Filmuppspelning från dator på TV hackar, för klen dator?

Permalänk
Medlem

Filmuppspelning från dator på TV hackar, för klen dator?

Har en fråga vet inte om den passar här men provar endå.
Jag har problem när jag ska spela upp film på min Philips ( 55" 6serie) ifrån datorn. På tvn finns det en inställning som man kan ställa tvn i dator och spelläge och så kan man stänga av båda så de blir "original ". När jag spelar upp film med dator eller spelläge så fungerar det men bilden blir suddig och oskarp. När jag spelar upp film när jag stängt av dator &spelläge så blir bilden mycket skarp och allt flyter på "smooth" men då flyter de på i kanske 20sek sen hackar de som att datorn måste jobba ikapp. Är detta pga att datorn är för klen eller kan man ställa in typ uppdateringsfrekvens på grafikkortet?
Spelar ingen roll om det är en hd film på 15gb eller en dvdrip på700 meg

PS när jag spelar upp film ifrån netflix på min Ps4 eller kör film ifrån usb minne direkt i tvn så fungerar de perfekt.

Vore tacksam för svart för alla jag frågar vet inte va de.beror på riktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaosness:

Har en fråga vet inte om den passar här men provar endå.
Jag har problem när jag ska spela upp film på min Philips ( 55" 6serie) ifrån datorn. På tvn finns det en inställning som man kan ställa tvn i dator och spelläge och så kan man stänga av båda så de blir "original ". När jag spelar upp film med dator eller spelläge så fungerar det men bilden blir suddig och oskarp. När jag spelar upp film när jag stängt av dator &spelläge så blir bilden mycket skarp och allt flyter på "smooth" men då flyter de på i kanske 20sek sen hackar de som att datorn måste jobba ikapp. Är detta pga att datorn är för klen eller kan man ställa in typ uppdateringsfrekvens på grafikkortet?
Spelar ingen roll om det är en hd film på 15gb eller en dvdrip på700 meg

PS när jag spelar upp film ifrån netflix på min Ps4 eller kör film ifrån usb minne direkt i tvn så fungerar de perfekt.

Vore tacksam för svart för alla jag frågar vet inte va de.beror på riktig.

Vad har du för dator då?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaosness:

Har en fråga vet inte om den passar här men provar endå.
Jag har problem när jag ska spela upp film på min Philips ( 55" 6serie) ifrån datorn. På tvn finns det en inställning som man kan ställa tvn i dator och spelläge och så kan man stänga av båda så de blir "original ". När jag spelar upp film med dator eller spelläge så fungerar det men bilden blir suddig och oskarp. När jag spelar upp film när jag stängt av dator &spelläge så blir bilden mycket skarp och allt flyter på "smooth" men då flyter de på i kanske 20sek sen hackar de som att datorn måste jobba ikapp. Är detta pga att datorn är för klen eller kan man ställa in typ uppdateringsfrekvens på grafikkortet?
Spelar ingen roll om det är en hd film på 15gb eller en dvdrip på700 meg

PS när jag spelar upp film ifrån netflix på min Ps4 eller kör film ifrån usb minne direkt i tvn så fungerar de perfekt.

Vore tacksam för svart för alla jag frågar vet inte va de.beror på riktig.

Behöver mer information om dator konfiguration som du kör, mediaspelare och har du kollat aktivitetshanteraren om CPU visar 100%?

Permalänk
Testpilot

Visst är det bra att använda redan existerande trådar men jag tror det är bäst att göra en ny då ditt problem inte behöver ha med DXVA att göra utan är en mer allmän problemlösning, jag har brutit ut inläggen från DXVA-tråden så kan vi fortsätta här. Du kan redigera din trådtitel om du inte är nöjd med den jag skapade.

Som de andra två nämnt behövs nog lite mer information om dina grejer för att kunna fortsätta hjälpa dig. Processor, grafikkort men även den exakta TV-modellen kan vara bra, en 55" Philips i 6000-serien heter 55PFL6xxy där y:et är årsmodell och kan avgöra en del när det gäller koppling till datorer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Så,
Dator:laptop
Intel(R) Core(TM) i5-2450M CPU @ 2.50 GHz (4CPUs)
6GB ram
Intel(R) HD Grapgics 3000
DirectX 11

Tv:
Philips 55" LED-TV 55PFL6007T

Permalänk
Medlem

Ja, rätt klen dator. Det kan också vara så att hårddisken är för taskig. Testa att fimpa så mycket bakgrundsapplikationer som möjligt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

okey, jag använder datorn som slösurf/Film dator när ja ligger i soffan osv. Men den är alltså troligtvis för klen då?
Att de hackar på tvn och inte själva dataskärmen beror då på att tvn kräver mer än datorskärmen då?

provade att fimpa men blev inte nöe bättre tyvärr.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kaosness:

okey, jag använder datorn som slösurf/Film dator när ja ligger i soffan osv. Men den är alltså troligtvis för klen då?
Att de hackar på tvn och inte själva dataskärmen beror då på att tvn kräver mer än datorskärmen då?

provade att fimpa men blev inte nöe bättre tyvärr.

När du kör film på TVn, har du laptopskärmen aktiv samtidigt? För det kan påverka prestandan en del när datorn plötsligt måste rendera dubbel skrivbordsyta, även om det inte händer jättemycket på laptopskärmen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Kan nog även vara en släng av 24Hz buggen. Byt upp dig till en NUC i3 eller i5.

Permalänk
Medlem

Jag använder bara tvn, har stängt av laptopskärmen,

Kanske blir illa tvungen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaosness:

Så,
Dator:laptop
Intel(R) Core(TM) i5-2450M CPU @ 2.50 GHz (4CPUs)
6GB ram
Intel(R) HD Grapgics 3000
DirectX 11

Förstår inte hur denna kan klassar som klen, eller har jag missa nåt?
har du senaste drivrutiner o.s.v. installerat?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaosness:

Vore tacksam för svart för alla jag frågar vet inte va de.beror på riktig.

Angående oskärpan vet jag inte riktigt vad det kan bero på.

Angående hackandet så låter det som den s.k 24Hz-buggen som finns i Intels processorer i Sandy Bridge-familjen. Beroende på vad du har för mediaspelare så går det att lösa automatiskt. Annars måste du anpassa TVns uppdateringsfrekvens till källmaterialtes FPS manuellt varje gång du ser en film (Ctrl+Alt+F12). Vad använder du för program för att spela upp filmer med?

Och datorn är inte på långa vägar för svag för att spela upp film (såvida det inte är 4k), även om vissa påstår det.

Skrivet av ubbe1:

Kan nog även vara en släng av 24Hz buggen. Byt upp dig till en NUC i3 eller i5.

Fast det går att komma väldigt nära med Sandy Bridge (23,972Hz), vilket gör att problemet blir mycket mindre märkbart. Nyaste drivrutinerna krävs dock.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Datorn ska inte ha minsta problem med att spela upp även tunga filer i 1080p
Har en gammal laptop med C2D P9500 och den spelar upp 1080p problemfritt med integrerad intelgrafik som är bra mycket långsammare än TS dator.

Har även en liknade laptop som TS med HD3000 osv, funkar totalt hackfritt, oavsett vad man slänger på den.

Men nu kommer 10.000kronors frågan, vad använder du för uppspelare ?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vlc normalt vis, men har provat de flesta spelarna som folk rekommendera när de gäller detta, men de fungerar heller inte. Jo jag ska ha dem senaste drivrutinerna. Får kolla en extra gång drivrutiner för grafikkort, moderkort osv då va?

Permalänk
Medlem

Ändra uppdateringsfrekvens på TVn så att den matchar materialet du spelar upp. I de flesta fall blir det 24hz om du inte tittar mycket på PAL material, då blir det istället 25hz eller 50hz du ska välja. XBMC sköter det här automatiskt med rätt inställningar.
Din dator är inte för klen, sitter själv med en HTPC innehållande en gammal Atom processor och 2gb ram som utan problem fixar 1080p när GPU avlastar CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem

Datorn klarar utan problem att spela upp hd filmer, även till tv utan problem när jag har "dator läge" på. Det är när jag slår av de läget det börja hacka litt smått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Ja, rätt klen dator. Det kan också vara så att hårddisken är för taskig. Testa att fimpa så mycket bakgrundsapplikationer som möjligt.

Är du skön eller, man kan spela upp fullhd film med en pentium sålänge du har dxva,

Problemet är något annat.

Permalänk
Medlem

Dom som snackar om att din dator är klen borde bli avstängda!

Det är INTE det som är problemet.

Hur har du kopplat datorn till TVn?
HDMI?

Har du provat Media Player Classic Home Cinema?
http://mpc-hc.org/
eller XBMC?

Jag är ganska övertygad om att det här är ett sånt där dumt fel där uppdateringsfrekvenser, overscan/underscan och sånt där jag inte alls förstår mig på är problemet, har själv haft problemet på ett flertal olika datorer jag kopplat till TVn genom åren.

Permalänk
Medlem

Just ni kör jag via förstärkaren men har provat direkt till tvn också de är samma. Har provat chassic och xbmc.

Aa de kanske är nöe sånt dret. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ja, rätt klen dator. Det kan också vara så att hårddisken är för taskig. Testa att fimpa så mycket bakgrundsapplikationer som möjligt.

Skämtar du? Min dator från 2007 med en Core 2 Duo på 1.83Ghz klarar av film i 1080p.

Permalänk
Medlem

Varför är de 2 st? såg jag nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaosness:

LÄNKTEXT

Varför är de 2 st? såg jag nu

För att det är 2 olika grafikkretsar. Intel HD är den som är inbyggd i processorn, AMD Radeon är en separat (och kraftigare) grafikkrets. Förmodligen använder de olika videoutgångar på din laptop.

Båda kretsar ska klara av att spela upp HD-film, men för att justera t.ex. uppdateringsfrekvens m.m. så krävs det att du vet vilken grafikkrets som är kopplad till TVn. Högerklicka på skrivbordet så bör det finnas texter som heter "Grafikegenskaper..." för Intels krets och "Cataclysm Control Center/AMD CCC" eller något liknande för AMDs krets.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."