Google Drive eller Google+ för lagring av foton

Permalänk

Google Drive eller Google+ för lagring av foton

Halloj!

Jag har just gått över från Dropbox till Google drive som molntjänst och eftersom jag är Android/google-kille känns det helt OK.

MEN jag kan inte bestämma mig för om jag ska ladda upp mina bilder till Drive eller till +

Med ladda upp menar jag att jag vill spara merparten av mina foton, ja kanske i alla fall senaste årets foton i molntjänsten för att ha dem lättillgängliga för navigering och visning överallt. Att lägga dem i Drive känns "renast" då jag inte vill hålla på att redigera bilderna i molnet. Det gör jag i Lightroom.
Dessutom tycker jag (är ju dock newbie) att det verkar vara större risk att man ofrivilligt råkar dela bilderna om de ligger i google+. Jag vill absolut inte ha dem i molnet för att dela dem på socialt nätverk.

Dock verkar det som att Google+ lanseras som en tjänst för att lagra sina foton. T.ex. att man kan ställa in camera upload till +.

Hur resonerar ni? Ladda upp bilder till Google Drive eller Google+ ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kört på Drive för att jag är lite osäker på om du kan hämta ner bilderna i maximal storlek som läggs upp till Google+ efteråt. Har inte kollat detta dock. Men det är väldigt smidigt att ha kontroll över dina filer med Google Drive på datorn och i mobilen så varför inte köra på det?

Permalänk
Medlem

Håller med Cybe här, skulle också kört på Drive.

Permalänk

Drive är onekligen smidigt för filöverföringens skull.
Men det känns ändå som om Google vill styra in sina användare att använda G+ för bilder och Drive för dokument. Framför allt har de bättre visning av bilder i +, dels har de en "fristående webbapp" som heter foton och som leder till fotodelen i +. Och som tidigare nämnt så har de camera upload till + men inte till drive på samma sätt som dropbox har vilket ytterligare ger förmaningar om att lagra foton i +.

Inte för att man behöver göra som Google säger, min tanke var precis som ni föreslår att använda Drive. Men det är ändå tänkvärt och det kan finnas en poäng med det förutom delningsmöjligheterna.

Cybe: Det går även att i Inställningar i + under Foton välja att ladda upp foton i fullstorlek men den är inte förvald som standard utan något man måste ändra.

Permalänk
Medlem

Google vill ju att Google+ ska konkurrera med Facebook vilket kräver att så många användare som möjligt använder dess tjänster så självklart vill de påpeka att man som användare bör göra det även om man inte måste. Jag dropboxar dock vidare personligen även om Google+ är det enda sociala nätverk jag anslutit mig till

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har börjat köra SkyDrive vilket funkar väldigt bra - Är mycket mycket billigare än Dropbox också.

Permalänk

Tack för tipsen båda två men nu var det G+ vs. GDrive för foton det var frågan om. De övriga känner jag till och Dropbox har jag kört några år.

Permalänk
Medlem

Finns något mitt emellan Drive och google+. Du kan använda Picasa.
Länken nedan ser till att om du har google+ att du inte redirect:ar till google+ photo sidan istället för picasa web sidan.
https://picasaweb.google.com/lh/myphotos?noredirect=1

Dessutom kan du ladda ner picasa programmet till datorn för lite smidigare funktioner.

Permalänk
Medlem

Mjo, men nu är ju Google+ som Facebook och Google Drive mest för dokument, samt mer eller mindre enbart web (har inget bra stöd för bilder), så inget av dem är en ersättning för Dropbox.

Du gör ju precis som du vill dock, men om du tror att du kan ersätta dropbox med Drive eller Facegoogle så kommer du bli besviken.

(Jag använder Drive varje dag på jobbet, SkyDrive till bilder från telefon och kamera, och Dropbox för att dela källkod)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Finns något mitt emellan Drive och google+. Du kan använda Picasa.
Länken nedan ser till att om du har google+ att du inte redirect:ar till google+ photo sidan istället för picasa web sidan.
https://picasaweb.google.com/lh/myphotos?noredirect=1

Dessutom kan du ladda ner picasa programmet till datorn för lite smidigare funktioner.

Har de ändrat picasa så man kan ha bilder i fullstorlek?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om ni använder Google så hoppas jag att ni gillar att bli övervakade

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har de ändrat picasa så man kan ha bilder i fullstorlek?

Jajamen
Länken skapar du "Embed image" delen i bilden.
https://lh3.googleusercontent.com/.../s800/DSC_1605.jpg <--- förvald 800 via comboBox:en
https://lh3.googleusercontent.com/.../s0/DSC_1605.jpg <--- orginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Om ni använder Google så hoppas jag att ni gillar att bli övervakade

Om du gillar att bo i Sverige så hoppas jag att du gillar att bli övervakad av FRA
Du gamla, du fria, du övervakade nord <3

Permalänk

Övervakning bryr jag mig inte särskilt mycket om. Huvudsaken är att de tar hand om mina dokument så de är backupade och skyddade.

Ska kolla Picasa som alternativ om det är välintegrerat med resten av google. Jag trodde att Picasa hade övergått till att bli Google Foton i +

Permalänk
Medlem

Började själv använda Google Drive som lagring/backup utav mina "värdefullaste" bilder och filmer nyligen.
Det är 70GB totalt ungefär, tog lite tid att ladda upp alla filer men nu känner man sig lite mer säker, för dessa bilder/filmer vill jag verkligen inte förlora.

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Märkte just att google+ bilder som sparas genereras efter storleken på fönstret du visar det på (För att spara bandbred)

En annan sak är: Om du spara en bild på Google+ så kan vem som helst komma åt den om man har adressen, På Google Drive så kan man inte det. (Det som sparas på lh6.googleusercontent.com)

På google+ Så kodas bilderna om till JPEG med google egna "teknik" men själva kvaletén verkar inte ändras

Permalänk
Medlem

Jag har i många år köpt lagringsutrymme av google för alla mina bilder. Förr hette det picasa. Nu heter det google plus. Jag skulle aldrig få för mig att lagra bilder på google drive och gå miste om alla funktioner i google plus bildhantering.

Det är ganska många fakta och sakfel i inläggen i denna tråden.
Man kan ladda upp bilder i full original storlek till google plus. Antingen via webguit som är underbart eller via picasa för desktop eller automatiskt från mobilen med auto backup i google plus appen. (Googles hjälp center förklara hur du tex sätter på full bild upload via webben).

Alla bilder som har max 2048 på något håll är gratis att lagra. Resten äter av utrymmet man får gratis eller betalar för. Jag får 15 GB gratis och betalar för 80(gamla planen).

Funkar utmärkt att ladda upp både filmer och bilder till google plus. Att det sedan är sjukt smidigt att välja vilka vänner man vill dela vilka bilder med ser jag som en stor fördel!

På google io lanserade dom dessutom en massa andra coola photo relaterade features förra månaden. Som auto enhance som faktiskt funkar skitbra. (Går självklart att stänga av och på för enskilda photon)

Om man skulle vilja ladda ner alla sina bilder är inte det något problem. Precis som med alla andra googles tjänster har du full kontroll. Du kan ladda ner allt med google takeout. Det gäller allt. Du kan även välja vad som ska hända om du dör. Tex en släkting ska få tillgång till dina bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jonaz, tack för svar. Det låter bra.

Men har du full kontroll på vem som kan se dina bilder? Det Raldo skriver att om du har länken så kan man se bilden låter inte bra men jag har samtidigt svårt att tro att så är fallet.
I drive så måste man ju aktivt välja en fil som offentlig för att man ska kunna använda länken till den. Det borde väl vara samma med google+ ?

Det är mest för att google+ bilder är så nära kopplade till själva google+ profilen som jag är lite orolig för att andra ska kunna se mina bilder. Jag skulle ju tex aldrig lagra mina foton i Facebook.

Permalänk
Medlem

När det kommer till fotografier från min digitalkamera, så är det Google Drive som gäller. Då jag har ett WiFi-minneskort, behöver jag bara starta kameran när jag är hemma hos mig och så läggs alla nya fotografier in i mitt Google Drive-konto. Mycket smidigt och det rekommenderas varmt!

Detsamma gäller mina fotografier som jag tar med min mobil, fast då överförs dem till 2 olika ställen nästan direkt efter att jag har tagit dem; Dropbox och Google+.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg79:

Jonaz, tack för svar. Det låter bra.

Men har du full kontroll på vem som kan se dina bilder? Det Raldo skriver att om du har länken så kan man se bilden låter inte bra men jag har samtidigt svårt att tro att så är fallet.
I drive så måste man ju aktivt välja en fil som offentlig för att man ska kunna använda länken till den. Det borde väl vara samma med google+ ?

Det är mest för att google+ bilder är så nära kopplade till själva google+ profilen som jag är lite orolig för att andra ska kunna se mina bilder. Jag skulle ju tex aldrig lagra mina foton i Facebook.

Varje album har en direkt länk om du väljer att aktivera det under delning för just det albumet. Där kan du även lätt återställa länken om du gett den till någon och sedan ångrat dig.

Men varför provar du inte bara att använda google plus photos lite? Det borde ge bäst svar på om det passar dig bra.

Det är ju just kontroll på hur du delar och med vilka du delar som är google plus stora fördel. Det finns inga friend requests. Inga kan se vilka vänner du har i dina cirklar. Du väljer alltid med vilka du vill dela varje sak på google plus.

Permalänk

Hej.
Jag skriver i denna tråd och hoppas på hjälp!
Jag har en massa foton på min E-disk och nu köpt plats i Google Drive.
Den installerade jag på min C-disk. Upptäckte nu att min C-disk är plöstligt full och jag kan inte flytta fler filer till Drive.

Så jag undrar varför det säkerhetskopierar till min C-disk oxå? Om jag tar på från C-disken, försvinner de från mitt moln oxå?
Skulle vara grymt tacksam på svar hur det egentligen funkar..
/Englund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund_81:

Hej.
Jag skriver i denna tråd och hoppas på hjälp!
Jag har en massa foton på min E-disk och nu köpt plats i Google Drive.
Den installerade jag på min C-disk. Upptäckte nu att min C-disk är plöstligt full och jag kan inte flytta fler filer till Drive.

Så jag undrar varför det säkerhetskopierar till min C-disk oxå? Om jag tar på från C-disken, försvinner de från mitt moln oxå?
Skulle vara grymt tacksam på svar hur det egentligen funkar..
/Englund

När du har Google Drive installerat på din dator, och flyttar över filer till den dess katalog, så kommer det ta plats även på din fysiska hårddisk. Under tiden synkroniserar Google Drive dina filer till deras server. Om du tar bort något från katalogen medan Google Drive är igång, så tas de filer även bort från molntjänsten.

Visa signatur

Permalänk
Hostinger

Jag skulle använda Google+ istället av Google Drive, men det är därför att jag brukar att ta Photosphere-bilder med mobilen. Photosphere-bilder kan inte visas på Google Drive och därför Google+ är bättre Och jag gillar också det att min Android-mobil säkerhetskopierar alla bilder och filmer automatiskt till Google+.

Visa signatur

Gratis webbhotell - hostinger.se

Permalänk

Jag använder också Google+ foton, tycker det är riktigt smidigt, lätt att komma åt bilderna på datorn.
En sak jag funderar på dock, de bilder som synkats i Foton, det kan ju vara bilder från fler telefoner, dessutom från bloggar osv.
Tar dessa plats i telefonen också, eller ligger de bara på servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RalleRådjur:

Jag använder också Google+ foton, tycker det är riktigt smidigt, lätt att komma åt bilderna på datorn.
En sak jag funderar på dock, de bilder som synkats i Foton, det kan ju vara bilder från fler telefoner, dessutom från bloggar osv.
Tar dessa plats i telefonen också, eller ligger de bara på servern?

Bilderna som du har på din telefon och på Google Foton, finns både lokalt och på Googles server. Jag testade nyss med att ta bort en bild som finns på både min telefon och på Google Foton. Efter borttagningen, valde jag att synkronisera alla mina bilder igen genom Foton-applikationen och uppdaterade sen webbsidan för samma tjänst. Bilden var fortfarande kvar där, men bilden var borta lokalt från telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar också tråden med en fundering.

Google Drive appen till iPhone. Är det bara jag som inte får den att uppdatera samtliga filer?

Jag har för någon månad sen köpt 100gb på google drive dit jag säkerhetskopierar samtliga bilder som finns på min stationära.
När jag försöker komma åt detta via min telefon så hittar jag inte denna mappen.
Via en dator funkar det utan problem. Någon som har samma problem?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Är det någon som vet om alla filer man har på Google Drive automatisk laddas ner till telefonen när man installerar Google Drive appen på telefonen? Om jag installerar Google Drive på en dator så syncar den ju så att alla filer som ligger på Google Drive även lagras lokalt på datorn. Jag har begränsat utrymme i min telefon (och paddor) och vill därför inte att filerna lagras lokalt, däremot vill jag komma åt filerna så att jag kan titta på bilder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikje:

Lånar tråden lite...

Är det någon som vet om alla filer man har på Google Drive automatisk laddas ner till telefonen när man installerar Google Drive appen på telefonen? Om jag installerar Google Drive på en dator så syncar den ju så att alla filer som ligger på Google Drive även lagras lokalt på datorn. Jag har begränsat utrymme i min telefon (och paddor) och vill därför inte att filerna lagras lokalt, däremot vill jag komma åt filerna så att jag kan titta på bilder etc.

De laddas inte ner automatiskt. Du väljer själv om du vill ladda ner några filer.

Permalänk

Nej, alla dina filer laddas inte fysiskt ner till din telefon. Där emot så kan du i appen välja vilka av filerna som du vill ska vara nerladdade.