Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu en 2500K i 4.2 Ghz turbo boost, dock har jag bara ändrat turbo boost multipliern och kör auto på spänningen. Har funderat på ifall det skulle ge någonting att sköta det manuellt, som det är nu gick spänningen till runt 1.336 när jag körde Prime95 och temperaturen maxade runt 69 grader, vid spelande är max runt 60 grader. Skulle temperaturerna kunna sänkas ifall jag gick över till manuell kontroll av spänningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag avråder från att använda prime, det gör även intel och moderkortstillverkarna. Ett test som är certifierat av intel är Aida64's stress test.

Är det Aida man skall använda? Jag har använt prime, occt och ibt.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag kör just nu en 2500K i 4.2 Ghz turbo boost, dock har jag bara ändrat turbo boost multipliern och kör auto på spänningen. Har funderat på ifall det skulle ge någonting att sköta det manuellt, som det är nu gick spänningen till runt 1.336 när jag körde Prime95 och temperaturen maxade runt 69 grader, vid spelande är max runt 60 grader. Skulle temperaturerna kunna sänkas ifall jag gick över till manuell kontroll av spänningen?

ja bara sänka volten stegvis tills den blir instabil i tex prime 95, då vet du vart gränsen går och kan få en svalare cpu. kanske klarar du med nuvarande vcore mer klock än 4.2ghz?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja bara sänka volten stegvis tills den blir instabil i tex prime 95, då vet du vart gränsen går och kan få en svalare cpu. kanske klarar du med nuvarande vcore mer klock än 4.2ghz?

Jag kör ju som sagt variabel volt som regleras automatiskt, så jag kanske bör gå igenom stegen i guiden för att få uppdelningen mellan standardvolt och vad som används vid turbo stabil?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

xobust

Skrivet av xobust:

Tjena håller på att överklocka min 2500k allt fungerar bra men jag har märkt en underlig sak. Min basklocka är inte 100mhz även fast den är inställd på det, jag har även som guiden säger stängt av spread spectrum i bios men det funkar fortfarande inte. Använder moderkortet z68a-gd65 (g3) med senaste sandy bridge bioset. (har dock fått nedgradera från ivy bioset och intel me är fortfarande version 8 men det är en annan historia).
Någon annan som har detta problemet med något msi kort, jag vet att äldre bios versioner hade detta problemet men inte den nya.

Det står i guiden att man inte ska röra inställningen. Är det bättre om jag ställer upp bas klockan till 100.2 då är den nästan 100mhz.

Relevant bild:
http://i.gyazo.com/03ec4f629899eaa3ff05ba4243672c72.png

Btw är det säkert att använda msi cotrolcenter för att överklocka i os? och varför visar realtemp och speedfan så olika temps?

Edit: Lyckades fixa det genom att höja basklockan med 1khz av någon anledning så blir basklockan auto om man har den på
100mhz

Att du inte har 100MHz exakt på basklockan har med att varken sensorerna som läser av frekvensen är så exakta att de kan avläsa om det är 99.9MHz eller 100MHz tillräckligt pålitligt. Basklockan ges av en kvartskristall som oscillerar och även den kan man inte garantera är 100% exakt. Kort och gott. Bry dig inte om det är 99.9 eller 100MHz FSB.

Att använda MSI Control Center är temligen säkert men jag rekommenderar dig att arbeta direkt i bios då det går fortare och minimerar eventuella problem. Jag har personligen inte uppskattat Control Center för mer än möjligen kika lite på spänningarna på moderkortet. Då hänvisar jag hellre till Click2Bios som även MSI har.

Dold text

kvint

Skrivet av kvint:

Hej igen !

har lyckats få en stabil klock på 4,4GHz enl 1h i prime/OCCT, skall köra längre sen. (btw vilket program är "bäst" eller har man dom till olika saker ?)
Vcore ligger i Auto och spänningen pendlar mellan 1-1.25 under idle/load

så tänkte att jag skulle klocka högre, men när jag ökar multipliern till 45 och ligger kvar med Vcore i auto så bootar datron upp normalt men jag får BSOD efter endast några sekunder i prime95... jag är inte van att läsa av BSOD och den försvinner efter endast någon sekund så kan ej säga vilken fel kod jag får.

är det spänning som är för låg ? bör jag öka den ? enda alternativet jag har i BIOS är Vcore=auto, +0,02, +0,04, +0,06... etc (tror max är +0,16 eller liknadne då jag sitter på jobbet nu kan jag inte titta.)

Temperaturena vid 4.4Ghz med Vcore i auto ligger på ca 60 grader vid "vanligt" test och upp mot 75 vid "full heat" test.

jag försökte lista ut med hjälp av guiden

Stabilt?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt i Prime?: Öka "Turbo Boost" med +0.004v.
Stabil uppstart?: Minska "Offset" med -0.005v.
Instabilt under uppstart?: Höj "Offset" med +0.005v.

men har ingen turbo boost Vcore är det samma som att öka min Vcore då eller ?

EDIT: hittade dett på MSI hemsida.

"With the new BIOS 7758v24 and later versions, you can increase CPU Vcore to 1.28V by setting it as "+0.16V".

Betyder det att jag med inge som helst problem kan sätta den på +0.16 och då aldrig behöva vara rädda att den går upp till 1.45+ ?

Ett program är inte lösningen på alla problem, In-Place Large FFT i Prime95 eller Intel Burn Test för max temperatur, Memtest & Prime95 blend fungerar bra för att kolla IMC och RAM.

OCCT, Prime95 Small FFT, och AIDA64 är att rekommendera att rotera mellan för CPU Vcore stabilitet. Prime95 skall tydligen inte använda alla nödvändiga instruktioner i Ivy Bridge och framåt för att stresstesta allt.

Att du höjer multipel och får en BSOD är med största sannolikhet att Vcore är för låg.
Tror ditt moderkort har samma spänningsfunktioner som Inets MSI Z77mA-S01 och om du vill ha lite hjälp med det så fråga YamahaDGX630 på forumet. (Ligger i min profils följningslistor).

Det du kikar på är dock just enbart en modifierare till ViD (som är stockspänningen som CPU ber om i olika C-states). Denna ger då VCore.
Det är inte Turbo Vcore.

Turbo Vcore är: ViD + Belastningsmodiferare + (eventuell modifierare i bios) + Turbo Spänning.

Temperaturerna är ännu en gång perfekt normala och helt inom säkerhetszonen.

Dold text

Aktsu

Skrivet av Aktsu:

1.336V med din temperatur är inte det minsta farligt. Dock ska du följa guiden om du vill ha hjälp av oss, det är lite det som är förutsättningarna. Att leta reda på lägsta stabila spänning i stockfrekvens är basen du bygger ditt Överklocknings"torn" på.

Dold text

MarkSix

Skrivet av MarkSix:

Är det Aida man skall använda? Jag har använt prime, occt och ibt.

Finns inget program som löser alla stabilitetstester. Precis lika lite som det finns en mirakelmedicin som botar alla sjukdomar.

Dold text
Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

bS

Jag vet inte om jag är helt tappad eller vad som är fel men jag hittar inget av felkoderna i min bluescreen :(.
det var när jag skulle gå från 43-44 med cpu multipliern som det bara dör.
provade att öka spänningen till 0.010v men det hjälpte inte. annars har jag den på 0.005v
hittade dock inte turbo boost i mitt moderkort: (p8z77-vpro)
annars ligger tempen i load på 70*C
pic:
http://pbrd.co/1urXqAN

fick med mitt glas lite i stressen

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EliteWolfman:

Jag vet inte om jag är helt tappad eller vad som är fel men jag hittar inget av felkoderna i min bluescreen :(.

pic:
http://pbrd.co/1urXqAN

fick med mitt glas lite i stressen

Släng upp resterande information som krävs,
moderkort, CPU, spänning, Vdroop Ctrl/LLC etc.

Ser rakt ut som för låg spänning på CPU med 0x.....FC

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

provade att öka spänningen till 0.010v men det hjälpte inte. annars har jag den på 0.005v

CPU : intel core i5-3570k serie 3.40 ska kolla på Vdroop

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

ursäkta att jag inte är den vassaste kniven i lådan men försöker lära mig. har inte riktigt listat ut det med vdroop eller var den konfigureras i min bios,alla ser ju olika ut och därför kan det vara svårt för er med. men har den några andra namn ? sitter inne i bios nu och allt jag kan se i Ai tweakern är
BCLK/PEG 103.0
1-4 Core ratio limit 43
CPU offset 0.010
Dram:1.50000
VCCSA Voltage :Auto (0.925v)
CPU PPL Votage : Auto (1.816v)
PCH Voltage Auto (1.062v)

och sen i power Management
CPU Ratio :Auto
speedstep :Enable
Turbo mode :Enable
och som guiden sa med det andra
Long Duration Power Limit :255
Long duration maintained :auto
Short duration power limit :255
primary plane current limit : 1023.875
secondary plane current limit : 1023.875

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EliteWolfman:

CPU : intel core i5-3570k serie 3.40 ska kolla på Vdroop

Skrivet av EliteWolfman:

ursäkta att jag inte är den vassaste kniven i lådan men försöker lära mig. har inte riktigt listat ut det med vdroop eller var den konfigureras i min bios,alla ser ju olika ut och därför kan det vara svårt för er med. men har den några andra namn ? sitter inne i bios nu och allt jag kan se i Ai tweakern är
BCLK/PEG 103.0
1-4 Core ratio limit 43
CPU offset 0.010
Dram:1.50000
VCCSA Voltage :Auto (0.925v)
CPU PPL Votage : Auto (1.816v)
PCH Voltage Auto (1.062v)

och sen i power Management
CPU Ratio :Auto
speedstep :Enable
Turbo mode :Enable
och som guiden sa med det andra
Long Duration Power Limit :255
Long duration maintained :auto
Short duration power limit :255
primary plane current limit : 1023.875
secondary plane current limit : 1023.875

Några grundläggande grejer när man vill ha hjälp på ett forum:
Använd redigera och skriv ihop inläggen istället för att dubbelposta.
Föll guiden.
Skriv gärna med STOR bokstav i början av meningen, och punkt utan en massa mellanslag mellan sista ordet och punkten. Din styckesuppdelning är hemsk och är jobbig att läsa, är detta för svårt att åstadkomma så använd istället punktform till alla inställningar. Följ dessa grundläggande instruktioner och vi kommer orka att hjälpa dig, är det för dåligt upplagt och är svårt att läsa så skiter jag i att ens lägga ned min tid.

Nu till din hjälp:
Du har inte kollat ViD eller Vcore i stock. Det är absolut första instruktionen i guiden. Kan säga på rak arm att din offset på 0.01V är på tok för lite, testa 0.1V. Gör dock inte en ändring för en vi faktiskt vet den aktuella spänningen. Det har du inte skrivit med. Använd T ex CPU-Z och belasta processorn med Intel burn test för att få fram VCore.
Du har inte Vdroop Ctrl på ditt moderkort utan det heter LLC (load-line calibration), sätt denna inställning till 7/10 eller 75% eller vad det nu kan tänkas heta.
Ställ även tillbaka BLCK/PEG till 100 istället för nuvarande 103. Ser ut som att du har försökt klocka med auto-överklocknings-funktionen. Återställ standardvärden på moderkortet först och gör allt från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis gjort min första stabila överklock på min i7 2600k på 4.5ghz vid 1,35 volt.

Saken är bara den att när jag kör Prime95 så ligger ungefär på 60'C vid full load. Däremot om jag körde Aida65, så ligger jag runt 50'C vid full load.

Är detta för att Prime95 stresstestar fler komponenter så att det då blir varmare (Ram osv)
Och att Aida65 kan vara inställt till att bara köra stresstest på CPUn?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej har under en längre tid kört min 2500k på 4,7GHz @ 1.47v med bra temperaturer.

Och undrar då efter som det står på Intels spec att den klarar upp till 1.52 fast här i tråden sägs det att man ALDRIG ska gå över 1.4

Har haft min 2500K i snart 5 år och den tuffar på fint än i dag. Tvingas dock att sänka klocken till 4,2 @ Stock volt för BF4 annars Krashar Drivrutinen till mitt GTX 770. samma händer om jag kör mitt GTX 770 på sin högsta setting från fabrik (MSI GTX 770 Gaming).

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ant3:

Hej har under en längre tid kört min 2500k på 4,7GHz @ 1.47v med bra temperaturer.

Och undrar då efter som det står på Intels spec att den klarar upp till 1.52 fast här i tråden sägs det att man ALDRIG ska gå över 1.4

Har haft min 2500K i snart 5 år och den tuffar på fint än i dag. Tvingas dock att sänka klocken till 4,2 @ Stock volt för BF4 annars Krashar Drivrutinen till mitt GTX 770. samma händer om jag kör mitt GTX 770 på sin högsta setting från fabrik (MSI GTX 770 Gaming).

Spänningar är ofarliga ensamma, tillsammans med höga temperaturer blir det dock riskabelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Spänningar är ofarliga ensamma, tillsammans med höga temperaturer blir det dock riskabelt.

Som dator går nu så kommer den upp i MAX ~65 grader när jag kör Folding@Home beroende på vilken Core temp man kollar på.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

En sanning med modifikation, matar du på 1,85V i en SB så är den sannolikt död ganska snart. Men det är ganska extrema förhållanden, som du säger så är värme+spänning farligt.

Permalänk
Medlem

En sanning med modifikation, matar du på 1,85V i en SB så är den sannolikt död ganska snart. Men det är ganska extrema förhållanden, som du säger så är värme+spänning farligt.

Precis, försök övertala alla som överklockar med LN2, DICE och liknande att spänning inte dödar

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Nja, ytterligare en sanning med modifikation. Går man ner på temperaturer under -150°C kan jag garantera att det fungerar väldigt fint på 1.85V.

Nu är båda tillfällen extremt osannolika förhållanden så det var något jag rakt av utelämnade.

Rekordet på Valid.canardpc (CPU-Z validation) på Haswell (i7 4770k) är på lite mer än 2V.
OBS! En spänning på 2V kommer att slita på processorn och den kommer paja för eller senare. Jag säger inte att det är ofarligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, ytterligare en sanning med modifikation. Går man ner på temperaturer under -150°C kan jag garantera att det fungerar väldigt fint på 1.85V.

Nu är båda tillfällen extremt osannolika förhållanden så det var något jag rakt av utelämnade.

Rekordet på Valid.canardpc (CPU-Z validation) på Haswell (i7 4770k) är på lite mer än 2V.
OBS! En spänning på 2V kommer att slita på processorn och den kommer paja för eller senare. Jag säger inte att det är ofarligt.

Japp på ln2 är det en annan femma. Kylan gör så att prylarna håller, och cpu går mkt högre på låg volt på kyla. När det gäller SB behövs dock inte mer än -50, lägre temps än så cold buggar ofta. Kompressor räcker för SB, 1,85V är dock väldigt gränsfall på SB oavsett temp. Oftast behövs inte mer än 1,7V max för att nå max vad cpu klarar. SB skalar inte jätte bra på kyla, till skillnad från ivy/haswell.

Ivy och haswell tål mkt mera än vad sb gör.

Körde ganska idiot höga volt på min 3770k, 1,8V på kylt vatten och den höll ganska länge. Men så fick jag för mig att jag skulle få hwbot prime att passera @5,4G, utan kylt vatten. Då dog den. Har dödat en 2700k med bara 1,7V drygt.

Permalänk
Medlem

Har följt guiden till punkt och pricka men tycker min spänning känns lite hög? Med dessa inställningar har jag klarat 3 timmar prime:

4,4 ghz
Temps:65-75c
V Offset: -0,040V
Turbo Boost:+0,008V
I CPU-Z så pendlar spänningen mellan 1,336-1,352V under load. Dock så ligger spänningen mellan 1,366-1.386V enligt HW Monitor över VID

Ska man vara orolig över VID:en?!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ungefär samma värden som min 3570 får.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har följt guiden till punkt och pricka men tycker min spänning känns lite hög? Med dessa inställningar har jag klarat 3 timmar prime:

4,4 ghz
Temps:65-75c
V Offset: -0,040V
Turbo Boost:+0,008V
I CPU-Z så pendlar spänningen mellan 1,336-1,352V under load. Dock så ligger spänningen mellan 1,366-1.386V enligt HW Monitor över VID

Ska man vara orolig över VID:en?!

För en sandy bridge är det helt normala spännigar. Ivy går på mkt lägre spänning så jämför inte med ivy cpus.

Permalänk
Medlem

En fråga,

om spel crashar med application error, dvs Event ID 1000, men inget WHEA-Error genereras i loggen är det fortfarande överklocken som är boven?

Händer då och då att ett spel crashar efter en längre tids spelande, eller ja det har hänt med 2 spel: TESO, Total War: Rome 2, TESO är buggigt redan utan en överklock och Rome 2 spelar jag just nu beta patchen så det är lite svårt att va säker, då det lika väl kan va spelen och inte överklocken.

WHEA-loggen är tom.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av luddev:

En fråga,

om spel crashar med application error, dvs Event ID 1000, men inget WHEA-Error genereras i loggen är det fortfarande överklocken som är boven?

Händer då och då att ett spel crashar efter en längre tids spelande, eller ja det har hänt med 2 spel: TESO, Total War: Rome 2, TESO är buggigt redan utan en överklock och Rome 2 spelar jag just nu beta patchen så det är lite svårt att va säker, då det lika väl kan va spelen och inte överklocken.

WHEA-loggen är tom.

Tacksam för svar.

Återgå till Stock-klocken och om det inte kraschar så har du ditt svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Återgå till Stock-klocken och om det inte kraschar så har du ditt svar.

Sant.

Om vi utgår ifrån att det är min Clock, vad tror du om att det inte blir några WHEA-errors? Har lagt mig på 4,4Mhz (i5-3570k) med en volt core peak på 1,26, offset +0,045.

Har arbetat mig upp steg för steg till detta läge, fick WHEA-errors (när något crashade tex.) vid offset + 0,040. Kan tillägga att jag endast clockar turbo multin. Tänkte prova med att öka ett steg till +0,050 men där går gränsen för vad min Megahalems klarar (90c på varmaste kärnan i IBT/Linx efter nån minut, i Prime verkar mina temps gå från 70-85 lite beroende på vart i testrundan prime befinner sig. Trodde inte Prime skulle komma så nära IBT i temps)

Ej rört QPI mm endast ökat volt core offset, tänkte om jag kanske e fel ute som höjer volt core eller ser det rimligt ut?

Kommer stresstesta ordentligt när jag har tid över men spelen funkar som korttidstest iaf. crashar spelen så är ju clocken ändå inte bra.

Tack igen.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Turbo voltage

Jag har funnit att turbo voltage inställningen som huvudsakligen används i "Vi klockar högre" segmentet inte finns på mitt kort. Är det en okej lösning att öka offset voltage istället?

Jag har märkt att många andra har samma problem och misstänker att även de vill ha ett svar.

På andra forum har jag läst att override (fast volttal) också klockas ned genom processorns strömsparlägen och därmed fungerar bra. Även påstås adaptive modes volttal endast påverka processorns i full load. Med andra ord som turbo boost voltage fast med ett fast volttal istället för offset. Dock ej bekräftat. Den tycks följa auto om inte adaptive har ett högre värde.

Jag har nu klockat färdigt. Jag har nått 4,2 GHz på mitt 4690k med override på 1.100 och resulterande volt på ungefär 1.120 vid full load (För att haswell). Load ligger på knappt 80 grader och idle på 27-28 grader.

Som nybörjare undrar jag även: har jag haft tur med klockbarheten hos min processor?

Detta kan komma att vidare redigeras då jag stresstestar just nu och får mer exakta och nya värden efterhand. Resultat av stresstest: Stabilt efter 12 timmar. Klar.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Hej och tack för guiden, har följt den och når ett tak med min 2600K när jag inte kommer in i Windows alls oavsett
Voffset (har höjt till +0.075V som mest)

Någon som har en ide hur jag kan förbättra detta?

Följande är stabilt:
4500mHz
Max temp i prime95: 82C
V Offset: +0,020V
Turbo Boost:+0,004V

Men 4600mHz verkar stört omöjligt hur mycket jag än höjer Voffset?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Efter vad jag har läst så styr processorn själv spänningen i haswell. Därmed så krävs det inte att man överklockar genom offset utan man kan använda override istället. Det är då metoden för fast volttal. Så länge man tillåter EIST och c state så klockar den ned och minskar spänning efter behov. Den kan dock ta mer spänning än vad du ger den på grund av haswells funktioner. Därmed blir späningen lite mindre förutsägbar på haswell kort.

Detta då syftat till de som har problem med öveklockning på haswell kort.

Visa signatur

BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej och tack för guiden, har följt den och når ett tak med min 2600K när jag inte kommer in i Windows alls oavsett

Följande är stabilt:
4500mHz

Var kraschar den? (Turbo boost ser låg ut, det kan vara problemet om den kraschar i prime95 eller liknande) Du kan för övrigt kolla ifall minnet är boven eller något liknande. Annars kan du övergå till de extremare metoderna och överklocka basfrekvensen. Vad då beredd på att det påverkar hela systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Följande är stabilt:
4500mHz

Som sagt, tesata att höja Turbo boost

Permalänk
Medlem

Hej och hallå, ska testa mig på min första överklock och har läst igenom den fina guiden i första posten.

Jag sitter på en MSI GD65, har clickbios2 och ska klocka en 3570K (hur pass fungerar den att klocka via windows, eller bör man gå ut till "riktiga" uefi).
Började gå igenom alla inställningar där och har lite frågor och funderingar innan jag tänker gå vidare.. vill va rejält insatt innan jag börjar klocka!

Hittade några inställningar som din guide inte tog upp vad dom gjorde (eller så heter dom något annat på ditt kort), så jag undrar om någon vet vad dessa saker gör och vad för instälning man bör ha på den.

*CPU Core Vdroop Offset Control.
*Digital Compensation Level.
*CPU Core Switching Freqency.

Sen kunde jag inte ställa om

CPU Core Coltage
Dram Voltage
CPU I/Q Voltage
GPU Voltage
System Agent Voltage
CPU PLL Voltage

(Gissar att jag måste ändra nån inställning för att kunna ändra dom, vet någon vars den fins?

Dom låg under "overclock settings".
*Intel C-State.
*Package C-State Limit (Kunde ej dissable den, fans bara C0 - C2 - C-6 - No Limit eller Auto)

Sen Kunde jag ej ändra på
Long Duration Power Limit
Long Duration Maintained Limit
Short Duration Power Limit
Primery Plain Current Limit
Secundery Plain Current Limit
Primery Plane Turbo Power Limit
Secondery Plane Turbo Power Limit

(Gissar att det är samma sak som hindrar mig från att ändra dom.)

Och dessa låg under fliken "CPU - Featurs"

Sen så fins tabben "ECO" vars jag hittar dessa saker som jag ej är säker på.

CPU Phase Control.
C1E Support.
Intel C-state.
Package C-State.

Har försökt hitta en beskrivning över vad detta gör men hittar ingen guide för det så då vänder jag mig till er (Och är ganska trött just nu så många av svaren kan vara självklara men jag är för trött för att förstå det!)

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!