Så är det globala Internet uppbyggt

Permalänk

Inga större nyheter för mig personligen, men intressant artikel ändå och bra skrivit.
Mer av denna vara!

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Skrivet av Martinson:

Inga större nyheter för mig personligen, men intressant artikel ändå och bra skrivit.
Mer av denna vara!

Samma här, egentligen inga nyheter alls om jag ska vara ärlig. Vilket får mig att känna mig riktigt nördig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorleiph:

Samma här, egentligen inga nyheter alls om jag ska vara ärlig. Vilket får mig att känna mig riktigt nördig

Typ första halvtimmen av första föreläsningen i grundkursen i Datakommunikation. Intet nytt under solen, men alltid glädjer det de mindre insatta.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Märkte direkt, utan att kolla efter vem som stod som skribent, att det var Jörgen Städje som skrivit artikeln.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel så här till morgonkaffet!

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jörgen Städje levererar i vanlig ordning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Är det bara jag som är nyfiken på hur dom där röda stugorna ser ut? Någon som har en bild på en sådan? Försökte googla men hittade inget.

Vanligast är ju de klassiska stationerna som vi känner igen, men de "röda stugorna" brukar se ut enligt nedan.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel! Dock bör ni läsa igenom den ett par gånger till innan den publiceras. Finns flera stavfel och bokstavsmissar.

DNS står även för domain name system, inte service.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ah tackar! Vet inte om jag sett någon sådan någonstans. Jag får börja hålla utkik

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Sötast

Mycket trevlig artikel!

Helskön läsning!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1r1d1um:

Skulle inte kunna leva utan internet. Den kanske största revolutionen i mänsklighetens historia.

Jag håller nog ångmaskinen högre. Även förbränningsmotorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Städje vet verkligen hur man levererar.

Det mest förvirrande för mig i det här fallet är dock hur satan de lyckas dra kablar tvärs halva jordklotet över havsbotten. Det är jävligt imponerande imo

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att "Provningsanstalten SP" i Borås numera heter "SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut". Provningsanstalt hette det fram till 1993 då det bytte namn från "Statens Provningsanstalt" till något annat (det har sedan varit några fler namnbyten). Inte helt lätt att hålla koll på vad det heter förstår jag men rätt ska vara rätt.

Jättebra artikel i övrigt!

Permalänk
Datavetare

Riktigt intressant läsning, framförallt hur samordningen mellan nätleverantören sköts är något jag inser måste finnas men aldrig riktigt orkat reda ut hur det fungerar.

Rätt förvånad att en artikel publicerad på webbplats där många läsare är tekniker/ingenjörer inte redan fått kommentarer kring att just 172.31.255.255 knappast lär vara något en server har då adressen är varken route-bar på publika Internet (tillhör en av de 3 nät som är för privat/internt bruk) dels så är 172.31.255.255 den numeriskt högsta adress i CIDR blocket 172.16.0.0/12 så det är en broadcast adress

Värt att nämna kring IPv6 är att dessa adresser har mer intern struktur än IPv4. I praktiken är det inte 128 bitar som man sprider ut över alla noder, utan de översta 64-bitarna identifierar nätverket medan de nedre 64-bitarna identifierar en specifik nod inom ett nätverk. Tittar man på de automatiskt genererade IPv6-adresserna så kommer minst en ha de nedre 64-bitarna baserad på Ethernet-portens MAC-adress (MAC är 48-bitar, så M1:M2:M3:M4:M5:M6 blir (M1^0x2):M2:M3:ff:fe:M4:M5:M6). Just att generera nod-identifikationen från MAC adressen har en del implikationer, det gör det möjligt att spåra exakt hur en viss enhet rör sig genom Internet! Finns därför andra standarder för generera sin nod-ID som försvårar sådan spårning. Nätverksdelen av en IPv6 adress är typiskt också relaterad till nätets geografiska placering, något som har fördelen att hålla nere storleken på "routing-tabellen" (som rent korrekt heter FIB, Forward Information Base).

Just nu kan "bara" en åttondel av IPv6 adressrymden användas, alla unicast addresser måste börja på 2xxx/3 (bit#0, #1 & #2 måste vara exakt 001b). Men inget hindrar att man använder resten i framtiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜

Kul att Jörgens texter uppskattas!

Tänk på att det finns en funktion för rättelser knuten till varje artikel, och den är vi mycket tacksamma om ni använder. Då når informationen redaktionen direkt, betydligt enklare än att försöka samla från forumet, IRC, Facebook, Twitter och gud vet vad. Dessutom hålls diskussionen fokuserad till det viktiga - artikelns innehåll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mocka:

Härlig artikel! Som bonus fick den mig att fastna på Wikipedia i två timmar.

Wikipedia är som en drog, rätt som det är sitter man och läser om de mest obskyra grejer som finns.

Skrivet av Segas:

En av de mest intressanta och välskrivna artiklarna jag någonsin har läst på Sweclockers - framför allt om Akami!

Ja Akami är helt sjukt stora och trots att man som användare använder deras servrar hela tiden är det ett företag som är relativt hemligt ändå, många har säkert inte ens hört talas om dem.

Måste flika in med en liten rättning/detalj angående webservrar och vilken sida webläsarna begär, artikeln får det att framstå som att index.htm efterfrågas av webläsaren som standard men så är det inte. Om jag anger sweclockers.com så är det upp till webservern att bestämma vilken fil som skickas till besökaren och vanligtvis är webservrarna inställda på att leta efter just index.htm/php/... i en viss katalog men det är helt valfritt hur webservern funkar och allt kan i själva verket serveras från en hårdkodad exe-fil. Besökaren kan faktiskt inte ens se vad filen heter som man får tillbaka, inte ens när man ser vad som ser ut som ett filnamn i adressen kan man vara säker på att den motsvaras av en riktig eller samma fil på servern.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hade redan koll på hur internet fungerar bortom routern i hemmet men alltid trevligt med informativa artiklar som denna, tumme upp till detta.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, perfekt till morgonkaffet!

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Jag brukar läsa Hr. Städjes artiklar på andra ställen också (vill inte göra reklam ), många intressanta tekniska ämnen. Tack!

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Riktigt intressant läsning, framförallt hur samordningen mellan nätleverantören sköts är något jag inser måste finnas men aldrig riktigt orkat reda ut hur det fungerar.

Rätt förvånad att en artikel publicerad på webbplats där många läsare är tekniker/ingenjörer inte redan fått kommentarer kring att just 172.31.255.255 knappast lär vara något en server har då adressen är varken route-bar på publika Internet (tillhör en av de 3 nät som är för privat/internt bruk) dels så är 172.31.255.255 den numeriskt högsta adress i CIDR blocket 172.16.0.0/12 så det är en broadcast adress

En server behöver inte ha en publik IP för att var en server, kan mycket väl vara ett intranät på diverse företag där prefixet routas i ett L3-VPN
Men ja, det är en broadcast-adress så det faller där hursom.

Permalänk
Medlem

Härlig artikel och alltid intressant:)

Mer spec på varje område är ju alltid intressant och Städje är ju alltid kung med kameran i sina artiklar

Mvh

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CloX:

En server behöver inte ha en publik IP för att var en server, kan mycket väl vara ett intranät på diverse företag där prefixet routas i ett L3-VPN
Men ja, det är en broadcast-adress så det faller där hursom.

Rent tekniskt så går det lägga en service på en broadcast adress så länge man inte kör ett L4-protokoll som har tillstånd, så TCP/SCTP går inte men UDP fungerar. Serven måste ha en "riktig" adress också (giltig unicast-adress) som används i svaret för att klara martian filtering hos mottagaren.

Finns adresser som inte får skickas vidare av någon router, intern eller extern. För IPv4 är dessa 169.254.0.0/16 som folk kanske känner igen som adresser Windows tilldelar en maskin när DHCP strular. I fallet IPv6 får man alltid minst en adress som börjar på fe80::/64 på varje nätverksinterface. Denna typ av adresser kallas länk-lokala adresser och får inte lämna det lokala nätverket (som med lite saker som MPLS och diverse tunnlar inte alls behöver vara geografisk lokalt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rent tekniskt så går det lägga en service på en broadcast adress så länge man inte kör ett L4-protokoll som har tillstånd, så TCP/SCTP går inte men UDP fungerar. Serven måste ha en "riktig" adress också (giltig unicast-adress) som används i svaret för att klara martian filtering hos mottagaren.

Finns adresser som inte får skickas vidare av någon router, intern eller extern. För IPv4 är dessa 169.254.0.0/16 som folk kanske känner igen som adresser Windows tilldelar en maskin när DHCP strular. I fallet IPv6 får man alltid minst en adress som börjar på fe80::/64 på varje nätverksinterface. Denna typ av adresser kallas länk-lokala adresser och får inte lämna det lokala nätverket (som med lite saker som MPLS och diverse tunnlar inte alls behöver vara geografisk lokalt).

Det visste jag inte!

Ang APIPA: Gäller "får inte, men går"?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CloX:

Det visste jag inte!

Ang APIPA: Gäller "får inte, men går"?

Det är förenat med rätt mycket problem att göra forwarding på länk-lokala adresser då nät-adressen typiskt finns på alla länkar (IPv6) eller i alla fall potentiellt kan finnas på båda länkarna (IPv4). Vad ska du då göra forwarding-beslutet på? Finns heller ingen garanti för att en viss länk-lokal adress är unik på mer än på det lokala nätverket.

Så ligger nästan närmare "går inte" än att man bara inte får, visst kan man sätta ihop något ad-hoc som skulle göra det möjligt att skicka vidare dessa adresser. Men första router som följer standard kommer sätta stopp för paketen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är förenat med rätt mycket problem att göra forwarding på länk-lokala adresser då nät-adressen typiskt finns på alla länkar (IPv6) eller i alla fall potentiellt kan finnas på båda länkarna (IPv4). Vad ska du då göra forwarding-beslutet på? Finns heller ingen garanti för att en viss länk-lokal adress är unik på mer än på det lokala nätverket.

Så ligger nästan närmare "går inte" än att man bara inte får, visst kan man sätta ihop något ad-hoc som skulle göra det möjligt att skicka vidare dessa adresser. Men första router som följer standard kommer sätta stopp för paketen.

Nu blev min frågeställning lite konstigt tycker jag, i och med traditionellaroutrar inte assignar APIPA till sig själva. Men jag antar att en 7600 inte skiter i att processa paket med en destination det prefixet.

Permalänk
Inaktiv

Eller så bort man i München och har fiber till byggnaden och sedan för njuta av VDSL upp till lägenheten inklusive påtvingad router som inte ens går köra i modemläge men har en massa telefon funktioner... Tyskar borde inte hålla på med IT!

Permalänk
Medlem

"Jag håller nog ångmaskinen högre." Alldeles riktigt. Internet och datorerna är intet mot ångmaskinen. Det ångmaskinen gjorde för mänskligheten, befriade oss från det allra tyngsta kroppsarbetet, kan inte uppvägas av en elektronisk motorväg. Den andra stora uppfinningen är boktryckarkonsten, som gjorde det möjligt att distribuera information till alla, inte bara de rika. Sen kommer Internet.

Tyvärr har vi gravt missbrukat de två senare: http://blogg.idg.se/realistklubben/2013/07/31/information-vil...

Permalänk
Medlem

Skönt att man är en av de enda bostadsområden i stockholm som fortfarande inte har fiber -.-
15Mbit ner ftw...

Riktigt intressant artikel faktiskt!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Mer artiklar av den här sorten

Visa signatur

| i7 4790 K | Asus Z97-A | Gigabyte RTX 3060 12GB | 16 GB XMS 1600 | Samsung SSD 850 Pro 512 GB | Spinpoint F3 1 TB *2 | AX 750 W | Fractal Design R3 vit | Noctua NH-U12P | Asus Xonar Essence STX |
Nintendo switch, PS 3, Wii, C-64 & Mega Drive

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CloX:

Nu blev min frågeställning lite konstigt tycker jag, i och med traditionellaroutrar inte assignar APIPA till sig själva. Men jag antar att en 7600 inte skiter i att processa paket med en destination det prefixet.

Skulle utgå från att en Cisco-router följer RFC3927 vilket i så fall betyder att den INTE kommer göra forward på ett sådant paket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer