Permalänk

Kan inte starta om datorn?

Har ett mycket märkligt problem med min nybyggda dator. Byggde ihop maskinen tidigare ikväll och startade den utan operativ på disken bara för att se att allting snurrade igång som det skulle medans jag väntade på att min WindowsUSBsticka skulle bli färdig. I vilket fall så försökte jag använda resetknappen efter att den hade stått på i ca 3-5 minuter men ingenting hände. Tänkte inte mycket mer på det, tvångsstängde av den med powerknappen och kopplade in tangenbord, mus och skärm för att installera Windows. Lyckades påbörja installationen och började fippla med min bärbara sålänge för att fördriva tiden.

Märkte efter 10-15 minuter att tangentbord och mus hade slocknat och skärmen inte längre fick signal. Tvångsstartade om den med knappen igen, insåg att det var Windowsinstallationen som hade försökt starta om datorn och datorn hade vägrat. Installerade klart Windows och testade att starta om via Windows omstart. Mus, tangentbord och skärm slocknar allihop men ingenting mer händer, moderkortet står kvar på samma Q-code och allting snurrar som vanligt.

Har inte lyckats få den att starta om "naturligt" en enda gång utan får antingen tvångsavsluta om jag väl har tryckt på Starta Om eller så kan jag stänga av den normalt (funkar hur bra som helst) för att sedan starta upp den helt normalt igen, utan problem.

Håller på att bli galen! Förvisso ett ganska harmlöst problem men en splitt ny maskin ska fanimej funka. Har testat att starta utan någonting inkopplat i USB, testat med grafikkortet urkopplat (dock ej urtaget), testat att flytta på CPU kylning efter internetrekommendation och sen vart jag uppgiven och lät skiten stå och skämmas i hörnet.

Systemet består av följande:
ASUS Rog Maximus 6 Hero ATX / Z87 motherboard
EVGA GTX780ti Superclocked 3GB gpu
HyperX 8GB DDR3 PC-15000 1866mhz CL9 XMP ram
Intel i5-4690K med en Corsair H100i
Samsung 840 EVO Series SSD 250GB HDD
Corsair RM850 80 Gold Plus PSU

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta om datorn med något annat operativsystem än Windows? Linux på ett USB t. ex. Om den inte startar om då heller kan du kanske kolla i BIOS-intällningar efter något med ACPI eller så.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Har du uppdaterat BIOS? Enligt ASUS hemsida fick din CPU stöd först efter v1504. Rätt konstigt med tanke på att datorn startar, men det finns ju en hel del BIOS uppdateringar så det kan väl vara värt ett försök.

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_HERO/HelpDesk_CPU...

Permalänk

Alltid glömmer man att nämna nåt. Ja jag har uppdaterat BIOS, 1505 ligger inne nu. Gjorde tyvärr ingen som helst skillnad

Permalänk

Testade att tömma cmos, ingen skillnad. En lustig sak är att varje gång jag har haft ur strömsladden (av olika testanledningar) så vägrar datorn starta upp skärm, mus och tangentbord. Måste stänga av den med knappen då och sedan starta den igen för att den ska starta ordentligt. Börjar bli riktigt less.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyakacsha:

Testade att tömma cmos, ingen skillnad. En lustig sak är att varje gång jag har haft ur strömsladden (av olika testanledningar) så vägrar datorn starta upp skärm, mus och tangentbord. Måste stänga av den med knappen då och sedan starta den igen för att den ska starta ordentligt. Börjar bli riktigt less.

Exakt det där problemet har jag haft på en dator. Nu vet jag inte alls om det är samma men det är kanske värt att testa. Ett av mina minne var dåligt. Testa att bara köra med ett minne åt gången?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Testade att köra endast ett minne åt gången, ingen lycka tyvärr. Tack för tipset dock!

Har även testat utan gfxkort nu, ingen lycka. Ska se om jag kan få låna minnen av en kompis för att testa med, ifall bägge mina minnen är rökta men efter det så har jag fan slut på idéer tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyakacsha:

Testade att köra endast ett minne åt gången, ingen lycka tyvärr. Tack för tipset dock!

Har även testat utan gfxkort nu, ingen lycka. Ska se om jag kan få låna minnen av en kompis för att testa med, ifall bägge mina minnen är rökta men efter det så har jag fan slut på idéer tyvärr.

Känns som om det är mammabrädet som kan vara defekt? Jag har haft snarlikt problem, en då var det att Windows hängde sig när jag skulle stänga av datorn (starta om gick bra dock, ironiskt nog). Men då var det någe vajsing med W7 bara. Körde in W8.1 pro för några månader sedan och sedan dess fungerar allt som det ska.

Givetvis väldigt svårt att veta vad det kan vara på rak arm, men någon hårdvara som inte vill vara med och leka känns ju mest troligt. Googlat moderkortet + kanske cpu eller haswell can't/refuses to reboot?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Har googlat som en galning, hittar ingenting intressant, eller iallafall ingenting som löser mitt problem. Moderkortet ska funka tillsammans med Devils Canyon enligt ASUS själva, hittar ingen tråd eller liknande om någon som har haft problem med dom.

Jag kör Win8.1 nu iaf, men eftersom den krånglade redan innan det låg operativ på den så bör inte det göra någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Skum historia, föreslår du rycker ut alla kablar som inte behövs på moderkortet, dvs interna USB, ljud osv.

Krånglande USB kontakter från chassi kan ställa till dom mest märkliga problem har jag fått erfara ibland.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Testade precis det, tyvärr samma som förrut. Varje gång jag gör en ändring som sagt så startar inte skithögen korrekt utan startar med Q-code 00 direkt, medans om den faktiskt startar (vilket den alltid gör på andra försöket) så hoppar den runt bland diverse Q-codes innan den har bootat klart och lägger sig på A0. Börjar bli flintskallig.

Permalänk

Problemet är "löst". Gav upp och lämnade in datorn till Webhallen där jag hade köpt komponenterna så fick dom felsöka. Dom kom fram till att problemet låg i moderkortet, trots ASUS intyg så funkar inte deras Z87 Chipset kort med Devils Canyon processorer, iaf inte 4690K. Var tydligen inte ensam om problem med deras moderkort. Löste problemet genom att byta till ett Z97 kort istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyakacsha:

Problemet är "löst". Gav upp och lämnade in datorn till Webhallen där jag hade köpt komponenterna så fick dom felsöka. Dom kom fram till att problemet låg i moderkortet, trots ASUS intyg så funkar inte deras Z87 Chipset kort med Devils Canyon processorer, iaf inte 4690K. Var tydligen inte ensam om problem med deras moderkort. Löste problemet genom att byta till ett Z97 kort istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma problem, kan inte stänga av eller dtarta om normalt. Har provat allt, installerat på annan hårddisk, testat olika bios olika drivrutiner olika windows resetat cmos klockat ner ja allt. Det börjar efter att jag installerat drivisarna till moderkortet. Jag har ett asus z170-a moderkort och en skylake 6700k cpu