Trasigt PSU?
Tjena!
Har läst igenom flowchartsen länkade i stickyn utan framgång, så jag tänkte starta en tråd om mitt problem.
Min stationära dator dör nämligen under POST för att sedan starta om och upprepa denna process in i oändligheten. Moderkortet ger inte ifrån sig några pip eller andra felmeddelanden, och allt ser normalt ut på skärmen tills den plötsligt dör och startar om.
Misstänker därför att det beror på min 5.5 år gamla PSU som har börjat ge vika och inte orkar leverera den ström/volt som krävs för boot.
Vad jag har gjort än så länge utan resultat:
Kopplat ur USB, PCI-kort, HDDs, DVD-Läsare
Provat att ta ut ett RAM-minne i taget
Gjort en MEMok samt återställt CMOS
Kollat att GPUn sitter i ordentligt
Jag har inte kunnat komma åt BIOS-menyn eller kunnat flasha biosen.
Övrigt som kan vara nämnvärt:
Jag använde datorn för första gången på 2.5 månader igår, men då funkade den klockrent, och man kunde spela cs:go utan problem.
Det sista som inträffade var att windows update installerade ca 30 uppdateringar, men kan inte tänka mig att dessa har med problemet att göra.
Under ett av startförsöken rasslade en av chassifläktarna ganska högt(den fårström från moderkortet). Kopplade ur denna utan att det löste problemet.
Datorn har de senaste åren ibland krävt två "försök" för att starta. Den har alltså startat om efter någon sekund för att sedan fungera
Specifikationer:
Moderkort: ASUS P7P55D-E
Processor: Intel Core i5 - Quad av okänd modell. Ej överklockad.
GPU: EVGA GTX 560Ti . Ej överklockad.
Minne: Kingston HyperX, tyvärr okänd klockfrekvens. Ej överklockade.
PSU: Corsair TX650W. - Detta är den äldsta komponenten med sina 5.5 år. De andra är ca 2.5 år gamla.
Har ni några tankar?