Kan inte starta om datorn?
Har ett mycket märkligt problem med min nybyggda dator. Byggde ihop maskinen tidigare ikväll och startade den utan operativ på disken bara för att se att allting snurrade igång som det skulle medans jag väntade på att min WindowsUSBsticka skulle bli färdig. I vilket fall så försökte jag använda resetknappen efter att den hade stått på i ca 3-5 minuter men ingenting hände. Tänkte inte mycket mer på det, tvångsstängde av den med powerknappen och kopplade in tangenbord, mus och skärm för att installera Windows. Lyckades påbörja installationen och började fippla med min bärbara sålänge för att fördriva tiden.
Märkte efter 10-15 minuter att tangentbord och mus hade slocknat och skärmen inte längre fick signal. Tvångsstartade om den med knappen igen, insåg att det var Windowsinstallationen som hade försökt starta om datorn och datorn hade vägrat. Installerade klart Windows och testade att starta om via Windows omstart. Mus, tangentbord och skärm slocknar allihop men ingenting mer händer, moderkortet står kvar på samma Q-code och allting snurrar som vanligt.
Har inte lyckats få den att starta om "naturligt" en enda gång utan får antingen tvångsavsluta om jag väl har tryckt på Starta Om eller så kan jag stänga av den normalt (funkar hur bra som helst) för att sedan starta upp den helt normalt igen, utan problem.
Håller på att bli galen! Förvisso ett ganska harmlöst problem men en splitt ny maskin ska fanimej funka. Har testat att starta utan någonting inkopplat i USB, testat med grafikkortet urkopplat (dock ej urtaget), testat att flytta på CPU kylning efter internetrekommendation och sen vart jag uppgiven och lät skiten stå och skämmas i hörnet.
Systemet består av följande:
ASUS Rog Maximus 6 Hero ATX / Z87 motherboard
EVGA GTX780ti Superclocked 3GB gpu
HyperX 8GB DDR3 PC-15000 1866mhz CL9 XMP ram
Intel i5-4690K med en Corsair H100i
Samsung 840 EVO Series SSD 250GB HDD
Corsair RM850 80 Gold Plus PSU
All hjälp uppskattas!