Permalänk

Intel NUC eller annat?

Tänkte nu efter många om och men köpa mig en HTPC. Dock så vet jag inte riktigt vad jag vill ha, eller rättare sagt behöver.
Kraven är att den måste klara av stora 1080p filmer (~30gb), vara tyst, snabb och relativt framtidssäker.

Det här är det jag har funderat på

www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=160325q1,189864q1,17448...,

Eller kan man komma undan billigare om man bygger ihop en helt själv? Som ändå har de kraven.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kör på en i3 NUC, jag lovar att du blir nöjd.
i3 versionen klarar samma saker som i5'an vad gäller filmspelande.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010763132/intel-nuc-i5-4250... med om att varianterna med i3 duger bra. Har en sån själv.

Såg det här på Dustin nyss, om du ändå är sugen på en med i5.

.http://www.dustinhome.se/product/5010763132/intel-nuc-i5-4250...

Min telefon k#@!ar ur just nu.

Dustin med i5 för 3100:-
Ssd 60gb till operativsystemet på köpet

i3 räcker annars.

Ställ ned fläkten i biosen och uppdatera biosen innan installation av operativ. Jag hade problem med att min NUC i3an inte fungerar med trådlöst tangentbord och lus när sena usb sticka sitter direkt i NUCen. Med förlängnings sladd och sen usb stickan - funkar prima

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Kanske en dum fråga, men kan man ha både en SSD och en 2,5 SATA i den större modellen?

Permalänk
Medlem

Det stämmer men varför, bara o köpa en större mSATA!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Blir ju lite halvdyrt Hur är det med ljudkort då? Kan man byta ut det till något bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sledgestone:

Kanske en dum fråga, men kan man ha både en SSD och en 2,5 SATA i den större modellen?

Ja, en mSATA SSD och en 2.5" disk får plats.

Ljudkortet går inte att byta ut. Då får du kika på en "riktig" dator.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Ljudkort är ju inget man har så stor användning av, då om man nu har ett högtalarsystem, som gör det möjligt att höra skillnad på ett on-board ljudkort och ett fristående, säkerligen också har en receiver med HDMI (och en egen DAC) som därigenom helt eliminerar datorns egna ljudkort.

Vill man trots detta byta ljudkort finns det ju alltid externa lösningar, tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859682

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk

Så om jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219217 och http://www.fyndborsen.se/ljud/hogtalare/hogtalarpaket/5.1-pkt..., så spelar det alltså ingen roll om jag tar ett externt ljudkort istället för det inbyggda? Blir det ingen skillnad på ljudet alls?

Permalänk
Medlem

Jag var oxå inne på nuc tills jag såg denna

http://m.pricerunner.se/pl/223-2917908/Stationaera-datorer/AS...

500gb hårddisk och Windows ingår
Finns med pentium och i5 oxå

Permalänk
Medlem

Jag ligger och väger mellan NUC och en mini-itx PC som kör i3 och jag är inte något större fan av I Core U-modellerna.
i5U vs en "riktig" i3a: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4250U-vs-Intel-Core-i3-...
en riktig i3a smiskar ju i5u på alla områden inkl strömförbrukningen.

Sen har du den stora föredelen att du enkelt kan byta ut CPUn och moderkortet dagen de inte räcker till, en NUC är något jobbigare.
Finns några riktigt schyssta helpassiva chassin som lätt klarar av att hantera värmen från en i3a.

Permalänk

Om du använder hdmi på ljudet så skickar nucen bara ettor och nollor digitalt till recievern som sedan fixar ljudet själv. Kort sagt så behöver du inget lyxigt ljudkort, det borde gå som på räls i alla fall:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

http://www.dustinhome.se/product/5010763132/intel-nuc-i5-4250... med om att varianterna med i3 duger bra. Har en sån själv.

Såg det här på Dustin nyss, om du ändå är sugen på en med i5.

.http://www.dustinhome.se/product/5010763132/intel-nuc-i5-4250...

Min telefon k#@!ar ur just nu.

Dustin med i5 för 3100:-
Ssd 60gb till operativsystemet på köpet

i3 räcker annars.

Ställ ned fläkten i biosen och uppdatera biosen innan installation av operativ. Jag hade problem med att min NUC i3an inte fungerar med trådlöst tangentbord och lus när sena usb sticka sitter direkt i NUCen. Med förlängnings sladd och sen usb stickan - funkar prima

Den Asus du länkar till räcker säkert, men den är ju av en äldre generation CPU i den. Intel NUCen kör Haswell

Permalänk
Medlem

Amd kanske?

Mycket mer prisvärt med AMD i HTPC:s enligt min åsikt. Den integrerade grafikprestandan går helt enkelt inte att jämföra med intels.

Se Sweclockers test .

Jag skulle köra på följande typ av setup:

Webhallen varukorg

Eventuellt byta/lägga till en mekanisk HDD för masslagring. Du kan ju såklart köra 8gb RAM också om du vill för typ 300 spänn till, det behövs dock inte generellt sett för en HTPC.

Chassit kommer med 300w nätagg också, så det räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för AMD-baserade Gigabyte Brix GB-BXA8-5545. Du får bättre grafikprestanda än dyraste NUC'en för 1990:- och en riktig quad core. Sjukt mycket mer prisvärd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427115

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Gigabyte Gaming Brix. lite dyrare men då har du en spelmaskin vid tvn med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ska man inte spela så duger Intel-grafiken mer än väl, den är t o m riktigt snabb i vanlig Windows-användning (vore intressant att prova någon med GT3e som även fungerar hyfsat till spel då den ska motsvara ett mellanklasskort för bärbara).
Har svårt att rekommendera en fullstor eller ens mITX-format när maskiner i detta format är så pass bra, förutsatt att man inte har behov av plats för flera diskar eller ännu kraftigare grafikkort.

Se dock till att köpa någon med plats för 2.5" då det ger en betydligt större flexibilitet i valet av disk.
Att köra två minnen i dual-channel ger en fin prestandaökning för den integrerade grafiken.
Till HTPC duger en i3, men ska den användas som en vanlig stationär kan det vara värt att gå upp till en i5.

Jag bygger vanligtvis mina maskiner själv och har haft funderingar på att bygga ihop någon liten extramaskin som komplement till en kraftigare speldator.
Men fick tidigare i år tag på en Lenovo M93p Tiny till bra pris så jag kunde inte låta bli. Det ångrar jag inte, då den imponerar med sin storlek, ljudnivå och prestanda. De är också förvånansvärt lättservade om man skulle behöva byta/uppgradera någon komponent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rampegg:

Mycket mer prisvärt med AMD i HTPC:s enligt min åsikt. Den integrerade grafikprestandan går helt enkelt inte att jämföra med intels.

Se Sweclockers test .

Jag skulle köra på följande typ av setup:

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer...
http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=190785q1,191...

Eventuellt byta/lägga till en mekanisk HDD för masslagring. Du kan ju såklart köra 8gb RAM också om du vill för typ 300 spänn till, det behövs dock inte generellt sett för en HTPC.

Chassit kommer med 300w nätagg också, så det räcker gott och väl.

Dyrare än en NUC och ger mer värme dvs ljud.. Synnerligen dåligt alternativ. Haswell är ju dessutom mycket bättre på att visa video än AMD vilket väl är huvudändamålet med en HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Dyrare än en NUC och ger mer värme dvs ljud.. Synnerligen dåligt alternativ. Haswell är ju dessutom mycket bättre på att visa video än AMD vilket väl är huvudändamålet med en HTPC.

Värmeutvecklingen är inget att tala om vid vanligt htpc-bruk. Den kan dessutom klara av 4k vilket NUC:en inte klarar, iaf inte om man köper den/de som är billigare än den jag länkade. Vet inte vart du fått idén om att intel NUC:en har bättre videoprestanda i samma prisklass? Har du någon länk?

I testet jag länkade summerar de att videoprestandan inte går att jämföra med Intels (läs: AMD är bättre).

Känns mest som att folk är aviga mot AMD av principskäl om jag skall vara ärlig. Med grafikkort, visst då föredrar jag intel, men utan, AMD varje gång (just nu iaf). Det finns dessutom mkt mer expansionsmöjligheter för hårddiskar osv i det chassit, så slipper man massa extra kablar för USBdiskar osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76929:

Dyrare än en NUC och ger mer värme dvs ljud.. Synnerligen dåligt alternativ. Haswell är ju dessutom mycket bättre på att visa video än AMD vilket väl är huvudändamålet med en HTPC.

Skrivet av rampegg:

Värmeutvecklingen är inget att tala om vid vanligt htpc-bruk. Den kan dessutom klara av 4k vilket NUC:en inte klarar, iaf inte om man köper den/de som är billigare än den jag länkade. Vet inte vart du fått idén om att intel NUC:en har bättre videoprestanda i samma prisklass? Har du någon länk?

I testet jag länkade summerar de att videoprestandan inte går att jämföra med Intels (läs: AMD är bättre).

Känns mest som att folk är aviga mot AMD av principskäl om jag skall vara ärlig. Med grafikkort, visst då föredrar jag intel, men utan, AMD varje gång (just nu iaf). Det finns dessutom mkt mer expansionsmöjligheter för hårddiskar osv i det chassit, så slipper man massa extra kablar för USBdiskar osv.

Värmeutveckling är viktig och varje watt räknas. De ska på något sätt kylas bort och då låter det oftast.

Ingenstans i mitt inlägg ovan säger jag att Intel NUC har bättre videoprestanda i samma prisklass. Nuc är bättre på videohantering.
Testet du länkar till påstår INTE motsatsen vilket du hävdar. Spelgrafik är något helt annat.
4k var ju Haswell först med att klara av om man nu inte räknar AMDs multistream för att uppnå något nästan motsvarande. Haswell klarar 4K 60Hz via displayport 1.2 vilket inte AMD gör ännu vad jag känner till.

AMD är ett budgetalternativ för den som inte har råd att köpa något bättre. Det lustiga är att i slutänden så blir det oftast bara marginell skillnad på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampegg:

Värmeutvecklingen är inget att tala om vid vanligt htpc-bruk. Den kan dessutom klara av 4k vilket NUC:en inte klarar, iaf inte om man köper den/de som är billigare än den jag länkade. Vet inte vart du fått idén om att intel NUC:en har bättre videoprestanda i samma prisklass? Har du någon länk?

I testet jag länkade summerar de att videoprestandan inte går att jämföra med Intels (läs: AMD är bättre).

Känns mest som att folk är aviga mot AMD av principskäl om jag skall vara ärlig. Med grafikkort, visst då föredrar jag intel, men utan, AMD varje gång (just nu iaf). Det finns dessutom mkt mer expansionsmöjligheter för hårddiskar osv i det chassit, så slipper man massa extra kablar för USBdiskar osv.

Anledningen till varför åtminstone Jag väljer en NUC med Intel Haswell är för att nå dessa "magiska" 23,976Hz, vet du inte vad detta innebär så spelar det nog ingen roll vad du köper, så länge som du själv blir nöjd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Sen när handlande HTPC om maximal prestanda? Den ska klara att spela upp film och musik med så lite väsen och problem som möjligt. Core i3 nucen duger gott och väl till allt du beskriver. AMD har bättre grafik, det har även i5an, men inte tillräckligt mycket bättre för att få något utslag på HTPC användningen. De är inte mer framtidssäkra och ger inte bättre bild. Om du känner för att kasta bort pengarna så lägg de extra kronorna på en i5 eller AMD, men du klarar dig med i3an. Vill du spela på den så skulle jag inte rekommendera någon av dem, vänta på brixen med geforce 760 och core i7 isf.

Om du ska leka med något annat än XBMC, t.ex. MADVR etc, så får du leta i de trådarna om vad som passar.