge 2950 med dubbla 750 w nätaggregat.

Sen undra jag med hur mycket la du ner på din Filserver ca "utan diskarna" ?

Permalänk
Medlem

Intressant elförbrukning

kör du nån slags sleep mode på servrarna?

pga visa problem med värme fick jag
köpa ett rackskåp med kylagg

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olesson:

Okej,

Ne den server jag har är rätt gammal 7 år ca. Så man kanske skulle ta köpa in sig en ny då.

Det är en Dell Poweredge 2950 med dubbla 750 w nätaggregat.

Sen undra jag med hur mycket la du ner på din Filserver ca "utan diskarna" ?

Japp, både för strömförbrukningens skulle men även ljudnivån. När man bygger eget kan man mer eller mindre göra det ljudlöst (något som flickvänner uppskattar vill jag lova).

Alla kostnader står i filserver-galleriet, men cirka 8500 fick jag pröjsa för komponenterna. (edit: stod visst på första forumsidan på filservergalleriet)

Skrivet av sorce:

Intressant elförbrukning

kör du nån slags sleep mode på servrarna?

pga visa problem med värme fick jag
köpa ett rackskåp med kylagg

Har kanske billig el, vad vet jag? Elförbrukningen övervakas ju hela tiden också, så jag kan se om något drar mer än det borde.

Jag har funderat på någon form av AC, men är inte riktigt där än. Idag köpte jag dock två web-lastbalanserare (1U) och de kommer förmodligen dra upp totala strömförbrukningen cirka 100 watt, samt höja temperaturen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Japp, både för strömförbrukningens skulle men även ljudnivån. När man bygger eget kan man mer eller mindre göra det ljudlöst (något som flickvänner uppskattar vill jag lova).

Alla kostnader står i filserver-galleriet, men cirka 8500 fick jag pröjsa för komponenterna. (edit: stod visst på första forumsidan på filservergalleriet)

Har kanske billig el, vad vet jag? Elförbrukningen övervakas ju hela tiden också, så jag kan se om något drar mer än det borde.

Jag har funderat på någon form av AC, men är inte riktigt där än. Idag köpte jag dock två web-lastbalanserare (1U) och de kommer förmodligen dra upp totala strömförbrukningen cirka 100 watt, samt höja temperaturen..

Okej Jag bor själv så Mest jag undra om granarna horder under mig ! Jag bor på femte vångien

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Oj det här var grejer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Idag köpte jag dock två web-lastbalanserare (1U) och de kommer förmodligen dra upp totala strömförbrukningen cirka 100 watt, samt höja temperaturen..

Vad för lb?
Sjäv kör jag med Zen Load virtuellt, har satt upp flera stycken nu under våren åt ett par kunder, funkar perfekt. dessutom är den gratis.
testa den.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JenzA:

Vad för lb?
Sjäv kör jag med Zen Load virtuellt, har satt upp flera stycken nu under våren åt ett par kunder, funkar perfekt. dessutom är den gratis.
testa den.

Det är två stycken Zeus ZXTM 2000 LB. Dock har jag inte fått liv i dem, de vägrar ge output via VGA och seriellt. Köpte dem för ett relativt billigt pris och enheterna hade tydligen tagits direkt från produktion, så förstår inte varför de inte bootar som de ska. De bygger på relativt standard-hårdvara så nästa steg för mig är att köra in en Port80h-testare och se var i POST-sekvensen de fasnar.

Även om det är extremt overkill att köra lastbalanserare för mina små sajter vore det coolt att testa, ska kika på Zen!

Edit: En bild på dem:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevliga