Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så kommer det bli i slutändan ändå eftersom att ingen kommer att använda mus och tangentbord i framtiden. Men för de som gör det idag är det här den bästa lösningen

Vad som händer i framtiden vet ingen, men (och det här kan du bortse från om du vill för jag hittar inte länken och har därför ingen källa) till och med på Microsoft framhöll man att ett klassiskt tangentbord fortfarande är den effektivaste metoden för textinmatning.

Touch lär inte på något sätt bli en "ersättare" till mus och tangentbord, utan om det är något som är effektivare så är det höljt i dunkel för alla än sålänge, inklussive Microsoft.

Och jag tycker Microsoft gör helt rätt i att göra ett operativsystem som är anpassat för dagens behov, för är det något de har visat med Windows 8, så är det att de är riktigt dåliga på att gissa framtiden. Och man får också ha i åtanke att MUI-konceptet var reaktivt, snarare än proaktivt. Man apade efter iOS och android istället för att göra något eget.

Men apple, som i alla fall ett bra tag varit kungar på att sia i framtiden har inte touchskärm på sina stationära datorer heller, helt enkelt för att det varken finns behov, efterfrågan eller affärsnytta med att ha det.

Nästa grej på desktop kanske inte blir mus och tangentbord, men det blir definitivt inte touch heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Touch lär inte på något sätt bli en "ersättare" till mus och tangentbord, utan om det är något som är effektivare så är det höljt i dunkel för alla än sålänge, inklussive Microsoft.

Touch är redan ersättare till tangentbord på miljoner telefoner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och vad har det med inputmetoder på en desktop-dator att göra?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fanns det ens tangentbord att ersätta på en telefon?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Finns relativt gott om mobiler med "riktiga" tangentbord även om känslan är att det blir färre och färre
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s18579561...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och jag tycker Microsoft gör helt rätt i att göra ett operativsystem som är anpassat för dagens behov, för är det något de har visat med Windows 8, så är det att de är riktigt dåliga på att gissa framtiden. Och man får också ha i åtanke att MUI-konceptet var reaktivt, snarare än proaktivt. Man apade efter iOS och android istället för att göra något eget.

Men apple, som i alla fall ett bra tag varit kungar på att sia i framtiden har inte touchskärm på sina stationära datorer heller, helt enkelt för att det varken finns behov, efterfrågan eller affärsnytta med att ha det.

Nästa grej på desktop kanske inte blir mus och tangentbord, men det blir definitivt inte touch heller.

Usch jag blir faktiskt helt mörkrädd när jag läser vad du skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Finns relativt gott om mobiler med "riktiga" tangentbord även om känslan är att det blir färre och färre
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s18579561...

Nja, tänkte väl iofs mer på att mer gediget tangentbord, delvis för att bara jävlas lite grann. Kommer annars ihåg en gammal Nokia-lur en kompis hade för typ tio år sedan med ett litet tangentbord. Svårt att trycka på bara en tangent åt gången på den dock =\

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

SonyErcisson P900 hette väl något också med ett..."tangentbord". Blackberry har eller hade nog också några. Sedan är väl alla dessa knapptelefoner också tangentbord, även om de inte är i fullskala (och numreriska i första hand, jag var aldrig någon höjdare på T9...).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zicsoen:

Xperia X1 jag hade innan Nokia N8 (och nu Lumia 920) hade fullsize riktigt tangetbord. Ligger fortfarande i någon låda, kan ta bild om du vill.

Betydligt bättre att skriva med än någon senare telefon med touch som jag haft.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Usch jag blir faktiskt helt mörkrädd när jag läser vad du skriver

Ja, det brukar inte vara särskillt ljust under stenar

Men allvarligt, varför? Du som säger att allt jag gör är att klaga på Microsoft jämt, men när jag ger dem beröm och uppmuntran och prisar dem för deras affärsstrategiskt korrekta beslut, ja då är inte det bra det heller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Xperia X1 jag hade innan Nokia N8 (och nu Lumia 920) hade fullsize riktigt tangetbord. Ligger fortfarande i någon låda, kan ta bild om du vill.

Betydligt bättre att skriva med än någon senare telefon med touch som jag haft.

Lugnt, fann mig lite bilder på google! Ser klart festligt ut
Kan absolut tänka mig att det fungerade bättre att skriva med än touch. Måste även varit en bonus med ett tangentbord som inte tar upp halva skärmytan!

Edit: Kom för övrigt att tänka på att det är väl i så fall att det är ett vanligt tangentbord som ersatt touch i det fallet? Fast det beror kanske lite på vart man drar gränsen för vad som bör anses vara den första skepnaden för en "smartphone".
Eller den enkla förklaringen; det är fredag eftermiddag och huvudet är mest inställt på att komma hem och njuta av en kall öl i lugn och ro innan helgens eskapader sätter igång!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det brukar inte vara särskillt ljust under stenar

Men allvarligt, varför? Du som säger att allt jag gör är att klaga på Microsoft jämt, men när jag ger dem beröm och uppmuntran och prisar dem för deras affärsstrategiskt korrekta beslut, ja då är inte det bra det heller?

Jodå, inget negativt med det - utan det är hur du har kommit fram till dina slutsatser om det ena och det andra som är skrämmande. Det finns liksom ingen grund för det du skriver som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jodå, inget negativt med det - utan det är hur du har kommit fram till dina slutsatser om det ena och det andra som är skrämmande. Det finns liksom ingen grund för det du skriver som fakta.

Att hävda att precis allt Microsoft gör är "naturlig utveckling" utan någon som helst analys är inte vidare välgrundat heller. Jag försöker i alla fall analysera läget och fundera över varför det blivit som det har blivit. Du å andra sidan har det väl lättare då du bara behöver köra "copy paste" på allt. Om Windows 9 blir succé så är det "helt naturlig utveckling", om det säljer dåligt så är det ändå en succé för att man lyckats sälja samma antal licenser till OEM som tidigare versioner och såvidare. Ska du anklaga mig för att inte ha någon grund för mina analyser?

För att göra en lång historia kort så är det såhär:

Windows 7 är ett oerhört bra och stabilt Operativsystem.
Men Microsoft har 1% på mobilmarknaden.
Lösningen blev att brute-forcea in mobilelement på desktop.
Hurdå bruteforcea?
Jadu.. Förklara annars var logiken ligger i att man bootade till Modern UI i 8.0 och inte kunde ändra det.
Det blir fackell och högaffelprotest mot Modern UI.
Microsoft vill inte släppa taget och lanserar 8.1 där man kan boota till desktop, och sätter dit startknappen för att blidka folk,
Det hjälper inte.
Strategin har kollapsat och man har insett att om man ska göra kunderna nöjda så måste en desktopdator få vara en desktopdator och en mobil en mobil, Man lugnar folk med att visa att startmenyn kommer tillbaka.
Windows 9 släpps.
Windows 8 tar plats bredvid ME och Vista som ett Microsofts sorgebarn.
Business as usual.

Du får säga vad du vill om detta, såklart, men jag har i alla fall mer uttömmande teorier än "Naturlig utveckling", och har dessutom pekat på flera välrenomerade källor och personer som stödjer min tes. Till och med Edd Bott, som mer eller mindre är köpt av Microsoft har kallat Windows 8 för ett misslyckande i någon mån. Räcker inte det så räcker inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller med dig. Touch är nästa steg i många fall men ännu längre in i framtiden är det förstås saker som röststyrning och tankeläsning/inbyggt gränssnitt i ögat och liknande som gäller. Touch kan betyda Kinect-liknande funktioner med.

Touch är -inte- nästa steg i hur vi kontrollerar våra stationära datorer.
Inte heller geststyrning fungerat praktiskt och ergonomiskt.
Och för att inte tala om röststyrning.
Jag minns fortfarande min grannes försök i W95 (japp W95 hade röststyrning) då det begav sig:
"utforskaren"...(tystnad).."Utforskaren"...."UTFORSKAREN"....."NEJ JAG VILL INTE STÄNGA AV WINDOWS".

Vi kör med tangentbord + mus helt enkelt för att det är fullständigt överlägset alla andra kontrollmetoder.
Pekfingerstyrning har sin plats, med det är inte i datorer man faktiskt använder mycket.
Pekskärmar har funnits i MASSOR av år, jag har skärmar på jobbet som är 30+ år gamla med pekskärmar.
Det har funnits sin plats i små mobila enheter.
Och att sätta touchskärmar på alla bärbara är ju rena vansinnet, jag har aldrig sett någon använda det.
Och då har vi rejäl cirkulation av laptop folk på mitt jobb, hundratals i månaden skulle jag gissa på.
Så fort det faktiskt skall göras nånting produktivt så åker musen fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att hävda att precis allt Microsoft gör är "naturlig utveckling" utan någon som helst analys är inte vidare välgrundat heller. Jag försöker i alla fall analysera läget och fundera över varför det blivit som det har blivit. Du å andra sidan har det väl lättare då du bara behöver köra "copy paste" på allt. Om Windows 9 blir succé så är det "helt naturlig utveckling", om det säljer dåligt så är det ändå en succé för att man lyckats sälja samma antal licenser till OEM som tidigare versioner och såvidare. Ska du anklaga mig för att inte ha någon grund för mina analyser?

För att göra en lång historia kort så är det såhär:

Windows 7 är ett oerhört bra och stabilt Operativsystem.
Men Microsoft har 1% på mobilmarknaden.
Lösningen blev att brute-forcea in mobilelement på desktop.
Hurdå bruteforcea?
Jadu.. Förklara annars var logiken ligger i att man bootade till Modern UI i 8.0 och inte kunde ändra det.
Det blir fackell och högaffelprotest mot Modern UI.
Microsoft vill inte släppa taget och lanserar 8.1 där man kan boota till desktop, och sätter dit startknappen för att blidka folk,
Det hjälper inte.
Strategin har kollapsat och man har insett att om man ska göra kunderna nöjda så måste en desktopdator få vara en desktopdator och en mobil en mobil, Man lugnar folk med att visa att startmenyn kommer tillbaka.
Windows 9 släpps.
Windows 8 tar plats bredvid ME och Vista som ett Microsofts sorgebarn.
Business as usual.

Du får säga vad du vill om detta, såklart, men jag har i alla fall mer uttömmande teorier än "Naturlig utveckling", och har dessutom pekat på flera välrenomerade källor och personer som stödjer min tes. Till och med Edd Bott, som mer eller mindre är köpt av Microsoft har kallat Windows 8 för ett misslyckande i någon mån. Räcker inte det så räcker inget.

Nej min gode herre, det har du inte. Du har pekat på artiklar som håller fast vid en likadan tes som du - det är INTE en källa. Jag har förklarat för dig hur det faktiskt är flera gånger men du vägrar förstå. Du är så inkörd på dina egna spår att det inte är någon mening med att försöka förklara ytterligare en gång - det är bara att läsa ditt yrande om namnen på de olika Windows- versionerna för att se att det du tycker inte direkt stämmer överens med verkligheten

Permalänk
Medlem

Det har gjorts försök med andra inmatningsmetoder sedan skrivmaskinen blev kommersiellt gångbar på 1870-talet (då QWERTY togs fram dessutom). T.ex. har försök gjorts där man måste trycka på kombinationer av ett mindre antal tangenter ungefär som hur man styr musikinstrument fast som man kan styra med en hand, detta har de försökt med både med fysiska knappar och som alternativa tangentbord på multi-pek på plattor och mobiler. Det har inte fått något att stå på mot QWERTY.

Hur föreslår ni ens att gester och inmatning ska fungera vid ett skrivbord med extern skärm om ni ska använda kameror (Kinect eller motsvarande) och kapacitiv multitouch rakt igenom? Hur skulle det vara bättre än ett tangentbord där du kan skriva med alla fingrar, känna dig fram, få feedback tillsammans för att komplettera med något pekdon som eventuellt stödjer gester (vilket gör att du inte behöver göra gesterna på skärmen) utan att du behöver känna dig fånig eller vifta framför en kamera. Pekskärmar är bra nu för tiden, men man vill inte styra Mac och Windows-program via kapacitiv pekskärm. Pekskärmar som styrs med fingrar har vi haft sedan tidigt 80-tal i.a.f. I mobiler fungerar det bra, men där skriver man med tummarna snarare och tumtangentbord är inte särskilt bra och ingen skulle föreslå dem som primär inmatningsmetod och produktiv användning timmar i streck. Microsoft försöker inte ens få över Windows till pekskärmsinmatning, de kör ju bara det mobila ramverket och körverket på skrivbordet i en något inkompatibel form, och det utvecklas redan av samma grupp som gör Windows. Så inget nytt där. Miljön är ju också vid sidan av allt annat. Hur som helst det finns anledning till varför olika lösningar håller i sig i någon form, och varför det är mer praktiskt att åka buss eller spårvagn i stan än att köra med sitt jetpack. Hade inte tangentbordets form och funktion varit så uppskattat och rådande så hade de ju inte försökt emulera det på pekskärmar heller.

Permalänk
Medlem

Surface Pro-serien är mer talande än Microsofts strategi på andra områden och mindre enheter.

Du vill knappast använda dessa utan den aktiva tryckkänsliga pennan eller tangentbordstillbehöret. Det är inte riktigt gjort att användas utan heller.

Sen hur ska du använda den när du kopplar in den till din externa skärm vid skrivbordet? Vilken inmatningsmetod ska du köra? PCs eller klienter har fortfarande annat användningsområde och lite annan funktion än surfplattor med mobil-operativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nej min gode herre, det har du inte. Du har pekat på artiklar som håller fast vid en likadan tes som du - det är INTE en källa. Jag har förklarat för dig hur det faktiskt är flera gånger men du vägrar förstå. Du är så inkörd på dina egna spår att det inte är någon mening med att försöka förklara ytterligare en gång - det är bara att läsa ditt yrande om namnen på de olika Windows- versionerna för att se att det du tycker inte direkt stämmer överens med verkligheten

Skulle absolut vilja hävda att användare är en bra källa till kritik.
Och när även Microsoft inser det så kanske dom kan fixa till ett bra UI igen.
Men som det är nu så kan vi bara protestera med plånboken, och det har ju faktiskt tvingat MS att tänka om.

W8 och dess derivat har ju fortfarande efter 2 år endast 27% av användarna på steam (mot 60% w7), steam som verkligen ligger i framkanten vad gäller nya leksaker.
Räknar man alla datorer så ligger W8 på runt 14% jämfört med windows 7 på 50% (källa) (windows 7 hade 36% efter 2 år).
Och än värre för MS är att de nya W8 användarna -inte- kommer från W7 utan Windows XP, det kan man tolka som att dom endast byter till W8 p.g.a den nya datorn dom köpt enbart kommer med just W8.
Hade MS inte förstört UI'et så är det ju ingen tvekan om att det hade passerat W7 redan.

Nej sluta sparka på den döda hästen som W8 faktiskt är och försök istället rädda vad som räddas kan.
På så vis så kanske vi kan få ett vettigt skrivbords OS igen istället för en designerlekstuga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det har gjorts försök med andra inmatningsmetoder sedan skrivmaskinen blev kommersiellt gångbar på 1870-talet (då QWERTY togs fram dessutom). T.ex. har försök gjorts där man måste trycka på kombinationer av ett mindre antal tangenter ungefär som hur man styr musikinstrument fast som man kan styra med en hand, detta har de försökt med både med fysiska knappar och som alternativa tangentbord på multi-pek på plattor och mobiler. Det har inte fått något att stå på mot QWERTY.

Hur föreslår ni ens att gester och inmatning ska fungera vid ett skrivbord med extern skärm om ni ska använda kameror (Kinect eller motsvarande) och kapacitiv multitouch rakt igenom? Hur skulle det vara bättre än ett tangentbord där du kan skriva med alla fingrar, känna dig fram, få feedback tillsammans för att komplettera med något pekdon som eventuellt stödjer gester (vilket gör att du inte behöver göra gesterna på skärmen) utan att du behöver känna dig fånig eller vifta framför en kamera. Pekskärmar är bra nu för tiden, men man vill inte styra Mac och Windows-program via kapacitiv pekskärm. Pekskärmar som styrs med fingrar har vi haft sedan tidigt 80-tal i.a.f. I mobiler fungerar det bra, men där skriver man med tummarna snarare och tumtangentbord är inte särskilt bra och ingen skulle föreslå dem som primär inmatningsmetod och produktiv användning timmar i streck. Microsoft försöker inte ens få över Windows till pekskärmsinmatning, de kör ju bara det mobila ramverket och körverket på skrivbordet i en något inkompatibel form, och det utvecklas redan av samma grupp som gör Windows. Så inget nytt där. Miljön är ju också vid sidan av allt annat. Hur som helst det finns anledning till varför olika lösningar håller i sig i någon form, och varför det är mer praktiskt att åka buss eller spårvagn i stan än att köra med sitt jetpack. Hade inte tangentbordets form och funktion varit så uppskattat och rådande så hade de ju inte försökt emulera det på pekskärmar heller.

Nej så är det så klart, vad som sägs är att touch har sin plats som komplement till QWERTY, tangentbord och mus eller vad vi nu ska kalla det. När nu Windows ska ses som ett operativsystem på "enheter" och inte stationär, laptop, platta, telefon osv är detta än viktigare att förstå. "Samma" operativsystem på olika enheter, olika sätt att mata in text.

Skrivet av Svensktiger:

Skulle absolut vilja hävda att användare är en bra källa till kritik.
Och när även Microsoft inser det så kanske dom kan fixa till ett bra UI igen.
Men som det är nu så kan vi bara protestera med plånboken, och det har ju faktiskt tvingat MS att tänka om.

W8 och dess derivat har ju fortfarande efter 2 år endast 27% av användarna på steam (mot 60% w7), steam som verkligen ligger i framkanten vad gäller nya leksaker.
Räknar man alla datorer så ligger W8 på runt 14% jämfört med windows 7 på 50% (källa) (windows 7 hade 36% efter 2 år).
Och än värre för MS är att de nya W8 användarna -inte- kommer från W7 utan Windows XP, det kan man tolka som att dom endast byter till W8 p.g.a den nya datorn dom köpt enbart kommer med just W8.
Hade MS inte förstört UI'et så är det ju ingen tvekan om att det hade passerat W7 redan.

Nej sluta sparka på den döda hästen som W8 faktiskt är och försök istället rädda vad som räddas kan.
På så vis så kanske vi kan få ett vettigt skrivbords OS igen istället för en designerlekstuga.

Det enda operativsystem som sålt bättre än Windows 8 är faktiskt Windows 7. Det kan man inte ha som referens för ett misslyckande.

Om vi säger att ryktet att Windows 9 kommer bli gratis eller åtminstone väldigt billigt är sant - hur skulle plånboksprotesten fungera då? Inte alls?

Citat:

det kan man tolka som att dom endast byter till W8 p.g.a den nya datorn dom köpt enbart kommer med just W8.

Beklagar dubbelciteringen men det är viktigt att poängtera att det inte funnits något Windows som sålts parallellt med något annat Windows någonsin -> tvång och allt vad man haft för ord för det faller helt platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nej så är det så klart, vad som sägs är att touch har sin plats som komplement till QWERTY, tangentbord och mus eller vad vi nu ska kalla det. När nu Windows ska ses som ett operativsystem på "enheter" och inte stationär, laptop, platta, telefon osv är detta än viktigare att förstå. "Samma" operativsystem på olika enheter, olika sätt att mata in text.

Det enda operativsystem som sålt bättre än Windows 8 är faktiskt Windows 7. Det kan man inte ha som referens för ett misslyckande.

Om vi säger att ryktet att Windows 9 kommer bli gratis eller åtminstone väldigt billigt är sant - hur skulle plånboksprotesten fungera då? Inte alls?

Beklagar dubbelciteringen men det är viktigt att poängtera att det inte funnits något Windows som sålts parallellt med något annat Windows någonsin -> tvång och allt vad man haft för ord för det faller helt platt.

Det är kanske bättre att jämföra W8 med MS's förra misslyckande, Vista.
Och vista hade på sin peak (ungefär 26%) betydligt bättre siffror än vad W8 har och kommer att ha, W8 kurvan har ju planat ut rejält och kommer troligen aldrig att nå ens 20%.

Om MS ger bort W9 så blir det garanterat någon "bing" version, och det kommer knappast att rätta MS's rykte efter W8 fiaskot.
Och vi kan fortfarande "rösta med plånboken" genom att hålla kvar i W7 så länge det bara går, exakt som stora delar av världen har gjort med W8.

MS är helt enkelt tvingade att sälja (säljs fortfarande till OEM'er) W7 parallellt med W8, p.g.a normala användare inte vill ha det !.

Ni kan snacka hur mycket ni vill om hur fantastiskt ni tycker det är med ett användarovänligt UI.
Marknaden har sagt sitt och W8 är ett fiasko som MS måste fixa snabbt som attan.
Och vi ser på den ständiga strömmen av "läckor" att dom tvingas att göra exakt vad användarna vill ha.

Och de pinsamma försök av MS att försöka integrera sin "app" (DET HETER PROGRAM !) miljö i ett desktop OS gör att vi fortsätter att dra öronen åt oss.
Helt klart så försöker dom kopiera Apples sätt att tjäna pengar, detta trots att iOS bara har en bråkdel av marknaden (av en bra anledning!).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Det är kanske bättre att jämföra W8 med MS's förra misslyckande, Vista.
Och vista hade på sin peak (ungefär 26%) betydligt bättre siffror än vad W8 har och kommer att ha, W8 kurvan har ju planat ut rejält och kommer troligen aldrig att nå ens 20%.

Det där är inte helt sant då datorförsäljningen hade sin absoluta peak under Windows 7 och det såldes fler datorer även under Vistas tid än vad det gjort under Windows 8. Procentuellt har det sålts märkbart mer datorer med Windows 8 än både Vista och XP av den totala datorförsäljningen vid samma tid - det är det som är intressant att titta på.

Citat:

Om MS ger bort W9 så blir det garanterat någon "bing" version, och det kommer knappast att rätta MS's rykte efter W8 fiaskot.
Och vi kan fortfarande "rösta med plånboken" genom att hålla kvar i W7 så länge det bara går, exakt som stora delar av världen har gjort med W8.

Here we go again... nej Windows 8 är inget fiasko. Kan inte vara det.

Citat:

Ni kan snacka hur mycket ni vill om hur fantastiskt ni tycker det är med ett användarovänligt UI.
Marknaden har sagt sitt och W8 är ett fiasko som MS måste fixa snabbt som attan.
Och vi ser på den ständiga strömmen av "läckor" att dom tvingas att göra exakt vad användarna vill ha.

Och de pinsamma försök av MS att försöka integrera sin "app" (DET HETER PROGRAM !) miljö i ett desktop OS gör att vi fortsätter att dra öronen åt oss.
Helt klart så försöker dom kopiera Apples sätt att tjäna pengar, detta trots att iOS bara har en bråkdel av marknaden (av en bra anledning!).

Marknaden har sagt att ModernUI kommer finnas kvar och fortsätta utvecklas. Startmenyn ser fortfarande inte ut som den gjorde tidigare. Startmenyn har sedan dag ett gått att ersätta med något man tycker är bättre. Charms har sedan dag ett gått att avaktivera i Windows.

Det är faktiskt du som är pinsam som inte förstår att "app" inte måste vara något litet program som Angry Birds eller Flashlight utan alla program skulle kunna distribueras på samma sätt. Enda skillnaden har hittills varit storleken på programmet, eller appen. Det Steam gör med 30gb BF4 är samma sak som Google, Apple och Microsoft gör i sina butiker.

Windows 8 handlar om bra mycket mer än en startknapps vara eller icke vara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Och för att inte tala om röststyrning.
Jag minns fortfarande min grannes försök i W95 (japp W95 hade röststyrning) då det begav sig:
"utforskaren"...(tystnad).."Utforskaren"...."UTFORSKAREN"....."NEJ JAG VILL INTE STÄNGA AV WINDOWS".

Nu var ju det där 19 år sedan och mycket har hänt.
Även om jag inte tycker att röststyrning lämpar sig speciellt bra till en stationär dator så kan jag helt klart se det användas till alla slags mobila enheter.

Även om det är lite off-topic så tycker jag att röstintegreringen i senaste Android KitKat är fenomenal.
Varje kväll så är det enda jag säger "Ok Google, set an alarm for x" och så var det klart nästan helt handsfree och utan nämnvärd ansträngning.
Förutom det så är den väldigt precis på vad man säger och även om jag talar bra engelska (Eftersom svenska inte stöds ännu) så tar den upp vad jag säger mycket bra även när man pratar lite halvt sluddrigt.

Röststyrning är helt klart framtiden i mobila enheter i alla fall.
Jag har länge hållit med om att det är en gimmick men så mycket som det har utvecklats på senaste tiden så kan jag inte säga det längre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Men du kör inte samma typ av program dagarna i ända bara för att du kan köra WinRT-program på datorer och telefon-operativet bygger på samma kärna och Windows Runtime. Det är samma kärna i iOS som OS X också. Ska du använda gester i OS X gör du ändå bäst i att köra på multipek-pekplattan än att ersätta muspekaren och flytta pekytan till skärmen. Även om du kan köra iOS-program i emulatorn (och skulle kunna erbjuda "två miljöer" som Windows 8+) gör du bäst i att utveckla för OS X. Att dessutom föreslå ett steg till och gå till gester som kameror ska fånga, går emot all ingenjörskonst och för den delen ergonomi. Det blir bara långsökt. Hur Windows och Tablet-PCs som är ett annat segment än surfplattor på mobiloperativ ska ses visar Microsoft själva med Surface Pro. Det är ju tangentbord, pekplatta med "multitouch" och aktiv digitizer med tryckkänslig penna utöver att den har kapacitiv pekskärm. Ingen skulle komma på att använda den utan tangentbordstillbehöret eller pennan. Då skulle man missat poängen och kraften med den. Surfplattor på ARM i framtiden kommer ju inte ha några Win32-program från tredje part (vilket de inte har idag, men de har inbyggda) och inget skrivbordsläge som RT (Office lär med andra ord försvinna och ersättas av Office "RT" någon gång framöver) så det handlar om mer än att operativsystemet kommer anpassa sig efter inmatningsmetod.

På x86-hårdvara kommer du ju ha skrivbordet, och du kommer kunna välja om du vill köra WinRT-program i helskärm eller på skrivbordet i fönster, och du kommer vilja köra Windowsprogram. Inte Windows Runtime (Store-appar) överallt som är en abstraktion och begränsning ovanpå plattformen som inte är anpassat för (i första hand) och inte tänkt att ta över skrivbordet. Du kommer kunna stänga av Windows Store precis som idag. Det oavsett om det gäller en Slate med pekskärm eller inte, och tangentbord kommer du ju använda när du kopplar in den på skrivbordet eller när du kör tangentbordstillbehöret på språng. Det vore lite som att säga att .NET ska ersätta Windows – utan Windows har du ingen komplicerad abstraktion av Windows.

Androids Material Design eller Android L är mer ett operativsystem, verktyg och formspråk som är meningen att anpassa sig för allt från klockor till smarta tv-apparater och laptops än Microsofts försök där Windows fortfarande bygger vidare på Win32 och koncept som Ribbon UI utvecklas vidare. Där kör du ju redan program som kan anpassa sig beroende på om enheten identifierar sig som tablet eller telefon, utan att man behöver bygga olika applikationer med olika UI som är kompilerade och byggda till olika operativsystem. Windows Runtime finns som ramverk/plattform för mobiltelefoner och det är anledningen och syftet till dess existens. Hela grejen med Windows "Threshold" är ju att de går tillbaka till att jobba med företagen och PCn som arbetsredskap, och att flytta in funktionerna på skrivbordet för att det ska bli mindre delat. Inte att vi ska kasta ut tangentborden. Det blir inte mer Windows Runtime eller MUI, det blir bara enklare att använda jämte dina Windows-program. Om nu någon vill använda eller utveckla dessa. De som ignorerar Windows-telefoner kommer ju ignorera Store-program också från utvecklarnas håll. Däremot kan bygga vidare på sina Windows-program eller portera sina program från OS X och Linux till Windows vanliga icke-store miljö om de kommer från de plattformarna – till mindre jobb och högre kvalité. Det är för mycket jobb att hålla på med Store-program om man inte också är inriktad på WP. Branding är en annan sak än att allt skulle vara lika.

Ska någon sätta sig och skriva en bok på en platta idag så skaffar de nog ett tangentbord, vad ska hända i framtiden för att hindra det? Många ska ju skriva längre texter än Carl Bidlts arga kommentarer på Twitter eller hans blogg och kommer inte sitta och jaga en bokstav i taget som den personen gör. Mobiler och surfplattor ersätter mycket enklare användning och vid mycket konsumtion idag, men tror någon verkligen på att någon skulle köra Matlab eller AutoCAD utan tangentbord och mus/pekplatta/tryckkänslig-penna? Det är åtminstone inte en sådan framtid som Threshold är byggt för.

Permalänk
Medlem

Diktering som är en annan tillämpning av röstigenkänning än styrning har utvecklats i samma takt som tekniken i övrigt och Nuance som är tekniken bakom Siri och Google Now levererar t.ex. diktering till text-mjukvara för sjukvården i Sverige som känner igen fackspråk osv. Ja, alltså på svenska och inte bara kommandon. Detta gör de på sina vanliga PC-datorer också. Tekniken finns lite överallt och fyller olika funktioner. Det är inget som ligger i framtiden. Det i sig betyder inte att man slipper redigering eller är helt fri från att skriva med tangentbord eller något annat där man trycker på bokstäver eller formar bokstäver med händerna eller penna. Allt passar inte riktigt till allt, och saker har olika tillämpningsområden där de lämpar sig bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Here we go again... nej Windows 8 är inget fiasko. Kan inte vara det.

Så när Microsofts bra operativ (XP och Windows 7) peakar på 70%+ resp 55%, Vista stannade på 26% och W8 inte kommer att komma över 20%, exakt hur skulle -du- beskriva ett fiasko ?
Med 14% marknadsandel och dessutom en svikande trend så talar ju i alla fall statistiken om ett fiasko.

Missförstå mig inte, jag VILL att MS skall krysta fram ett OS som faktiskt går att använda.
Men så länge dom klänger sig fast i sin villfarelse att vi måste ha samma utseende på alla våra olika enheter kommer det inte att hända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Så när Microsofts bra operativ (XP och Windows 7) peakar på 70%+ resp 55%, Vista stannade på 26% och W8 inte kommer att komma över 20%, exakt hur skulle -du- beskriva ett fiasko ?
Med 14% marknadsandel och dessutom en svikande trend så talar ju i alla fall statistiken om ett fiasko.

Missförstå mig inte, jag VILL att MS skall krysta fram ett OS som faktiskt går att använda.
Men så länge dom klänger sig fast i sin villfarelse att vi måste ha samma utseende på alla våra olika enheter kommer det inte att hända.

Minnet är kort, som tur är
Om någon eller några generationer är det så här vi "alltid" haft det.
Man får tycka vad man vill om det, jag personligen gillar idén med ett gemensamt formspråk och tänket med enheter framför olika produktkategorier skarpt. Jag kan dock inte se hur man ska gå till supersuccé eller få med sig allt på en gång. Däremot så ser vi att det är hitåt Microsoft drar. För mig är själva tanken viktigare än själva genomförandet då Windows alltid har varit betydligt mer flexibelt i sitt interface och som jag ser det har det bara blivit ännu mer flexibelt i och med ModernUI då det är helt frivilligt att använda. Själv köpte jag ett antal hundra licenser av Start8 för att rulla ut i produktionsdatorer och slippa problemen som uppstår med de som inte kan lära nytt. Gjorde samma sak åt mig själv då jag är lite åt det hållet också. Däremot på touch är det rätt jädra överlägset iOS och Android måste jag påstå.

Fiasko eller succé definieras av antalet sålda licenser, inte i vilken mån de faktiskt används. Jag gjorde tidigare jämförelsen med en biofilm där succén definieras av antalet sålda biljetter, inte om filmen är bra.

Oavsett vad man tycker om Windows 8 så har det gett en diskussion och opinion, något som på sikt Microsoft kommer kunna dra nytta av.

Citat:

Massa text från PetterK

Det där är en massa tekniskt krafs som jag inte ens orkar läsa om. Mitt intresse är ungefär noll när det kommer till en sådan nivå.
Poängen är att det kommer, antagligen, vara Windows på dator, Windows på telefon och Windows och Windows på vad-som-helst när övergången som vi är i nu blir klar.

Det handlar inte om att köra "samma" program på de olika enheterna, däremot om att ha ett identiskt system överallt åtminstone visuellt. Smsar jag vill jag inte ha ett fysiskt tangentbord, på samma sätt som jag inte vill jobba i Excel på en telefon.

Att ignorera Microsofts Store är ungefär som att ignorera Apple Store eller Google Store - man väljer det man vill ha, på samma sätt som man handlar på ICA, Coop eller Willys. Det är som vanligt, där man väljer att konsekvent handla sin mat är också där man får ut mest av butiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Lol, XP var aldrig ett bra OS. Det var bara minst skräp ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det beror väl på vad man vill belysa. Du själv har inte gett en enda källa till att folk skulle vara nöjda med MUI, eller ens Windows 8 i stort, utan pekat på försäljningssiffror som, om de alls har en koppling till kundnöjdhet, är ett extremt turbbigt mätinstrument, vilket jag har visat flera gånger. Men du håller benhårt fast vid att Windows 8 inte är en flopp, för att det säljer bra, och det är ungefär lika sammanhängande som "Jag har vit sjkorta på mig idag, eftersom jag kammade mig i morse".

Men som sagt.. Du får tro vad du vill. Jag har visat att jag inte är ensam om mina slutsatser, du har visat att du tycker saker som inte har med varandra att göra duger för att bevisa en tes.

Det enda Microsoft behöver bry sig om är att jag köpte Windows 7, och jag kommer sannorlikt att köpa Windows 9, och de kommer få pengar från en nöjd kund. Det räcker för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite nya läckor från Windows 9.
1) Anpassningsbar Start där livetiles kan tas bort.
2) Inbyggt stöd för multidesktop.
http://www.wpcentral.com/multi-desktop-support-and-start-menu...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wickman:

Lite nya läckor från Windows 9.
1) Anpassningsbar Start där livetiles kan tas bort.
2) Inbyggt stöd för multidesktop.
http://www.wpcentral.com/multi-desktop-support-and-start-menu...

Det blir bättre och bättre. Personligen gillar jag live tiles eftersom jag verkligen tycker om WP8.1, men att man enkelt kan välja bort dem är utmärkt.

Multidesktop-funktionen ser riktigt bra ut.

Man blir nyfiken på exakt vad som hänt inom Microsoft. Är det bara chefsbytet eller något mycket större? Jag är iaf glad över förändringen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro