Permalänk
Medlem

Köpråd surfplatta

En bekant till mig har bett mig hjälpa henne välja en surfplatta.
Hon har en budget på upp till 5000kr och vill ha med skydd och liknande.

Hon är inget större fan av apple och vill därför ha något annat, möjligtvis android?
Plattan är tänk att mer eller mindre ersätta hennes laptop. Vi har kollat lite på Samsungs Galaxy Tabs men är lite osäkra.

Krav:
Den ska inte vara bunden till någon operatör/abonnemang utan köpas direkt
Ska helst ha möjlighet till 3/4G
Skydd, skärm/skal
Tangentbord ska gå köpa till

Bomba med tipps och erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Jag har en sony xperia tablet z1 som jag är väldigt nöjd med bra bild bra stöd för appar etc finns variant med 4g, sen finns ju även z2 som är lite uppdaterad och lite förbättrad!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 5700X3DKylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Även jag har en Xperia Tablet Z, sjukt nöjd. Skydd finns att köpa och om du använder en USB-OTG-adapter (som finns för typ 20 spänn på dx.com) kan du koppla in ett vanligt USB-tangentbord till den.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas för att läsa böcker? Ska jag skaffa en billig platta med "e-inc" eller vad det heter vid sidan om snarare än att ösa på pengarna på en surfplatta? Ipad formatet passar bättre för bokläsning på 10" platta kan jag tänka mig men är ju sämre för media istället. Appar jag måste kunna köra kräver antingen android eller iOS när det gäller surfplattebiten.

Z2 eller om de släpper Z3 i 10" känns klart intressant men rädd att upplösningen är lite för låg för att va optimal för tegelstensromaner. Men e-inc är kanske behagligare ändå så det kvittar månne?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad rekommenderas för att läsa böcker? Ska jag skaffa en billig platta med "e-inc" eller vad det heter vid sidan om snarare än att ösa på pengarna på en surfplatta? Ipad formatet passar bättre för bokläsning på 10" platta kan jag tänka mig men är ju sämre för media istället. Appar jag måste kunna köra kräver antingen android eller iOS när det gäller surfplattebiten.

Z2 eller om de släpper Z3 i 10" känns klart intressant men rädd att upplösningen är lite för låg för att va optimal för tegelstensromaner. Men e-inc är kanske behagligare ändå så det kvittar månne?

För att läsa böcker skall du ha en Kindle Paperwhite. Fungerar utmärkt i direkt soljus, batteritid på flera veckor och är inte tyngre än en normal pocketbok.