Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Installerade precis win8.1... har inte denna uppdatering kommit än.. Vill verkligen ha denna startmeny.

http://www.youtube.com/watch?v=G4S5F0Ckrc8

Är väl den som sägs komma först i Windows 9.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Är väl den som sägs komma först i Windows 9.

Vilket kan vara en gratis eller väldigt billig uppgradering för den som har Windows 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vilket kan vara en gratis eller väldigt billig uppgradering för den som har Windows 8.1.

Det sägs ju det, inget som vet dock...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

27,81% av Steamanvändarna kör nu Windows 8 eller 8.1. Steam har 75 miljoner aktiva användare så det blir drygt 20 miljoner gamers som använder Microsofts senaste operativsystem.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

Permalänk

Intressant, både farmor och tjejen har W8, personligen blir jag förvirrad utav det och gillar det inte. Men om det nu är så mycket bättre kan det vara värt en chans, vad är skillnaden på 8 och 8.1? Så länge jag kan söka som vanligt och har startmenyn som i andra windows är jag öppen för W8.

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kul att Windows 8/8.1 fortsätter att öka. 0,89% den senaste månaden.

http://betanews.com/2014/09/01/windows-8-x-gains-usage-share-...

Måste inte 0,89% innebära att folk avinstallerar det också om man tänker på att allting nytt säljs med 8/8.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Måste inte 0,89% innebära att folk avinstallerar det också om man tänker på att allting nytt säljs med 8/8.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, statistiken handlar om användning online och det är semestertider nu (eller då denna statistik kommer från) så folk använder andra datorer på andra sätt än resten av året. Statistiken visar alltid konstiga saker under juli-augusti på grund av detta så det går inte att dra några slutsatser om trender osv. utifrån den. Precis som man exempelvis inte bör undersöka trafikbeteenden under sådana perioder för det man kommer fram till inte är applicerbart resten av året.

Däremot kan man ju använda siffrorna till att spekulera om andra saker. Exempelvis att uppgången för åttan är så pass låg är ju lite konstigt. Företag använder inte åttan i någon större utsträckning så om företagsanvändningen går ner under en period så borde ju åttan öka mer relativt sett tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Intressant, både farmor och tjejen har W8, personligen blir jag förvirrad utav det och gillar det inte. Men om det nu är så mycket bättre kan det vara värt en chans, vad är skillnaden på 8 och 8.1? Så länge jag kan söka som vanligt och har startmenyn som i andra windows är jag öppen för W8.

Skillnaden mellan Windows 8 och 8.1 står här:

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Av intresse, vad tycker de?
Du bör köra 8.1, det kom ett antal stora förbättringar framför allt interface mässigt i 8.1

Permalänk
Avstängd

Det här gillar jag. Det blir kanske inget Windows 9. Bara Windows.

http://www.extremetech.com/computing/189477-will-windows-9-an...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här gillar jag. Det blir kanske inget Windows 9. Bara Windows.

http://www.extremetech.com/computing/189477-will-windows-9-an...

Finns det nåt du inte gillar angående Windows?

Det här köper jag inte alls. Om problemet är förvirrning iom att Windows Phone inte är "Windows", medan Windows 8 är det, vad ska det hjälpa att utelämna versionsnamnet, om de nu faktiskt ska göra Windows Phone till "Windows"? Kalla då Windows Phone samma som skrivsbordsvarianten. Windows 9 på telefonen, Windows 9 på datorn. (även om jag tycker det är fel att satsa på att föra de båda samman "in the first place") Ska både "Windows 9" och ett eventuellt "Windows 10" heta bara Windows? Det blir ju inte förvirrande. Eller har de inga planer på att göra Windows 10 så annorlunda att man kan skilja dem åt, eller ens släppa fler operativsystem?

Inte minst en sån praktisk sak som att säga vad man har för OS ("jag har Windows", "???"), eller om du letar efter information angående din version. ("den här artikeln behandlar Windows")

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Finns det nåt du inte gillar angående Windows?

Det här köper jag inte alls. Om problemet är förvirrning iom att Windows Phone inte är "Windows", medan Windows 8 är det, vad ska det hjälpa att utelämna versionsnamnet, om de nu faktiskt ska göra Windows Phone till "Windows"? Kalla då Windows Phone samma som skrivsbordsvarianten. Windows 9 på telefonen, Windows 9 på datorn. (även om jag tycker det är fel att satsa på att föra de båda samman "in the first place") Ska både "Windows 9" och ett eventuellt "Windows 10" heta bara Windows? Det blir ju inte förvirrande. Eller har de inga planer på att göra Windows 10 så annorlunda att man kan skilja dem åt, eller ens släppa fler operativsystem?

Inte minst en sån praktisk sak som att säga vad man har för OS ("jag har Windows", "???"), eller om du letar efter information angående din version. ("den här artikeln behandlar Windows")

Användaren ska inte behöva bry sig om vilken version av Windows de har, det är i så fall ett dåligt operativsystem. Redan idag bryr sig majoriteten inte om vilken version av Windows man har. De som verkligen behöver ta reda på vilken version av Windows de kör kommer ändå vara tillräckligt kompetenta för att ta reda på det.

Jag tror att Windows "9" kommer vara designat så att det kontinuerligt uppdateras med korta jämna mellanrum. Därför kommer Windows "10" aldrig släppas utan man fortsätter bara patcha Windows i vanlig takt istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Användaren ska inte behöva bry sig om vilken version av Windows de har, det är i så fall ett dåligt operativsystem.

Nja, det vet jag inte. Det antyder ju att det är dåligt om det är för annorlunda föregångaren. Men visst, jag antar att man klarar sig hyfsat bra i dagsläget utan att veta vilken version man har. Det mesta som utvecklas idag funkar väl ofta med Vista och senare, vilket torde innefatta majoriteten. Jag kan också se hur det skulle kunna bli rörigt för mindre insatta att hålla reda på massa siffror om de skulle fortsatt med numreringen fr o m 7, men om det nu skulle vara så att det blir ett "sista" Windows som vi känner det, anamma då hellre nåt enkelt, neutralt namn. XP och Vista var rätt så bra tycker jag. Hade jag varit i MS skor hade jag kallat det Windows One, det verkar ju vara nåt de gillar... men att kalla det för bara Windows ser jag inte hur det ska underlätta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Inte jag heller egentligen. Ett nummer daterar årgången på datorn, på ett ungefär i alla fall, vilket jag gillar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Inte jag heller egentligen. Ett nummer daterar årgången på datorn, på ett ungefär i alla fall, vilket jag gillar.

Det är faktiskt en grej som jag gillar med Mac OSX, man kan se vilken årsmodell det är på datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan du på Windows också. Kör windows + S eller R och skriv "winver". Där står det vilket år den utgåvan kom, i mitt fall 2013 eftersom jag kör Windows 8.1

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reefer:

Det kan du på Windows också. Kör windows + S eller R och skriv "winver". Där står det vilket år den utgåvan kom, i mitt fall 2013 eftersom jag kör Windows 8.1

Ja, men jag pratade om årsmodell på datorn. Inte operativsystemet.

Här är lite nya bilder från Windows 9!

http://www.theverge.com/2014/9/11/6135079/windows-9-leak-tech...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

METRO-STYLE ICONS FINALLY COMING TO THE DESKTOP

Nej, nej, nej, nej....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Jag tror att Windows "9" kommer vara designat så att det kontinuerligt uppdateras med korta jämna mellanrum. Därför kommer Windows "10" aldrig släppas utan man fortsätter bara patcha Windows i vanlig takt istället.

Det låter ju dock ganska orimligt för Microsoft vill väll ha in mera pengar vart tredje år i vanlig ordning?
Skulle vara konstigt om man bara kunde köpa "Windows" och vara set for life så att säga.

Om det nu ändå skulle bli så så skulle jag gilla det starkt för det är de konstanta köpen av nya Windows för de senaste funktionerna i spel som irriterar mig som till 90% använder sin dator för spelande.
Jag har ingenting emot i stort sett alla versioner av Windows men att man titt som tätt skall behöva köpa en ny version för bättre kompatibilitet/prestanda och funktioner är inte kul och det är därför det skulle vara bra om Linux kunde slå igenom ordentligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av illya_:

Nej, nej, nej, nej....

Jo jo jo jo!

Permalänk
Avstängd

Ser verkligen fram emot nästa version av Windows där man går mycket längre med att man ska ha samma Windows i grunden. Att man slår ihop alla Windows-team på Microsoft till ett och samma och att dessa utvecklar det operativsystem som driver Xbox One, Windows Server, Windows Phone, Windows RT, Microsoft Azure och så vidare. Att ändå ha olika gränssnitt beroende på enhet och inmatningsmetod förstås. Tror det här kommer bli skitbra

Skrivet av Serzarian:

Det låter ju dock ganska orimligt för Microsoft vill väll ha in mera pengar vart tredje år i vanlig ordning?
Skulle vara konstigt om man bara kunde köpa "Windows" och vara set for life så att säga.

Om det nu ändå skulle bli så så skulle jag gilla det starkt för det är de konstanta köpen av nya Windows för de senaste funktionerna i spel som irriterar mig som till 90% använder sin dator för spelande.
Jag har ingenting emot i stort sett alla versioner av Windows men att man titt som tätt skall behöva köpa en ny version för bättre kompatibilitet/prestanda och funktioner är inte kul och det är därför det skulle vara bra om Linux kunde slå igenom ordentligt.

Ja exakt hur det kommer fungera vet jag inte. Möjligtvis någon form av prenumerationstjänst för att kontinuerligt få nya funktioner och förbättringar i operativsystemet. Eller så blir hela skiten gratis för konsumenter men fortsätter att kosta för företag och OEM-tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Nej, nej, nej, nej....

Själv har jag väntat sedan 95 på icke statiska desktop ikoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att ändå ha olika gränssnitt beroende på enhet och inmatningsmetod förstås. Tror det här kommer bli skitbra

Förlåt men vart tog allt "Det ska se likadant ut överallt och eftersom Microsoft har studier på vilket grafiskt interface som är bäst och därför ska den finnas på alla enheter, oavsett inmatningsmetod" vägen?

Du är banne mig den största kappvändaren jag har skådat!

Men det är kul att din kappa faktiskt, för en gång skull faktisk är i linje med min

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Förlåt men vart tog allt "Det ska se likadant ut överallt och eftersom Microsoft har studier på vilket grafiskt interface som är bäst och därför ska den finnas på alla enheter, oavsett inmatningsmetod" vägen?

Du är banne mig den största kappvändaren jag har skådat!

Men det är kul att din kappa faktiskt, för en gång skull faktisk är i linje med min

Så kommer det bli i slutändan ändå eftersom att ingen kommer att använda mus och tangentbord i framtiden. Men för de som gör det idag är det här den bästa lösningen

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

ingen kommer att använda mus och tangentbord i framtiden.

Vi kommer inte heller att använda touch eftersom det i de flesta lägen är ännu sämre, interfacen måste bli "intelligentare" och kanske styras med ögon och nervimpulser, men touch lär det inte bli iallafall eftersom det är kraftigt begränsande att behöva peta på skärmen, vad gör man tex om skärmen är oerhört liten och sitter i glasögonen ? I framtiden lär vi ha apparater som visar en "stor bild direkt i eller nära ögat" utan att bilden i sig självt är "stor"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vi kommer inte heller att använda touch eftersom det i de flesta lägen är ännu sämre, interfacen måste bli "intelligentare" och kanske styras med ögon och nervimpulser, men touch lär det inte bli iallafall eftersom det är kraftigt begränsande att behöva peta på skärmen, vad gör man tex om skärmen är oerhört liten och sitter i glasögonen ? I framtiden lär vi ha apparater som visar en "stor bild direkt i eller nära ögat" utan att bilden i sig självt är "stor"

Jag håller med dig. Touch är nästa steg i många fall men ännu längre in i framtiden är det förstås saker som röststyrning och tankeläsning/inbyggt gränssnitt i ögat och liknande som gäller. Touch kan betyda Kinect-liknande funktioner med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av strejf:

Jag håller med dig. Touch är nästa steg i många fall men ännu längre in i framtiden är det förstås saker som röststyrning och tankeläsning/inbyggt gränssnitt i ögat och liknande som gäller. Touch kan betyda Kinect-liknande funktioner med.

Ja, som sagt, jag lär ju inte köra touch på datorskärmen, eftersom det skulle bli märken på den hela tiden (man får ju torka av mobilen ofta när man grejar med den t.ex.).

Däremot kan man ju ha en extern touchpad i någon form som speglar skärmen. Det som inte funkar så bra är väl precisionen där om man sitter och ritar pixel art i paint kanske X)

Men för de flesta saker funkar det rätt bra. Jag styr t.ex. min HTPC med mobilens touchskärm som musemulator och det är rätt smidigt att slippa mus när man ligger nerbäddad i sin säng

Skrivet av drakelito:

Det är en hel del småfixar i 8.1 så det finns ingen vits att försöka få tag i bara 8. 8.1 är dessutom en gratis uppgradering om man redan kör 8.

Vad gäller startmeny så finns det både gratis- och betalprogram som fixar det. Jag själv kör "ClassicShell" och har gjort det det ända sedan jag gick över från W2000 till XP Jag gillade inte teletubbiesfärgerna i XP på den tiden.

Hursomhelst kan man välja allt från klassiska startmenyn ända fram till 7-varianten plus ställa in eget utseende på knappen och en massa andra inställningar så du får menyn som du vill.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ljuspenna på skärmen var en av de första inmatningsmetoderna. Nu har vi Wacom (aktiv tryckkänslig penna) istället som Windows Runtime inte riktigt är framtaget för. Wacom kan antingen integreras i skärmen eller som en ritplatta som du har på skrivbordet. Musen och pekplattan vann som all-round pekdon och inmatning. Pekplattan och vissa möss kan hantera gester. Tangentbord och gester har nog större framtid som metod som föredras än kapacitiv pekskärm. Varför ska du flytta handen fingrarna mer än 3 cm till pekplattan och ta på skärmen? För Mac och Windowsprogram passar inte det. Ska man bara slänga ut sig saker kan vi lika gärna prata Tron eller Matrix. Gester (som Kinect är) framför en kamera betyder också extra moment mot mus/pekplatta.

QWERTY har vi ju t.ex. kört sedan 1878. Att ta bort feedback ger inte direkt bättre tangentbord. Vi kommer fortfarande sitta vid skrivbord att arbeta. Ska du ha en pekplatta att skriva på och en skärm att titta på? Det förbättrar ju inget. Det fungerar däremot bra på ställen där tangentbord är svåra att implementera, som en enhet som ska gå ner i fickan. Skillnad på mobilappar och produktiva applikationer och i hur man använder dessa. Ena sättet kommer inte ersätta det andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

När man köper spel/program så måste man veta vilken Windows-version man har... eftersom alla inte är kompatibla med varandra.

Undrar hur de ska lösa det?

Genom att göra den nya versionen lika bakåtkompatibel som Windows 7 och 8 har varit och pusha för nya universiella appar. Det är vad jag tror i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte touch är särskilt effektivt. Enda det har för sig är att inga dedikerade prylar krävs. Hade lätt använt mus och tangentbord till telefonen om det inte vore för det uppenbara praktiskta problemet.

Visa signatur