Extremt tyst, oerhört stabil och grymt snabb att boota!

Permalänk
Medlem

Extremt tyst, oerhört stabil och grymt snabb att boota!

Hej!

Kanske en något annorulunda önskan om köptips! Men, jag tänker bygga en ATX-baserad, mid-tower-dator, som bootar väldigt fort, är extremt tyst och baserat på ett oerhört stabillt moderkort för en lika stabil och "trogen" Intel-processor. Det är alltså inte någon "värsting-spel-dator" vi pratar om som är överklockad och kyld med flytande väte, utan en arbetshäst som till 95% kommer att axla Office 2013 och ett antal andra "kontorsprogram", och kanske, lite då och då, någon film från Netflix och ett och annat spel av det mindre krävande slaget.

Så vad säger Ni? Några förslag på tyst chassi, med tyst PSU, blixtsnabb SSD som C-Drive, något tyst och stabilt GPU, samt ett lika stabilt moderkort som i och för sig är tillräckligt kapabelt för att kunna "växa" i om den dagen infaller sig...

Ser tacksamt fram emot Era tips!

Permalänk
Medlem

hur mycket kraft ska du ha på din processor och ditt grafikkort? pentium ae, i5, i7? hur snabbt grafikkort? vad är din budget?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag i princip enbart kommer att köra Office 2013, så inbillar jag mig att jag kanske inte behöver så där jättemycket kraft??? Kanske i5 av någon sort??? Budgeten är ganska oväsentlig! Det viktiga är just att det blir tyst, bootar snabbt och att det är väldigt stabilt!

Permalänk
Medlem

svårt att välja saker. så här blev det lite snabbt. fruktansvärt dyrt med tanke på prestandan. tänker mig att chassifläktar ska bytas mot noctua, väldigt överdrivet och bra (http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...) semipassivt agg som kommer ligga i 0rpm då du inte har någon strömförbrukning alls med en oklockad haswell och ett gtx 750 ti. tog 750 ti därför att det är fruktansvärt strömsnålt och därmed tyst och kallt, dock långt ifrån ett prestandamonster. tog just msi då deras twinfrozr-serie är väldigt tystgående. wd red och 840 pro för stabiliteten du ville ha även om jag tror att du skulle klara dig precis lika bra på wd green och 840 evo. fint moderkort från asus med en nic från intel som fungerar bättre än billigare realtek och svajiga killer. i5 är klart överdrivet för dina behov, du skulle klara dig utmärkt på en pentium, men tog den ändå så att du aldrig upplever någon slow-down vad du än får för dig att göra.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6882192/2014-06-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

svårt att välja saker. så här blev det lite snabbt. fruktansvärt dyrt med tanke på prestandan. tänker mig att chassifläktar ska bytas mot noctua, väldigt överdrivet och bra (http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...) semipassivt agg som kommer ligga i 0rpm då du inte har någon strömförbrukning alls med en oklockad haswell och ett gtx 750 ti. tog 750 ti därför att det är fruktansvärt strömsnålt och därmed tyst och kallt, dock långt ifrån ett prestandamonster. tog just msi då deras twinfrozr-serie är väldigt tystgående. wd red och 840 pro för stabiliteten du ville ha även om jag tror att du skulle klara dig precis lika bra på wd green och 840 evo. fint moderkort från asus med en nic från intel som fungerar bättre än billigare realtek och svajiga killer. i5 är klart överdrivet för dina behov, du skulle klara dig utmärkt på en pentium, men tog den ändå så att du aldrig upplever någon slow-down vad du än får för dig att göra.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6882192/2014-06-25http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6882192-00.png

Varför ens ha ett grafikkort öht?
Edit: my bad, såg nu att han kanske skulle spela lite. Då är 750 ti ett mycket bra val
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Eftersom jag i princip enbart kommer att köra Office 2013, så inbillar jag mig att jag kanske inte behöver så där jättemycket kraft??? Kanske i5 av någon sort??? Budgeten är ganska oväsentlig! Det viktiga är just att det blir tyst, bootar snabbt och att det är väldigt stabilt!

Ja här kommer mitt förslag då.

• Corsair Obsidian 550D är av egen erfarenhet mycket tyst och välbyggt. Kan varmt rekommendera det. Med fläktkontrollern kan du sänka alla fläktar till minimum så är det garanterat ljudlöst.

• Noctua NH-U9B SE2 processorkylare har jag haft länge i min htpc, och med medföljande motstånd kan jag lova att den inte hörs annat än om du sätter örat bara ett par cm ifrån.

• Moderkortet kan jag inte säga så mycket om, men jag gillar Gigabyte och har ägt många av deras moderkort. Har alltid varit stabila och problemfria för mig.

• Processor och minne är svårt att välja, men i5 4460 och 8GB RAM borde vara skapligt framtidssäkert.

• Passivt nätagg = helt tyst + välkänt kvalitétsmärke (Super Flower).

• Passivt grafikkort, lär klara dom flesta spel på låg till medel inställningar.

• Tog bara en 128GB SSD, räcker gott och väl till Windows med Office och ett par spel. 2TB HDD är valfritt, vet ju inte om du behöver nån lagring. Annars kanske en extern USB disk skulle passa bättre?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6873836/tyst

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Stort tack Versions och Basse för detaljerat svar! Funderar på vilket av chassina jag skall välja. Det verkar ju som om Fractal Designs case redan har en fläktkontroll inbyggd, så det kanske lutar åt en R4. Men om man byter ut de fläktar som medföljer lådan, som Du, Versions föreslog, blir det då en märkbar skillnad i ljudnivån?

I övrigt verkar ju Era förslag ganska lika. Är Super Flower nätaggregatet tystare än den från EVGA? Och, givet ovanstående prylar, räcker det med 500W? Har Ni någon erfarenhet av BeQuiets nätaggregat? Det låter ju väldigt bra om man kan köra ett passivt sådant för att ytterligare få ned ljudnivån, men då vill man ju ha något som garanterat håller länge!

När det gäller grafikkort, så blir jag lite lockad av den där fläktlösa, och skulle man behöva något snabbare någon gång i framtiden, är det ju bara att köpa upp sig!

Vad är den stora skillnaden på de två moderkort Ni föreslagit?

Håller helt med Dig, Basse, om att det räcker med en mindre SSD som C-drive, men finns det någon snabbare SSD, eller kommer det inte ha någon märkbar effekt på boot-tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Är Super Flower nätaggregatet tystare än den från EVGA?

Ja och nej. EVGAn har ett semi-passivt läge som då är lika tyst (tystare än passivt finns inte), men vid högre belastning snurrar fläkten igång, men du kommer antagligen inte kunna nå punkten att den gör det. Super Flowern är däremot 100% passivt så det kommer alltid vara tyst.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

OK, tack TheSlicker! Anar alltså att det förmodligen räcker med ett 500W-aggregat, och det låter ju också som att det skulle gå utmärkt att köra ett rent passivt aggregat (om nu det semipassiva ändå inte skulle köra igång fläkten vid min typ av belastning). Frågan är då vilket passiva nätaggregat som har högst kvalitet? (Och finns i modulärt utförande?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Stort tack Versions och Basse för detaljerat svar! Funderar på vilket av chassina jag skall välja. Det verkar ju som om Fractal Designs case redan har en fläktkontroll inbyggd, så det kanske lutar åt en R4. Men om man byter ut de fläktar som medföljer lådan, som Du, Versions föreslog, blir det då en märkbar skillnad i ljudnivån?

I övrigt verkar ju Era förslag ganska lika. Är Super Flower nätaggregatet tystare än den från EVGA? Och, givet ovanstående prylar, räcker det med 500W? Har Ni någon erfarenhet av BeQuiets nätaggregat? Det låter ju väldigt bra om man kan köra ett passivt sådant för att ytterligare få ned ljudnivån, men då vill man ju ha något som garanterat håller länge!

När det gäller grafikkort, så blir jag lite lockad av den där fläktlösa, och skulle man behöva något snabbare någon gång i framtiden, är det ju bara att köpa upp sig!

Vad är den stora skillnaden på de två moderkort Ni föreslagit?

Håller helt med Dig, Basse, om att det räcker med en mindre SSD som C-drive, men finns det någon snabbare SSD, eller kommer det inte ha någon märkbar effekt på boot-tiden?

jag skulle nog köra på pwm via moderkortet istället för fläktkontroller men det går nog bra med en manuell på chassit också. det var därför jag tog pwm-fläktar istället för 3-pin.

märkbar? nja, kanske. noctua är ett jättefint premium-märke. de har oerhört tysta produkter med lång garanti. med det sagt så är fläktarna som fractal design skickar med också bra. jag tror personligen inte att det är något du kommer märka men jag vet inte. jag tog fläktarna då du mer eller mindre inte hade någon budget så jag bara körde på.

lite bättre inbyggt ljud på det jag valde samt en nic från intel på asus istället för en från realtek på gigabyte-brädan. annars snarlika.

evga supernova g2 är super flower-agg. de är byggda på leadex gold vad jag kan komma ihåg, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2394181. evga har förbättrat det något genom att använda japanska kondensatorer genom hela nätaggregatet. ser ingen anledning att välja be quiet i det här fallet. namnet kanske är be quiet men inget är tystare än 0 rpm som båda aggen som rekommenderades kommer ligga i. värt att notera att passiva komponenter behöver bra med luftflöde för att inte bli varma. då agget jag tog är större så svettas det inte lika mycket vid den förbrukningen du kommer ligga i (nästan ingen alls) men det ska inte vara några problem med något av aggen.

det är en skitsnabb ssd som vi har valt, det skulle jag inte oroa mig för. om du hellre vill ha 128gb så är det bara att ta den mindre.

Skrivet av Wolters:

OK, tack TheSlicker! Anar alltså att det förmodligen räcker med ett 500W-aggregat, och det låter ju också som att det skulle gå utmärkt att köra ett rent passivt aggregat (om nu det semipassiva ändå inte skulle köra igång fläkten vid min typ av belastning). Frågan är då vilket passiva nätaggregat som har högst kvalitet? (Och finns i modulärt utförande?)

du skulle klara dig lätt på under 300w. förstår inte varför det skulle vara bättre med ett passivt om båda ligger i 0 rpm. båda aggen kommer fungera utmärkt för dina behov. det passiva är dock inte modulärt som du märkt. jag skulle nog köra på det jag rekommenderade personligen (kanske inte så förvånande) därför att det är modulärt, semipassivt så i värsta fall så börjar det snurra istället för att bli varmt (dock väldigt låga rpm vi pratar om då, i sweclockers test låg 750w g2 vid 800rpm vid 50% last, något du aldrig kan nå med dessa komponenter, och 0 vid 25%), har tio års garanti istället för två och klarar eventuell uppbyggnad i framtiden bättre om du skulle få för dig att köra sli med två monsterkort och en i7.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... här har du ett annat alternativ för nätagg annars.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2485662 här är ett passivt r9 270. väldigt imponerande kort men verkar inte finnas i lager längre, fanns på webhallen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

[...] evga supernova g2 är super flower-agg. de är byggda på leadex gold vad jag kan komma ihåg, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2394181. evga har förbättrat det något genom att använda japanska kondensatorer genom hela nätaggregatet. ser ingen anledning att välja be quiet i det här fallet. namnet kanske är be quiet men inget är tystare än 0 rpm som båda aggen som rekommenderades kommer ligga i. värt att notera att passiva komponenter behöver bra med luftflöde för att inte bli varma. då agget jag tog är större så svettas det inte lika mycket vid den förbrukningen du kommer ligga i (nästan ingen alls) men det ska inte vara några problem med något av aggen.
[...]
du skulle klara dig lätt på under 300w. förstår inte varför det skulle vara bättre med ett passivt om båda ligger i 0 rpm. båda aggen kommer fungera utmärkt för dina behov. det passiva är dock inte modulärt som du märkt. jag skulle nog köra på det jag rekommenderade personligen (kanske inte så förvånande) därför att det är modulärt, semipassivt så i värsta fall så börjar det snurra istället för att bli varmt (dock väldigt låga rpm vi pratar om då, i sweclockers test låg 750w g2 vid 800rpm vid 50% last, något du aldrig kan nå med dessa komponenter, och 0 vid 25%), har tio års garanti istället för två och klarar eventuell uppbyggnad i framtiden bättre om du skulle få för dig att köra sli med två monsterkort och en i7.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... här har du ett annat alternativ för nätagg annars.
[...]

Det finns som sagt en del som är bättre med EVGA:s version, även om de sista kondensatorerna kanske inte är så viktiga; de ger också något längre garanti, dock enbart efter registrering (och de har inte lysande modulära kontakter!). Till det sämre hör väl en annan fläkt, om jag har förstått rätt.

Jag tycker, och har uttryckt tidigare, att SF:s Leadex verkligen presterar mycket bra, men det verkar snabbt gå mode i saker. Kan tänka mig att be quiet rekommenderades ganska ofta när det blev vanligt förekommande i butikerna; och för inte så länge sedan såg vi Cooler Masters V700 (baserat på Seasonics KM3) rekommenderas av många; någon månad senare, och drygt 100 kr billigare, så är det Supernova G2 för hela slanten. Vi ser ibland diskussioner om vad som är lämplig effekt, och jag vill egentligen inte föra den diskussionen här, men att rekommendera G2 850 till vad som mer eller mindre beskrivs som en "kontorsdator", som inte ska överklockas och som knappt behöver ett grafikkort, enbart för att det ska vara en Supernova G2 är väl att ta det lite väl långt. Sedan kan man förstås säga att priset inte behöver bli särskilt annorlunda om man väljer ett "tyst", med hög kvalité i lägre effektklass. Däremot kan effektiviteten bli bättre m.m.

Om man ändå ska ha något i sammanhanget överdimensionerat kan man tänka sig Seasonic X-650, vilket är en bit under 850, med KM3 (som V700 baseras på, men med bättre garanti och bättre fläkt) med hybridlösning som Supernova G2. Seasonics KM3 verkar ha än mer löjligt stabila spänningar än Leadex, däremot har den ett visst, mindre, rippel på 12 volt. X-650 som guld snuddar vid platina, och har som sagt löjligt stabila spänningar även jämfört med SF 500W. Men ska det vara extremt tyst är kanske passiva att föredra.

I övrigt tycker jag att dina rekommendationer, här och annorstädes, är kloka och balanserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Det finns som sagt en del som är bättre med EVGA:s version, även om de sista kondensatorerna kanske inte är så viktiga; de ger också något längre garanti, dock enbart efter registrering (och de har inte lysande modulära kontakter!). Till det sämre hör väl en annan fläkt, om jag har förstått rätt.

Jag tycker, och har uttryckt tidigare, att SF:s Leadex verkligen presterar mycket bra, men det verkar snabbt gå mode i saker. Kan tänka mig att be quiet rekommenderades ganska ofta när det blev vanligt förekommande i butikerna; och för inte så länge sedan såg vi Cooler Masters V700 (baserat på Seasonics KM3) rekommenderas av många; någon månad senare, och drygt 100 kr billigare, så är det Supernova G2 för hela slanten. Vi ser ibland diskussioner om vad som är lämplig effekt, och jag vill egentligen inte föra den diskussionen här, men att rekommendera G2 850 till vad som mer eller mindre beskrivs som en "kontorsdator", som inte ska överklockas och som knappt behöver ett grafikkort, enbart för att det ska vara en Supernova G2 är väl att ta det lite väl långt. Sedan kan man förstås säga att priset inte behöver bli särskilt annorlunda om man väljer ett "tyst", med hög kvalité i lägre effektklass. Däremot kan effektiviteten bli bättre m.m.

Om man ändå ska ha något i sammanhanget överdimensionerat kan man tänka sig Seasonic X-650, vilket är en bit under 850, med KM3 (som V700 baseras på, men med bättre garanti och bättre fläkt) med hybridlösning som Supernova G2. Seasonics KM3 verkar ha än mer löjligt stabila spänningar än Leadex, däremot har den ett visst, mindre, rippel på 12 volt. X-650 som guld snuddar vid platina, och har som sagt löjligt stabila spänningar även jämfört med SF 500W. Men ska det vara extremt tyst är kanske passiva att föredra.

I övrigt tycker jag att dina rekommendationer, här och annorstädes, är kloka och balanserade.

Versions valde så löjligt hög watt eftersom att agget då skulle vara passivt hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Versions valde så löjligt hög watt eftersom att agget då skulle vara passivt hela tiden.

Det har alltså inget att göra med det faktum att G2 750 f.n. inte går att få tag på (inom de närmaste 14 dagarna som det verkar)? G2 750 lär nämligen köras utan fläkt upp till 350-400 W, ca 375 W; för G2 850 blir det runt 50 W mer.

Sedan hade jag tänkt tillägga ovan att man förstås alltid kan ha olika invändningar mot olika nätaggregat i sig, om man är på det humöret, och deras lämplighet i olika konfigurationer etc, de som har nämnts är dock mycket bra, men i prisklassen runt 1000 kr och över vill jag gärna se 5 års garanti snarare än 3 år (vissa har 7 år som de nämnda Seasonic, och som sagt några av EVGA:s modeller har 10 år med reg. och 3 år utan), men det verkar lite märkligt att Inet nämner endast 2 år för Super Flower Platinum; jag har för mig att det brukar vara 5 år, och vissa som är baserade på SF:s 500 W ger också 5 år.

Permalänk
Medlem

Varför ska den boota snabbt? Använd Sleep eller väntläge så är datorn igång på 2sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Det har alltså inget att göra med det faktum att G2 750 f.n. inte går att få tag på (inom de närmaste 14 dagarna som det verkar)? G2 750 lär nämligen köras utan fläkt upp till 350-400 W, ca 375 W; för G2 850 blir det runt 50 W mer.

Sedan hade jag tänkt tillägga ovan att man förstås alltid kan ha olika invändningar mot olika nätaggregat i sig, om man är på det humöret, och deras lämplighet i olika konfigurationer etc, de som har nämnts är dock mycket bra, men i prisklassen runt 1000 kr och över vill jag gärna se 5 års garanti snarare än 3 år (vissa har 7 år som de nämnda Seasonic, och som sagt några av EVGA:s modeller har 10 år med reg. och 3 år utan), men det verkar lite märkligt att Inet nämner endast 2 år för Super Flower Platinum; jag har för mig att det brukar vara 5 år, och vissa som är baserade på SF:s 500 W ger också 5 år.

stämmer bra att jag valde 850w för att 750w inte fanns i lager.

Permalänk
Medlem

Ett stort, varmt, tack till alla goda råd!

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen en lagringsdisk? Dels låter den en del, dels slöar den ner datorn ibland, t ex när windows vill ha koll på alla diskar, t ex open/save dialoger.