Permalänk
Medlem

Sleeving: Erfarheter av Paracord sleeve

Tja swec

Blev klar med lite sleeveing av ett nätagg till en kund och tänkte dela lite med er, kanske ger er inspiration osv.

Jo paracord sleeving är helt sick sleeving, lätt och jobba med, mycketlättare än fabric, men vet inte hur det jämfört med mdpc sleeve eller plastsleeve, men det är i alla fall mycket billigare än mdpc, paracord från paracordshopen kostar bara 80kr för 30meter, så rätt billigt, beställde 60meter och mycket blev över... kablarna blir mycket följsamma och ger mycket fint matt* look. Plast sleeve är säkert hårdare och gör kablarna lite oföljsamma.

menmen paracord kan vara lite genomskinlig men det är nog bara vit... för att lösa det så kan man ju crimpa egna vita kablar men alla har inte den möjligheten så det är lite lättare att lacka kablarna vit, vilket jag gjorde.

Pintoolet blev två nålar och tändare för att krymp krympslangen.

lite tips: (detta kommer att fyllas med tiden..fråga gärna)
- ta reda på hur dina kablar ska sitta innnan du börjar, ta bilder eller sleeva en kabel itaget, går det åt hel''''' så kan du alltid gå tillbaka till info boken du får med nätagget eller googla fram lite bilder som kanske hjälper dej.
- Dra några gånger i paracord sleevet för att få det så tajt så möjligt, som ordspråket säger: ju tajtare ju sexigare ;D
- kör utan krympslang det är finare, det är lite svårt och beror på ditt nätagg, pinen och hur stor hål osv
- ska du arbeta med vit sleeve så se till att har ren bänk och händer.
- använd en avbitare och inte sax, saxen öppnar sleevet.
- använd en tändare för att smälta sleevet eller krympslangen och använd den blåa lågan.
- använd handskar om du ska forma det smälta sleevet med dina fingrar.. den e rätt varm, eller så kör med krympslang metoden, du smälter en krympslang på sleevet och sen tar bort den(tar längre tid)
- hmm vad är det mer fråga och ge mej tips på vad mer jag kan ha i denna listan.

detta är inte slut, vill skaffa mej vaxad tråd men var får man tag på det? tack

njut, gilla, rösta, kommentera och ha det bra

Sleeving: Erfarheter av Paracord sleeve

Permalänk
Medlem

Snygg färgkombination!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Snygga färger och många bra tips!

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem

Gulbananen levererar! Riktigt snyggt och många användbara tips, man kanske skulle försöka sig på sleeving igen. Förra gången blev det inte särskilt bra men då använde jag lågkvalitetskrympslang.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Snygg färgkombination!

tackar tackar;D

Skrivet av Alice.L:

Snygga färger och många bra tips!

då har du bra färg smak ;D kolla om galleriet, nu e den uppdaterat med mer bildtext^^

Skrivet av hag.com:

Gulbananen levererar! Riktigt snyggt och många användbara tips, man kanske skulle försöka sig på sleeving igen. Förra gången blev det inte särskilt bra men då använde jag lågkvalitetskrympslang.

Hehe detta e bara början;D mer kommer man tackar så mycket^^
ja gör det, var det paracord du sleevade med?
ja men det är ju så, dålig krympslang=fula ändar=ful sleeving :/. ang krympslang, mina kom i 100x och kostade 10kr inkl frakt ;D men de är bättre än djungelapans krympslang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Hehe detta e bara början;D mer kommer man tackar så mycket^^
ja gör det, var det paracord du sleevade med?
ja men det är ju så, dålig krympslang=fula ändar=ful sleeving :/. ang krympslang, mina kom i 100x och kostade 10kr inkl frakt ;D men de är bättre än djungelapans krympslang

Japp, paracord, dock från knivbutik. Min krympslang var från järnhandeln och jula, men den krympte så dåligt att man var tvungen att försöka få på så liten slang som möjligt över paracorden, och inte höll det fast ordentligt heller så det lossnade om man höll på med det. Men utan krympslang verkar mycket trevligare, hur får du det att fästa lagom långt ifrån kontakten och får det att sitta kvar? Smälter du det tills det fastnat där isoleringen tar slut eller?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Japp, paracord, dock från knivbutik. Min krympslang var från järnhandeln och jula, men den krympte så dåligt att man var tvungen att försöka få på så liten slang som möjligt över paracorden, och inte höll det fast ordentligt heller så det lossnade om man höll på med det. Men utan krympslang verkar mycket trevligare, hur får du det att fästa lagom långt ifrån kontakten och får det att sitta kvar? Smälter du det tills det fastnat där isoleringen tar slut eller?

aha, hmm krympslangen du får där ifrån har minskningsförhållandet* 2:1, den minskar till halva diametern, den jag använder har förhållandet 3:1, mdpc har 4:1, så min blir tajtare än din när den är uppvärmd och allt.

jag fattar inte direkt det med feta stilen, menar du i 24/6pin? jag lägger krympslangen över pinet vilket gör att den krymper och tar pinets form och blir som ett lås, men brukar värma upp den lite extra i pin änden så att den blir lite som lim och ibland rulla med fingrarna, blir det finger avtryck så värm bort dem^^

i sata så är det samma sak, värma upp extra mycket, men du värma upp från alla sidor på bästa krympeffekten, annars får sekundlim hjälpa mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha, hmm krympslangen du får där ifrån har minskningsförhållandet* 2:1, den minskar till halva diametern, den jag använder har förhållandet 3:1, mdpc har 4:1, så min blir tajtare än din när den är uppvärmd och allt.

jag fattar inte direkt det med feta stilen, menar du i 24/6pin? jag lägger krympslangen över pinet vilket gör att den krymper och tar pinets form och blir som ett lås, men brukar värma upp den lite extra i pin änden så att den blir lite som lim och ibland rulla med fingrarna, blir det finger avtryck så värm bort dem^^

i sata så är det samma sak, värma upp extra mycket, men du värma upp från alla sidor på bästa krympeffekten, annars får sekundlim hjälpa mej

Det jag funderade över var hur du fick paracorden att sitta kvar på sladden till synes bara genom att värma. Har som sagt aldrig testat utan krympslang. Det verkar vara svårt att få det att sitta fast ordentligt helt utan någonting. Eller limmar du längst ut?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Det jag funderade över var hur du fick paracorden att sitta kvar på sladden till synes bara genom att värma. Har som sagt aldrig testat utan krympslang. Det verkar vara svårt att få det att sitta fast ordentligt helt utan någonting. Eller limmar du längst ut?

det går, jag tror att det är din krympslang som har fått dej att tro att det inte går, men det går, jag göra samma sak med krympslangen som utan, jag smälter båda två efter pin fästet, kolla bilden

ang limmet så har jag bara använt den två gånger o det vara på sata, du drar tillbaka sleevet med krympslangen och sen lägger du limmet på sladden och sen dra du tillbaka sleevet på plats igen:)

och det finns krympslang med lim, är kanske nåt för dej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

det går, jag tror att det är din krympslang som har fått dej att tro att det inte går, men det går, jag göra samma sak med krympslangen som utan, jag smälter båda två efter pin fästet, kolla bilden http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/04/13/20130402_...

ang limmet så har jag bara använt den två gånger o det vara på sata, du drar tillbaka sleevet med krympslangen och sen lägger du limmet på sladden och sen dra du tillbaka sleevet på plats igen:)

och det finns krympslang med lim, är kanske nåt för dej

Var tvungen att testa lite på en sladd som sleevet lossnat på, blev förvånad att det faktiskt gick så bra. Blev väl kanske inte perfekt, men övning ger färdighet. Och det blev fortfarande bättre än mitt förra försök med krympslang. x) Som sagt, tack för tipsen!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Angående 8-pin PCI-e kabeln med 2 "lösa". Det är inte för att det finns grafikkort med mellanrum, det är helt enkelt för att man skall kunna använda samma kabel till 6-pin som 8-pin

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Angående 8-pin PCI-e kabeln med 2 "lösa". Det är inte för att det finns grafikkort med mellanrum, det är helt enkelt för att man skall kunna använda samma kabel till 6-pin som 8-pin

Du har fattat mej fel:)
De extra pinen har nåt extra som sticker ut på sidan vilket gör att man inte kan avända det som 8pin, så jag tog bort det

Kolla noga på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Du har fattat mej fel:)
De extra pinen har nåt extra som sticker ut på sidan vilket gör att man inte kan avända det som 8pin, så jag tog bort det

Kolla noga på bilden

Aha.. Sorry

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

riktigt snyggt

blev riktigt snyggt funderar själv på att sleeva mitt nätagg men är de tinte svårt eller är det inge risk att man lyckas pajja nått ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes.m:

blev riktigt snyggt funderar själv på att sleeva mitt nätagg men är de tinte svårt eller är det inge risk att man lyckas pajja nått ?

tackartackar

nej det är inte svårt med kräver tid men bara ta det lugnt och bli inte arg på pinen så lär det går bra
se också till att ta bilder på kontakterna där kabelfärgen också syns så att du inte stoppar in fel kabel i fel hål i kontakten, eller bara sleeva en kabel i taget
det finns lite tips som jag har skrivit i början som lär hjälpa till lite
fastnar du så kan du alltid pma mej eller skapa tråd i forumet men det lär gå bra

Permalänk
Medlem

Ser sjukt bra ut! Verkligen inspirerande. Blir nog så att jag försöker sleeva mitt nätagg i sommar tack vare det här!

edit: 5p

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Ser sjukt bra ut! Verkligen inspirerande. Blir nog så att jag försöker sleeva mitt nätagg i sommar tack vare det här!

edit: 5p

man tackar^^ kul att det hjälpte dej ja gör det! blir jättefint i din dator^^ sjuk bygge
sitter och försöker få ihop ett snyggt loop för ett cpu och två gpuer och res och 2x 240mm raddar i ett atx chassi och det e åt helvete XD så det måste ha varit en massa pill för att få allt på plats i ditt chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

man tackar^^ kul att det hjälpte dej ja gör det! blir jättefint i din dator^^ sjuk bygge
sitter och försöker få ihop ett snyggt loop för ett cpu och två gpuer och res och 2x 240mm raddar i ett atx chassi och det e åt helvete XD så det måste ha varit en massa pill för att få allt på plats i ditt chassi

Haha, vilket chassi använder du? Och säg gärna till ifall du lägger upp ett galleri

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Haha, vilket chassi använder du? Och säg gärna till ifall du lägger upp ett galleri

Ska ha allt i ett fd arc, ett stort chassi men ändå xD jag pallar inte beställa böjda nipplar så det blir lite svårare
Jag lär ladda upp några bilder, får se hur den kommer att se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Ska ha allt i ett fd arc, ett stort chassi men ändå xD jag pallar inte beställa böjda nipplar så det blir lite svårare
Jag lär ladda upp några bilder, får se hur den kommer att se ut

Okej, men det ska nog gå. Jag blev just lite sugen på att slänga in en RX240 i mitt system(63mm tjock), alldeles för dyra dock..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Okej, men det ska nog gå. Jag blev just lite sugen på att slänga in en RX240 i mitt system(63mm tjock), alldeles för dyra dock..

Ja det gör det men det ska vara fint också
Hmm dina 120mm i serie e sjuksnygga men vill du ha 240 så pm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Ja det gör det men det ska vara fint också
Hmm dina 120mm i serie e sjuksnygga men vill du ha 240 så pm

Blir kul att se sen. Det blir nog inte än på ett tag som jag byter till en 240 och ska jag ha det så ska det vara RX serien ifrån XSPC(Riktigt snygg matt finnish) kombinerat med en 120 bak.

Har beslutsångest angående sleevingen... Svart med lite vitt, grått eller kanske till och med fluorescence grönt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Blir kul att se sen. Det blir nog inte än på ett tag som jag byter till en 240 och ska jag ha det så ska det vara RX serien ifrån XSPC(Riktigt snygg matt finnish) kombinerat med en 120 bak.

Har beslutsångest angående sleevingen... Svart med lite vitt, grått eller kanske till och med fluorescence grönt?

hmm ta en färg som inte finns med i temat, detta gör att sleevet syns mer och ser mycket finare ut
vit o orange, e sjukt^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmm ta en färg som inte finns med i temat, detta gör att sleevet syns mer och ser mycket finare ut
vit o orange, e sjukt^^

Mm.. Vi får se hur det blir

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tjena, sladdarna ser galet nice ut
har en gammal death adder ja är överförtjust i men sladdens sleeving har nötts upp, kan inte mycke om sleaving men tänkte ge mig på ett försök att fixan
undra bara var du köpte paracorden, går de å hitta i någon vanlig affär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krune:

tjena, sladdarna ser galet nice ut
har en gammal death adder ja är överförtjust i men sladdens sleeving har nötts upp, kan inte mycke om sleaving men tänkte ge mig på ett försök att fixan
undra bara var du köpte paracorden, går de å hitta i någon vanlig affär?

det står i texten men kan säga det oxå, från paracordshopen, ingen aningen om det finns kvar, men finns en massa andra sidor oxå

ja gör det det gör den underbar, sleeving är ett måsste typ men jag vet inte hur tjock din sladd är men hoppa i, sleeve slängs ju inte krympslangar kan du köpa från ebay för nåt 15 inkl frakt