Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Fan! Jag har pillat runt lite men jag får inte min att gå stabilt i 4.4 oavsett hur hög volt jag lägger på. Har en 2500k och har 4.2 just nu med en volt på 1.32 i load. Känns väl rätt högt för den klocken? Har ett mATX moderkort så är kanske det som gör det? Hade den stabil först på 4.4 1.32 men det gav upp när jag sänkte den för jag kände att jag inte behövde det.. Vettifan vad det beror på. 4.2 är okej för min del men undrar lite varför det gick tidigare och inte nu?

stabil = 12 timmar prime

Edit: Ska jag testa att höga offset? Har använt turbo voltage bara...jag är noob på detta btw.

Volten spelar inte så stor roll sålänge du har temperaturen under kontroll. Din volt är inte onormalt hög, 2500k(sandy bridge) kräver högre spänning än nyare Ivy/haswell.

Vill minnas att jag körde 1,36V @4,6Ghz med min 2500k.

Frågar du mig är 12 timmars prime helt onödigt för att testa stabiliteten, visst, testa lite med prime eller andra stress tester. Men huvudsaken är att datorn är stabil till det du använder den till. Och jag misstänker att du inte använder den till att loopa prime hela dagarna

En prime stabil OC behöver inte heller vara stabil till allt annat, och prime kan krascha pga. fel på minnen och div. andra saker som aldrig uppstår vid normalt användande.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

CPU PLL är CPU Clock Multiplier. Om du ändrar PLL så sänks även spänningen som skickas till processorn och VCore.
Du vill att den ska vara lite högre än Vcore. Kan tänka mig att man kan få många roliga svårupptäckta fel om PLL gör att man får fel frekvenser eller hoppar över 100MHz var tionde sekund pga feltolkningar.

1.25V är ganska lågt. Jag måste ha 1.365 för 4.5GHz stabilt. Har även fipplat runt med lite andra inställningar.

Numera kör jag utan överklock då det inte behövs. Har uppdaterat bios och ska så småningom uppdatera min post med överklockning för det nya bioset.

Jag hade inga problem med att processorn inte klockade ner sig. Dock stänger sig C-state av sig om man ändrar på multiplarna. Bara att sätta igång direkt efteråt. Att spänningen är hög spelar ingen roll. Effekt användningen regleras av I*U. Om Spänningen är hög så sjunker strömmen och vice versa. '

Återkom gärna om det är stabilt. Kör du Small FFT?

PLL bör vara så låg som möjligt, cpu går svalare då = högre OC. Brukar köra 1,6V som standard(1,8 stock), vid benching och hög OC ca 1,86V då det hjälper till att stabilisera vid höga klocks(+5Ghz)

Rent generellt är det bra att sänka alla spänningar så lågt som möjligt så länge det är stabilt, för 24/7 OC då.

1.365V för 4,5? Damn, otur med cpu'n. Min ena 3770k fixar 4,8Ghz(HT på) vid samma spänning. Kör 1,48V @5Ghz som 24/7 klock på den.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

PLL bör vara så låg som möjligt, cpu går svalare då = högre OC. Brukar köra 1,6V som standard(1,8 stock), vid benching och hög OC ca 1,86V då det hjälper till att stabilisera vid höga klocks(+5Ghz)

Rent generellt är det bra att sänka alla spänningar så lågt som möjligt så länge det är stabilt, för 24/7 OC då.

1.365V för 4,5? Damn, otur med cpu'n. Min ena 3770k fixar 4,8Ghz(HT på) vid samma spänning. Kör 1,48V @5Ghz som 24/7 klock på den.

Du har helt rätt att alla spänningar ska vara så låga som möjligt för lägsta värme utveckling generellt sett.
Sedan kan man gå in på djupet kring hur ASIC värden påverkar och förhållande mellan ASIC, U och I påverkar värmeutvecklingen och överklockningspotentialen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har helt rätt att alla spänningar ska vara så låga som möjligt för lägsta värme utveckling generellt sett.
Sedan kan man gå in på djupet kring hur ASIC värden påverkar och förhållande mellan ASIC, U och I påverkar värmeutvecklingen och överklockningspotentialen.

Det är lugna bananer, bara att blåsa på med Vcore

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Det är lugna bananer, bara att blåsa på med Vcore

http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/h8wb6j.png

Tror fasiken inte jag skulle vara bekväm med mer än 1.6V eller 1.65 på luft för bench. Vill hålla mig under 95°C i load eller så
Högre spänning betyder lägre temp för att vara nöjd tycker jag. Antar att det bara var en bench?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror fasiken inte jag skulle vara bekväm med mer än 1.6V eller 1.65 på luft för bench. Vill hålla mig under 95°C i load eller så
Högre spänning betyder lägre temp för att vara nöjd tycker jag. Antar att det bara var en bench?

Givetvis Och med ca -4C vatten temp.

Jag kör 1.48V @5Ghz till vardags och det går i princip aldrig över 55C, men då är det vattenkylning och deliddat osv såklart.

Permalänk

Har kört min i7 3770k på 4,2ghz nu ett par år skulle vara kul O kunna köra 4,4ghz . Testade 4,4ghz men det gick inte stabilt ens på 1,330v suck . Graderna var okej dock men det var inte stabilt .kan man volta upp lite till ? Näe ? (Luftkyld)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Har kört min i7 3770k på 4,2ghz nu ett par år skulle vara kul O kunna köra 4,4ghz . Testade 4,4ghz men det gick inte stabilt ens på 1,330v suck . Graderna var okej dock men det var inte stabilt .kan man volta upp lite till ? Näe ? (Luftkyld)

Rekommendationen brukar vara att man håller sig under 1.4 volt.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Inaktiv

Min 2500K visar multiplier på 37 (3,7GHz då) i OCCT och CPU-Z.
BIOS och Windows visar 40 (4 GHz).

What gives? :S
http://i.imgur.com/OYHfhJM.png

Permalänk
Inaktiv

Dålig fart i den här tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dålig fart i den här tråden...

Vad litar du mest på?

Windows

Eller

Två monitoringsprogram?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jekean:

Vad litar du mest på?

Windows

Eller

Två monitoringsprogram?

Temperaturen säger mig att jag ska lita på Windows.

Permalänk
Medlem

Har bara letat lite snabbt på Google angående detta så jag ber om ursäkt om det är en fråga som kommer upp ofta. Men jag har en 2600k som ligger stabilt på 4,5GHz med VCore som ligger runt 1.33+-0.01 enligt CPU-Z med någon enstaka peak till 1.36. Detta är inget jag oroar mig för och den toppar runt 74 grader vilket känns okej när datorn är byggd för tystnad.

Det jag är lite oroad över är däremot VID som ligger på 1.446 V enligt HW Monitor vid belastning. Är detta något som kan vara skadligt för CPU?

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

här är mina resultat:

Fulll load efter 30 min i prime85:

Dold text

idle direkt efter mitt test:

Dold text

Kylaren är en h100i med 2 noctua nf-f12 i en egenskapad "tyst" profil (kylpasta: arctic mx-2) Fläktarna är i pull för utblås.

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FrithiofeN:

här är mina resultat:

Fulll load efter 30 min i prime85:

idle direkt efter mitt test:

Kylaren är en h100i med 2 noctua nf-f12 i en egenskapad "tyst" profil (kylpasta: arctic mx-2) Fläktarna är i pull för utblås.

Se där, går den inte högre?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Se där, går den inte högre?

testade 4,7 men då gick det på vcore 1,400 och 80+ c° dock hade jag 30 grader i rummet då ;P

EDIT: Här har du en länk till mitt kalkylark jag antecknade på när jag klockade
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aixh01GpfCJ0dERt...

EDIT 2: passar på att länka min 4,6ghz också: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-uEAfWY0XtgGosFKI8mhs...

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk

Sorry om denna fråga redan besvarats här, men jag orkar inte gå genom 26 sidor med kommentarer.

Jag har satt min clock rate på 43 (4.3 GHz) i BIOS men jag kommer bara upp i 3.7 GHz under "full" load med prime95.
http://i.imgur.com/HmKXvdv.png
Hur ska jag göra för att faktiskt få det upp till 4.3 GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

MSI Z77 guide

Tack så mycket för guiderna både du och iSw3de!

Jag har ett MSI Z77A-G45 och en i5-3550 3.30GHz som du kan se på bilden. Jag har försökt ändra så mycket jag kunnat enligt iSw3de's guide och sen efter din men det som verkar viktigast kan jag inte ens ändra, nämligen Adjust CPU Ratio. Jag kan inte ändra den till Manual, och det är den jag måste ändra för att överklockningen ens ska fungera om jag förstått det hela rätt.

Ska tilläggas att jag har inte varit inne i BIOS på detta moderkortet en enda gång upp tills nu så förutom det jag ändrat enligt guiden ska allt annat vara inställt på default. Hur låser jag upp så jag kan ändra denna inställningen?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skez:

Tack så mycket för guiderna både du och iSw3de!

Jag har ett MSI Z77A-G45 och en i5-3550 3.30GHz som du kan se på bilden. Jag har försökt ändra så mycket jag kunnat enligt iSw3de's guide och sen efter din men det som verkar viktigast kan jag inte ens ändra, nämligen Adjust CPU Ratio. Jag kan inte ändra den till Manual, och det är den jag måste ändra för att överklockningen ens ska fungera om jag förstått det hela rätt.

Ska tilläggas att jag har inte varit inne i BIOS på detta moderkortet en enda gång upp tills nu så förutom det jag ändrat enligt guiden ska allt annat vara inställt på default. Hur låser jag upp så jag kan ändra denna inställningen?

http://i.imgur.com/TCdhdGI.png

Svaret är jättesimpelt. Du har en processor utan k-suffix. Det betyder att processorn är låst och går inte att överklocka.
Det enda du kan göra är att öka Ratio till 103 och aktivera både turbo + Enhanced turbo. Mer än så kan du inte göra.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Svaret är jättesimpelt. Du har en processor utan k-suffix. Det betyder att processorn är låst och går inte att överklocka.
Det enda du kan göra är att öka Ratio till 103 och aktivera både turbo + Enhanced turbo. Mer än så kan du inte göra.

Det kommer ge ca 3% högre prestanda eller dryga 100MHz extra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ojdå, det var trist!

Skrivet av DavidtheDoom:

Det kommer ge ca 3% högre prestanda eller dryga 100MHz extra.

Det var inte så mycket, tror jag skippar det då Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Har kört min i7 2600K med P8P67 Pro Rev B3 i stock alldeles för länge nu.
Försökte på mig detta lite kort häromdagen, men kan inte köra Turbo Mode via bios'et, då stänger den av sig och informerar om att Overclock Failed, Press F1 to run Default Settings in Bios, bla bla.

Allt är helt default, och jag klickar i Turbo mode, och den stänger av sig.

Funderar på vart problemet kan ligga, för vill dra upp den till 4.2 Ghz eller något sådant iallafall.

Har läst en del på massa forum, och vill ändå i slutändan vända mig till Swec.

En av forumkillarna på andra forum sa att det finns en knapp på själva moderkortet som måste vara avstängd, som sitter till höger om Minnesplatserna.

Kommer börja ikväll eller imorgon, så får vi se hur detta gå, men inväntar lite småtips innan jag kliver på, och måste självfallet läsa igenom allting här i tråden först, men sitter på jobbet för tillfället.

På återseende
// Puvve

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Well well, uppgraderade BIOS till senaste enligt Asus hemsida, och drog bara upp multiplier till 40x, och nu går den stabilt i maxload @ 70celcius när jag kör CCCPT eller vad det programmt nu heter. Så får kolla på kylpastan och sen dra upp den till 4.5ghz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny kylpasta och en Corsair H80i inköpt, nu ska det försiktigt klivas uppåt mot 5ghz stabilt helst under 1.4 vcore.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå där...

Jag har precis införskaffat begagnade delar som består av MSI P67A-GD53, i5 2550K och 2x4Gb Crucial 1333MHz minnen, allt enligt sign.

Jag har överklockat min turbo frekvens enligt denna guiden: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=146272.50 och lyckats få en stabil OC på 4.5GHz. Har testat med Prime95, IBT, 3DMark 11 och 3DMark Vantage. Högsta temperaturen jag når i Prime95 är ca 83C, vilket jag tycker är en aning högt. I spel går den upp till runt 60, max 70C och ligger på ca 1.35V vCore.

Det jag har märkt dock, som jag tycker är märkligt, är att även om jag har 1.28V vCore som den står på nu i BIOS, så går den ändå upp till mellan 1.396-1.408V under Prime965 (enligt CPU-z). Varför?

Mina inställningar i BIOS:

CPU Base Frequency [10kHz] [10000]
Adjust CPU Ratio [Auto]
Adjust CPU Ratio in OS [Disabled]
Internal PLL Overvoltage [Enabled]
EIST [Enabled]
Intel Turbo Boost [Enabled]
Enhanced Turbo [Enabled]
Oc Genie Button [Disabled]
DRAM Frequency [Auto]
DRAM Timing Mode [Link]
Spread Spectrum [Disabled]
VDroop Control [Low VDroop]
CPU Core Voltage [1.2900]
CPU I/O Voltage [Auto]
DRAM Voltage [Auto]
System Agent Voltage (SA) [Auto]
CPU PLL Voltage [Auto]
PCH 1.05 [Auto]
DDR_VREF_CA_A [Auto]
DDR_VREF_CA_B [Auto]
DDR_VREF_DA_A [Auto]
DDR_VREF_DA_B [Auto]
PCH 1.05 [Auto]

Overclocking/CPU Features

Active Processor Cores [All]
Limit CPUID Maximum [Disabled]
Execute Disable Bit [Enabled]
Intel Virtualisation Tech [Disabled]
Intel VT-D Tech [Disabled]
Power Technology [Custom]
C1E Support [Enabled]
Overspeed Protection [Enabled]
Intel C-State [Enabled]
Package C State Limit [No Limit]
Long Duration Power Limit (W) 200
Long Duration Maintained (ms) 1000
Primary plane turbo power limit 0
Secondart Plane Turbo Power Limit 0
1-Core Ratio Limit 45
2-Core Ratio Limit 45
3-Core Ratio Limit 45
4-Core Ratio Limit 45

Jag vet att några här, bla DavidTheDoom har erfarenhet av MSI brädor och kanske kan ge några råd om vad jag kan göra för att förhindra att spänningen ökar så mycket under stresstest?

Tack på förhand.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Hallå där...

Jag har precis införskaffat begagnade delar som består av MSI P67A-GD53, i5 2550K och 2x4Gb Crucial 1333MHz minnen, allt enligt sign.

Jag har överklockat min turbo frekvens enligt denna guiden: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=146272.50 och lyckats få en stabil OC på 4.5GHz. Har testat med Prime95, IBT, 3DMark 11 och 3DMark Vantage. Högsta temperaturen jag når i Prime95 är ca 83C, vilket jag tycker är en aning högt. I spel går den upp till runt 60, max 70C och ligger på ca 1.35V vCore.

Det jag har märkt dock, som jag tycker är märkligt, är att även om jag har 1.28V vCore som den står på nu i BIOS, så går den ändå upp till mellan 1.396-1.408V under Prime965 (enligt CPU-z). Varför?

Mina inställningar i BIOS:

CPU Base Frequency [10kHz] [10000]
Adjust CPU Ratio [Auto]
Adjust CPU Ratio in OS [Disabled]
Internal PLL Overvoltage [Enabled]
EIST [Enabled]
Intel Turbo Boost [Enabled]
Enhanced Turbo [Enabled]
Oc Genie Button [Disabled]
DRAM Frequency [Auto]
DRAM Timing Mode [Link]
Spread Spectrum [Disabled]
VDroop Control [Low VDroop]
CPU Core Voltage [1.2900]
CPU I/O Voltage [Auto]
DRAM Voltage [Auto]
System Agent Voltage (SA) [Auto]
CPU PLL Voltage [Auto]
PCH 1.05 [Auto]
DDR_VREF_CA_A [Auto]
DDR_VREF_CA_B [Auto]
DDR_VREF_DA_A [Auto]
DDR_VREF_DA_B [Auto]
PCH 1.05 [Auto]

Overclocking/CPU Features

Active Processor Cores [All]
Limit CPUID Maximum [Disabled]
Execute Disable Bit [Enabled]
Intel Virtualisation Tech [Disabled]
Intel VT-D Tech [Disabled]
Power Technology [Custom]
C1E Support [Enabled]
Overspeed Protection [Enabled]
Intel C-State [Enabled]
Package C State Limit [No Limit]
Long Duration Maintained (ms) 1000
Primary plane turbo power limit 0
Secondart Plane Turbo Power Limit 0
1-Core Ratio Limit 45
2-Core Ratio Limit 45
3-Core Ratio Limit 45
4-Core Ratio Limit 45

Jag vet att några här, bla DavidTheDoom har erfarenhet av MSI brädor och kanske kan ge några råd om vad jag kan göra för att förhindra att spänningen ökar så mycket under stresstest?

Tack på förhand.

Prime ger onaturligt höga temps, kolla vad du får under normal användning(tex. spel osv). Oftast ligger man 15-20C lägre vid normal användning jämfört med prime.

Det höga Vcoren under last borde bero på LLC, eller additional turbo boost voltage. Har ingen koll på just MSI brädor så kan inte säga specifikt vad det är för inställning du skall ändra.

Permalänk
Medlem

Prime ger onaturligt höga temps, kolla vad du får under normal användning(tex. spel osv). Oftast ligger man 15-20C lägre vid normal användning jämfört med prime.

Det höga Vcoren under last borde bero på LLC, eller additional turbo boost voltage. Har ingen koll på just MSI brädor så kan inte säga specifikt vad det är för inställning du skall ändra.

Jo, det är jag medveten om. Jag undrar bara varför vCore går upp till 1.4V, även nu när jag har 1.28 i BIOS. Vid normal användning så är temperaturerna ok, aldrig över 70C och spänningen ligger på upp till ca 1.35.

Det enda jag kan ändra som jag vet har någon koppling till det är VDroop Control, där finns bara Low och Auto.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Jo, det är jag medveten om. Jag undrar bara varför vCore går upp till 1.4V, även nu när jag har 1.28 i BIOS. Vid normal användning så är temperaturerna ok, aldrig över 70C och spänningen ligger på upp till ca 1.35.

Det enda jag kan ändra som jag vet har någon koppling till det är VDroop Control, där finns bara Low och Auto.

Vdroop control är LLC, low vdroop betyder att LLC är hög. Prova auto?

Och om du hittar nån inställning för additional turbo voltage eller liknande, alltså extra kräm vid turbo.

Permalänk
Medlem

Vdroop control är LLC, low vdroop betyder att LLC är hög. Prova auto?

Och om du hittar nån inställning för additional turbo voltage eller liknande, alltså extra kräm vid turbo.

Ok, jag ska prova Auto och se om det gör skillnad. Jag är van vid X58 som är ganska enkel att klocka och där var det snarare tvärtom, att spänningen sjönk vid belastning istället. Jag är osäker på om den stiger så mycket pga att jag klockar turbon istället för multipeln? Skall även testa att sänka vCore ett snäpp till, till 1.27. Verkar som att den matar på extra spänning hur jag än gör...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Ok, jag ska prova Auto och se om det gör skillnad. Jag är van vid X58 som är ganska enkel att klocka och där var det snarare tvärtom, att spänningen sjönk vid belastning istället. Jag är osäker på om den stiger så mycket pga att jag klockar turbon istället för multipeln? Skall även testa att sänka vCore ett snäpp till, till 1.27. Verkar som att den matar på extra spänning hur jag än gör...

Normalt får man sk. Vdroop(spänningen sjunker vid last) man kan kompensera det genom att justera LLC. Det brukar finnas iaf 5 alternativ på LLC, det lägsta ger endel vdroop och det högsta ger högre spänning vid last istället.

Man klockar med turbo multipeln, det är helt normalt. CPU-z kan visa fel Vcore, kolla så ditt moderkort har senaste bios.