Datorn hänger sig vid mediauppspelning på nätet...

Permalänk

Datorn hänger sig vid mediauppspelning på nätet...

Hej, min dator jag byggde för drygt ett och ett halvt år sedan beter sig till och från jobbigt när det kommer till mediauppspelning via nätet, problemen uppstår när jag tittar på videos från b.la. Netflix, Youtube, Twitch, play-kanaler men även när jag spelar upp musik via Google Music...

Vad som händer är att efter en stunds tittande/lyssnande att bilden fryser helt men ljudet fortsätter i slow motion, ljudet spelas upp i kanske 1/10-del av den verkliga hastigheten, och så här fortsätter det mellan kanske 5-30 sekunder innan det släpper och sedan fortsätter som vanligt, men om det har hänt en gång så kan man vara säker på att det kommer hända igen inom loppet av 10 minuter, det går inte heller att göra något med datorn medan den håller på såhär, allt är fruset, detta gör såklart att man gärna inte tittar på videos på nätet...

Det här är ett problem som kommer och går, ibland går det månader utan att det händer och man hinner tänka att problemet kanske självläkt, men förr eller senare hittar det alltid tillbaka under en period. Man kan aldrig heller förutspå när det kommer hända heller under uppspelningen.

Jag använder Chrome som webbläsare men problemet uppstår även i Firefox, jag har testat att ominstallera Chrome, men det gör ingen skillnad, problemet uppstår aldrig om jag spelar upp filmer lokalt via VLC eller musik genom iTunes eller Spotify och det händer aldrig heller när jag spelar spel på datorn. Ominstallerade nyligen även mina grafikkortsdrivrutiner, utan att det gjorde någon skillnad.

Någon som vet vad detta beror på eller vad som kan tänkas bota problemet?

Specifikationer:
Operativsystem: Windows 7 Home Premium
Moderkort: MSI Z77A-S01 ATX
HDD: 2TB Western Digital Caviar Green
CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
CPU-kylare: Intel standard
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 2048MB TwinFrozr III
PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze
Trådlöst nätverkskort: D-Link DWA-556
Case: Corsair Carbide 200R
DVD±RW Samsung 24X DL OEM
Högtalare: Logitech Z323 2.1

Potentiell lösning: Tror antagligen jag hittat vad det var som orsakade problemet, och som det klurats på i tråden här så var det mycket riktigt nätverkskortet (D-Link DWA-556) som av någon anledning spökade, eller rättare sagt drivrutinen för det spökade, sedan jag rullade tillbaka en uppdatering för kortet genom Enhetshanteraren i Windows så har jag inte upplevt problemet.

Just nu ligger kortet på drivrutinsversion 8.0.0.162 och med den upplever jag inga problem men om jag laddar ner den valfria uppdateringen för kortet som finns tillgänglig genom Windows Update återkommer det. Om du upplever samma eller liknande problem, gå in i Enhetshanteraren och klicka på "Återställ tidigare drivrutin" och se om det hjälper, det verkar det ha gjort för mig, än så länge.

Permalänk
Skrivet av HyvelTjuven:

Hej, min dator jag byggde för drygt ett och ett halvt år sedan beter sig till och från jobbigt när det kommer till mediauppspelning via nätet, problemen uppstår när jag tittar på videos från b.la. Netflix, Youtube, Twitch, play-kanaler men även när jag spelar upp musik via Google Music...

Vad som händer är att efter en stunds tittande/lyssnande att bilden fryser helt men ljudet fortsätter i slow motion, ljudet spelas upp i kanske 1/10-del av den verkliga hastigheten, och så här fortsätter det mellan kanske 5-30 sekunder innan det släpper och sedan fortsätter som vanligt, men om det har hänt en gång så kan man vara säker på att det kommer hända igen inom loppet av 10 minuter, det går inte heller att göra något med datorn medan den håller på såhär, allt är fruset, detta gör såklart att man gärna inte tittar på videos på nätet...

Det här är ett problem som kommer och går, ibland går det månader utan att det händer och man hinner tänka att problemet kanske självläkt, men förr eller senare hittar det alltid tillbaka under en period. Man kan aldrig heller förutspå när det kommer hända heller under uppspelningen.

Jag använder Chrome som webbläsare men problemet uppstår även i Firefox, jag har testat att ominstallera Chrome, men det gör ingen skillnad, problemet uppstår aldrig om jag spelar upp filmer lokalt via VLC eller musik genom iTunes eller Spotify och det händer aldrig heller när jag spelar spel på datorn. Ominstallerade nyligen även mina grafikkortsdrivrutiner, utan att det gjorde någon skillnad.

Någon som vet vad detta beror på eller vad som kan tänkas bota problemet?

Specifikationer:
Operativsystem: Windows 7 Home Premium
Moderkort: MSI Z77A-S01 ATX
HDD: 2TB Western Digital Caviar Green
CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
CPU-kylare: Intel standard
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 2048MB TwinFrozr III
PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze
Trådlöst nätverkskort: D-Link DWA-556
Case: Corsair Carbide 200R
DVD±RW Samsung 24X DL OEM
Högtalare: Logitech Z323 2.1

Dold text

så det hackar/laggar när du kör streamat ? vilken uppkoppling har du. vad betalar du för & vad får du ut.
testa med nån annan dator.

den har väl svårt buffra det som ska spelas upp.
uppdaterat flashplayer. silverlight, osv
alla uppdateringar i windows ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hej, Jag hade liknande problem med min dator men bytte till kabel och inaktiverade nätverkskortet (D-Link DWA-556) och då slutade problemet för mig. Men för ca 10min sedan tuggade sambons kanin sönder nätverkskabeln och jag tänkte prova med kortet igen och problemet upptogs igen. Här är min gamla tråd http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

MVH b0tMaN

Permalänk
Skrivet av jonatan80:
Dold text

så det hackar/laggar när du kör streamat ? vilken uppkoppling har du. vad betalar du för & vad får du ut.
testa med nån annan dator.

den har väl svårt buffra det som ska spelas upp.
uppdaterat flashplayer. silverlight, osv
alla uppdateringar i windows ?

Har en 100/100 mbits uppkoppling, problemet är inte den, det fungerar som det ska på andra datorer i hushållet.
Chrome har inbyggt flash som är uppdaterat, silverlight är uppdaterat det med, windows uppdaterade sig senast igår.

Skrivet av b0tman:

Hej, Jag hade liknande problem med min dator men bytte till kabel och inaktiverade nätverkskortet (D-Link DWA-556) och då slutade problemet för mig. Men för ca 10min sedan tuggade sambons kanin sönder nätverkskabeln och jag tänkte prova med kortet igen och problemet upptogs igen. Här är min gamla tråd http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

MVH b0tMaN

Heh, skulle nästan inte ens bli förvånad om det är nätverkskortet som är skurken i även detta dramat, har haft så mycket problem med det vad gäller drivrutiner och oförmåga att koppla till nätverk med just det, det har dock fungerat som det ska den senaste tiden, kändes dock inte som att det skulle kunna vara relaterat till detta fel men jag får kanske testa att dra in en kabel och se om det hänger kvar. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Tjo HyvelTjuven, Jag är säker att det är mitt nätverkskort (d-link dwa-556 xtrem n pcie desktop adapter) som är boven i mitt dramat. Jag har testat byta port på moderkortet och några olika drivrutiner, men inget verkar funka. Fast nu kör jag på Windows 7's drivrutiner, D-Links kan jag inte ens få ner för tillfället. Blir att åka och köpa en ny kabel.
Btw någon som vet något program man kan kolla om det är något hårdvarufel på kortet.

MVH b0tMaN

Permalänk
Skrivet av b0tman:

Tjo HyvelTjuven, Jag är säker att det är mitt nätverkskort (d-link dwa-556 xtrem n pcie desktop adapter) som är boven i mitt dramat. Jag har testat byta port på moderkortet och några olika drivrutiner, men inget verkar funka. Fast nu kör jag på Windows 7's drivrutiner, D-Links kan jag inte ens få ner för tillfället. Blir att åka och köpa en ny kabel.
Btw någon som vet något program man kan kolla om det är något hårdvarufel på kortet.

MVH b0tMaN

Hej botman, för första gången hände det nu i ett spel, spelade en match Team Fortress 2 och datorn frös på precis samma sätt där ljudet fortsätter i slow motion, repeterandes och jag kan inte göra någonting alls...
Hur ser problemet ut för dig lite mer exakt? Är det som för mig att bilden fryser och ljudet fortsätter i slowmotion och du kan inte göra något alls innan det bestämmer sig för att släppa?

Permalänk

Tror antagligen jag hittat vad det var som orsakade problemet, och som det klurats på i tråden här så var det mycket riktigt nätverkskortet (D-Link DWA-556) som av någon anledning spökade, eller rättare sagt drivrutinen för det spökade, sedan jag rullade tillbaka en uppdatering för kortet genom Enhetshanteraren i Windows så har jag inte upplevt problemet.

Just nu ligger kortet på drivrutinsversion 8.0.0.162 och med den upplever jag inga problem men om jag laddar ner den valfria uppdateringen för kortet som finns tillgänglig genom Windows Update återkommer det. Om du upplever samma eller liknande problem, gå in i Enhetshanteraren och klicka på "Återställ tidigare drivrutin" och se om det hjälper, det verkar det ha gjort för mig, än så länge.