dålig överföringshastighet med usb 3.0?

Permalänk
Medlem

dålig överföringshastighet med usb 3.0?

Hej, som rubriken lyder så tror jag att jag har dålig överföringshastighet på mitt usb 3.0uttag.

Jag köpte här om dagen en extern hårddisk från seagate, en Seagate Expansion Desktop USB3.0 2TB https://www.inet.se/produkt/4304455/seagate-expansion-desktop-usb3-0-2tb

Jag håller på att lägga in ca 300GB på den för att säkerhetskopiera min interna HDD i datorn, men hastigheten kommer enbart upp i MAX 50MB/s.
Har för mig att usb 3.0 skall vara betydligt mycket snabbare än så?

Jag har de senaste drivrutinerna på USB-portarna, kopplat in rätt på moderkortet för chassits USB 3.0 på frontpanelen, är säker på att hårddisken jag använder är USB 3.0 (USB 2.0kompatibel) med rätt sladd osv.

Någon som har någon lösning på detta, jag har gogglat runt men hittar inget direkt svar på det?

Windows 7 Ultimate 64bit

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk

Enligt det här testet ska du komma upp i minst det dubbla, om det inte är så att du kopierar många små filer.
Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur stora är filerna du flyttar?
Om dom är över 2-300MB så är det där för långsamt, annars är det normalt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

beror ju inte bara på chippet som sköter usbporten även elktroniken i usbdisken måste palla det, samt disken i den som troligen är en vanlig sata disk.

ä väl inte så många mekaniska diskar som pallar mycket mer än vad sata 2 dvs 3Gbit/s kan leverera även om de har sata 3 gränssnitt.
och sen så stryper säkert elektroniken i lådan som gör om till usb lite.

usb 3.0 ska klara upp till 5Gbit/s eller 640MB/s f.ö.
Sata 2 ska klara 3Gbit/s eller 384MB/s ungefär hälften av vad teoretiska max är för USB 3.0

men som sagt dessa är "teoretiska" hastigheter dvs nå drömvärden i ultimata förhållanden.

tror aldrig jag sett en usb sticka som ligger över 20-30MB/s eller 160-240Mbit/s på USB 2 med lite större filer bara som exempel visst om vi snackar filer på några KB så går de upp närmre mot maxhastigheten men så fort man kommer upp i större så dippar de direkt typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror ju inte bara på chippet som sköter usbporten även elktroniken i usbdisken måste palla det, samt disken i den som troligen är en vanlig sata disk.

ä väl inte så många mekaniska diskar som pallar mycket mer än vad sata 2 dvs 3Gbit/s kan leverera även om de har sata 3 gränssnitt.
och sen så stryper säkert elektroniken i lådan som gör om till usb lite.

usb 3.0 ska klara upp till 5Gbit/s eller 640MB/s f.ö.
Sata 2 ska klara 3Gbit/s eller 384MB/s ungefär hälften av vad teoretiska max är för USB 3.0

men som sagt dessa är "teoretiska" hastigheter dvs nå drömvärden i ultimata förhållanden.

tror aldrig jag sett en usb sticka som ligger över 20-30MB/s eller 160-240Mbit/s på USB 2 med lite större filer bara som exempel visst om vi snackar filer på några KB så går de upp närmre mot maxhastigheten men så fort man kommer upp i större så dippar de direkt typ.

Räkneexempel?
5Gbit / 8 = 625MB
3Gbit / 8 = 375MB

Sata2:
3Gbit/s = 300MB/s eftersom SATA använder 8b/10b encoding.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

USB3:
"The "SuperSpeed" bus provides for a transfer mode at a nominal rate of 5.0 Gbit/s, in addition to the three existing transfer modes. Accounting for encoding overhead, the raw data throughput is 4 Gbit/s, and the specification considers it reasonable to achieve 3.2 Gbit/s (0.4 GB/s or 400 MB/s) or more in practice."

http://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”