Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Ändrat

Men är 80grader normalt för en 4,4ghz klock på en 3570K?

Kom igen nu Euforia, håll tråden vid liv.
*skriker "delid" och bankar på tangentbordet i takt*
Delid, delid, delid, delid!
mj nmjhnmjuyh nmjuhh nbc m kmlcb b mkcmkcmklc mklmkc mk.c mk. mk jvjj jdf n

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NintendoRobin:

Kom igen nu Euforia, håll tråden vid liv.
*skriker "delid" och bankar på tangentbordet i takt*
Delid, delid, delid, delid!
mj nmjhnmjuyh nmjuhh nbc m kmlcb b mkcmkcmklc mklmkc mk.c mk. mk jvjj jdf n

HAhahaha, tack för ett gott skratt!=)
Jag ska bannemig ta och beställa EK precisemount kit (aka korta skruvar) och delidda och sedan köra vattenblocket direkt på chippet och inte ha nån IHS över huvud taget. Skiter det sig så får jag gå på jakt efter en ny CPU men jag känner mej rätt säker på att det kommer gå lätt som en plätt!

Hatten av!!!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

HAhahaha, tack för ett gott skratt!=)
Jag ska bannemig ta och beställa EK precisemount kit (aka korta skruvar) och delidda och sedan köra vattenblocket direkt på chippet och inte ha nån IHS över huvud taget. Skiter det sig så får jag gå på jakt efter en ny CPU men jag känner mej rätt säker på att det kommer gå lätt som en plätt!

Hatten av!!!

Om du menar allvar blir det mycket intressant att följa
Din dator blir fulländad!

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

UPDATE!

(Jag kan visst inte sluta att skriva updates, börjar det bli en vana? Jag har trott att bygget vart klart både en och två och n gånger vid det här laget men klåfingrigheten och klurigheten och klättervilligheten har inget slut!)

Nu kör vi!
För att ta hatten av på riktigt så behöver vi kortare skruv och dom har jag nu beställt.

En tving, en hammare och ett stycke furu ska inte vara några bekymmer att få fram vid det här laget heller. De enda jag faktiskt är bekymrad över är hur vattenblocket ska passa in på moderkortet då jag redan har fått fila bort en bit på blockets bas för att det skulle passa, det tog nämligen i några kondensatorer som sitter lite dumt till. Jag såg dock en snubbe på youtube som lyckades justera in blocket innanför kondensatorerna så det finns hopp!..Annars finns det fil och dremel.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".

Permalänk
Medlem

Ibland blir man bara så positivt överraskad att man bara måste sprida lite beröm;)
Redan idag har jag fått meddelande från posten om att min leverans från Coolingstuff har kommit fram och det som då är anmärkningsvärt är att varan stog som beställningsvara med 1-3v leverans men att den nu finns klar att hämta på posten redan dagen efter! (beställdes natten till torsdag...det är tydligen på natten man gör de bästa köpen hehe).

Stort tack för en grym service Coolingstuff!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wall of text!

Nu ligger skruvarna hemma hos mig sedan ett tag och jag väntade på en detalj från EK innan jag tänkte köra igång med ihs borttagning, detaljen kom igår men det blir inte någon start ändå för nu är semestern i full fart med äventyr.

Angående det jag fick från EK så gällde ärendet att mitt cpublock redan från start tog i kondensarorerna intill sockeln på mobo, min lösning blev då att fila ner koppar-basplattan på det området och nu när jag ska ta bort ihs så kommer ju basplattan ytterligare ca: 4mm neråt och kommer verkligen att ta emot. ek erbjöd då en ny monteringsram som var min enda lösning sades det ... Antar att vi gick lost in translation någonstans på vägen för när jag tittade på ramen jag fick igår så är det en vanlig ek monteringsram för cpublock men med två avfasade hörn och den kommer inte göra någon skillnad.

Länk till bild på kondensator området:
https://www.dropbox.com/s/g57wkhcpx2ju5c1/20131020_125102_Ric...

Jag har dock sett en likadan kombo av mobo + cpublock + no ihs där man lyckas skjuta blocket i sidled för att sedan dra åt det, hoppas på att det funkar för mig också för annars måste jag börja fila upp monteringshålen och krångla med målning igen.

Nu är det bara tid som behövs och det ser ut att finnas i slutet av september upptagen som man är. De blir väl lagom till releasen av GTA V då antar jag haha;-)

Visa signatur

Permalänk

Hur går det?

Skrivet av euf0ria:

Jag har dock sett en likadan kombo av mobo + cpublock + no ihs där man lyckas skjuta blocket i sidled för att sedan dra åt det, hoppas på att det funkar för mig också för annars måste jag börja fila upp monteringshålen och krångla med målning igen.

Inte så snyggt om man är sjukt noga men det kommer ju inte synas ändå

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Det går enligt planen jag skrev i tidigare inlägg sjukt mycket som händer och ska hända denna månaden och jag kan inte vara utan datorn just nu så det känns verkligen som om det kommer ske i september.
Under tiden just nu så kämpas det för fullt med att spika designen för nya tangentbordet och jag har fått bra erbjudande för både laserskärning och cncfräsning som gör att jag fokuserar på de just nu istället för det går att sprida ut och ta lite när man hinner.

Annars så ligger skruvarna här å väntar så de finns inga hinder mer än tid!

Visa signatur

Permalänk
Desk Master

Fan vad snyggt. Måste erkänna att jag skulle villa köra vitt i mitt bygge nu oxo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack Khezan! Kör på vitt du, det är en bra grundfärg för att få andra komponenter och accentfärger att sticka ut mer.

Enligt tidigare så är Delidding på tapeten och jag har igår satt igång med lite hårdkörning och test av nuvarande klockning och temperaturer för att se vart jag startar och hur jag kommer att förbättra mig, bilder kommer ikväll om jag hinner få upp dom. Ett problem jag har dock är detta:
OCCT körs som belastning och CPU-z + realtemp som övervakning. Allt funkar fint under testet. men när jag stängt av OCCT så har allt utom musmarkören hängt sig. Ibland kunde jag inte ens stänga av OCCT utan lyckades få upp aktivitetshanteraren för att döda processen men med samma frys av allt utom mus. Kan detta vara helt enkelt ett tecken på för lite spänning? Han inte testa att putta upp den igår.
Vore ju skönt att testa med en klock som funkar för att jämföra den innan och efter...

OBS1: Samma sak händer med Prime95 som belastning...
OBS2: Jag måste även slå av den dynamiska spänningen och använda statisk spänning på Vcore. När jag väl fått detta att funka så ska hatten av! Det blir nog "vice only" metoden för det verkar vara den som är på tapeten just nu som bästa metod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sagt och gjort, ikväll ändrade jag lite värden och har kört Prime95 i 1h 30min med en stabil dator både under och efter stresstest.
Lite kort data:
MULTIPEL: 44
UEFI VCORE: 1.22v
VID: 1.2059v
CPU-Z VCORE: 1.208
MAX TEMP: 76-83°C

Nu känner jag mig redo för att delidda! Dagen till ära så beställde jag även lite nytt från Mayhems dye och det blev en flaska med Premix Pastel White UV samt en 15ml flaska koncentrerad clear /UV blue dye.
Den sistnämnda för att det märks tydligt att UV-effekten avtar med tiden och efter 2-3 månader så lyser den knappt alls under UVljuset längre, det har säkert lite att göra med mitt pastel media också förmodar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde även en "thermal pad" (i brist på svenska) som jag ska använda som ram runt chippet. Detta medför att det blir lite uppskjutet tills den kommer hem, ha tålamod!

Lite bakgrund till thermal pad beslutet är att jag läst att en del av de som kör utan ihs har fått problem med att datorn inte ens bootar upp. Detta verkar ha att göra med att cpun pressas ner felaktigt nu när trycket bara hamnar i centrum på chippet och inte fördelat över hela PCBet som innan när IHSen var där och tryckte som en ram på det. Detta i sin tur gör att de yttersta kontaktytorna kan få dålig kontakt i sockeln och då skapa uppenbara problem.

Lösningen borde då vara att lägga till något runt chippet för att fördela trycket lite, och det är där som denna thermal pad kommer in i bilden...det tillför även lite skydd mot att råka trycka kylblocket snett på chippet vilket annars skulle kunna knäcka det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag ändå fått upp farten så blev det lite CLU också för att undanröjja alla tvivel och eventuella brister;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det dags att säga whish me luck nu kanske=)? Igår tömde jag loopen, bytte bort originalskruvarna för vattenblocket mot de nya "naked mount" varianterna samt tog sedan bort fasthållingsramen för CPUn. Om allt klaffar idag så blir det till att sätta CPUn i skruvstädet redan ikväll.

Här är en bild för att visa skillnaden mellan original och naked mount skruven, några millimeter är det enda som skiljer dom åt.

Såg ju en mindre rolig sak igår och det är att jag verkligen måste byta ut mina slangar som numera har antagit en mintgrön nyans och ser riktigt tråkiga ut! Värdelöst att det ska vara så svårt att få till ett hållbart system med balansen mellan blockens material, kylmediet och slangen. Vad detta beror på vet jag inte men det är inte mycket mer att göra än att kapa upp fyra nya bitar slang och sedan pluppa i lite nytt PTnuke och hoppas på det bästa. När det gäller blocken och även radiatorn så kör jag ju rakt igenom koppar vilket känns tryggt ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vill bara flika in med att om det är masterkleer slang så har jag märkt att dom sågott som alltig oavsett vad du har i loopen får gunk på insidan och blir dimmiga.
Själv kör jag bara med silver coil nu för tiden och det är bäst hittils och sen har jag slutat med masterkleer och kör bara primochills PrimoFlex LRT. loopen jag har nu har gått i runt två år och ännu så länge ingen missfärgning eller gunk på insidan slang

Så om du känner för det så rekommenderar jag att du testar primoflex LRT.

I övrigt. Hur går det med mica pulvret? du skall ha kvar det va? Var skitsnyggt
samt hur mår pumparna av det? någon extra förslitning eller liknande?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tack för tipset RainesX! Det där känns ju som ett sådant där tips som verkligen sparar in år av prövandet för att hitta det vinnande konceptet, kanske får bli till att lägga en snabb beställning på en bit slang och en coil...ser lixom ingen anledning till att avstå;)

Mica pulver har jag lagt på is och kör enbart med Mayhems Pastel UV white i min loop, faktum är att idén lades ner innan jag han att ta tag i det och utföra några fysiska tester men spontant så skulle det säkert funka med lite mica i loopen men det är inget jag orkar prova live och direkt i datorn. Det är grymt snyggt men risken gör att jag avstår och desutom går det ju köpa färdigt idag från mayhem i deras "aurora" sortiment och det är ju inte helt risktfritt enligt dom ens eftersom de har skrivit lite restriktioner och varningar för användandet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med RainesX, masterkleer var verkligen sunkig. Den vart gul för mig inom loppet av en månad.
Tygon slangen var heller ingen höjdare, den var extremt mjuk och flexibel men jag oroade mig konstant för att den skulle torka och brista eller lossna från en nippel eller dyl. Även den blev gul, dock ej så illa som masterkleer och ytan på Tygon slangen kan bara jämföras med de där klibbiga händerna man kunde köpa på ica för en 5a och sula på väggen.

Har bytt till Primoflex LRT och de fungerar toppen för mig, kör även jag enbart med killcoil i loopen. Slangarna var transparanta sist jag såg dem

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt betryggande att höra detta från användare och det får mig verkligen att vilja byta direkt;) I min korta loop räcker det dessutom gott och väl med en meter slang så det är ju inga pengar att snacka om heller...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då var "deliddningen" avklarad och CPUn sitter nu monterad igen i datorn. Dock återstår att få igång datorn och det är lagom mycket tankar som far genom huvudet nu kring vad som kan vara fel.

-CPUn är deliddad och körs utan IHS
-Tryck F1 (hårdvaruförändring upptäckts, kom upp vid första uppstarten)
-Jag kommer in i BIOS och allt ser bra ut, temp i idle verkar vara normal men det återstår att testa.

Vid uppstart:
-LED på moderkortet för hårdvarutest/minne lyser en kort stund och slocknar sedan vilket jag tar som ett gott tecken att allt funkar.
-Windows 8 logo kommer fram med texten "Windows försöker reparera"
-Sen blir skärmen svart / ingen bildsignal

Sedan har jag inte hunnit labba något mer men tänker mig att vad som helst kan ha gått fel som text att cpun blivit skadad, att moderkort/sockel blivit skadat eller att windows register blivit korrupt.

Att testa ikväll:
1. Låta windows repair köra några gånger till och hoppas på det bästa.
2. BIOS hårdvarutester
2. Göra en windows recovery usb'sticka och sätta igång "safe mode" för att se om det funkar, isåfall göra en återställning av register backup om jag hittar sådan.
3. Göra kopia på hela systemdisken och sedan formatera om helt.

Vad kan det vara för fel? Inga felkoder, fungerande bios och windows börjar iaf ladda samt att moderkortets LED inte indikerar några konstigheter.
Vad bör jag göra mer för åtgärder? Kanske något jag borde göra som prio ett? Kom med förslag!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av euf0ria:

Då var "deliddningen" avklarad och CPUn sitter nu monterad igen i datorn. Dock återstår att få igång datorn och det är lagom mycket tankar som far genom huvudet nu kring vad som kan vara fel.

-CPUn är deliddad och körs utan IHS
-Tryck F1 (hårdvaruförändring upptäckts, kom upp vid första uppstarten)
-Jag kommer in i BIOS och allt ser bra ut, temp i idle verkar vara normal men det återstår att testa.

Vid uppstart:
-LED på moderkortet för hårdvarutest/minne lyser en kort stund och slocknar sedan vilket jag tar som ett gott tecken att allt funkar.
-Windows 8 logo kommer fram med texten "Windows försöker reparera"
-Sen blir skärmen svart / ingen bildsignal

Sedan har jag inte hunnit labba något mer men tänker mig att vad som helst kan ha gått fel som text att cpun blivit skadad, att moderkort/sockel blivit skadat eller att windows register blivit korrupt.

Att testa ikväll:
1. Låta windows repair köra några gånger till och hoppas på det bästa.
2. BIOS hårdvarutester
2. Göra en windows recovery usb'sticka och sätta igång "safe mode" för att se om det funkar, isåfall göra en återställning av register backup om jag hittar sådan.
3. Göra kopia på hela systemdisken och sedan formatera om helt.

Vad kan det vara för fel? Inga felkoder, fungerande bios och windows börjar iaf ladda samt att moderkortets LED inte indikerar några konstigheter.
Vad bör jag göra mer för åtgärder? Kanske något jag borde göra som prio ett? Kom med förslag!

Kontrollera så grafikkortet sitter i ordentligt. Jag misstänker det är drivarna som ger dig en shock, om datorn märkte att grafikkortet inte satt som det skulle så räknas det som en hårdvaru förändring. Om du kan prova starta datorn i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har jag inte rört ur fläcken vid denna operation men jag ska försöka vicka lite på det, bra input. Men...allt blir ju så smidigt när det sitter vattenslangar kopplade!!!

Felsäkert läge ska jag testa också, måste bara tillverka en recovery usb först pga av att F8 inte fungerar längre enligt rykte.
Som sista utväg får det bli en omformatering för det det var ändå ett bra tag sedan jag gjort om allt. Dessvärre vill jag ju ha kvar allt som det var innan och jag är lite smått bitter på att behöva lägga tid på en nystart just nu. Men men, jag kommer uppdatera läget här så får ni vet hur det går och förhoppningsvis blir det löst då det mest verkar vara windows som fått hicka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JAA!!!!
Datorn är nu igång igen och det enda jag behövde göra var att låta windows felsöka en gång till. Tror det var tredje gången totalt och den avslutades med att meddela att den inte hittade några fel och körde igång Hjälpprogrammet där man kan hitta lite recoveryprylar och safemode start osv. Jag var bara inne i menyerna och kikade och tryckte esc när jag gick för långt in i en undermeny och då startade ju datorn om onaturligtvis men vips så var jag inne i windows som om inget hade hänt.

Nu återstår lite benchmark och se vart vi landar...kan redan nu meddela att det rör sig om en ca 20-30graders förbättring. Nu ska jag inte ropa hej än men vill ändå säga...DETTA ÄR SINNESJUKT!!!!;) (på ett bra sätt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när jag känner mig skapligt säker på att det har gått bra och jag har genomfört en första jämförande benchmark så är det dags för lite bilder på operation "Deliddning". Tjohej vilket bra namn på svenska...kanske ska kalla de avlocking istället hehe.
Metoden jag till slut landade på att använda blev den numera hyllade "vice only" metoden vilken går ut på att man enbart använder ett skruvstäd och spänner IHS mot en kant på CPU-PCBet och drar sakta och säkert åt skruvstädet tills dess att limmet ger vika.

Här börjar resan med en tämligen intorkad dos av Gelid Extreme på den gamla IHSen.

Vi hoppar direkt in till det kritiska ögonblicket och det ni ser på bilden är ett par aluminiumbitar som jag tejpat fast på ett skruvstäd för att få två rena och plana ytor att jobba mot, silvertejpen hjälper dessutom till att hålla PCB på plats så att det inte skenar iväg pga trycket och den inte helt vinkelräta fastspänningen. Viktigt att se till att vrida CPU rätt så att man har mesta möjliga mån till godo på sidorna om kiselchippet, pressa mot de kanter som har de små dimplarna i PCBkanterna så blir det rätt.

Här syns tydligare hur CPU sitter fastspänd och här är det bara till att vrida på försiktigt på städets handtag. I mitt fall så hörde jag inget "knäpp" vilket isf skulle antyda att limfogen lossnade, istället kände jag att det började gå lätt att vrida på handtaget och att limmet stegvis gav vika. Hur enkelt som helst och hela ingreppet tog bara några minuter.

Direkt efter "avlockningen" såg det ut såhär, helt i sin ordning!

Efter lite rengöring med ett plastkort och lite pcb-rengöring så hade jag det här resultatet, detta moment var mycket mer tidskrävande än själva deliddningen.

CPUn var inte det enda som gjordes rent och jag passade på att kolla över CPUblocket som faktiskt hade fått lite bös i sig. Svårt att undvika när man kör med färgat kylmedie och dåliga slangar antar jag;)

På enklaste sätt fick det ett bad i ketchup.

Som sagt, ett bad, det skulle behövts 2 eller 3 bad för att få det riktigt rent men jag hade inte tålamod att stanna här så detta fick duga.

Även toppen till CPUblocket hade fått lite gunk på sig och det gröna på flow-platen satt riktigt hårt, känns inte riktigt som att materialvalet är det bästa i dessa och EK borde ha gjort dessa i koppar kan jag tycka. Vad det är för material i plåten i dagsläget har jag ingen aning om...

Vidare till monteringsfasen och här monteras en 0,5mm tjock thermal pad på cpun och tanken med det hela är att först och främst fördela trycket mellan block och CPU men även att agera som värmeöverföring.

CLU kladdas på i ett jämnt och tunt lager, väldigt spännande konsistens på detta och inte likt något jag tidigare kletat på ett chipp.

Home sweet home! CPU på plats igen, kortade monteringsskruv för block på plats likaså, mounting bracket borttagen och tre nya skruv i svart fick ersätta originalen som plötsligt såg ut att ha lite för hög skalle.

Så här i efterhand så klappar jag mig själv på axeln och glädjer mig åt att jag fick igång systemet på första monteringen, inga fel på minneskontroller vilket är vanligt om CPU inte har full kontakt med alla pinns, CPU helt intakt utan missöden och temperaturen gick åt rätt håll. Det enda som strulade lite var att datorn först tyckte att jag hade bytt CPU och inte ville få igång windows men efter att ha resettat BIOS en gång och låtit windows köra sin repair-grej och slutligen ställa tillbaka klocken i BIOS så funkade det galant! Det lönar sig att vara noggrann och att jag mätte avståndet/åtdragningen på alla 4 skruvarna på CPUblocket lär ha varit en viktig faktor.

Till sist kommer vi till resultat delen och här är en sammanfattning över temp vid körning av samma BIOS-setup i 4,4Ghz före och efter:

Totalt tjänade jag 19grader på detta! Helt otroligt!

Mer bilder på benchmark före och efter:

Före

Efter

Före

Efter

*Tar fram pennan och stryker en rad från att-göra-listan*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kliar i tankarna, tids nog kommer det ju bli dags att byta GPU och då måste jag ha ny PSU och dessutom har jag problem med att 8gb inte räcker till för alla sysslor.

Funderar på att köpa in detta: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/34004
-Cooler master v850
-Corsair vengeance pro 16gb 2400mhz ddr3

Då skulle jag få lite mer att modda också för det går ju inte för sig att stoppa in svarta komponenter i en vit dator=)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av euf0ria:

Det kliar i tankarna, tids nog kommer det ju bli dags att byta GPU och då måste jag ha ny PSU och dessutom har jag problem med att 8gb inte räcker till för alla sysslor.

Funderar på att köpa in detta: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/34004
-Cooler master v850

Då skulle jag få lite mer att modda också för det går ju inte för sig att stoppa in svarta komponenter i en vit dator=)

Det är inte säkert att du måste byta PSU för att du bytar grafikkort. De flesta grafikkort idag presterar ju trots allt bättre och med lägre strömförbrukning. Om du skulle skaffa värstingen GTX 980 hade din effektanvändning inte ökat mer än med några få watt. Hade du kört 970 hade din effektanvändning rent av minskat...

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

-Cooler master v850

Är nätagget "semipassivt" kylt? Är antagligen helt tyst men jag får ryck i ansiktet av mina tvångstankar
Har ett Corsair AX860. Mest för att det är passivt kylt upp till typ 500w och för att alla kablar är helsvarta... Egentligen totalt hjärndött med tanke på hur mycket pengar man lägger

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Visst är det hjärndött men så blir det nog med alla hobbys man lägger ner sin själ i, allt ska vara optimerat ju;-).
Skillnaderna mellan ax860 och v850 är primärt dessa :
Ax860 har semipassiv fläkt, v850 snurrar hela tiden men är 135mm stor och har fluid bearing vilket kommer göra den optimalt tyst samt att den alltid kyler komponenterna. En jobbig tanke är att ax860 låter sina komponenter vara lite varmare än v850 i idle/medelmåttiga uttag för att fläkten är semi. Dessutom är fläkten på ax860 mindre.

Ax860 vinner dock på sina pinout för pci-e portar där den har 8pins vilket gör det enkelt att Modda egna single sleeving kablar till den. V850 kör med 6pin och det kommer bli en mindre optimal lösning för ens egna single sleeved kablar.. Man får ta de två sista från kontakten efter tänker jag.

Ax860 är 160mm och v850 är 170mm.

Annars är båda byggda på samma seasonic oem modell vilket gör att de bör ha liknande kvalité och prestanda.

Jag dras åt v850 pga den större fläkten med flytande lager samt att priset är lägre. Det som talar emot är att den är längre och har 6pin för pci-e (självklart 6+2pin i gpu änden).

Jag har ju märkt att mitt nuvarande nätagg börjar väsnas en del vid långvarigt gejmande. Alla mina fläktar körs på statiskt varvtal i nuläget så det är bara psu fläkten som kan vara upp och skapa oljud.

Edit:
Läste ett test på vardera nätagg och blev bara mer kluven;). Enligt HardOCP så är inte FDB fläkten på v850 något nämnvärt tystare och då kan jag ju likagärna köra på ett ax860 för att få enklaste möjliga pinout för single sleeve moddade kablar.

Det enda som återstår som tveksamhet är väl spoltjut, hur är det med den frågan på ax860?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm...undra om man får plats med vattenblock på ram-minnena på detta lilla moderkort? Skulle vara grymt overkill-coolt!;)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Du fördjupar dig mycket mer än mig..
7 års garanti, stilla fläkt upp till 500w, 80+ platinum osv gjorde att det kändes garderat. Reflekterade inte ens över temps och sånt som du

Hade spoltjut med mina gamla komponenter. Vet inte säkert men jag antog att det berodde på att komponenterna drog "för lite" ström. Kan säkert bero på annat också..
Är iallafall tyst nu

Har fått fläkten att snurra en gång när jag skulle göra litecoins med två 280x, sen åkte korten ut i garaget..

Vad kul att deliden gick bra, har själv fått liknande resultat med en Haswell i7. Det måste kännas väldigt bra i magen att ha vattenblocket som "ihs" istället

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Fördjupning är min styrka men den går lätt till överdrift och skapar funderingar in i det sista;) På nätaggsfrågan lutar det faktiskt fortfarande åt cooler master v850 så inom kort blir det not att "uppgradera" den biten och skaffa sig lite sleevingjobb att göra igen=).

Delidden känns mycket skönt att ha klarat av för den låg och gnagde mig länge i tankarna och nu när jag har sett att det fungerar så har jag även unnat mig att steppa upp till 4,5ghz med en BIOS_Vcore på 1.23v, minns inte vad cpuZ rapporterar under last men jag kör ganska hög kompensering för V_drop. Efter ett snabbtest 10varv med Intel Burn test så landade ny maxtemp på 67°.

Nått nytt ska jag väl rapportera med, eller kanske smyga med för att skapa irriterande spänning...jag har paket som väntar på posten som innehåller en väldigt fin och noggrant kontrollerad produkt som snart ska få nytt hem i mitt bygge;)

Visa signatur