Vad bör man tänka på kring VESA-fästen? / Vilket VESA-fäste passar mig?

Permalänk
Medlem

Vad bör man tänka på kring VESA-fästen? / Vilket VESA-fäste passar mig?

På många VESA-fästen står det att det bara fixar skärmar upp till 23" osv. Jag förstår att det har med höjd att göra när VESA-fästet sitter på bordet, däremot när det handlar om VESA-fästen på väggen.. det förstår jag inte riktigt? Funkar en 27" skärm ändå på ett VESA-fäste som enligt specifikationerna fixar 23"?
När man väljer VESA-fäste vad bör man tänka på för att det ska bli kompatibelt med sin skärm mer än t.ex. 100x100mm?

Vilket VESA-fäste med arm som går att sätta upp på en vägg rekommenderar ni för min 27" skärm (100x100mm) som väger 6,5kg? Tänkte att den ska sitta ovanför min andra 27" skärm på bordet och kunna tiltas neråt samt flyttas runt efter behov.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd

Du läser på specifikationerna till fästet hur mycket det håller. Fantastiskt att det krävs en tråd för detta också...

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Du läser på specifikationerna till fästet hur mycket det håller. Fantastiskt att det krävs en tråd för detta också...

Men specifikationerna kan vara missvisande ibland. Om det står att fästet har vesa 100x100 och klarar 15 kilo men samtidigt står det att den bara passar upp til 23". Finns det då någon anledning till att den inte skulle klara en 27" om inte måtten sätter stopp vilket det inte alltid gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Men specifikationerna kan vara missvisande ibland. Om det står att fästet har vesa 100x100 och klarar 15 kilo men samtidigt står det att den bara passar upp til 23". Finns det då någon anledning till att den inte skulle klara en 27" om inte måtten sätter stopp vilket det inte alltid gör?

Det är just därför jag skapade denna tråd. Hur ligger det till nu?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justin91:

Det är just därför jag skapade denna tråd. Hur ligger det till nu?

Oftast så har exempelvis skärmar upp till 23" vesa 75. Skärmar däröver har ofta vesa 100, exemeplvis. Hur stor skärmen är spelar absolut ingen roll i verkligheten utan det är bara en hjälptext för de som inte förstår vesa.

Det du skall göra är alltså att kolla:
Passar fästet på skärmen? - Är vesa standarden samma?
Är skärmen för tung? - Vilken vikt är fästet specat för?

Då kommer fästet passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Oftast så har exempelvis skärmar upp till 23" vesa 75. Skärmar däröver har ofta vesa 100, exemeplvis. Hur stor skärmen är spelar absolut ingen roll i verkligheten utan det är bara en hjälptext för de som inte förstår vesa.

Det du skall göra är alltså att kolla:
Passar fästet på skärmen? - Är vesa standarden samma?
Är skärmen för tung? - Vilken vikt är fästet specat för?

Då kommer fästet passa.

vid vissa tillfällen, tex. vid ett eyefinity-stand, så spelar det faktiskt roll eftersom skärmarna inte ska slå i varandra.
men vid ett vanligt singel VESA-fäste så spelar endast VESA-måttet någon roll.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

vid vissa tillfällen, tex. vid ett eyefinity-stand, så spelar det faktiskt roll eftersom skärmarna inte ska slå i varandra.
men vid ett vanligt singel VESA-fäste så spelar endast VESA-måttet någon roll.

Man kan fortfarande inte helt gå efter antalet tum fästet är specat för. Det spelar fortfarande roll om skärmen är 16:10, 16:9 och hur tjocka kanter den har. Jag misstänker att man kommer göra större undersökningar om man skall köpa fäste för flera tusenlappar och skärmar för ännu mer