Är drakenbergsgatan den sämre delen av stockholm?

Permalänk
Medlem

Är drakenbergsgatan den sämre delen av stockholm?

Jag och en kompis argumenterar om att drakenbergsgatan i stockholm är ''ghetto'' sämsta delen av stan då är ej förorterna inräknade. Jag anser att det det är dom sämsta lägenheterna som ligger i stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriZZco:

Jag och en kompis argumenterar om att drakenbergsgatan i stockholm är ''ghetto'' sämsta delen av stan då är ej förorterna inräknade. Jag anser att det det är dom sämsta lägenheterna som ligger i stockholm.

Att kalla Drakensbergsgatan för ett Ghetto är att ta i från tårna på sköldpaddan längst ner. Området därikring Tanto var väl under några problematiskt i samband med att Björns trädgård fredades från knarkare när Moskén byggdes och terrassen revs. Visst är området till viss del fortfarande ett låginkomsttagare område men med uppryckning av hela Hornstull så torde den specifika och totalt överdriva Ghetto känslan du upplever framförallt komma ifrån samma skäl som leder till sunkigheten kring Rålambshovsparken vilket inte helt osökt leder till paralleller med Folkungagatan eller Ringvägen mellan Götgatan och Östgötagatan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Att kalla lägenheter i rikemansområden som kostar flera miljoner för ghetto låter som ett grovt missbruk av ordet ghetto.
Hela Stockholms innerstad är ett reservat för rika eller överbelånade.

Den tråkigast delen av stan tycker jag nog att Norrmalm eller västra Kungsholmen är.

Mer ghettokänla får man mer först borta i rågsved eller bredäng med miljonprogramsliknande höghus i massor.
Men tom det är ju antagligen relativt trevligt jämför med riktiga ghetton i fattigare länder.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Södermalm var ju arbetartrakter och fattigmansområde förr i tiden.. Men alltså, i dag är ju nästan allt bostadsrätter och det kostar en del att komma in i området. Om bostadssituationen fortsätter i nuvarande takt så lär vi se en de-urbanisering av stora städer och bosättning av mindre städer istället för det är inte fullt lika skuldsättande att bosätta sig där.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriZZco:

Jag och en kompis argumenterar om att drakenbergsgatan i stockholm är ''ghetto'' sämsta delen av stan då är ej förorterna inräknade. Jag anser att det det är dom sämsta lägenheterna som ligger i stockholm.

Vad har ni för argument för endera sidan? Eller röker ni bara på och pillosoferar?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Haha... ja Södermalm är vida känt för sina utbredda Ghetton....

Så nej, din kompis har fel. Hela Södermalm kan man klassa som "fint". Sedan finns det rötägg i alla hus. Men rent generellt så är Söder fint.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Att kalla Drakensbergsgatan för ett Ghetto är att ta i från tårna på sköldpaddan längst ner. Området därikring Tanto var väl under några problematiskt i samband med att Björns trädgård fredades från knarkare när Moskén byggdes och terrassen revs. Visst är området till viss del fortfarande ett låginkomsttagare område men med uppryckning av hela Hornstull så torde den specifika och totalt överdriva Ghetto känslan du upplever framförallt komma ifrån samma skäl som leder till sunkigheten kring Rålambshovsparken vilket inte helt osökt leder till paralleller med Folkungagatan eller Ringvägen mellan Götgatan och Östgötagatan.

Förvånande att du kunde ditt Söder...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Förvånande att du kunde ditt Söder...

Vad ska man säga, att man är bättre än andra? Woop Woop.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)