Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå enligt ASUS hemsida har z77 Sabertooth bara 2st 6gb/s portar som tas upp av 1 ssd + 1 hdd, sen finns det typ 4 portar som tas upp av diverse diskar och en dvd rw enhet som går på hastigheten 3gb/s så detta menas att ibland om jag tittar på film eller liknande från de hårddiskarna som är isatta i de portar med lägre hastighet så hackar det och man kan se framelag som ja är inte så trevlig om man njuter av 1080p kvalitet, hoppas detta svarade din fråga på ett bra sätt...

Det måste vara rätt gamla diskar om du har problem med uppspelning av film?! Kanske dags att byta ut till större/snabbare sådana då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det måste vara rätt gamla diskar om du har problem med uppspelning av film?! Kanske dags att byta ut till större/snabbare sådana då?

Nja den som jag har problem med är en Seagate 3TB som är ny så inte vet jag..?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Nja den som jag har problem med är en Seagate 3TB som är ny så inte vet jag..?

Är den en 7200 rpm:are?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är den en 7200 rpm:are?

Yup, men de kan också bero på att det finns 2 kontrollers för sata portarna, en är intel och den andra är typ asmedia.. Nån mer info som kan vara nyttig?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Yup, men de kan också bero på att det finns 2 kontrollers för sata portarna, en är intel och den andra är typ asmedia.. Nån mer info som kan vara nyttig?

Vad du spelar upp med

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Vad du spelar upp med

Media Player Classic: Home Cinema v1.7.5

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Media Player Classic: Home Cinema v1.7.5

Vad ger denna disk i ett testprogram för HDD:er? Typ HDTUNE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad ger denna disk i ett testprogram för HDD:er? Typ HDTUNE.

hej, här är vad CrystalDiskMark gav för disken:

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser helt normalt ut i mina ögon så varför den inte klarar vanligt filmtittande?! Jag kör med en 5400 rpm Samsung och har inga problem med detta filmmässigt. (typ MKV). Har du senaste drivrutiner till asmedia? Om du kör den på Intel:s SATA2 vad händer då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det ser helt normalt ut i mina ögon så varför den inte klarar vanligt filmtittande?! Jag kör med en 5400 rpm Samsung och har inga problem med detta filmmässigt. (typ MKV). Har du senaste drivrutiner till asmedia? Om du kör den på Intel:s SATA2 vad händer då?

Måste checka, kommer tyvärr att åka till stugan så du kommer inte att höra nåt av mig förrän den 10.7....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du jag vill tacka dig för att du satt in så mycket tid att hjälpa men tyvärr så hjälper inte saken pga att jag har använt upp all Sata portar och jag ja vill köpa mera hårddiskar, tex skulle det sitta bra med några till ssdn och därför tänkte jag att om det moderkortet och processorn var en smart uppgradering.

Jag vill också säga att det är inte ett enda fel på den nuvarande setupen, ASUS Sabertooth z77 är ett toppen moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grafikkort, inget snack om saken.
SSD om du inte redan har det?
Sitter fortfarande på en 3570k och ett gtx 780 ( inget Ti ) och drar runt BF4 på ultra utan aa och 150% res scaling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drey:

Lägg pengarna på godis och läsk.

Kan du ladda upp ett foto av dig? Jag vill se onödighetens ansikte.^^

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Fynda begagnade värsting delar och få betydligt mycket mer för pengarna, köp lite när du får chansen och lägg på hög och köp nytt det du inte hittar !!!!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Kan du ladda upp ett foto av dig? Jag vill se onödighetens ansikte.^^

Detta är offtopic, men du som köper HDMI-kablar från Supra kan ju ta och lägga upp en bild på dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktstund:

Detta är offtopic, men du som köper HDMI-kablar från Supra kan ju ta och lägga upp en bild på dig själv.

Ta för dig.

http://i.imgur.com/nvFQtp2.jpg

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skrivet av Equilibrium:

Du jag vill tacka dig för att du satt in så mycket tid att hjälpa men tyvärr så hjälper inte saken pga att jag har använt upp all Sata portar och jag ja vill köpa mera hårddiskar, tex skulle det sitta bra med några till ssdn och därför tänkte jag att om det moderkortet och processorn var en smart uppgradering.

Jag vill också säga att det är inte ett enda fel på den nuvarande setupen, ASUS Sabertooth z77 är ett toppen moderkort.

Om du (tillfälligt) kopplar disken till den andra kontrollern som Jalle föreslår,
så vet du/vi om problemet är isolerat till ASmedia.
(I så fall, senaste ASmedia drivrutin installerad?)

Hackande uppspelning beror väldigt ofta på:

-Spelare/codec, prova med andra mediaspelare.

-Dåligt kodad/rippad videofil,
flytta filen till annan disk och se om problemet kvarstår.

-Prestandaproblem, bencha CPU och GPU samt kolla efter virus.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart skaffa bättre grafikkort och snabb SSD istället för ny cpu..Med det kortet du har idag svettas väl knappast din cpu..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Jo det är den men mitt nuvarande system har visat lite lagg på sista tiden, vet inte om det är annan hårdvara som orsakar detta men haft detta system i nästan 3 år så jag bara tänkte om det skulle vara sin tid att göra något.

Det är ditt grafikkort som inte räcker till. Din CPU håller länge till.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Heh, en som säger ja, alla andra nej. Nå inte har jag fått första lönen ännu så jag har tid att tänka..

Dock, tack för svaren!

Om du spelar mycket så skulle jag rekommendera att uppgradera GPU istället. Du lägger såklart dina pengar där du vill och kan ju köpa ny CPU + moderkort. Men skillnaden mellan Ivy Bridge och Haswell är ganska liten. Du får inte särskilt mycket av den uppgraderingen. Däremot kan du få väldigt stor förbättring om du istället lägger de pengarna på en GPU, typ R9 290.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Låt grabben köpa om han vill jag kör med precis det han vill köpa och det är bra grejor. Så köp säger jag det gör du rätt i.

Det är klart att grabben får göra som han vill. Byta till Maximus VII Hero samt 4790K för ~4500kr när han sitter på ett 660 är lagom onödigt. Lägg 4500kr på en ny GPU istället! En ny GPU kommer ge enormt mycket mer än vad moderkort/cpu kommer ge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det är klart att grabben får göra som han vill. Byta till Maximus VII Hero samt 4790K för ~4500kr när han sitter på ett 660 är lagom onödigt. Lägg 4500kr på en ny GPU istället! En ny GPU kommer ge enormt mycket mer än vad moderkort/cpu kommer ge.

Jo det är sant men detta skulle betyda att jag skulle måsta klara mig med ca 6tb lagrings utrymme ända till maskinen säger stopp. Jag har nog tänkt köpa ny GPU, bara tänkte just om det skulle vara smart att köpa hela paketet.. men kanske jag har fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Jo det är sant men detta skulle betyda att jag skulle måsta klara mig med ca 6tb lagrings utrymme ända till maskinen säger stopp. Jag har nog tänkt köpa ny GPU, bara tänkte just om det skulle vara smart att köpa hela paketet.. men kanske jag har fel?

Du har inte övervägt att köpa nya hårddiskar istället? Är väl 1tb-2tb diskar du använder så du kan frigöra ett par platser genom att byta till 4tb diskar istället. Säljer du de gamla diskarna blir det inte en särskilt dyr uppgradering heller. Börjar diskarna bli några år gammla är det inte fel att byta ut dem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

Haswell refresh är inget annat än handikappad sandy bridge sett till överklockningspotential, med något högre ipc. Ca10-15%. En bättre idé än att uppgradera är att skjuta dig själv i foten

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du har inte övervägt att köpa nya hårddiskar istället? Är väl 1tb-2tb diskar du använder så du kan frigöra ett par platser genom att byta till 4tb diskar istället. Säljer du de gamla diskarna blir det inte en särskilt dyr uppgradering heller. Börjar diskarna bli några år gammla är det inte fel att byta ut dem.

Nå jo det kan man ju förstås men nå ja måste tänka lite på saken, det finns så där som plus och minus med den här idèn.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

6TB är ändå inte så lite, men känner du att det är begränsning så kan det ju vara värt. Annars kanske en NAS vore intressant?

Men hur som helst, ska man se till prestanda så är det ju betydligt mer prisvärt att skaffa ett nytt grafikkort än ny processor.

Ett exempel på hur skillnaden kan se ut i spel med olika CPU (i ett spel där skillnaden ens är märkbar):

Källa: http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...

Sweclockers prestandaindex kan ge en snabb överblick över hur stor skillnad det kan bli (i snitt) med ny GPU:

Källa: http://www.sweclockers.com/recension/18938-asus-radeon-r9-280...

Nyare prestandaindex
Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haswell refresh är inget annat än handikappad sandy bridge sett till överklockningspotential, med något högre ipc. Ca10-15%. En bättre idé än att uppgradera är att skjuta dig själv i foten

Inte för att jag rekommenderar ett processorbyte här, men IPC ökningen tar ju faktiskt ut skillnaden i klockningspotential. (Såvida man inte kör custom loop, möjligen)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Inte för att jag rekommenderar ett processorbyte här, men IPC ökningen tar ju faktiskt ut skillnaden i klockningspotential. (Såvida man inte kör custom loop, möjligen)

Precis... det lär ju inte vara så att intel inte har planerat det här noga. Folk med sandybridge-system köper nytt när det kommer, trots att det i slutendan är samma prestanda de köper på nytt utan att egentligen vara medvetna om det. Detta har intel gjort sedan 2011. Sandy bridge var nödvändig just då, för de visste inte om AMD hade ett ess i rockärmen eller ej. När det sen visade sig att så inte var fallet, har de alltså kunnat fortsätta mjölka ovetande konsumenter på pengar för samma prestanda de redan sitter på. Det känns inte längre relevant att kalla de nya modellerna för nya arkitekturer eller "tock". Brodwell/skylake blir förhoppningsvis nästa riktiga arkitekturförändring efter sandy bridge.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis... det lär ju inte vara så att intel inte har planerat det här noga. Folk med sandybridge-system köper nytt när det kommer, trots att det i slutendan är samma prestanda de köper på nytt utan att egentligen vara medvetna om det. Detta har intel gjort sedan 2011. Sandy bridge var nödvändig just då, för de visste inte om AMD hade ett ess i rockärmen eller ej. När det sen visade sig att så inte var fallet, har de alltså kunnat fortsätta mjölka ovetande konsumenter på pengar för samma prestanda de redan sitter på. Det känns inte längre relevant att kalla de nya modellerna för nya arkitekturer eller "tock". Brodwell/skylake blir förhoppningsvis nästa riktiga arkitekturförändring efter sandy bridge.

Fast IPC-ökningen tar ut skillnaden i klockningspotential och mer.

Det finns inte mycket Intel kan göra med en ny CPU längre. Det finns helt enkelt inte särskilt mycket utrymme för förbättring med nuvarande tekniker.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Fast IPC-ökningen tar ut skillnaden i klockningspotential och mer.

Det finns inte mycket Intel kan göra med en ny CPU längre. Det finns helt enkelt inte särskilt mycket utrymme för förbättring med nuvarande tekniker.

Intel kan göra en jäkla massa för att förbättra prestandan, men dom har ingen anledning att stressa då dom inte har nån konkurrens att tala på. Om AMD hade halva marknaden och intel andra halvan så skulle utvecklingen gå i en helt annan takt.

TS: Om du vill ha fler sata portar, köp ett sata kontroller kort. Finns ingen chans att en HDD inte ska palla med 1080p.