Asetek beviljas patent på vattenkylning för grafikkort

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha en sån kylning till mitt HD7990, det låter som en dammsugare

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

så de har tagit patent på en metallplåt? grattis

Man kan ju ta patent på en kombination av ettor och nollor så varför inte? Håller med om att bägge fallen är knäppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det va inte speciellt kul när plötsligt, under natten, pumpen slutade gå, vattnet kokade och slangen lossnade lite på ett ställe, kostade mig ett grafikkort för 3,6k + skumma problem med mitt moderkort.

Troligen också orsaken till att folk väljer andra lösningar.

Dock undrar jag varför i tusan inte folk med vattenkylning har allt från fuktsensor till pumpvakt. Hade jag byggt ett eget system, vilket jag har varit på gränsen till att göra förr, innan de kompakta kom, så hade var enda säkerhetsmöjlighet varit gjord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linde:

Det jag menar är att man ser en sån lösning komma ut på marknaden som man själv kanske gjort
Hemma som man kunnat ta patent på!Många gånger är just hemmabyggen öppningen för stora företag att roffa åt sig äran!

Inget hindrar dig från att försöka ta patent på det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Det jag menar är att man ser en sån lösning komma ut på marknaden som man själv kanske gjort
Hemma som man kunnat ta patent på!Många gånger är just hemmabyggen öppningen för stora företag att roffa åt sig äran!

Då kan du antingen ta patent på det själv eller publicera arbetet vilket ger lösningen opatenterbar då den inte uppfyller det absoluta nyhetskrav som finns på patent.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Ur ett bullerperspektiv är vattenkylning av grafikkort viktigare är CPUer. De flesta grafikkort låter som jetplan när man lastar de.

Man kan ju hoppas att grafikkorttstillverkarna börjar sälja fler grafikkort med integrerad vattenkylning så att man slipper betala för två kylare om man vill ha vattenkylt.

Asetek tar säkert en massa skitpatent som alla andra bolag. De är bra att ha som slagträ när de andra bolagens jurister kommer springade med deras skitpatent. Man bråkar ett tag och sedan byter man skitpatent. Det är så patentsystemet fungerar. Det har sällan med viktiga uppfinningar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

så de har tagit patent på en metallplåt? grattis

fel fel fel åå fel igen.. de har patent på en formad metallplåt.

Permalänk
Medlem

För ganska exakt 10 år sedan hade jag ett "öppet" vattenkylningskit från just Asetek Those were the days

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian