Permalänk
Inaktiv
Skrivet av euf0ria:

Tack;-)
Det är superskönt att äntligen ha den ståendes färdig och kunna slappna av lite i tankarna, det blev ännu mycket att göra i slutet för att hibba klart innan tävlingens deadline.

Stressen att jobba med något man älskar är underbar men känslan av att bli klar är ännu bättre.

Permalänk

Hur gjorde du "plastglasskivorna" (där det står GTX 670 osv) vita?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fancyfruit:

Hur gjorde du "plastglasskivorna" (där det står GTX 670 osv) vita?

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1185458-bygglogg-prodigy-sensation-post14313258/

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan det hände något med bygget och jag har länge nog stört mig på hur mycket pumpen låter och sambon står heller inte ut med att den låter som en damsugare så fort datorn är igång...vilket den är ofta=)

Tidigare gjordes inköp med både nytt pumphus i metall för att få ner temperaturen samt att en ny kontrollerkrets inköptes för att få varvtalsstyrning...Sedan hände ingenting och allt ligger och samlar damm på en hylla, kul, inte det minsta och motivation till att byta ut detta har inte funnits.

Men! Nu händer det grejjer!=) För att få fart på åtgärden öppnades plånboken och nu inväntar jag:
-EKWB DDC heatsink - Denna var snyggare än mitt förra metallhus, enbart därför.
-EK-DDC 3.2 PWM pump - Denna för att min gamla pump har några år på nacken samt att den nya har PWM från början vilket hos mig kommer kopplas till asus programvara eller UEFI för att styras automatiskt.

Lite nya bilder är att räkna med när sakerna kommer hem och ska in i bygget.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Två paket anlände i veckan innehållandes den nya pumpen och pumphuset.

I mitt tycke ett alldeles otroligt stiligt hus jämfört med det tråkiga svarta i plast. Denna som ersättare kommer smälta in superbra i chassit och vad skönt det ska bli att slippa sitta och lyssna på det eviga vinandet sen!

Kanske att jag kommer hitta på en liten surprise med kylmediet sen också, jag har fortfarande lite funderingar som ska falla till rätta innan jag gör något där men viljan finns och är växande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är tiden kommen, dags att sätta skruvmejseln i chassit och riva vattenpump. Wish me GLHF!
Inser ju även att slangarna jag använder, Masterkleer, inte är speciellt UV-beständiga och har gulnat rejält. Kylvätskan som fortfarande är klarvit genom akrylblocken ser faktiskt ut som innehållet i en gammal kondom när man tittar på slangarna. Med andra ord väntar en ytterligare framtida insats för att motverka detta. Lösningen kommer förmodligen bli vita solida slangar och för att hotta upp det llilla kvarstående synliga vattnet så skall mica pulver tillsättas. Aurora here I come! Fast på mitt egna DIY-vis såklart, hehe. Återstår att testa hur micapulver sns genom pastelvätskan jag kör idag men jag ser fram emot att testa en egen lösning beståendes av: Premix/biocide som grund, UV clear/blue dye, mica samt aning vit dye om inte mica räcker.

Här kommer en random länk för att visa hur mica pulver ser ut in action:

Mayhems DYE saluför öven färdiga mixar med detta:

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Ett hett tips är att skaffa EKs pumptopp också då det ger vettigare prestanda till lägre ljudnivå, vad jag vet. Plus att du får 1/4"-gängor!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ett hett tips är att skaffa EKs pumptopp också då det ger vettigare prestanda till lägre ljudnivå, vad jag vet. Plus att du får 1/4"-gängor!

Menar du möjligtvis såhär?

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1185458-bygglogg-prodigy-sensation/index17.html#post14319626

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad säger ni, låter det som det borde göra? Jag kan inte säga att jag är van vid det tickande ljudet eller också glömde jag snabbt hur den förra lät... Eller så är jag trött. Hilfe bitte!!

Ps. Det tickande ljudet jag pratar om hörs knappt i klippet, dels pratar jag för mycket och dels var det tydligen svårt att få med genom micen.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Hehe. Ledsen att jag missat det! 10W-versionen av pumpen är dock den som sägs vara tyst, 18W-versionen är rätt ökänd för att låta mycket. Bör inte vara så värst stora problem på lägsta inställningen tycker jag. Så länge den har vettig dämpning mellan sig och chassit!

Men ja, tror man kan dra pumpen för hårt mot toppen också. Har för mig att jag läste något sånt någonstans.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hehe. Ledsen att jag missat det! 10W-versionen av pumpen är dock den som sägs vara tyst, 18W-versionen är rätt ökänd för att låta mycket. Bör inte vara så värst stora problem på lägsta inställningen tycker jag. Så länge den har vettig dämpning mellan sig och chassit!

Men ja, tror man kan dra pumpen för hårt mot toppen också. Har för mig att jag läste något sånt någonstans.

Ingen fara! Idag när jag fyllt loopen med vatten så tycker jag faktiskt att den är snäppet tystare än min förra pump. Jag ska slänga på lite styrning via UEFI aldeles stax och hoppas såklart på lysande resultet för ljudnivån;)

Metallhusets tyng tar faktiskt bort lite av vibrationerna, sedan står den på sina gummidistanser som kom med i paketet och ytterligare har jag satt s.k "fiskögon" under dessa för att den ska stå stadigt och inte repa aluplattan. Det verkar göra susen och vibrationer slipper jag nog jobba vidare på!

Här kommer ett trick, jag använder det även till bilen när det är dags att suga ur bromsvätska. Det är billigt , ghetto och funkar skitbra!

Ha överseende med den usla videokvalitén, jag bör kolla över mobilens inställningar ser jag...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Ingen fara! Idag när jag fyllt loopen med vatten så tycker jag faktiskt att den är snäppet tystare än min förra pump. Jag ska slänga på lite styrning via UEFI aldeles stax och hoppas såklart på lysande resultet för ljudnivån;)

Metallhusets tyng tar faktiskt bort lite av vibrationerna, sedan står den på sina gummidistanser som kom med i paketet och ytterligare har jag satt s.k "fiskögon" under dessa för att den ska stå stadigt och inte repa aluplattan. Det verkar göra susen och vibrationer slipper jag nog jobba vidare på!

Fan, hoppas du får ner ljudnivån...
Ångest annars :/

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Discokungen
Skrivet av euf0ria:

Här kommer ett trick, jag använder det även till bilen när det är dags att suga ur bromsvätska. Det är billigt , ghetto och funkar skitbra!
Ha överseende med den usla videokvalitén, jag bör kolla över mobilens inställningar ser jag...

Har du kört pumpen på lägsta med PWM än?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JAAAAA!!!! Nu är det tyst på f!#¤#%¤"!

Nu har jag PWMstyrt den till lägsta som tydligen är 40% enligt mitt ASUS FAN Xpert. Nu låter helt plötsligt fläktarna mer men deras låga sus är ingen fara.
Skulle vilja dra ner pumpen ytterligare för att testa....finns det nått annat bra program för att ta total kontroll över moderkortets Chassi_fan utgång?

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av euf0ria:

JAAAAA!!!! Nu är det tyst på f!#¤#%¤"!

Nu har jag PWMstyrt den till lägsta som tydligen är 40% enligt mitt ASUS FAN Xpert. Nu låter helt plötsligt fläktarna mer men deras låga sus är ingen fara.
Skulle vilja dra ner pumpen ytterligare för att testa....finns det nått annat bra program för att ta total kontroll över moderkortets Chassi_fan utgång?

Det är inte alla moderkort som har "äkta" PWM-styrning på annat än CPU. Jag hade testat CPU först i alla fall!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sång här pulver vore rikrigt coolt att ha i loopen under uvljuset. Undra om det går ihop med resten av sakerna i loopen då jag inte vet vad det är i den pre-mix jag använder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är inte alla moderkort som har "äkta" PWM-styrning på annat än CPU. Jag hade testat CPU först i alla fall!

Kopplade in på CPU_fan kontakten nu och vips så kunde jag ställa ner till 20% och pumpen snurrar på ca 2000rpm. Man ser nätt och jämnt att vätskan i reservoaren rör på sig nu till skillnad mot tidigare då det ständigt pågick en storm där inne!
Jag har som vanligt lite bilder och dessa kommer upp inom kort.

Känner mig taggad att fortsätta labba lite med vattenkylningen nu, som sagt lite nytänk till kylmediet, nya slangar och sen borde jag se över min klocking också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

http://www.youtube.com/watch?v=DpiaWNvkATg

Sång här pulver vore rikrigt coolt att ha i loopen under uvljuset. Undra om det går ihop med resten av sakerna i loopen då jag inte vet vad det är i den pre-mix jag använder.

riktigt najs pulver du! hade ju fortsatt lysa även efter du stängt av datorn med! Dock ser jag lite av samma problematik som Aurora medium har, att när systemet stängs av sjunker alla partiklar till botten och kan fastna där rekomendationerna med Aurora är ju att bara använda de på uppvisningsriggar som står igång hela tiden typ ;D

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Bra input Spille, jag läste på lite igår och hamnade på samma slutsats vilket gör mig skeptisk till att labba på egen hand även om det känns lockande. Jag menar, om Mayhems lägger ner ca 2år på att prova ut och testa en ny cool blandning så ska jag nog inte riskera hela mitt system för ett infall om att "blanda i nått" för att det borde bli häftigt...inte så genomtänkt kanske.

För att sejfa lite så får jag nog hitta ett annat spår och köpa på mig lite olika dyes och underhålla det jag har, märkte nu när jag bytte till fräsh Pastel White UV att min förra hade tappat UV effekt väldigt mycket och nu lyser den sådär fint blått igen.

Termogen dye är jag intresserad av med, det finns en del kul man kan blanda i helt klart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Bra input Spille, jag läste på lite igår och hamnade på samma slutsats vilket gör mig skeptisk till att labba på egen hand även om det känns lockande. Jag menar, om Mayhems lägger ner ca 2år på att prova ut och testa en ny cool blandning så ska jag nog inte riskera hela mitt system för ett infall om att "blanda i nått" för att det borde bli häftigt...inte så genomtänkt kanske.

För att sejfa lite så får jag nog hitta ett annat spår och köpa på mig lite olika dyes och underhålla det jag har, märkte nu när jag bytte till fräsh Pastel White UV att min förra hade tappat UV effekt väldigt mycket och nu lyser den sådär fint blått igen.

Termogen dye är jag intresserad av med, det finns en del kul man kan blanda i helt klart!

Hmm termogen säger du..? Typ att den blir röd när de är varmt och blått när de är kallt? ;D

Du har väl en extra pump liggandes nu med så du kan ju skapa en separat loop med bara mass slang och kopplingar helt utanför datorn? O testa dedär pulvret i då asså

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Vi pausar dye och pigmentering en stund. Ett värre bekymmer måste lösas så snabbt det går:

Pumpen låter illa och impellern tar emot pumptoppen, här är en film på det för de intresserade:
https://www.youtube.com/watch?v=sRc0P_EvhZM

Jag är nu på jakt efter en 3mm tjock o-ring i lämplig storlek och behöver all hjälp jag kan få i jakten på återförsäljare för privatperson!

Jag har en oanvänd o-ring liggandes från aquatuning men den är 2,41mm tjock och det är för tunnt, även originalet till nya EK DDC 3.2 PWM är 2,41 medans originalspecifikationen säger 2,5mm. Det är på fisen att det ska gå vägen men jag vågar inte lossa på skruvarna och riskera att det ska läcka ner i pumphuset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Bilder från förra helgen då jag bytte pump. Detta är inte över än då jag har mer eller mindre kommit fram till att pumpens impeller numera tar i pumptoppen. Ärendet är draget mot EK och återförsäljare och jag har klartecken för RMA om jag inte löser problemet själv. Dock ska ja såfort jag hinner köpa på mig nya o-ringar som är lite tjockare och testa med dom.

Starten på dagen, här sen man färgskillnad mellan plexi och slang, slangen var inte speciellt UVbeständig.

Mitt verktyg för at suga ur eller fylla på vätska. Hur enkelt som helst och funktionen är underbar!

Pumpflaskan består enbart av en petflaska och en bit slang som går ner till botten av flaskan, sen har jag tätat med vulktejp (hade det liggande).

Min gamla trotjänare, lagom sliten, missfärgad av dyes genom åren men fortfarande fullt fungerande trotts fullvarv under alla timmar.

Jämförelse mellan 3.2 PWM och gamla MCP355...

Då pumpen ska ner i ett metallhus så vågar jag inte riskera kortslutning utan isolerar lite.

På med den värmeledande mattan som medföljde.

Voila! A brand new housing! Här har jag satt fiskögon på fötterna för att ge pumpen en stabil bas och att inte repa underlaget som är en aluplatta i chassit.

Efter att ha funktionstestat i en separat loop så åkte den in i datorn, den chromade ytan smälter in bra i övriga färgschemat.

Även GPU fick sig en omgång då min akrylbackplate hade glidig ner och i stort sett lossnat helt. Det löser jag denna gången med 3M automotive dubbelsidig häfttejp, verkar sitta som berget hittils!!;)

Lite fix med paracord och krympslang för det estetiska.

Bästa sättet jag kom på för att få PWM-kabeln att smälta in, nu ser den inte ut att ha blivit lämnad åt slumpen åtminstonde!

Helheten

Detta händer härnäst:
-Fixa nya o-ringar för test och minirapport här.
-Fundera vidare på Akrylrör istället för slang.
-Köpa mer Mayhems UV-dye (sejfar tills vidare)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt med pwm-kabeln måste jag säga.
Kan inte påstå att jag sett det göras så innan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog testa att lossa skruvarna mellan pump och topp om jag var du! De skall inte dras åt hårt.. Bara såpass att det blir lite tryck på o-ringen så den tätar ordentligt O-ringen har ju antagligen en tollerans på +- 0,1mm så att den är 2,4 istället för 2,5 är inget konstigt, ska fungera ändå!

Det löste ju iaf en hel del av de missljud jag hade i min lilla minipump!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Pumpen är nu tyst, jag är nöjd och här kommer bilder som visar lösningen.

Vi börjar med impellern, titta noga så hittar du tre områden där den är skavd, jag fotade så att det skulle blänka på dessa områden. Detta är ju ett snabbt och tydligt tecken på att impellern inte är helt plan i ytan och i mitt fall skapade det problem men i de flesta fall kan jag tänka mig att denna lilla vågighet inte spelar någon roll för de flesta.

Tittar vi på toppen från EK så ser vi tydligt att den är skavd såpass att det blivit en tydlig cirkel i den! Detta ser värre ut än vad det är och det är precis så att man känner detta med nageln. En snabb slutsats av att titta på denna: EK borde ha tillverkat voluten/håligheten något djupare med ca: 0,2mm

Tredje medbrottslingen är o-ringen som inte håller måttet, jag skulle nog vilja påstå att denna är lite för tunn och jämför man siffror med ersättnings o-ringar man hittar på nätet som skall vara specifikt för LAING/xylem pumpar så säger de 48x2,5mm.

Sen hoppar vi vidare till lösningen:

Efter att ha mätt upp pumpens spår till: d=47, D=53,6, djup=2,05 så ringde jag Momentum som hjälpte mig att beställa hem en o-ring med specen: OR 47.29 x 2.62 NBR 70 -5748. Något udda mått men jag antar att den härstammar från Amerika, hur som helst så satt O-ringen perfekt!

Här ser vi också att den håller måtten ganska så bra, denna är även lite hårdare än originalet då den är av nitril och hårdhet 70.
När jag satt den i pumpen och dragit fast skruven skönt lagom hårt så kunde jag fortfarande se ett litet glapp mellan pump och topp och vid mätning så blev detta glapp ca: 0,25mm vilket var allt som räckte för min del.

Nu är den tyst (sanning= låter som den ska låta) och när jag sätter den på 20% i pwm styrningen så hörs den inte alls och datorn kan plötsligt användas läskigt tyst=)

Det var den fredagskvällen de...YOLO!;)

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Bra inlägg! Det är en rätt viktig detalj känner jag! Maila EK!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft en support ticket öppen mot EKs support under hela förloppet och har redan skickat en länk med de senaste bilderna till dom, jag känner som du att det är en rätt viktigt detalj och jag har även fått svar från EK där de tackar för bilderna.

Nu i helgen har jag gått på min överklockning lite och det verkar som att 4, 4GHz är en rimlig hastighet att köra på i mitt fall. Med det landar jag på ca:80 grader i full load. Jag tycker iofs att det är ganska högt men inser ju även att om jag vill ha ner denna siffra så är det ju delidding som gäller. Tufft beslut de där...

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av euf0ria:

Jag har haft en support ticket öppen mot EKs support under hela förloppet och har redan skickat en länk med de senaste bilderna till dom, jag känner som du att det är en rätt viktigt detalj och jag har även fått svar från EK där de tackar för bilderna.

Nu i helgen har jag gått på min överklockning lite och det verkar som att 44GHz är en rimlig hastighet att köra på i mitt fall. Med det landar jag på ca:80 grader i full load. Jag tycker iofs att det är ganska högt men inser ju även att om jag vill ha ner denna siffra så är det ju delidding som gäller. Tufft beslut de där...

Ja precis. Det är en lustig grej då de brukar ha bäst prestanda med sina pumptoppar.

44GHz???? Det är snabbt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ändrat

Men är 80grader normalt för en 4,4ghz klock på en 3570K?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av euf0ria:

Ändrat

Men är 80grader normalt för en 4,4ghz klock på en 3570K?

De som har dålig kontakt mellan cpu & ihs ligger ofta där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin