Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnjensen:

backspace - det är en sak med Intels uppdateringssida jag inte fattar.
Man ska välja system tex Windows 8 64 bit. Ändå hamnar 32 bit överst. Har en konversation om detta med Intel på deras forum just nu.

Jag vet inte om du fortfarande har "problem" men jag gör helt enkelt som så att jag klickar direkt i rutan längst till höger (Select a Download Type) och väljer BIOS.
Då kommer sidan automatiskt att lista resultaten.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Inga problem. Undrar bara varför man ska behöva välja när man ändå får upp allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnjensen:

Inga problem. Undrar bara varför man ska behöva välja när man ändå får upp allt

Det är ju för att göra saker och ting enklare.
Om du gör valet att klicka på BIOS direkt så filtrerar du ju bl.a bort onödiga filer så som manualer och drivrutiner till diverse operativsystem, det är för att underlätta helt enkelt.
Känns ju tämligen glasklart varför det är som det är, tycker iallafall jag.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Har en fråga om NUC - jag tänkte testa att köra Wii-emulatorn Dolphin på min NUC, men läste detta på Dolphin-forumen:

"Any fanless model is going to bake the inside like an oven when it runs Dolphin (or any other CPU intensive program). For something like this stick to Mini ITX. The right case can be small enough to be discreet, give you enough thermal headroom/minimal noise, and do away with worries of upgradability. "

"But the heat man, these guys get hot, and that's just when they're operating under normal conditions. Throw Dolphin at them, and you'll get yourself a very nice, albeit expensive toaster. It should look nice though."

Fungerar datorer verkligen på detta viset? Kan man sabba en dator genom att "toasta" insidan med för hög processorbelastning? Låter ju jättemärkligt?

Permalänk
Skrivet av frankz55:

Har en fråga om NUC - jag tänkte testa att köra Wii-emulatorn Dolphin på min NUC, men läste detta på Dolphin-forumen:

"Any fanless model is going to bake the inside like an oven when it runs Dolphin (or any other CPU intensive program). For something like this stick to Mini ITX. The right case can be small enough to be discreet, give you enough thermal headroom/minimal noise, and do away with worries of upgradability. "

"But the heat man, these guys get hot, and that's just when they're operating under normal conditions. Throw Dolphin at them, and you'll get yourself a very nice, albeit expensive toaster. It should look nice though."

Fungerar datorer verkligen på detta viset? Kan man sabba en dator genom att "toasta" insidan med för hög processorbelastning? Låter ju jättemärkligt?

Svar lite utanför frågan, men vill du köra wii på datorn bör du kolla på lite högre spec än NUC, den orkar inte riktigt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det är ju för att göra saker och ting enklare.
Om du gör valet att klicka på BIOS direkt så filtrerar du ju bl.a bort onödiga filer så som manualer och drivrutiner till diverse operativsystem, det är för att underlätta helt enkelt.
Känns ju tämligen glasklart varför det är som det är, tycker iallafall jag.

Vet inte om du missförstod, men de ber alltså att man ska välja 32-bit eller 64-bit, och när man gjort sitt val så får man ändå upp 32-bit. Det är ganska precis tvärtom mot vad som borde ske enligt vettig UX iaf.

Skrivet av frankz55:

Hur menar du nu? Om din NUC är fläktlös så är det klart den kanske blir varmare om du kör Dolphin på den. I det fallet kommer två saker ske: den kommer throttla ner och din upplevelse kommer lida, samt öka slitage på grejerna något. Fortsätter den gå varm har de flesta moderkort en failsafe som stänger av kretsen för att förhindra skada, så någon katastrof är det ju inte. Men varm kommer den (kanske, jag har inte provat) bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Hur menar du nu? Om din NUC är fläktlös så är det klart den kanske blir varmare om du kör Dolphin på den. I det fallet kommer två saker ske: den kommer throttla ner och din upplevelse kommer lida, samt öka slitage på grejerna något. Fortsätter den gå varm har de flesta moderkort en failsafe som stänger av kretsen för att förhindra skada, så någon katastrof är det ju inte. Men varm kommer den (kanske, jag har inte provat) bli.

Tack för svar

Den är ju inte fläktlös väl? varför skulle det i så fall finnas passiva chassis av andra tillverkare? Och - precis som jag trodde stängs den av. Jag trodde att, utifrån svaren på Dolphin, att den ordagrant skulle smälta.

Finns det något program som mäter CPU-tempen så att man kan se vilka temperaturer som man kommer upp i i realtid när man ex spelar ett spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Tack för svar

Den är ju inte fläktlös väl? varför skulle det i så fall finnas passiva chassis av andra tillverkare? Och - precis som jag trodde stängs den av. Jag trodde att, utifrån svaren på Dolphin, att den ordagrant skulle smälta.

Finns det något program som mäter CPU-tempen så att man kan se vilka temperaturer som man kommer upp i i realtid när man ex spelar ett spel?

Vilken då menar du? Standard NUC har en processorfläkt. Den kör jag med och provade Dolphin idag av ren nyfikenhet och den blev "ljummen" när jag provade några spel. Och den går upp i varv och låter lite. Men den står ganska illa med, nära en TV och nära vår balkong som solen värmer.

Nejdå det var länge sedan kretsarna smälte av belastning.
Jag kör Core Temp på Windows.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte problemet då min NUC inte låter på 1'5 meters avstånd. Kanske för att det är sen svagare i3 Hasswell.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Stefan Lundmark...

Ja, det kanske är jag som missförstår.
Så här ser det ut hos mig iallafall.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17037359/intel1.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17037359/intel2.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17037359/intel3.png

Men men.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Med senaste BIOS kan jag äntligen säga ÄNTLIGEN! Nu fungerar nätverkskortet som de ska och slänger inte ut en från nätverket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

OBS!!

This Beta Graphics driver provides support for the latest versions of Adobe Premiere Pro CC* and Adobe Photoshop CC* software applications. Do not update to this driver if you do not plan to use these applications. We continuously strive to improve the quality of our products to better serve our users and appreciate feedback on any issues you discover and suggestions for future driver releases.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vilken då menar du? Standard NUC har en processorfläkt. Den kör jag med och provade Dolphin idag av ren nyfikenhet och den blev "ljummen" när jag provade några spel. Och den går upp i varv och låter lite. Men den står ganska illa med, nära en TV och nära vår balkong som solen värmer.

Nejdå det var länge sedan kretsarna smälte av belastning.
Jag kör Core Temp på Windows.

OK, tack för svar, jag testar lite helt enkelt med CoreTemp. Var mest rädd för att det skulle gå sönder något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffeperkulator:

Svar lite utanför frågan, men vill du köra wii på datorn bör du kolla på lite högre spec än NUC, den orkar inte riktigt med.

Det bör väl fungera med i5-versionen?
Hoppas jag! Har tänkt byta upp mig till en sådan delvis pga att jag vill kunna köra Dolphin på den.
Wii kanske är lite väl nytt nu när jag tänker efter, men Gamecube-spel borde funka?

Jag vet att det inte går på 2820 (celeron-versionen) då jag har en sådan.

brainfart
Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

Någon som vet varför Intel tog det vansinniga beslutet att inte ha med optisk utgång på NUC? Har frågat dem men inte fått svar. Känns lite som om vissa personer borde få sparken på utvecklingsavdelningen. Som jag kör nu om Netflix-appen i Windows 8 ska fungera med Dolby Digital Plus måste jag ställa in i utgången i W8 att NUC ska koda av signalen i stället för min Recivern (innan ni gnäller på W8 så står det faktiskt hos Intel att NUCE är gjord just för Windows 8).

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Någon som vet varför Intel tog det vansinniga beslutet att inte ha med optisk utgång på NUC? Har frågat dem men inte fått svar. Känns lite som om vissa personer borde få sparken på utvecklingsavdelningen. Som jag kör nu om Netflix-appen i Windows 8 ska fungera med Dolby Digital Plus måste jag ställa in i utgången i W8 att NUC ska koda av signalen i stället för min Recivern (innan ni gnäller på W8 så står det faktiskt hos Intel att NUCE är gjord just för Windows 8).

På grund av platsbrist är min gissning. På i3 och i5-versionerna fick inte ens en fullstor HDMI plats.

Har du en 2820? I så fall är det tydligen på väg stöd för Dolbys och DTS HD-format i en framtida uppdatering.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Det bör väl fungera med i5-versionen?
Hoppas jag! Har tänkt byta upp mig till en sådan delvis pga att jag vill kunna köra Dolphin på den.
Wii kanske är lite väl nytt nu när jag tänker efter, men Gamecube-spel borde funka?

Jag vet att det inte går på 2820 (celeron-versionen) då jag har en sådan.

Jag har iof bara i3-versionen, men kontrollerna hakar upp sig/laggar när jag matar den med gamecubespel. N64 fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Jag har iof bara i3-versionen, men kontrollerna hakar upp sig/laggar när jag matar den med gamecubespel. N64 fungerar klockrent.

Jag kan inte så mycket om emulatorer, men det låter mer som buggig drivrutin eller något sådant?
Flyter själva grafiken på bra?

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Jag kan inte så mycket om emulatorer, men det låter mer som buggig drivrutin eller något sådant?

Jag ska testa lite mer, se om de fungerar bättre med annan input. Grafiken flyter på rätt bra men lite choppy ljud.

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Gigabyte Brix finns annars med i7, då borde du verkligen ha nog med kraft

Permalänk
Medlem

Jag ska testa lite mer, se om de fungerar bättre med annan input. Grafiken flyter på rätt bra men lite choppy ljud.

Ljud har jag lyckats fixa förr genom att experimentera lite med DPS-emulator och Ljudbackend/latens om du klickar på DSP i menyraden.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanruda:

På grund av platsbrist är min gissning. På i3 och i5-versionerna fick inte ens en fullstor HDMI plats.

Har du en 2820? I så fall är det tydligen på väg stöd för Dolbys och DTS HD-format i en framtida uppdatering.

Nope, jag har 34010. Platsbrist, är Brix större? Avsaknaden av SPDIF visste jag om men inte att Intel hade mage att inte ha ordning på sina ljuddrivrutiner genom HDMI. Försten, installera absolut inte Betadrivrutinera. Gav problem med HDMI handskakning ett nytt ansikte.

Lite synd att man ska vara nöjd med en produkt och så felar de på ljudet. Får stå ut med att bocka ur och i detta beroende på vad jag ska titta på.

Och även ibland skifta mellan recivern och HDMI-ingången på sin TV... suck.

Men problemet med Netflix appen i Windows 8 måste de väl kunna lösa?

Permalänk
Medlem

Ja, det är skit! Jag håller med!
Kom på också att de hade kunnat använda ett sånt hörlursuttag med kombinerad optisk. Det hade ju funkat!

Skickade tillbaka min Celereon-NUC idag och beställer en i3/i5 istället där alla HD-format funkar.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnjensen:

Nope, jag har 34010. Platsbrist, är Brix större? Avsaknaden av SPDIF visste jag om men inte att Intel hade mage att inte ha ordning på sina ljuddrivrutiner genom HDMI.

Avinstallera Realtec diivarna så du bara har ett alternativ om du nu inte tvunget måste köra analogt oxo. Fungerar utmärkt för mig. Kör Haswell i5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Avinstallera Realtec diivarna så du bara har ett alternativ om du nu inte tvunget måste köra analogt oxo. Fungerar utmärkt för mig. Kör Haswell i5

Ska testa efter jobbet

Skrivet av johanruda:

Ja, det är skit! Jag håller med!
Kom på också att de hade kunnat använda ett sånt hörlursuttag med kombinerad optisk. Det hade ju funkat!

Skickade tillbaka min Celereon-NUC idag och beställer en i3/i5 istället där alla HD-format funkar.

Undrar också och har en sådan där mini-toslink liggande. Jasså Celeron duger inte, tur att jag köpte en o-öppnad I3 här på marknaden med liten SSD för 1600 kr, Skulle blitt Celeron annars.

Skrivet av anon76929:

Avinstallera ... Kör Haswell i5

Tyvärr hjälpte inte det heller. Kan det vara att I3-versionen är för svag? Håller dagligen kontakt med Intel support om problemet med DD+ i Netflix appen till Windows 8. Får köra min Apple TV2 med Netflix så länge.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag har länge varit sugen på att köpa en NUC, men funderar på om man ska gå den vägen eller bygga något eget? Jag har ganska gott om plats i min tvbänk så jag behöver egentligen inte ha en så liten enhet som NUC. Prismässigt så är väl NUC:en ganska billig för när man börjar sätta ihop en egen burk så kommar man ganska snabbt upp i de summor som en komplett NUC landar på (i5 Haswell).

Ni som har NUC, är det något ni tycker är dåligt eller inte fungerar med senaste generationen?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Tjenare!

Jag har länge varit sugen på att köpa en NUC, men funderar på om man ska gå den vägen eller bygga något eget? Jag har ganska gott om plats i min tvbänk så jag behöver egentligen inte ha en så liten enhet som NUC. Prismässigt så är väl NUC:en ganska billig för när man börjar sätta ihop en egen burk så kommar man ganska snabbt upp i de summor som en komplett NUC landar på (i5 Haswell).

Ni som har NUC, är det något ni tycker är dåligt eller inte fungerar med senaste generationen?

Jag är störtnöjd med min i3 haswell, särskilt nu när dom fått ordning på problemen med nätverkskortet. Sen beror de såklalrt vad du ska använda den till?

Permalänk
Medlem

Jag är störtnöjd med min i3 haswell, särskilt nu när dom fått ordning på problemen med nätverkskortet. Sen beror de såklalrt vad du ska använda den till?

Huvuduppgiften kommer vara att ersätta vår gamla Boxee Box som vi sett på TV/Film från NASen. Den kommer även användas för en del streaming, typ Netflix och andra play-tjänster samt en del surfande.

Någon som har något tangentbord eller liknande att rekommendera?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Kan bara varmt rekommendera dig att slå till. Nu har de även fixat diverse problem i senaste grafikdrivrutinen med HDMI handshake som uppstod i samband med att man slog av receiver som den var kopplad igenom, nu fungerar det strålande.

Bytte även jag ut min Boxee Box som gick i graven och det är bara fördelar rakt igenom så som jag ser det.

Fördelar så som jag ser det:
- ENORMT mycket snabbare i allting
- Klarar DTS HD-MA utan audio dropouts som boxeen gjorde.
- Friheten att använda som en "vanlig dator" med ett riktigt OS.
- Fullt stöd för XBMC (Finns ju även till Boxee men gick segt som satan när jag testade senast)
- Stöd för högre hastigheter än 100Mbit
- Prestandan när man ska titta på playtjänster via webbläsare (Går även att köra genom XBMC om man vill).

Till detta köpte jag ett Logitech K400 tangentbord med liten integrerad touchpad och jag är helnöjd hittils