Ska bygga en brandvägg...så självklart behöver jag hjälp =)

Permalänk
Medlem

Ska bygga en brandvägg...så självklart behöver jag hjälp =)

Hmm va lite svårt o placera tråden men hoppas jag gjort rätt val

Aja
Mitt projekt nu är att bygga en liten och tyst brandvägg eftersom vi ska fixa fjärrkoppling mot jobbet här hemma.
Vill vara på den säkra sidan och fråga om en VIA C3 533MHz/256 SDRAM klarar jobbet.
Samt om jag ska ha en vanlig seagate eller en laptop hdd när det gäller prestanda o ljudnivå...

Jag har aldrig hållt på med brandvägg förut så jag har ingen aning om vilket OS eller vilka program som är bra att använda

Japp där har ni mina frågor, så va nu snäll o hjälp mig
Tack på förhand
//Blabar

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem

Re: Ska bygga en brandvägg...så självklart behöver jag hjälp =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blabar
Hmm va lite svårt o placera tråden men hoppas jag gjort rätt val

Aja
Mitt projekt nu är att bygga en liten och tyst brandvägg eftersom vi ska fixa fjärrkoppling mot jobbet här hemma.
Vill vara på den säkra sidan och fråga om en VIA C3 533MHz/256 SDRAM klarar jobbet.
Samt om jag ska ha en vanlig seagate eller en laptop hdd när det gäller prestanda o ljudnivå...

Jag har aldrig hållt på med brandvägg förut så jag har ingen aning om vilket OS eller vilka program som är bra att använda

Japp där har ni mina frågor, så va nu snäll o hjälp mig
Tack på förhand
//Blabar

skaffa en 386/486 med linux så fixar den biffen.
Router går bra med. Gillar dock bäst att ha en dator som fixar det.
Kör med servern i sign men den klarar mer än bara fire wall.

Permalänk
Medlem

Maxtors 40Gb 7200RPM är tyst som en mus enligt min erfarenhet. Och snabb.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Router i all ära men de vill inte alltid som man själv vill.
På en dator så kan du ju själv välja mjukvara och har större möjligeheter än bakom en router. Men nu med sjuka elpriser kan det ju va skönt med nåt riktigt energisnålt. Vi fick en elräkning på 3000 istället för som normalt 1000-1500 så mina föräldrar har sänkt temperaturen till 19C och rullat ner persienerna för att spara värme.

Permalänk
Medlem

En bra router kostar ju bara runt 5-600kr så det är de värt.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Router i all ära men de vill inte alltid som man själv vill.
På en dator så kan du ju själv välja mjukvara och har större möjligeheter än bakom en router. Men nu med sjuka elpriser kan det ju va skönt med nåt riktigt energisnålt. Vi fick en elräkning på 3000 istället för som normalt 1000-1500 så mina föräldrar har sänkt temperaturen till 19C och rullat ner persienerna för att spara värme.

Du vill inte byta föräldrar?(eller temperatur...)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Ta och köp en istället:D

Permalänk
Medlem

Titta på dessa.
http://www.freesco.org/
http://www.smoothwall.co.uk/
http://www.linux-firewall-tools.com/linux/

Och sedan så förstår jag inte meningen med att föreslå "Ta och köp en i stället"
Det var inte det han frågade efter.

Visa signatur

[size="1"]MSI 845E Max2(MS-6398E), PIV 2,53@2,64
512 Mb; ASUS GF4 Ti4600[/size]

Permalänk
Medlem

ta en gammal dator bygg in den i en video... installa linux o fw o vips har du gjort en egen brandvägg

lycka till.

kolla min VideoServer

Visa signatur

Alltid Mitt i Lejban!
http://aeger.homelinux.org

Permalänk
Medlem

Hehe, just videochassit är viktigt ..

Tyst hårddisk .. hellre 5400 varv än 7200 .. betydligt tystare och lär ju räcka till en brandvägg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En EPIA klarar det jobbet garanterat, jag rekomenderar IP-cop som software. Aja, skulle du ha någon slags VPN koppling till jobbet eller? då fungerar det nog inte med en vanlig router Freeswan eller liknande tror jag man skall snvända då.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Hej o tack för alla svar
Grejen e den att jag betalar lite mindre än 4000:- för en morex chassi o EPIA processor o allt som behövs.
Fan inte ens jag som betalar e ju familjen som ska ha
Och denna dator drar icke så mycket ström...

Jaja i alla fall...ja jag är nästan säker på att vi ska ha VPN koppling
Har aldrig jobbat med linux men vet att det finns flera olika linux versioner...vilken ska man ha?

Sen undrar jag hur man kopplar nätverket fysiskt? Är det bredband->firewall->switch-> resten av datorerna?

PS. vi sitter nu med en hubb som har fläkt...fläkten befinner sig i arbetsrummet o min far stänger av den lite då o då för att slippa ljudet...Klarar inte av detta o ska köpa en fläktlös switch...nån som kan rekomendera en?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem

"Bredband->firewall->switch-> resten av datorerna" låter som en bra lösning

Vad gäller linuxdistar ... jag har bara kört redhat (7.2 och nu senast 8) och den tycker jag funkar skitbra .. snyggt, prydligt och lättinstallerat. Särskilt åttan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Debian med 2.4.20 kärnan

Iptables NAT

Guide
http://www.linuxathome.net/iptables.php

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

Slackware, Debian eller Gentoo.
Gillar inte distar som red hat eller mandrake.
Alldeles för serga och daddiga.
Lika bra att lära sig det ordäntligt.

Permalänk
Medlem

Hub med fläkt? Har då inte sett en sådan men köp en switch, dom e ju inte sllt för mycket dyrare och är lite mer framtidssäkra. Bredband => server nätverkskort1 => servernätverkskort2 => switch => burkarna. så 2 nätverkskort alltså i din EPIA.
Visst, linux är inte alltid lätt men många distar är lätta, och har färdiga paket (som debian, red hat o.d.) men det finns mycket tutorials och liknande till typ allt så det är bara att följa steg för steg
Och med VPN så lär det bli jobbit med hårdvarurouter.
Som ren Router/VPN så tycker jag som sagt att IP-cop e rekomenderat (Har web-interface så den e ganska lik hårdvaru routrar). Eller debian (har det själv som server burk.. gammal P200MMX som trivs såå bra som lågbelastnings webserver/försökskanin )

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..old Fart

Permalänk

finns ju ett router OS som får plats på en diskett så man slipper Hdd.
freesco.
då räcker ju vilken gammal mini hårddisk som helst.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Tack för allt. Ska nämligen göra likadant fast med en PII på 400Mhz som klockas ner lite och rycker ur fläkten.
Men dom flesta Routers klarar idag VPN
Kolla på ex D-Link:
614
714 (skiljer bara skrivardelning mot 614)
814* finns i flera versioner men dom flesta där klarar det.

3Com har ett antal också men kostar lite över 1000 Lappen oftast med VPN stöd.

Ska det köras IP-Sec?

Mitt system kommer bestå av:
CPU: P-II 400Mhz
RAM: 192Mhz
Grafik: Gf4 MX som inte har fläkt.
NIC: 2* 3com 905-TX (Ska meddela att jag har tillgång till nätverksprylar rätt bra..)
OS: Antingen ett router os på diskett. Eller Windows 2000 (Server) Med riktigt routing program installerat för att kunna se på hela nätverket vad som händer.
---| Hoppas ni förstod det där sista |---

Permalänk

Det behövs värkligen inte en bra dator för en router. Själv kör jag med en P133 och en 1gigs hdd. IPCop e värkligen bra.

Har haft flera routrar.... det behövs inte mer än en 386:a för att routra.

Visa signatur

| EPoX 8RDA+ | AMD 2100+ @ 1.8ghz | 512MB PC2700 | GF4 Ti 4200 @ 310/615 |
3D-Mark

Permalänk
Medlem

Jag försökte med Freesco på en diskett, till min server, men det ville inte funka ordentligt, nätverkskorten hittades ej ...
Jag la in drivisar till nätverkskorten på disketten i drivers mappen, men freesco ville fortfarande inte hitta nätverkskorten:/.
Skulle nån av er kunna hjälpa mig?

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Har själv en 100Mhz burk som tuggar slack 8.1...Funkar helt underbart med iptables o så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Hub med fläkt? Har då inte sett en sådan .....

Jag har en sådan, en 16 portars hub med 1 optisk ingång och 1 optisk utgång, hade en 60mm fläkt i sig men den kopplade jag bort, huben blir aningen varm nu men har funkat kanon i över 6 månader.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiCkLaS-
Tack för allt. Ska nämligen göra likadant fast med en PII på 400Mhz som klockas ner lite och rycker ur fläkten.
Men dom flesta Routers klarar idag VPN
Kolla på ex D-Link:
614
714 (skiljer bara skrivardelning mot 614)
814* finns i flera versioner men dom flesta där klarar det.

3Com har ett antal också men kostar lite över 1000 Lappen oftast med VPN stöd.

Ska det köras IP-Sec?

Mitt system kommer bestå av:
CPU: P-II 400Mhz
RAM: 192Mhz
Grafik: Gf4 MX som inte har fläkt.
NIC: 2* 3com 905-TX (Ska meddela att jag har tillgång till nätverksprylar rätt bra..)
OS: Antingen ett router os på diskett. Eller Windows 2000 (Server) Med riktigt routing program installerat för att kunna se på hela nätverket vad som händer.
---| Hoppas ni förstod det där sista |---

192MHz ram... nice själv så kör ja 192 mb

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

firewall: 486 men 12 eller 8mb ram (kommer inte ihåg, tror det e 12), 500 mb hd, 2 st 10mbit nätverkskort. Linux som startar via diskett och hddn, när jag har ork och en polare har tid att hjälpa så ska ajg byta till en version som inte kräver hd, så blir den tystare, enda fläkten är nätagget... den brukar ha uptime på ca 200 dagar innan det blir strömavbrott eller nåt sånt så man får starta om, annars hade den haft kanske närmare 800 dagars uptime, har aldrig haft problem med den.

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Medlem

Tidningen Datormagazin har haft flera artiklar om hur man bygger firewall/router med freesco. Det verkar vara väldigt lätt......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS
Jag försökte med Freesco på en diskett, till min server, men det ville inte funka ordentligt, nätverkskorten hittades ej ...
Jag la in drivisar till nätverkskorten på disketten i drivers mappen, men freesco ville fortfarande inte hitta nätverkskorten:/.
Skulle nån av er kunna hjälpa mig?

Hade samma problem förut just med nic drivisar..
Du har väl inst. DOS samt installerad drivisarna där ?
Du måste ju bestämma IRQ i DOS innan... Men jag antar att detta
är redan gjort
Jag löste mitt problem med att jag fick kopiera drivisarna till ROOT
mappen. Hade exact som du drivisarna de skulle vara "Freesco
hade tom inbyggd stöd för mina nics) men det gick bara inte innan
de lagts i ROOT, så testa det

Visa signatur

oooh yeah that's the spot !!!

Permalänk
Medlem

NATbox med bärbar

Varför inte ta en bärbar 486, som man utrustar med 2 fast ethernet RJ45 portar.
Sätter i en floppy med freesco har swap på hdn slänger in i ett hörn och glömmer bort.

Dilemmat är ju om det finns drivrutiner dock. Sen har vi ju fördelarna: batteri, strömsnål, tyst och liten.

Sen kan man ju lägga till en ups om man vill (:

Vad jag hört ska det även funka att i linux använda init 0 och fortfarande ha brandvägg/nat.
Om man ändrar i runlevel så att nätverksinfacen fortfarande körs. Säkraste dealen jag kan tänka mig.

Visa signatur

"I could be a genius if I just put my mind to it"

Permalänk
Medlem

Re: NATbox med bärbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isona
Varför inte ta en bärbar 486, som man utrustar med 2 fast ethernet RJ45 portar.
Sätter i en floppy med freesco har swap på hdn slänger in i ett hörn och glömmer bort.

Hårddisken kan man med fördel kasta ut, om inte datorn blir konfys av det.
Jag kör visserligen på en "vanlig" dator, men jag har inget annat än en floppy två nätverkskort i den. Ingen HD och inget grafikkort. Jag kör iofs inte freesco utan Coyote Linux på min. Har tidigare kört LRP.
Stabilt och bra är det iaf. Jag har bara startat om min router/brandvägg en gång på typ 2 år och det var för att jag var tvungen att flytta den rent fysiskt.

Tips på nätverkskort som är lätta att fixa drivisar till är 3Com 509B. Vissterligen ISA och visserligen "bara" 10Mbit, men det räcker ju för de flesta internetuppkopplingar. Man lär kunna hitta ett par såna på nästan vilken datorskrot som helst.

Permalänk
Medlem

Om du känner för att lära dig nåt så finns ju http://www.theapt.org/openbsd/firewall.html samt http://www.openbsd.org