Bra gamingdator till bl.a. WoW, nya COD. Budget ≤8000:- inkl. montering

Permalänk
Medlem

Bra gamingdator till bl.a. WoW, nya COD. Budget ≤8000:- inkl. montering

Tja! Jag är som sagt helt blond när det gäller datorer, men nu så är det så att jag vill köpa en ny dator. (Jag kan inte bygga ihop den själv!) Budget är max 8000, gärna under!

Det jag söker är en dator som man kan köra iaf näst högsta grafiken på (de senaste spelen, nya Wow WoD, nya CoD osv), direct x 11 såklart, eventuellt kunna streama också men inte nödvändigt, kunna plugga in 2 monitors, gärna vara snabb i uppstarten osv. Bra fläktar/kylning så att den inte blir för varm!

Jag har 3st hårddiskar på min nuvarande dator, skulle vilja använda den med 1 TB på i den nya datorn, om det går att göra så! Dock helst en SSD som "main" hårddisk på den nya.. (Jag tror att det är SSD som betyder att den är snabb??)

Någon som skulle kunna ge mig en lista på delar som jag sedan kan välja på inet eller komplett eller så? Skulle verkligen uppskattas enormt!! <3

Förtydligad rubrik
Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Medlem

Hej jag bifogar två stycken relativt kraftfulla datorer på inet.se. Finns många guider på internet så om du vill prova något nytt bygg ihop den själv. blir dels billigare och du kan själv bestämma vad du vill lägga pengar på och inte.

http://www.inet.se/produkt/1517200/inet-speldator-amd-medium-...

http://www.inet.se/produkt/1517135/taurus-experienced-gtx-750...

Permalänk

Behöver du operativsystem? 8k är ganska tight budget men nånting i stil med detta kanske.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7079341/krissy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krissy:

(Jag kan inte bygga ihop den själv!)

Varför inte lära sig?

Det är inte speciellt svårt, även om det är en fördel att ha med någon med erfarenhet av tidigare datorbyggen. Det finns en massa videos på Youtube som går igenom hur du bygger ihop din dator steg för steg. Titta på en av dem så får du en uppfattning om hur svårt det är:

Permalänk

Den här är också helt OK, lite sämre grafikkort (GTX 750Ti) men då får du med operativsystem på köpet under 8k. Då kan du även byta processor till

Intel Core i5-4690 Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 6MB, 84W, 22nm, HD4600 för endast +72.75kr extra

Du kan även byta grafikkortet till ett GTX 760 men då hamnar du över 8k.

ASUS GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", GDDR5, DL-DVI-I+DL-DVI-D, HDMI, DP [info] +856.46kr extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicarious:

Den här är också helt OK, lite sämre grafikkort (GTX 750Ti) men då får du med operativsystem på köpet under 8k. Då kan du även byta processor till

Intel Core i5-4690 Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 6MB, 84W, 22nm, HD4600 för endast +72.75kr extra

Du kan även byta grafikkortet till ett GTX 760 men då hamnar du över 8k.

ASUS GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", GDDR5, DL-DVI-I+DL-DVI-D, HDMI, DP [info] +856.46kr extra

Schysst! Tror jag kanske kör på den från komplett och byter ut grafikkortet och processorn, för då får man den väl färdibyggd?

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför inte lära sig?

Det är inte speciellt svårt, även om det är en fördel att ha med någon med erfarenhet av tidigare datorbyggen. Det finns en massa videos på Youtube som går igenom hur du bygger ihop din dator steg för steg. Titta på en av dem så får du en uppfattning om hur svårt det är:

Aa jo, kanske skulle kunna pröva.. Lite rädd att jag kommer råka ha sönder någonting dock! D:

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Skrivet av Krissy:

Schysst! Tror jag kanske kör på den från komplett och byter ut grafikkortet och processorn, för då får man den väl färdibyggd?

Yes det stämmer.

Permalänk
Hjälpsam

Extremt onödigt att betala 73:- extra för 4690 när den dyrare 4690K bara kostar 19:- extra

Tänk också på att bara 120Gb SSD ingår..120Gb tar slut fort...så det kan behöva bytas till en 1Tb vanlig HDD

Permalänk
Medlem

Vet inte om man får länka till blocket, men en polares polare brorsas bla bla bla nånting säljer sin 1 månad gamla dator: http://www.blocket.se/vi/55642254.htm

Var ju ganska billig, hans kompis hade byggt den åt honom, den ser väl helt okej ut? Eller ja, det ända som jag känner igen som klassas som "bra" på en dator är intel core i7 och ssd hårddisk x)

Nån som har lust att ta en titt och säga ifall den ser bra ut? Kan man byta ut delar på den ifall nått är lite sämmre än vad jag söker?

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Extremt onödigt att betala 73:- extra för 4690 när den dyrare 4690K bara kostar 19:- extra

Tänk också på att bara 120Gb SSD ingår..120Gb tar slut fort...så det kan behöva bytas till en 1Tb vanlig HDD

Aa jag tänkte också de, men borde ju kunna sätta in min 1 TB hårddisk som jag har nu?

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Krissy:

Aa jag tänkte också de, men borde ju kunna sätta in min 1 TB hårddisk som jag har nu?

Jo det går fint..missa o läsa första posten, sry

Permalänk
Skrivet av thli72:

Behöver man inte byta moderkort då också? Osäker om MSI B85M-E45 eller ASUS B85M-G (de billigaste alternativen) är kompatibla med i5-4690K men du kanske har bättre koll på detta.

Permalänk
Hjälpsam

Har inte kollat men svårt att se att Komplett säljer en dator som inte funkar. . dom som skall bygga den så deras skyldighet att uppdatera BIOS mm så det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krissy:

Vet inte om man får länka till blocket, men en polares polare brorsas bla bla bla nånting säljer sin 1 månad gamla dator: http://www.blocket.se/vi/55642254.htm

Var ju ganska billig, hans kompis hade byggt den åt honom, den ser väl helt okej ut? Eller ja, det ända som jag känner igen som klassas som "bra" på en dator är intel core i7 och ssd hårddisk x)

Nån som har lust att ta en titt och säga ifall den ser bra ut? Kan man byta ut delar på den ifall nått är lite sämmre än vad jag söker?

Det är gammalt skräp.. i7-970 är 4 år gammal. 560Ti är gammalt också.
Att den är 1 månad är ren lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det är gammalt skräp.. i7-970 är 4 år gammal. 560Ti är gammalt också.
Att den är 1 månad är ren lögn.

Ahh okej, då skiter jag i den, tack!

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Medlem

Jag tog tillsammans med en online polare från England och kollade lite på komplett, bytte ut några delar på https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10875

Här är vad vi har valt:

Chassi: Corsair Carbide SPEC-03 Midi Tower Svart Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 1x 20mm Bak, ATX, mATX, 2x USB 3.0, Röd LEDs (jag tyckte den var fin )

Strömförsörjning: Corsair CX 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex

Processor: Intel Core i5-4690K Socket-LGA1150,Quad Core,3.5GHz,6MB,88W,22nm,HD4600,Boxed w/fan, Devil's Canyon

Grafikkort: MSI GeForce GTX 750Ti 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, DL-DVI-D, HDMI, VGA (D-Sub), hoppas den är okej? Allt annat var ganska dyrt :/

Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI, Haswell, polaren tyckte att moderkortet var "för litet", vet inte riktigt vad han menade då.

DDR3 minne: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black 2x4GB 1600MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fury Black Series PnP

Optisk läsare: Samsung DVD Writer, SH-224DB SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, BLACK, bryr mig inte så mycket om denna.

SSD / Hårddisk - Primär lagringsenhet: Corsair SSD Force Series LS 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 560/535MB/s read/write, 7mm, Phison Controller
Och som andra hårddisk kan jag förhoppningsvis sätta in min på 1tb?

Och ett operativsystem, Microsoft Windows 8.1 64-bit Nordic + English, for Komplett PC

Detta blir typ precis 8000, ser det bra ut? Borde jag ändra något? Jag vet att det finns bättre grafikkort, men kanske kan köpa ett nytt bättre och byta ut om några månader!

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk

Det ser OK ut.

Moderkortet är ett mATX, m står för micro vilket innebär att det är lite mindre än vanliga moderkort (ATX). Det är oftast inga problem om man inte ska sätta in jättemånga kort i datorn, kan bli trångt osv. Det är värre om det är tvärtom. Ett stort kort i ett litet chassi t ex.

Du behöver egentligen inte ett 600W nätagg, 500W räcker men det var ju inte så stor prisskillnad.

I höst, troligtvis oktober kommer Nvidia släppa sin 800-serie med grafikkort så du kan absolut vänta några månader och köpa ett bättre kort senare om det blir ett problem. Förhoppningsvis sjunker priserna lite på de äldre korten då.

World of Warcraft är inte särskilt krävande på grafiken i dagsläget, det kan komma att ändras lite i nästa expansion men tvivlar på att skillnaden kommer bli så stor att du behöver ett nytt kort. En bra processor är viktigare för WoW och det får du med denna datorn.

Permalänk
Medlem

Okej! Tar och ändrar till Corsair CX 500M, 500W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 4x Molex , så blir det lite billigare också

Kan ta och vänta tills höst och köpa ett nytt grafikkort då En sista fråga, tack så jättemycket för hjälpen förresten!, jag har ju två bildskärmar, båda ser ut såhär: http://i.imgur.com/TA9vRWv.jpg?1 , finns det plats för båda?

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Skrivet av Krissy:

Okej! Tar och ändrar till Corsair CX 500M, 500W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 4x Molex , så blir det lite billigare också

Kan ta och vänta tills höst och köpa ett nytt grafikkort då En sista fråga, tack så jättemycket för hjälpen förresten!, jag har ju två bildskärmar, båda ser ut såhär: http://i.imgur.com/TA9vRWv.jpg?1 , finns det plats för båda?

Ja de får plats.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Tog även bort en kommentar som stred mot §1.6 & §5.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.
§ 5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna datorn mot den jag är på väg att köpa?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7076425/2014-08-22utanhorlur

Permalänk

- Separat processorkylning men en ganska kass processor, hur tänkte du där?
- Du kan komma undan med ett billigare moderkort om du ändå tänkt köra en sämre processor.
- Ingen SSD.
- Kanske sikta på ett ordentligt chassi istället för en massa extrafläktar.
- För det där grafikkortet är ett 600W nätagg rekommenderat.

Permalänk
Skrivet av vicarious:

- Du kan komma undan med ett billigare moderkort om du ändå tänkt köra en sämre processor.
- Ingen SSD.

Klockar man processorn så är den inte så jäkla dålig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Klockar man processorn så är den inte så jäkla dålig.

Förvisso, men en tusenlapp extra och man får en i5a. Har man en riktigt tight budget kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicarious:

- Ingen SSD.

-Tänker överklocka processorn så mycket som möjligt
-Moderkortet är optimerat för den processorn och dessutom billigt
-Inget jag prioriterar
-Hittar inget chassi med fläktar för 400kr
-Fick tipset att 400w räcker för hela setupen, så 500w är buffer

Tänkte att min dator presterar bättre i spel men sämre i vardagsanvändning. Om TS uppgraderar grafikkortet så blir iofs hens bättre på allt...
Märkte att jag kan få en typ likadan dator som den jag länkade fast med en i5 4690k för bara en femhundring mer genom komplett, men jag har en egen tråd och vill inte kapa den här mer, tar det där istället.