Permalänk
Medlem

torrent upload är slött

Hejsan!
Jag har lite problem med min upload när jag använder mig av torrent trafik.
Jag sitter på en bra lina (250/100) http://www.speedtest.net/my-result/3515240239
Men jag kommer aldrig upp i mer än 700ish kbit/s i upload. Download ligger ca 10mb/s vilket också är slött för linan, men inte helt underkänt.

Lite info om min setup.
Nätverkskrets: ASUS P8Z77-V PRO integrerat LAN(har inte kollat exakt vilken krets den använder.)
ISP: Bredbandsbolaget
torrentprogram: Olika, uToorent, qBittorrent, Tiaxti.
Router: ASUS RT-AC66U

Behöver ni mer info hör av er.
Mvh

Permalänk
Medlem

Kan ju fråga vem du seedar till? Är det en polare med bra hastighet eller en okänd mängd datorer med okänd hastighet?
Felet kanske inte ligger hos dig?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beltet:

Hejsan!
Jag har lite problem med min upload när jag använder mig av torrent trafik.
Jag sitter på en bra lina (250/100) http://www.speedtest.net/my-result/3515240239
Men jag kommer aldrig upp i mer än 700ish kbit/s i upload. Download ligger ca 10mb/s vilket också är slött för linan, men inte helt underkänt.

Lite info om min setup.
Nätverkskrets: ASUS P8Z77-V PRO integrerat LAN(har inte kollat exakt vilken krets den använder.)
ISP: Bredbandsbolaget
torrentprogram: Olika, uToorent, qBittorrent, Tiaxti.
Router: ASUS RT-AC66U

Behöver ni mer info hör av er.
Mvh

Vänta lite nu. 10mbps eller 10mBps? Stor skillnad på de två. 10MBps är 125mbit~, men 10mbps är just det; 10mbps av dina 250mbps. Har du 700kbps eller 700KBps upp i torrent (antar kbit då du skrev det, men kan vara bra att extrakolla).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Hejsan!
Jag har lite problem med min upload när jag använder mig av torrent trafik.
Jag sitter på en bra lina (250/100) http://www.speedtest.net/my-result/3515240239
Men jag kommer aldrig upp i mer än 700ish kbit/s i upload. Download ligger ca 10mb/s vilket också är slött för linan, men inte helt underkänt.

Lite info om min setup.
Nätverkskrets: ASUS P8Z77-V PRO integrerat LAN(har inte kollat exakt vilken krets den använder.)
ISP: Bredbandsbolaget
torrentprogram: Olika, uToorent, qBittorrent, Tiaxti.
Router: ASUS RT-AC66U

Behöver ni mer info hör av er.
Mvh

Kollat så att inte ditt torrent program begränsar uploadhastigheten? I utorrent ligger detta under "inställningar" sen "bandwidth"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Kan ju fråga vem du seedar till? Är det en polare med bra hastighet eller en okänd mängd datorer med okänd hastighet?
Felet kanske inte ligger hos dig?

Jag har tänkt på det också, men uteslutit det eftersom jag har ca 20 tal anslutna enheter mot mig och att de sammanlagt skulle ha endast 700 Kbit/s låter lite lågt tycker jag, även om det skulle vara i första, andra eller tredje världen.
Men absolut, just idag kan det vara det, men varje gång? Det känns också mindre osannolikt.
Men det var en bra ide.

Skrivet av Demonoidz:

Vänta lite nu. 10mbps eller 10mBps? Stor skillnad på de två. 10MBps är 125mbit~, men 10mbps är just det; 10mbps av dina 250mbps. Har du 700kbps eller 700KBps upp i torrent (antar kbit då du skrev det, men kan vara bra att extrakolla).

Jag har tydligen använt fel prefix, Jag har en lina på 100Mbps uppåt, jag kommer upp i hastigheter på 700KBps (B=byte? b=bits?) 100Mbit/8=12,5MBps.

Skrivet av stesor:

Kollat så att inte ditt torrent program begränsar uploadhastigheten? I utorrent ligger detta under "inställningar" sen "bandwidth"

Kollade det och avaktivera begränsade uploaden. Men fortfarande samma problem...

Jag får ut ca 25MB/s när jag tankar från Steam eller origin, finns det en möjligthet att Bredbandsbolaget stryper torrenttrafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag får ut ca 25MB/s när jag tankar från Steam eller origin, finns det en möjligthet att Bredbandsbolaget stryper torrenttrafik?

Tvivlar starkt på det. Det är svårt att testa hur snabb uppladdnings hastighet man har om man inte hoppar på en populär torrent snabbt. T.ex. som jag gjorde med Ubuntu 14.04 eller S.T.A.L.K.E.R: Lost Alpha. Där var det inga problem att maxa hastigheten, och då var jag på dom en timma efter de släpptes. Men annars ligger jag oftast runt 1-4MB/s. Sitter själv på 250/100 från Telia och har inget att klaga på.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag får ut ca 25MB/s när jag tankar från Steam eller origin, finns det en möjligthet att Bredbandsbolaget stryper torrenttrafik?

Vilken version av Utorrent använder du?

Jag hade nästan samma porblem, körde version 2.1.2. Det löste sig när jag uppdaterade till 3.2.3 av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem

En (mekanisk) hårddisk gillar ju tex inte att skriva på flera ställen samtidigt. (kan dra ner hastigheten rejält ifall programmet tycker att hårddisken ska skriva på flera ställen samtidigt). Brukar uttrycka sig i att det står disk overload nere i statusfältet.
Det samma gäller ju sen om du ska packa upp tex en 4GB fil som är uppdelad i ~80 st .rar filer, är de fragmenterade så kan det ta upp till 5 ggr så lång tid (exempel, kan vara ännu värre) jämfört mot att de ligger i ordning.

Så för att motverka det om jag nu kommer ihåg rätt:
* Sätt manuell (disk)cache, till tex 512
* Eventuellt sänk antal connected peers per torrent (beror väl iofs på router, och du har väl en som är rätt så vettig, men på dåliga så kan ett högt antal anslutningar "kväva" routern)
* För eventuell uppackning, ställ in preallocate all files så blir det lite bättre ordning.

Upload är nog alltid svårt att mäta i torrents, om du seedar en som har massa andra seeders redan så är väl chansen stor att många av dom också har bra uppkoppling. Plus att torrents ofta innehåller folk över hela världen = ofta lägre hastigheter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tvivlar starkt på det. Det är svårt att testa hur snabb uppladdnings hastighet man har om man inte hoppar på en populär torrent snabbt. T.ex. som jag gjorde med Ubuntu 14.04 eller S.T.A.L.K.E.R: Lost Alpha. Där var det inga problem att maxa hastigheten, och då var jag på dom en timma efter de släpptes. Men annars ligger jag oftast runt 1-4MB/s. Sitter själv på 250/100 från Telia och har inget att klaga på.

Det är väldigt populära torrents och har många så kallade leechers. Borde inte ha något problem att komma upp i de hastigheter du beskriver, men sitter och tuggar på 700KBps.

Skrivet av lolrazz:

Vilken version av Utorrent använder du?

Jag hade nästan samma porblem, körde version 2.1.2. Det löste sig när jag uppdaterade till 3.2.3 av någon konstig anledning.

Tog hem den senaste igår för att se att det inte var det.

Permalänk
Medlem

Angående upload så fungerar bittorrent gärna så att den sprider ut nedladdningen så mycket som möjligt mellan seeders. När jag tankar linuxdistar på min server som har 10Gbit anslutning går hastigheten från inviduell peer sällan över någon enstaka MB/s och då laddar jag ändå ner i 80-90MB/s. Man maxar sällan, rent generellt, uploaden om ration för seeders:leechers inte är väldig skev.

Angående slö nedladdning brukar detta begränsas av max connections och disk cache mm.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

En (mekanisk) hårddisk gillar ju tex inte att skriva på flera ställen samtidigt. (kan dra ner hastigheten rejält ifall programmet tycker att hårddisken ska skriva på flera ställen samtidigt). Brukar uttrycka sig i att det står disk overload nere i statusfältet.
Det samma gäller ju sen om du ska packa upp tex en 4GB fil som är uppdelad i ~80 st .rar filer, är de fragmenterade så kan det ta upp till 5 ggr så lång tid (exempel, kan vara ännu värre) jämfört mot att de ligger i ordning.

Så för att motverka det om jag nu kommer ihåg rätt:
* Sätt manuell (disk)cache, till tex 512
* Eventuellt sänk antal connected peers per torrent (beror väl iofs på router, och du har väl en som är rätt så vettig, men på dåliga så kan ett högt antal anslutningar "kväva" routern)
* För eventuell uppackning, ställ in preallocate all files så blir det lite bättre ordning.

Upload är nog alltid svårt att mäta i torrents, om du seedar en som har massa andra seeders redan så är väl chansen stor att många av dom också har bra uppkoppling. Plus att torrents ofta innehåller folk över hela världen = ofta lägre hastigheter.

Jag ska testa det, men frågan hur mycket det påverkar uploaden. Ska testa iallafall.

Skrivet av Kyroz:

Angående upload så fungerar bittorrent gärna så att den sprider ut nedladdningen så mycket som möjligt mellan seeders. När jag tankar linuxdistar på min server som har 10Gbit anslutning går hastigheten från inviduell peer sällan över någon enstaka MB/s och då laddar jag ändå ner i 80-90MB/s. Man maxar sällan, rent generellt, uploaden om ration för seeders:leechers inte är väldig skev.

Angående slö nedladdning brukar detta begränsas av max connections och disk cache mm.

Jag få testa lite mer med torrents med många leechers och se om det förändras, en det var det som var problemet sist. När ration mellan seeder och leecher var optimal för upload så gick det fortfarande slött.

Finns det några funktioner i routern som kan göra att det tickar dåligt.
Jag har satt upp ip utdelning genom mac adresser i routern. Kan det vara så att min portforward inte funkar då?

MVh