Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag måste säga att du inte har någonting fel här.

SD är ett väldigt spretigt parti.

Min stora invändning mot just "socialliberalt" är att en av grundstenarna som jag ser i socialliberalismen genom historien är dess kamp för sociala frågor. Frågor som SD antingen har en, relativt, mycket konservativ ståndpunkt i eller tycker att det är en privat fråga.
Så kring sociala frågor är dom på inget sätt "socialliberalt". Det inkluderar även deras syn på landstillhörighet och religion osv.

Sen kan man se socialliberalismen ur ett mer rent ekonomiskt perspektiv, som du gör. Och då passar termen bitvis in.

Läser man om socialliberalismen på t ex wiki så ser jag inget om den förklaringen som du tycks ha. Utan snarare den jag ger, men jag kan mycket väl ha fel i den frågan.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ok.
Och jag säger att det finns reella alternativ kring hur man ska minska svartarbete och ungdomsarbetslöshet och olika typer av skatefusk osv också.
Kanske inte alla 133 miljarder, men några av dom.

Och det är inte vad jag har påstått. Det finns rasistiska strukturer som gör att man ser invandringskostnaderna mycket mer än man ser andra kostnader.

Och nu var det inte bara skattefusket jag pratar om, det är ett exempel.
Jag tog även upp alkoholen som ett exempel. Genom att förbjuda alkohol kan vi spara 100 miljarder om året.
(eller det tycker jag inte att vi kan eftersom förbud av droger inte fungerar särskilt bra. Men kostnaden för alkholens plats i samhället är stor)

Sen finns det som sagt över 1500 andra skattemiljarder att prata om.

Sen har Alliansen totalt sänkt skatterna med ca 200 miljarder om året, inkl kommun och landsting.
Det finns också mycket att prata om tycker jag.

Visst, men vilket parti driver dessa frågor så pass att det blir avgörande för vilka jag ska rösta på? SD driver invandringsfrågan och säger att man kan spara många miljarder på det. Det gör att folk röstar på SD av den anledningen, därför diskuteras den anledningen också, eftersom att det trots allt oftast är varför man röstar på SD. Det finns däremot inget parti som driver frågan om skattefusk eller alkoholförbud på samma sätt som SD driver invandringsfrågan, eller visar siffror som dom har räknat fram där man påstår sig kunna spara ens i närheten av samma pengar på något av dessa ämnen. Därför diskuteras det inte heller, hur rätt eller fel det må vara. Går t.ex V ut och säger "gör vi såhär kan vi enligt våra beräkningar spara 50 miljarder på uteblivna skatteintäkter" så ska du se att folk kommer börja rösta V av den anledningen, sen kommer andra att ifrågasätta om man verkligen kan spara 50 miljarder på att göra vad V nu föreslår, sen är diskussionen igång.

Att alliansen har sänkt skatter som har kostat pengar diskuteras väl ändå en del, kanske inte just här (tror medelåldern är förhållandevis låg på swec) men i den politiska debatten i stort så är det ju ett högst aktuellt ämne.

Men för att runda av det hela, vi går ändå bara i cirklar runt varandra: jag påstår inte att du har fel, det vore givetvis jättebra om vi kunde spara in alla onödiga skattemiljarder som slösas bort varje år istället för att dra ner på andra saker (oavsett om det är invandring, skola, vård osv) men tyvärr verkar det inte vara något som är prioriterat för politikerna, så därför blir det oftast heller inget som vanliga människor diskuterar. Jag köper inte att det har med rasism att göra, utan snarare med vilken exponering de olika ämnena får.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Om jag uppfattar dig som rasist och du inte förstår varför bör du kanske fundera över det.
Du försvarar SD och deras bild av invandringen som ett jätteproblem bra mycket oftare än du kritiserar SD för deras syn på etnicitet och medborgarskap t.ex.
Det gör dig till en person med en rasistisk världssyn och rasistiska prioriteringar.

Så om man inte diskuterar likt Cato den äldre är man rasist i dina ögon? Okej. Nej i så fall är det verkligen inte något jag ska fundera över.

Om du säger någon som inte är sant eller är överdrivet så kommer jag påpeka det, det får du ta och köpa. Exempelvis om du skulle påstå att kommunismen har dödat 780 miljarder människor, att Hitler ägde en minkfarm som barn eller att Löfven väger 300 kg så kommer jag säga att det inte är sant eller att det är överdrivet. Det gör mig dock varken till kommunist, nazist eller sosse. Deal with it.

Skrivet av Kilroy:

EDIT: Det handlar inte bara om SD utan många små andra saker också. Men då SD är det som det mest pratas om i den här tråden så blir det lätt att det handlar mycket om SD.

Upprepningarna fortsätter. Exemplena uteblir.

Skrivet av Kilroy:

EDIT2: Och om du själv inte upplever det som att du försvarar SD och deras världsbild. Som exemplet jag länkade till, du påstod att citatet var falskt. Det var inget frågande i det du sade. Du påstod att citatet var falskt. Trots att det var korrekt. Och istället för att bemöta innehållet så sade du bara "man ska inte tro på allt som står på internet".
Varför väljer du den inställningen till olika rasistiska uttalanden ifrån SD?
Det kanske är så du gör varje gång, du tänker inte på saken i sig?

Se bilden, se filmen, hitta luckorna i citatet. Både jag och dötsrasisten Ytbehandlad som röstar på vänsterpartiet (om jag inte minns fel) kunde hitta dem. Frågan är varför inte du gör det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ok.
SD är ett homofientligt och rasistiskt parti. Både i retorik, ideologi och politisk handling. Det är fakta.

Finns inget rasistiskt med SD's politik överhuvudtaget. Att ha en invandringspolitik som är standard i Europa och då definitivt inklusive våra grannländer. Både Danmark, Norge och Finland tar emot en bråkdel av det vi gör. Finns överhuvudtaget inget extremt med dom tankarna utan det är snarare Cecilia Malmström och hennes gelikar som är extrema som försöker tvinga på övriga Europa Sveriges migrationspolitik.

Sen allt upprepande om rasism och främlingsfientlighet börjar det inte bli tjatigt nu? Kan förstå vissa partier som Jobbik och Gyllene gryning när man drar det kortet, men när man drar det kortet mot partier som Dansk Folkeparti och UKIP då börjar det bli löjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=htsD_dfaThQ (Lättsam sammanfattning från partiska Sovjet TV ( SVT)

https://www.youtube.com/watch?v=RCcTOMoLOIs

https://www.youtube.com/watch?v=BWsCSKg-Bdc

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Finns inget rasistiskt med SD's politik överhuvudtaget. Att ha en invandringspolitik som är standard i Europa och då definitivt inklusive våra grannländer. Både Danmark, Norge och Finland tar emot en bråkdel av det vi gör. Finns överhuvudtaget inget extremt med dom tankarna utan det är snarare Cecilia Malmström och hennes gelikar som är extrema som försöker tvinga på övriga Europa Sveriges migrationspolitik.

Sen allt upprepande om rasism och främlingsfientlighet börjar det inte bli tjatigt nu? Kan förstå vissa partier som Jobbik och Gyllene gryning när man drar det kortet, men när man drar det kortet mot partier som Dansk Folkeparti och UKIP då börjar det bli löjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=htsD_dfaThQ (Lättsam sammanfattning från partiska Sovjet TV ( SVT)

https://www.youtube.com/watch?v=RCcTOMoLOIs

https://www.youtube.com/watch?v=BWsCSKg-Bdc

Du har väl inte glömt?

Skrivet av Huzzbutt:

Hur relevant är det muslimska hotet mot Sverige?
Grunda ditt resonemang väl, se till att få med statistik och fungerande resonemang, använd så färska siffror som möjligt och lämna så få hål som möjligt.

Gå nu inte i någon slags juvenil försvarsställning, jag är uppriktigt intresserad av din förklaring.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Efter artikeln på DN om invandringens lönsamhet i Sandviken börjar jag överväga SD.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ovanstående resonemang skulle förstås vara relevant om det fanns någon avgörande skillnad mellan övriga EUs landvinningar och de svenska, om det fanns nån korrelation alls att titta på så att man kunde börja söka Kausalitet. Nu ligger Sverige som vanligt i toppen av det mesta framförallt hotade av ett icke europeiskt land med hög invandring, två Europeiska länder som inte är medlemmar i EU med hög invandring samt samt till och från Tyskland och Nederländerna som också har en hög invandring.

Att samma sorts knäppgökerier som SD gastar om existerar i resten av Europa är inte ett argument i sig, det är ett konstaterande.

Skrivet av shogun-r:

UKIP har precis samma problem med att hålla rent i partiet som SD och precis samma ovilja till att hålla rent.

Skrivet av shogun-r:

Fel fel fel! Sovjetkommunistiska SVT ska enligt Högerspökshandboken kallas för Pravda.

Transkribera och faxa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Se bilden, se filmen, hitta luckorna i citatet. Både jag och dötsrasisten Ytbehandlad som röstar på vänsterpartiet (om jag inte minns fel) kunde hitta dem. Frågan är varför inte du gör det.

Jag tycker det skrivna citatet gör det som faktiskt sägs rättvisa även om det inte är ord för ord.
Om du inte ser väldigt rasistiska strukturer i vad som sägs så bekräftar du mitt påstående än mer.

Skrivet av shogun-r:

Finns inget rasistiskt med SD's politik överhuvudtaget.

Du påstår också att deras politik inte är HBTQ-fientlig. Hur menar du att tvångssterilisering inte är det?
Dom har personer som klär sig i nazistuniformer och bränner böcker i kommunfullmäktige.
Dom har högt uppsatta politiker som lägger mer värde vid "etnicitet" än vid medborgarskap.
Ett parti vars partiledare ser "islam" som det största hotet mot Sverige sedan andra världskriget.
osv osv osv osv.
Det är ett rasistiskt och homofientligt parti, i politisk praktik, i retorik och i ideologi.

Se SDUs reklamfilm som exempel på retorik: http://www.youtube.com/watch?v=VR-lAGj_dlQ

Skrivet av shogun-r:

Sen allt upprepande om rasism och främlingsfientlighet börjar det inte bli tjatigt nu?

Ja, det är otroligt tjatigt.
Hur ett parti som grundades av Hitler-stöttande nazister när jag var ung idag sitter i riksdagen med ett väljarstöd runt 10% är otroligt irriterande
Ett parti som följer exakt dom ideologiska riktningar som föreslogs av gamla nazister innan dom lämnade är extremt obehagligt och det är så otroligt tjatigt att behöva ta upp det här gång på gång och bara mötas av ursäkter.
Ett parti vars partiledare gick med i partiet när dom nazistiska delarna inte ens hade hunnit bli rötter utan fortfarande var en stor del av partiets kärna.
Partiet är inte Hitler-nazistiskt längre, men det är rasistiskt och det bygger på samma ideologi med uppdelandet mellan vi och "dom". Och det är lika okunnigt populistiskt att det väljer att skylla så många av samhällets problem på enkla saker och "dom".

Skrivet av NoAim:

SD driver invandringsfrågan och säger att man kan spara många miljarder på det. Det gör att folk röstar på SD av den anledningen, därför diskuteras den anledningen också, eftersom att det trots allt oftast är varför man röstar på SD. Det finns däremot inget parti som driver frågan om skattefusk eller alkoholförbud på samma sätt som SD driver invandringsfrågan, eller visar siffror som dom har räknat fram där man påstår sig kunna spara ens i närheten av samma pengar på något av dessa ämnen. Därför diskuteras det inte heller, hur rätt eller fel det må vara. Går t.ex V ut och säger "gör vi såhär kan vi enligt våra beräkningar spara 50 miljarder på uteblivna skatteintäkter" så ska du se att folk kommer börja rösta V av den anledningen, sen kommer andra att ifrågasätta om man verkligen kan spara 50 miljarder på att göra vad V nu föreslår, sen är diskussionen igång.

Nej, SD driver frågan på ett så populistiskt sätt utan förankring i konkreta förslag som faktiskt visas spara så mycket pengar.
Dom säger att dom ska spara x antal miljarder, när man ber dom visa en budget där det sparas så mycket så kan dom inte det.
Dom påstår saker helt tagna ur luften.

V och andra partier gör inte det.

Det är en av dom stora skillnaderna mellan SD och andra partier och också den saken som gör dom så rasistiska.
Dom påstår att dom kan spara miljarder på att skära ner på invandringen men har ingen budget som går ihop som visar det.

Det du nu pratar om ger mig bara mer belägg för min tes.
Varför är det mer intressant att prata om alla kostnader och problem med invandringen istället för faktiska politiska förslag och hur dom hänger ihop?
Eller ideologi osv för den delen.

SD har lyckats med att forma det offentliga samtalet otroligt väl och sänkt nivån något otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, SD driver frågan på ett så populistiskt sätt utan förankring i konkreta förslag som faktiskt visas spara så mycket pengar.
Dom säger att dom ska spara x antal miljarder, när man ber dom visa en budget där det sparas så mycket så kan dom inte det.
Dom påstår saker helt tagna ur luften.

V och andra partier gör inte det.

Det är en av dom stora skillnaderna mellan SD och andra partier och också den saken som gör dom så rasistiska.
Dom påstår att dom kan spara miljarder på att skära ner på invandringen men har ingen budget som går ihop som visar det.

Det du nu pratar om ger mig bara mer belägg för min tes.
Varför är det mer intressant att prata om alla kostnader och problem med invandringen istället för faktiska politiska förslag och hur dom hänger ihop?
Eller ideologi osv för den delen.

SD har lyckats med att forma det offentliga samtalet otroligt väl och sänkt nivån något otroligt.

Jag vet inte riktigt vad du svarar nej på faktiskt, det jag sa var att SD driver frågan och säger vad dom kan spara, inget om hur dom driver den eller vad dom _faktiskt_ kan spara, bara vad dom påstår, då det ju faktiskt är det folk tar ställning till huruvida det stämmer eller inte.

Sen vet jag inte vad det är V och andra partier inte gör heller, men om det är att dom inte presenterar budgetar som inte går ihop så är jag ju ytterst nyfiken på att se t.ex MP's budgetberäkningar.

Jag vidhåller dock att gemene man inte är rasist eller absolut måste spara pengar på just invandring bara för att denne diskuterar sånt som diskuteras i stort, och inte lägger vikt vid sånt som inte heller politiker och media lägger nån större vikt vid. Det blir bara så, när det är det som är på tapeten. Du har ju dock chansen själv att presentera siffror och liknande från andra partier, som visar på vilka besparingar dessa vill göra på det områden där du tycker att besparingarna borde göras, och på så vis leda diskussionen dit istället, men förutom ett par rader med något exempel samt "man kan spara pengar på det" så har jag inte sett mycket utav det.

Sen så röstar jag förresten inte, då jag har absolut noll förtroende för våra politiker. Röstar jag så röstar jag blankt. Tycker personligen att det är en bunt ryggdunkare som lägger mer energi på att såga andra än att förbättra sig själv, som låter prestige styra över förnuft och som dessutom ger sig själva och sina gelikar alldeles för generösa villkor ofta. Den dagen en debatt mellan olika partier inte består av "MEN NI DÅ!" så kanske det går att komma nån vart, men det verkar snarare gå i motsatt riktning. (Notera att det är min personliga uppfattning, den kanske inte stämmer överens med nån annans och jag har kanske helt fel, men det är som sagt inget jag lägger fram som ett fakta att "såhär är det!")

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Jag vet inte riktigt vad du svarar nej på faktiskt, det jag sa var att SD driver frågan och säger vad dom kan spara, inget om hur dom driver den eller vad dom _faktiskt_ kan spara, bara vad dom påstår, då det ju faktiskt är det folk tar ställning till huruvida det stämmer eller inte.

Sen vet jag inte vad det är V och andra partier inte gör heller, men om det är att dom inte presenterar budgetar som inte går ihop så är jag ju ytterst nyfiken på att se t.ex MP's budgetberäkningar.

Jag vidhåller dock att gemene man inte är rasist eller absolut måste spara pengar på just invandring bara för att denne diskuterar sånt som diskuteras i stort, och inte lägger vikt vid sånt som inte heller politiker och media lägger nån större vikt vid. Det blir bara så, när det är det som är på tapeten. Du har ju dock chansen själv att presentera siffror och liknande från andra partier, som visar på vilka besparingar dessa vill göra på det områden där du tycker att besparingarna borde göras, och på så vis leda diskussionen dit istället, men förutom ett par rader med något exempel samt "man kan spara pengar på det" så har jag inte sett mycket utav det.

Sen så röstar jag förresten inte, då jag har absolut noll förtroende för våra politiker. Röstar jag så röstar jag blankt. Tycker personligen att det är en bunt ryggdunkare som lägger mer energi på att såga andra än att förbättra sig själv, som låter prestige styra över förnuft och som dessutom ger sig själva och sina gelikar alldeles för generösa villkor ofta. Den dagen en debatt mellan olika partier inte består av "MEN NI DÅ!" så kanske det går att komma nån vart, men det verkar snarare gå i motsatt riktning. (Notera att det är min personliga uppfattning, den kanske inte stämmer överens med nån annans och jag har kanske helt fel, men det är som sagt inget jag lägger fram som ett fakta att "såhär är det!")

Att andra partier inte talar om att spara pengar är inte konstigt. SD vill spara pengar på något som inte "drabbas": Den asylsökande som kommer imorrn existerar inte idag i den kapaciteten. Men en sänkning av pensioner eller socialbidrag, hyresbidrag eller det kommunala utjämningssystemet drabbar någon som existerar i systemet just nu.

Det ska förstås nämnas att SD uträkningar eller snarare deras anhängares uträkningar är hopplöst infantila, att påstå att man kan spara X antal pengar på Y är att anta att det inte finns några efterverkningar i samhället. Att spara på gymnasieskolan har sina effekter, att spara in pengar genom att stoppa flyktingmottagande har sina effekter. Det är inte den summan som påstår som sparas utan mellanskillnaden som uppstår mellan alternativet och SD har än så länge och kommer förmodligen aldrig att kunna presentera den siffran.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Att andra partier inte talar om att spara pengar är inte konstigt. SD vill spara pengar på något som inte "drabbas": Den asylsökande som kommer imorrn existerar inte idag i den kapaciteten. Men en sänkning av pensioner eller socialbidrag, hyresbidrag eller det kommunala utjämningssystemet drabbar någon som existerar i systemet just nu.

Det ska förstås nämnas att SD uträkningar eller snarare deras anhängares uträkningar är hopplöst infantila, att påstå att man kan spara X antal pengar på Y är att anta att det inte finns några efterverkningar i samhället. Att spara på gymnasieskolan har sina effekter, att spara in pengar genom att stoppa flyktingmottagande har sina effekter. Det är inte den summan som påstår som sparas utan mellanskillnaden som uppstår mellan alternativet och SD har än så länge och kommer förmodligen aldrig att kunna presentera den siffran.

Den stora frågan handlar om hur stor invandring vi skall ha till Sverige. Miljöpartiet, vänsterpartiet, feministiskt initiativ direkt och många andra partier indirekt vill att det skall vara lättare att söka asyl och att man skall underlätta för fler att komma hit. Det håller inte Sverigedemokraterna med om och vill inte öka, dom vill snarare sänka till en nivå som är norm inom övriga Europa.

Miljöpartiet har t ex gjort uttalande nyligen att dom tycker att alla som stannat i Sverige i två år skall få stanna oavsett om dom har skäl eller inte. Det betyder indirekt att man kan hålla sig gömd i två år och få stanna. Hela den trion tycker att man skall kunna söka asyl hemifrån hemlandet.

Det är snarare media och pk-lägrets uträkningar som är "infantila" som du själv uttrycker det. Nu senaste rapporten från Sandviken.

Ser man övriga Europa och SD i ena lägret och Sverige i andra lägret så kan man efter det börja fundera på vem som har extrem politik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Den stora frågan handlar om hur stor invandring vi skall ha till Sverige. Miljöpartiet, vänsterpartiet, feministiskt initiativ direkt och många andra partier indirekt vill att det skall vara lättare att söka asyl och att man skall underlätta för fler att komma hit. Det håller inte Sverigedemokraterna med om och vill inte öka, dom vill snarare sänka till en nivå som är norm inom övriga Europa.

För att det går bättre för resten av Europa än för Sverige?

Skrivet av shogun-r:

Miljöpartiet har t ex gjort uttalande nyligen att dom tycker att alla som stannat i Sverige i två år skall få stanna oavsett om dom har skäl eller inte. Det betyder indirekt att man kan hålla sig gömd i två år och få stanna. Hela den trion tycker att man skall kunna söka asyl hemifrån hemlandet. Kortfattat är det nr 1.

Det skulle lösa ditt upplevda problem med att bara rikingar lyckas fly

Skrivet av shogun-r:

Det är snarare media och pk-lägrets uträkningar som är "infantila" som du själv uttrycker det. Nu senaste rapporten från Sandviken.

Svara på frågor som ställs till dig innan du nidar särskilt när det handlar om "infantila uträkningar" eftersom du själv aldrig har bemött kritiken som riktas mot de som kommer från SD lägret och gör ej heller så nu, jobbar du inom Finans så ska du hantera begreppet alternativ kostnad och du ska även inse vikten av detta begrepp.

Skrivet av shogun-r:

Ser man övriga Europa och SD i ena lägret och Sverige i andra lägret så kan man efter det börja fundera på vem som har extrem politik.

Ser man till övriga Europa så kan man snabbt konstatera att flera av dem sitter i skiten, det som mår bäst anammade en lösning från socialdemokratisk regeringsperiod och ja vad fan resten? Finland? Ett land vars främsta lösning på arbetslöshet har varit problemexport.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Precis.
Och hur kommer det sig att så många lyssnar på just dom och inte på andra?
Varför är det just invandringen som är så stor och viktig fråga för så många här?
osv osv osv.
Det är ju precis det jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jo, som sagt innan, jag har varken kunskap, kompetens eller ork till att syna alla siffror och bilda mig en uppfattning om vilka som har rätt och fel då det, som du säger, är betydligt mer komplext än "invandrare får X miljarder i bidrag varje år, alltså sparar vi X miljarder om vi inte tar hit invandrare" utan jag har bara försökt förklara varför jag tror att invandringskostnader diskuteras så flitigt och varför t.ex skattefuskskostnader inte diskuteras så flitigt, något som var betydligt svårare än vad jag trodde.

Dock borde väl SD's budget vara tämligen enkel att slå hål på om den är så felaktig, så varför detta inte görs förstår jag inte. De senaste partiledardebatterna där den har kommit på tal vill jag minnas att Åkesson frågat Reinfeldt (bland annat) upprepade gånger att visa hur dom har fel, och inte bara säga att dom har det. Men där kommer vi igen in på mitt sista stycke i förra inlägget...politik handlar om att säga "ni har fel" och om att inte ge med sig. Tänk den dagen man hör Reinfeldt säga till Jonas Sjöstedt att "nej, ni har nog rätt, det är inte bra med så höga vinster inom välfärden" eller liknande...

Skrivet av Kilroy:

Precis.
Och hur kommer det sig att så många lyssnar på just dom och inte på andra?
Varför är det just invandringen som är så stor och viktig fråga för så många här?
osv osv osv.
Det är ju precis det jag pratar om.

För att det är ju mer eller mindre BARA det som diskuteras ur en besparningssynpunkt, som Huzzbutt sa, det är kanske den enda besparingen som man kan diskutera utan att begå politiskt själmord (ber om ursäkt om jag missförstod dig, men jag antar att det var något i den stilen du menade i ditt förra inlägg). Det måste ju finnas något annat ATT lyssna på om man ska kunna lyssna på det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Den stora frågan handlar om hur stor invandring vi skall ha till Sverige.

Hur stor invandring tycker du att vi ska ha till Sverige?

Citat:

Miljöpartiet, vänsterpartiet, feministiskt initiativ direkt och många andra partier indirekt vill att det skall vara lättare att söka asyl och att man skall underlätta för fler att komma hit.

Tolkar jag dig rätt om du då menar att det ska bli svårare att söka asyl? Ser ingen poäng i att göra det svårare, du får gärna förklara för mig hur du menar.

Citat:

Det håller inte Sverigedemokraterna med om och vill inte öka, dom vill snarare sänka till en nivå som är norm inom övriga Europa.

För mig som inte är så insatt, vad är normen och hur mäter man?

Citat:

Miljöpartiet har t ex gjort uttalande nyligen att dom tycker att alla som stannat i Sverige i två år skall få stanna oavsett om dom har skäl eller inte. Det betyder indirekt att man kan hålla sig gömd i två år och få stanna.

Skitkorkat, tre år minst borde dom klara.

Citat:

Hela den trion tycker att man skall kunna söka asyl hemifrån hemlandet.

Är väl mycket smidigare, blir det avslag slipper vi betala hemresa och det minskar säkert andelen som stannar som gömda efter avslag.

Citat:

Vad är problemet med rapporten, är tyvärr inte så insatt.

Citat:

När jag tänker på vem som extrem politik inom Europa kommer Sverige ganska långt ner på listan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Jo, som sagt innan, jag har varken kunskap, kompetens eller ork till att syna alla siffror och bilda mig en uppfattning om vilka som har rätt och fel då det, som du säger, är betydligt mer komplext än "invandrare får X miljarder i bidrag varje år, alltså sparar vi X miljarder om vi inte tar hit invandrare" utan jag har bara försökt förklara varför jag tror att invandringskostnader diskuteras så flitigt och varför t.ex skattefuskskostnader inte diskuteras så flitigt, något som var betydligt svårare än vad jag trodde.

Dock borde väl SD's budget vara tämligen enkel att slå hål på om den är så felaktig, så varför detta inte görs förstår jag inte. De senaste partiledardebatterna där den har kommit på tal vill jag minnas att Åkesson frågat Reinfeldt (bland annat) upprepade gånger att visa hur dom har fel, och inte bara säga att dom har det. Men där kommer vi igen in på mitt sista stycke i förra inlägget...politik handlar om att säga "ni har fel" och om att inte ge med sig. Tänk den dagen man hör Reinfeldt säga till Jonas Sjöstedt att "nej, ni har nog rätt, det är inte bra med så höga vinster inom välfärden" eller liknande...

För att det är ju mer eller mindre BARA det som diskuteras ur en besparningssynpunkt, som Huzzbutt sa, det är kanske den enda besparingen som man kan diskutera utan att begå politiskt själmord (ber om ursäkt om jag missförstod dig, men jag antar att det var något i den stilen du menade i ditt förra inlägg). Det måste ju finnas något annat ATT lyssna på om man ska kunna lyssna på det.

Kom ihåg vad jag nyss sa: Siffran är inte fel, den används fel. Kritiken jag riktar mot SD är inte att de har fel utan att de gör fel: Att de är inkompetenta. Det här är något man helst inte vill göra som politiker, du vill inte köra över din motståndare eller kalla honom för obildad. Det mest typiska exemplet på det är tröströsterna till Fälldin efter att Palme kört över honom. Att ha rätt eller att visa att man har rätt är inte alltid det bästa.

Men det stora problemet är att ett avfärdande på SD nivån, dvs ett avfärdande av en felaktigt använd siffra kräver en prognos en så att säga alternativ verklighet och det i sig är idiotiskt att försöka för vad man då gör är att möta felanvänd hårdfakta med rätt använd postulerad fakta... Genom att vara inkompetenta tvingar SD motståndaren att antingen idiot förklara dem, ignorera eller postulera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vad är problemet med rapporten, är tyvärr inte så insatt.

Det stora "problemet" är inte rapporten (även om den också har sina tveksamma sätt att beräkna vinst på), utan att media har gjort allt för att skitnödigt kunna vinkla det till att samhället gör vinst på invandringen i Sandviken. De hoppar helt över att nämna att Sandvikens vinst också är statens förlust.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiV3Rt:

Det stora "problemet" är inte rapporten (även om den också har sina tveksamma sätt att beräkna vinst på), utan att media har gjort allt för att skitnödigt kunna vinkla det till att samhället gör vinst på invandringen i Sandviken. De hoppar helt över att nämna att Sandvikens vinst också är statens förlust.

Ja så långt är jag med. Men de har väl faktiskt rätt i att det är en vinst för Sandviken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ja så långt är jag med. Men de har väl faktiskt rätt i att det är en vinst för Sandviken?

Det finns en till dimension, organisationers självskrivna huvudmål: att fortsätta existera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jupp, vinst för Sandviken och förlust för skattebetalarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det är ju ett grundexempel på en vinklad artikel, bara plocka med de delar som är fördelaktiga för sin agenda (vinst för Sandviken) och utelämna det som säger emot (Statens kostnader).

Skrivet av Huzzbutt:

Kom ihåg vad jag nyss sa: Siffran är inte fel, den används fel. Kritiken jag riktar mot SD är inte att de har fel utan att de gör fel: Att de är inkompetenta. Det här är något man helst inte vill göra som politiker, du vill inte köra över din motståndare eller kalla honom för obildad. Det mest typiska exemplet på det är tröströsterna till Fälldin efter att Palme kört över honom. Att ha rätt eller att visa att man har rätt är inte alltid det bästa.

Men det stora problemet är att ett avfärdande på SD nivån, dvs ett avfärdande av en felaktigt använd siffra kräver en prognos en så att säga alternativ verklighet och det i sig är idiotiskt att försöka för vad man då gör är att möta felanvänd hårdfakta med rätt använd postulerad fakta... Genom att vara inkompetenta tvingar SD motståndaren att antingen idiot förklara dem, ignorera eller postulera.

De har ju dock rätt i att man kortsiktigt kan spara pengar på att minska invandringen, inget konstigt med det då det är en "långtidsinvestering" när man pratar om asylsökande iallafall.
Mängden pengar de pratar om är jag dock inte kapabel att säga varken bu eller bä om.

Skrivet av shogun-r:

Miljöpartiet har t ex gjort uttalande nyligen att dom tycker att alla som stannat i Sverige i två år skall få stanna oavsett om dom har skäl eller inte. Det betyder indirekt att man kan hålla sig gömd i två år och få stanna. Hela den trion tycker att man skall kunna söka asyl hemifrån hemlandet.

Är starkt emot MP:s senaste förslag att de som undviker att bli utvisade i 2 år helt plötsligt skall få stanna, fullständigt löjligt.
Att uppmuntra till att gömma sig på detta sätt känns bara som ett sätt för MP att genomföra vad de redan sagt att de vill ha men inte vågar ge förslag på, fri invandring.

Kunna söka asyl från hemlandet däremot vore ju klart vettigare då inte bara de som lyckas ta sig hit av diverse orsaker (pengar, kontakter osv.) kan söka men ser inte riktigt hur det skulle fungera i realiteten.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

läs här http://www.tino.us/2014/06/rapport-om-sandviken-invandring-lo... hur man blandar äpplen och päron pch får statsbidrag till varje i8nvandrare att bli en 100% vinst vilket det inte kan bli för en del pengar skickas bl.a utomlands.

Men tidningarna är livrädda nu när SD fick 10% i EU-valet att dom ska gå ännu bättre nu i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

Sossarna för jag är för ett jämnlikt samhälle där rasister och andra antidemokrater inte skall få bestämma.

Du vill inte ge dig in i den här debatten. Fly nu! Innan det är för sent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Jupp, vinst för Sandviken och förlust för skattebetalarna.

Skattebetalarna i plural är förvisso rätt även om vi egentligen talar om väldigt få och nu har jag inte Sandvikens kommunalutjämning i huvudet och orkar inte läsa artikeln men statligt "stöd" i de flesta kommuner innebär att höginkomsttagarnas skatt inte går till staten utan till kommunen. Det intressanta där är väl att höginkomsttagare in automagiskt är liktydligt med positiva nettoeffekter. Vi kan nog säga att det är en potentiell förlust av ett ökande ineffektivt användande av andra pengar i Stockholmsområdet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Svenskt näringsliv efterfrågar öppet lägre löner bland låglöneyrken.
Reinfeldt och många andra i regeringen pratar tydligt om vikten av sänkta löner bland låglöneyrken i många fall.

Detta är helt öppen politik ifrån dessa parter.

Tror också det måste bli så. Vissa typer av lågkvalificerade jobb är överbetalda idag. Det måste och kommer att bli större löneskillnader i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Det är ju ett grundexempel på en vinklad artikel, bara plocka med de delar som är fördelaktiga för sin agenda (vinst för Sandviken) och utelämna det som säger emot (Stockholms kostnader).

Fixed!

Skrivet av Blubben:

De har ju dock rätt i att man kortsiktigt kan spara pengar på att minska invandringen, inget konstigt med det då det är en "långtidsinvestering" när man pratar om asylsökande iallafall.
Mängden pengar de pratar om är jag dock inte kapabel att säga varken bu eller bä om.

Nej uträkningen är inte fullständig har du inte en relevant alternativkostnad så har du inget att jämföra med, det är ett ickepåstående. Du kan till exempel spara pengar på att inte betala elräkningen men hur effektivt är det att spara på det sättet, jo det räknar du ut genom att se till förseningsavgift, inkasso, avstängd el och kronofogden.

Skrivet av olirc:

läs här http://www.tino.us/2014/06/rapport-om-sandviken-invandring-lo... hur man blandar äpplen och päron pch får statsbidrag till varje i8nvandrare att bli en 100% vinst vilket det inte kan bli för en del pengar skickas bl.a utomlands.

Men tidningarna är livrädda nu när SD fick 10% i EU-valet att dom ska gå ännu bättre nu i höst.

Totalt ointressant återigen, fullkomligt irrelevant och tröttsamt. Vad det handlar om är en begränsad andels inbetalade skattemedel, denna andel bor till större delen om inte nästan uteslutande i Stockholms län och i Stockholmslän råder ingen uppenbar kris i något skattefinansierat ökade investeringar i det skattefinansierade dvs ökade personalkrav leder dock emellertid till en acceleration av bostadsproblematiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tror också det måste bli så. Vissa typer av lågkvalificerade jobb är överbetalda idag. Det måste och kommer att bli större löneskillnader i framtiden.

Vilka löner måste sänkas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vilka löner måste sänkas?

Ett färskt exempel är inom sjukvården, givetvis kommer skillnaderna mellan sjuksköterskor och undersköterskor att öka som ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ett färskt exempel är inom sjukvården, givetvis kommer skillnaderna mellan sjuksköterskor och undersköterskor att öka som ett exempel.

Just inom sjukvården så råder nog snarare det motsatta, har man redan personalbrist så kan man inte sänka lönerna för att råda bot på situationen. En ökande lönedifferentiering mellan undersköterskor och sjuksköterskor rör höjning av sjuksköterskelöner, inte sänkning av USK löner (något som i dagens demografiska läge är att skjuta sig i benet med något mer slagkraftigt än salongsgeväret.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sant, dock fortfarande inte en vinst för Sverige som samhälle ergo vinklad artikel.

Skrivet av Huzzbutt:

Nej uträkningen är inte fullständig har du inte en relevant alternativkostnad så har du inget att jämföra med, det är ett ickepåstående. Du kan till exempel spara pengar på att inte betala elräkningen men hur effektivt är det att spara på det sättet, jo det räknar du ut genom att se till förseningsavgift, inkasso, avstängd el och kronofogden.

Ja du försök hitta på någon alternativkostnad som skulle över kort sikt ens närma sig de pengar du sparar?
Nej just det det kan du inte för de finns inte.
Och nej jag tänker inte bevisa det när du till och med antytt det själv i ett av dina senaste inlägg.

Kom igen Kilroy, kalla mig rasist...

Edit: ändrat felskrivning.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!