Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn

Hej! vet inte om jag satte tråden i rätt kategori men iallafall. Jag hade tänkt att börja byta ut delar i min dator och då undrar jag vad tycker ni att jag ska byta ut först? alltså vad som är viktigast.
Jag ska ha den som gamingdator och då vill jag att den ska klara allt från CS till BF.

Mina datorspecifikationer:
MainBoard: GigaByte Z68X-UD3H-B3

Processor: Intel core i5-2500K CPU @ 3.30GHz

RAM: Kingston 9905403-440A00LF 4GB DIMM DDR3 PC3-12800U DDR3-1600 X2

Video adapter: AMD Radeon HD 6800 series (12CU 960SP 820MHz/775MHz, 1GB DDR5 4.2GHz 256-bit)

Nätagg: Corsair Tx650w

Permalänk
Medlem

Överklocka processorn lite och köp ett nytt grafikkort så ska det nog flyta på bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HD 6800 är ett dåligt grafikkort.
Även om du lägger ut endast 1.000 kr får du mycket bättre videoprestanda.
Nu rekommenderar jag du ska satsa 2.000 eller mer för att få upp kraften.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Här är ett fint grafikkort till ett nästan ännu finare pris!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/195310-gigabyte_radeon_r9_290_4gb?atcl=start:viewed

Kanske en bra idé att byta nätagg med.. Får se vad de andra säger

Permalänk
Medlem

Okej Tack för svaren alla men kan någon länka ett Nvidia Grafikkort som är bra och till rimligt pris då jag vet att Nvidia har en fördel till cs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Överklocka processorn lite och köp ett nytt grafikkort så ska det nog flyta på bra!

Såg nu att Min speed på Processorn är 3.69GHz, Betyder det att den redan är överklockad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Här är ett fint grafikkort till ett nästan ännu finare pris!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/195310-gigabyte_radeon_r9_290_4gb?atcl=start:viewed

Kanske en bra idé att byta nätagg med.. Får se vad de andra säger

Skulle du kunna länka ett Nvidia istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rammenal:

Såg nu att Min speed på Processorn är 3.69GHz, Betyder det att den redan är överklockad då?

Om du eller någon annan inte överklockat den så är den inte överklockad. Det är väl något slags turboläge.

Vad har du för budget på grafikkort?

Jag rekommenderar även att du slänger på 4 gig ram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Om du eller någon annan inte överklockat den så är den inte överklockad. Det är väl något slags turboläge.

okej, jag vet inte om han innnan mig klockade processorn. går det att hitta ett skapligt grafikkort för runt 2 någonstans? och ram kan jag fixa

Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

och förresten duger det här? http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=CMZ4GX3M1A1600C9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rammenal:

okej, jag vet inte om han innnan mig klockade processorn. går det att hitta ett skapligt grafikkort för runt 2 någonstans? och ram kan jag fixa

Tack för svaren

För 2 000 kronor är det bättre att satsa på AMD-kort, t.ex R9 280x.

Länken till alina funkar inte.

Permalänk

8GB ram räcker fint för spel idag.

3.69Ghz går din prolle troligen när den är i turbofrekvens. Investera i en skaplig kylare (om du inte redan har en) och klocka till, låt säga 4Ghz eller högre så kommer den fungera rätt bra ett tag till.

För 2k är det mest prisvärda kort du kan få ett GTX 760. Vill du däremot ha lite mer rå prestanda så kan du lägga till ett par hundralappar för ett 280X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

3.69Ghz går din prolle troligen när den är i turbofrekvens. Investera i en skaplig kylare (om du inte redan har en) och klocka till, låt säga 4Ghz eller högre så kommer den fungera rätt bra ett tag till.

För 2k är det mest prisvärda kort du kan få ett GTX 760. Vill du däremot ha lite mer rå prestanda så kan du lägga till ett par hundralappar för ett 280X.

Okej ska kolla på det tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

menar du det här? https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-2gb-physx/...

Permalänk

Jo, det är ett sådant som menades. Vill du ha Nvidia så skaffa det, men i regel så brukar Nvidia ha lite sämre spelprestanda per krona än AMD. Vill du dock använda kortet till CS med, så kanske spelprestandan kvittar lite, och då är det värt att lägga lite mer på ett Nvidia-kort. 760 är ett jäkligt robust gaming-kort som skulle passa bra i din dator. Vill du lägga ut några hundralappar till så kan du köpa ett 770 för ännu mer prestanda, men 760 är nog det mest prisvärda alternativet för vad du vill använda det till. Vilken kylare du ska ha på kortet kan folk gräla till döds över, men MSI-kylarna fungerar ypperligt i min erfarenhet, och det var ju ett kalaspris på det kortet just nu. Jag hade nog kört på ett sådant kort!

Visa signatur

I'll sleep when I'm dead! ...ooor later tonight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IhazMelon:

Jo, det är ett sådant som menades. Vill du ha Nvidia så skaffa det, men i regel så brukar Nvidia ha lite sämre spelprestanda per krona än AMD. Vill du dock använda kortet till CS med, så kanske spelprestandan kvittar lite, och då är det värt att lägga lite mer på ett Nvidia-kort. 760 är ett jäkligt robust gaming-kort som skulle passa bra i din dator. Vill du lägga ut några hundralappar till så kan du köpa ett 770 för ännu mer prestanda, men 760 är nog det mest prisvärda alternativet för vad du vill använda det till. Vilken kylare du ska ha på kortet kan folk gräla till döds över, men MSI-kylarna fungerar ypperligt i min erfarenhet, och det var ju ett kalaspris på det kortet just nu. Jag hade nog kört på ett sådant kort!

Okej Väldigt bra svarat

Men vart hittar jag nvidia geforce gtx 760 då? jag hittar bara Gigabyte geforce, MSI geforce och Asus Geforce? eller är det moderkortet jag måste skaffa nytt?

Permalänk
Skrivet av Rammenal:

Okej Väldigt bra svarat

Men vart hittar jag nvidia geforce gtx 760 då? jag hittar bara Gigabyte geforce, MSI geforce och Asus Geforce? eller är det moderkortet jag måste skaffa nytt?

GeForce GTX heter Nvidia produktlinje, det vill säga de som utvecklar själva grafikkorten. Asus, MSI, Gigabyte etc. är korten som säljs från en tredje part med företagets egna kylare, som är väldigt mycket bättre än Nvidia egna kylare. Jag hade tagit MSI-kortet som du länkade. Bra kylare och bra pris!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IhazMelon:

GeForce GTX heter Nvidia produktlinje, det vill säga de som utvecklar själva grafikkorten. Asus, MSI, Gigabyte etc. är korten som säljs från en tredje part med företagets egna kylare, som är väldigt mycket bättre än Nvidia egna kylare. Jag hade tagit MSI-kortet som du länkade. Bra kylare och bra pris!

Okej tack

Permalänk
Skrivet av Rammenal:

Okej tack

Inga problem. Lycka till, och hoppas att du blir nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IhazMelon:

Inga problem. Lycka till, och hoppas att du blir nöjd!

Jag insåg precis att jag inte vet om det passar till min dator då jag har DDR5 och MSI kortet är GDDR5?

Permalänk
Skrivet av Rammenal:

Jag insåg precis att jag inte vet om det passar till min dator då jag har DDR5 och MSI kortet är GDDR5?

Joodå, det passar. Det är samma interface. Get innebär att det är din PCI-interface. Du har DDR3 för dina RAM-minnen och GDDR5 till PCI-enheterna. Kortet passar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IhazMelon:

Joodå, det passar. Det är samma interface. Get innebär att det är din PCI-interface. Du har DDR3 för dina RAM-minnen och GDDR5 till PCI-enheterna. Kortet passar

Okej, tack ännu en gång nu tror jag att det var allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av IhazMelon:

Okej det blev en till fråga pallar mitt nätagg med det nya grafikkortet? så jag inte måste uppgradera det med

Permalänk
Skrivet av Rammenal:

Okej det blev en till fråga pallar mitt nätagg med det nya grafikkortet? så jag inte måste uppgradera det med

Haha, inga problem. Bättre att vara på den säkra sidan ju! Det klarar ditt nätagg utan problem. Jag sitter på ett gtx 780 och 650w, går som en klocka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IhazMelon:

Haha, inga problem. Bättre att vara på den säkra sidan ju! Det klarar ditt nätagg utan problem. Jag sitter på ett gtx 780 och 650w, går som en klocka.

Okej va bra för jag kom på att jag hade läst någonstans att om man byter ut delar så måste dom andra komponenterna palla med det också