Nvidia Geforce GTX 980 och GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Inget test på ljudnivå? :/

På grund av flytt får temperatur och ljudnivå vänta.
Dock är det uppmätt i otalet andra recensioner, till exempel Guru3D och Anandtech.

Anandtech rapporterar att reference design ganska snabbt hamnar på 80° gränsen, och att den därefter börjar throttla.
Guru3D rapporterar bara högsta uppmätta temperatur, 79°, men inget övrigt förfarande. Dock uppmäts Gigabyte G1 varianterna till under 65° maxtemp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem

Evga GTX 980 SC (klockad över 100mhz) till samma pris som stock på inet. Ska man uppgradera från 580?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Kanske, men Kepler-korten är också rejält underklockade från fabrik (fråga vilken Titan-ägare som helst). På prestandaindexet som sätts upp så är 876 Mhz basklocken på Kepler - och de korten klarar mycket mer!

För visst klockar vi alla våra kort och köper nätagg som klarar strömförsörjningen?

Det finns alltid folk som gör irrationella val. Vissa är shoppingberoende. Andra vill ha nytt för nyhetens behag, ungefär som med nya Apple-mobiler.

Det stämmer att denna serie kort inte slår den fullständiga GK110 än. Själv ser jag enbart en poäng i en uppgradering när GM200 kan komma att introduceras under det kommande årets första halva.

Det vore smarrigt med ett kort som ligger på 250W TDP, 8GB VRAM, och med 20% extra prestanda än nuvarande Maxwell.

Den kommentaren hade jag nog väntat med till vi vet vad OC potentialen är på 980.

Jag förstår ditt resonemang kring att 780 ti är snabbare i samma klock, men man får inte glömma att om man jämför på det viset så jämför man ett referenskort med ett som är OC.
Att GM kretsen ligger på högre klock i referensmodellerna kan ju innebär att den har högre max klock än GK och därför är en snabbare krets totalt sätt.

Så att jämföra två olika arkitekturer klock för klock är kanske inte helt rätt, det man borde jämföra är prestandan vid samma % av max klocken på kretsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Evga GTX 980 SC (klockad över 100mhz) till samma pris som stock på inet. Ska man uppgradera från 580?

Det beror lite på vad man sitter med för andra komponenter. Eftersom jag sitter på mobila SweC kan jag inte se din eventuella signatur.

Men om din 580 flaskhalsar, vilket är troligt med en hyfsad CPU, skulle jag absolut rekommendera en uppgradering. Både 970 och 980 sopar banan med 580.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:

Permalänk
Medlem

haha folk e ju galna, säljer sina 780 för att köpa 980 ... galet =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

är man teknik nörd så vill man ha det absolut bästa och senaste oavsett pris eller behov eller om skillnaden är liten. var likadan när jag var yngre, nu tycker jag det är roligt att läsa om nya saker och köper nytt när jag anser att det behövs för mina ändamål.
känner ofta sug när något nytt släpps men mitt sunda förnuft brukar påminna mig om att jag inte behöver 5 fps mer i xxx spel för dyra pengar

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Skiter nog i 970/980 tror jag och behåller mitt 780, får inget för det ändå. Testar att trycka in en rejäl vattenkylning i Corsair 250D istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Ja? Det där är väl bara en fördel. Att det slutar med att du använder ändå lika mycket ström som med andra kort men med mycket mer prestanda?

Det är ju inte som att man väljer Watt eller Prestanda helt uteslutande.

Själv tycker jag att förrän fler skärmar i 4K kommer ut och fler med adaptive-sync eller G-Sync så är det inte värt att uppgradera.
Framförallt inte innan Nvidia bekräftar om GTX 970/980 kommer att stödja adaptive-sync. Det verkar ju som att nvidia kommer att stödja adaptive sync. Så då är det ju bra att ha ett kort som klarar av båda tekniker, inte bara den ena.

Det är ju inte säkert den är snabbare än 780ti när båda är överklockade. Sen ja det är klart det är bra att den drar så lite ström om man kör med luft. Jag har inte sagt att prestanda/w är oviktigt bara det att det inte spelar så stor roll i slutet ändå för lägger du på högre spänning och skruvar i klockan så kommer du upp till 250w och beyond ändå... Men det är klart bättre än 290/x, där är man ju uppe i 350w..... xD

Sen ditt sista stycke är kortsynt. Om 6 mån lär vi ha 4K-skärmar med både G- och freesync tillgängligt och vid den upplösningen är GTX 980 likvärdig om inte sämre än 290X.

Ska bli kul att se hur de överklockar med bättre kretskort och vattenblock, kanske skalar de ruskigt bra vid lägre temperaturer?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är man teknik nörd så vill man ha det absolut bästa och senaste oavsett pris eller behov eller om skillnaden är liten. var likadan när jag var yngre, nu tycker jag det är roligt att läsa om nya saker och köper nytt när jag anser att det behövs för mina ändamål.
känner ofta sug när något nytt släpps men mitt sunda förnuft brukar påminna mig om att jag inte behöver 5 fps mer i xxx spel för dyra pengar

Precis. Var nog likadan jag med. Brände 20k på min första dator.

Låt småpojkarna leka av sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

haha jo jag känner exakt samma sak kan jag säga inte värt att förlora X antal tusen för ett par fps!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Som jag har längtat! Blev besviken på AMD:s senaste release. Sitter med GTX 560ti nu och har beställt ett MSI GTX 970, räknar med en rejäl prestandaboost och lägre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Alla testade kort är testade med DX11, right? Eller är det så att R9-serien testats med Mantle?

Permalänk
Medlem

Häftigt! Är ingen inbiten datornörd, trots att det är ett stort intresse. Alltid varit mer för nvidia än amd. Dock sitter jag med det senare som grafikkort just nu. Priset på denna best var helt makalöst bra! Hur kommer det sig egentligen? Tror jag betalade mer eller mindre kring 2000 för mitt kort (se signatur). Och detta kort slår mitt med hästlängder skumt

Reserverar för eventuella stavfel, skrev från telefonen

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/nvidia_gtx980...
Till de som skrivit att gtx780ti är snabbare än gtx980 vid samma frekvenser ja det stämmer men skillnaden är marginell, om man kollar på OC3Ds recension så har de med resultaten från maximalt överklockade referens och eftermarknads gtx780ti och ett gtx980 ligger nästan jämnt med dessa vid sin grundfrekvens. Sen så har jag kollat recensioner där alla gtx980 klockat över 1400MHz, såg en recension där Gigabyte G1 Gaming klockade till nästan 1550MHz på luft http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_980... då får vi gk110 ägare stå med svansen mellan benen

EDIT: för att förtydliga så har OC3D med resultaten i sina diagram från när recensenten själv har överklockat tillverkarnas fabriksöverklockade modeller, alla modeller i deras diagram med OC efter modellnamnet är recensentens resultat efter dennes maximala stabila överklockning på grafikkorten

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Om det är "värt" för dig vet bara du. Har man gott om pengar så kanske det inte spelar så stor roll om man byter ifrån 780/ti till ett eller två 980.
Men om man tittar på testerna som de gjort här på swec, så verkar 980 inte vara speciellt mycket snabbare än 780/ti korten.

Jag kommer inte att byta ut mina två 780ti´s till två st 980 kort, mest för att skillnaden var så liten och att det är segt att tömma loopen och köpa två nya vattenblock till 980 korten. Sitter lugn i båten och väntar på "Titan 2" korten.

Tror jag kommer göra dig sällskap i båten. Förhoppningsvis.

Permalänk
Relik 📜

När ni kikar på resultat med 4K, glöm inte att ta reda på vilken skärm som används. SST eller MST för överföringen kan göra stor skillnad, speciellt när det gäller Nvidia i SLI. Det är ett övergående problem då alla skärmar lär bli SST inom kort, men många testar garanterat med äldre varianter fortfarande. http://m.sweclockers.com/artikel/19014-sweclockers-undersoker-prestandaskillnader-med-4k-via-displayport-sst-och-mst

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

När ni kikar på resultat med 4K, glöm inte att ta reda på vilken skärm som används. SST eller MST för överföringen kan göra stor skillnad, speciellt när det gäller Nvidia i SLI. Det är ett övergående problem då alla skärmar lär bli SST inom kort, men många testar garanterat med äldre varianter fortfarande. http://m.sweclockers.com/artikel/19014-sweclockers-undersoker-prestandaskillnader-med-4k-via-displayport-sst-och-mst

Är alla grafikkort ur testet, för ex. Battlefield 4, testade med DX11? Eller är det så att R9-serien testats med Mantle?

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande.

970 har i princip prestandan av 290X (mer i låg upplösning, mindre i hög) för tusen kronor mindre.
980 presterar som 780Ti för något hundring mindre och bara 500kr mer än 290X, som den presterar mer än 10% över.

Samtidigt kan dem skryta med halva elförbrukningen och förbättrade rendereringstider.

Detta var helt oväntat från min sida. Ett riktigt bombnedslag från Nvidia. Hade jag inte redan haft ett 290X hade jag nog slagit till direkt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Belzer:

Är alla grafikkort ur testet, för ex. Battlefield 4, testade med DX11? Eller är det så att R9-serien testats med Mantle?

Alla är testade med DirectX 11. Kör vi med Mantle står det tydligt utskrivet, se till exempel Radeon R9 295X2. Nämnvärt är att Mantle ger rätt små skillnader med ensamt grafikkort när processorn är såpass stark som i SweClockers rigg, det är helt enkelt inte där gränssnittet kommer till sin rätt.
http://www.sweclockers.com/recension/18544-amd-radeon-r9-295x...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag håller helt och hållet med dig. Jag brukar sällan uppgradera CPU/GPU mer än varannan generation, om jag anser att behov finns.
Genom att sprida ut kostnaderna kan man även lura sig själv att man inte "kastar bort" lika mycket pengar på så materiella ting.

Dock har det snöbollat duktigt i sommar/höst eftersom jag bland annat bestämde mig för att min trotjänare till i7 920 skulle pensioneras till fördel för 4790K, och igår impulsbeställde jag ett GTX 970 för att ersätta mitt inte helt underpresterande HD7970.
Kanske en exorcism skulle kunna vara berättigad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashlight:

Var väl inget skitsnack att tidigare kort inte kunde prestera med en 256bits bus med högre minnesmängder. Finns ju en anledning till att dessa två kort presterar bättre efter samma förutsättningar.

Det var 100% skitsnack. Problemet var mer att spel inte använder minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är väl inget konstigt med det?
Att gå från GTX 780 till GTX 980 är en prestandaökning* på ca 30%, betydligt mer om man överklockar.
Plus en extra GB med vRAM.

Att gå från GTX 780 Ti till GTX 980 däremot har jag inte lika mycket förståelse för, men det är ändå en ökning* på 5-10% + vad man får ut av OC, så om man känner att man vill ha det senaste och bästa samt har råd så är det bara att köra.

(*Siffrorna tagna ur Prestandaindex.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 7950 OC idag, och 970 verkar ge en rejäl prestandaökning. Kanske blir det ett köp inom snar framtid.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på ett GTX 560 Ti och funderar på att uppgradera till ett GTX 970, det borde väl inte vara ett problem med strömförbrukning för min del? (Har även 2 mekaniska hårddiskar utöver SSD:n i signaturen.) Eftersom 970 t.o.m. har lägre strömförbrukning än mitt nuvarande kort.

Har inte varit så aktiv i hårdvaruvägen på senare år, men hur är det med mina övriga komponenter? Kan jag bara byta ut grafikkortet utan att t.ex. CPU:n flaskor eller liknande?

Visa signatur

Meshify C | ASUS ROG STRIX Z370-F | RM650i | i7 8700K 3.7 GHz | Pure Rock |
16 GB 3000 MHz | Samsung 850 1 TB | ASUS GTX 1660 Super |

Permalänk

Går från 560 Ti till 970. Sen kanske det blir ännu en grafikkortsuppgradering med samma CPU när Pascal kommer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Någon som vet när vattenblocken börjar dyka upp? Blir nog ett Zotac 980 ref för mig men jag är fan osäker

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Discokungen
Skrivet av frizzy10:

Någon som vet när vattenblocken börjar dyka upp? Blir nog ett Zotac 980 ref för mig men jag är fan osäker

Det finns redan att beställa till referens!
http://www.ekwb.com/news/524/19/EK-unveils-revolutionary-new-...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Den kommentaren hade jag nog väntat med till vi vet vad OC potentialen är på 980.

Jag förstår ditt resonemang kring att 780 ti är snabbare i samma klock, men man får inte glömma att om man jämför på det viset så jämför man ett referenskort med ett som är OC.
Att GM kretsen ligger på högre klock i referensmodellerna kan ju innebär att den har högre max klock än GK och därför är en snabbare krets totalt sätt.

Så att jämföra två olika arkitekturer klock för klock är kanske inte helt rätt, det man borde jämföra är prestandan vid samma % av max klocken på kretsarna.

Skrivet av b3h4ppyn0w:

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/nvidia_gtx980...
Till de som skrivit att gtx780ti är snabbare än gtx980 vid samma frekvenser ja det stämmer men skillnaden är marginell, om man kollar på OC3Ds recension så har de med resultaten från maximalt överklockade referens och eftermarknads gtx780ti och ett gtx980 ligger nästan jämnt med dessa vid sin grundfrekvens. Sen så har jag kollat recensioner där alla gtx980 klockat över 1400MHz, såg en recension där Gigabyte G1 Gaming klockade till nästan 1550MHz på luft http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_980... då får vi gk110 ägare stå med svansen mellan benen

Det svåra med allt detta är att vi talar om genomsnittliga överklockningar och potential - men det jag vänder mig mot är vad tillverkarna definierar som "OC" eller "referensklock" då det i slutändan är godtyckligt. För mig som kund så är ett korts slutgiltiga överklockningspotential det viktiga. De som aldrig överklockar kan däremot glatt kika i prestandaindexet och fatta sina köpbeslut därifrån.

Om de flesta 980 klockar över 1400 Mhz på luft är jag klart imponerad (och lite köpsugen trots allt)!

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Det osar priskrig denna höst, trevligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

MSI GeForce GTX 970 Gaming eller ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC ? Är det någon stor skillnad, isåfall vad/hur mycket.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 MOBO: Gigabyte Z87X-D3H-CF CPU: Intel i5 4670K RAM: 2x Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 MSI HDD: Western Digital Blue 1TB Skärm: BenQ XL2420T & Acer V193HQ