Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det verkar ju helt klart som om HDMI-utgången på GA-J1800N-D2H är "nyckfull" - mina erfarenheter liknar dina.

Har man kortet inkopplat endast mot en viss display (ex. TV) så fungerar den fint varje gång, men om man sedan kopplar in det via exempelvis en förstärkare eller annan TV så kan det sluta att visa bild överhuvudtaget.

Det är billigt (netonnet sålde det för 399:-) och fungerar bra när det väl fungerar, men man får tydligen inte hålla på och växla bildvisare...

Jag har ersatt det med MSI J1900 i min HTPC, men jag använder GA-J1800N-D2H som strömsnål server/NAS med Ubuntu som OS.

De flesta inkl mig har haft samma problem.

Hur funkar J1800 som nas? Pallar det att transkoda film?

/Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Hur funkar J1800 som nas? Pallar det att transkoda film?

Det fungerar bra, men jag transkodar aldrig film (streamar endast) så jag vågar inte svara på det.

En gissning från min sida är att det kan fungera utmärkt för att transkoda filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

De flesta inkl mig har haft samma problem.

Hur funkar J1800 som nas? Pallar det att transkoda film?

/Robin

Annars finns rena nas moderkort (inte så farligt dyrt).

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2628975&view=c

http://www.servethehome.com/asus-releasing-intel-avoton-c2750...

http://www.servethehome.com/gigabyte-ga-9sisl-released-intel-...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med 1900 korten? Fungerar ljudet än? Biosupdateringen fortfarande krånglig men det funkar? Inga problem med HDMI?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag fick hem mitt GA-J1800N-D2H igår och körde med HDMI-kabel direkt från start utan problem. Jag installerade Win 8.1 och alla drivrutiner och program som jag ville ha (kopplade den till en av mina datorskärmar under installationen). Den är tänkt att ersätta min E350-baserade HTPC.
När allt var klart så gav jag mig på att uppdatera BIOS från F2 till senaste F4 (nyare är ju alltid bättre...eller?). PANG! så gav HDMI upp och vägrade visa bild hur jag än bar mig åt. Tänkte att nu är det kört, efter några timmars bökande. (Fick lov att köra med VGA för att kunna felsöka).

Jag sov på saken tills i dag och i morse kom jag på att det kanske skulle vara värt att testa F3 som länkades tidigare i tråden. Efter att BIOS nergraderats till F3 så funkade plötsligt HDMI igen!.
Glad i hågen så konkade jag in datorn till vardagsrummet för att koppla in den i min Onkyo-förstärkare, som i sin tur är kopplad till min Sony-TV. Men där var det svart. Ingen som helst signal på HDMI. Så datorn kopplades in i datorskärmen igen och där funkar allt som det ska.

Efter mycket testande fram och tillbaks så visar det sig att datorn vägrar känna av Onkyo-förstärkarens HDMI och skickar därmed inte ut någon signal. Detta har däremot funkat klockrent i flera år med gamla HTPC:n. Så nu återstår en massa jobb och testande för att se om det på något vis går att få bild via förstärkaren så att ljud och bild tar rätt väg.

Men just nu ser det mörkt ut...fortsättning följer...

Hade ett ganska likartat problem. Köpte kortet med BIOS F2, som jag senare uppgraderade till F3. Båda versionerna funkade fint på HDMI-utgången på min skärm, men när jag uppgraderade till version F4 slutade HDMI att fungera. Jag felsökte på en annan skärm och där fungerade HDMI efter några omstarter och justeringar i BIOS. Jag kontaktade supporten som skickade mig inte mindre än tre olika beta-BIOS (ver F5e, F4i & F4e). Med version F4e fick jag HDMI att fungera igen. Som tidigare nämnts så verkar HDMI-utgången vara väldigt nyckfull beroende på vilken skärm som används. Jag fick också till svar att man haft problem med en komponent på HDMI-utgången som varit felaktig på vissa exemplar. Det verkar dock vara rätt många exemplar... Så ett tips är att kontakta supporten via deras webformulär.

Permalänk
Medlem

Någon som fått ut riktigt HD surround ljud till förstärkare via hdmi än?
Ska skaffa en förstärkare nu och är nyfiken om det funkar eller om man ska försöka leta upp ett mine pci-e graffa kort...?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som utnyttjar mini-PCIe platsen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Någon som fått ut riktigt HD surround ljud till förstärkare via hdmi än?
Ska skaffa en förstärkare nu och är nyfiken om det funkar eller om man ska försöka leta upp ett mine pci-e graffa kort...?

För dem som undrar: Ja, man får riktigt HD-ljud med linux. Inte testat med Windows.

Jag har Asus j1900

Man får ta bort pulseaudio (om det finns) och köra alsa i linux för att få HD-ljud.

Kör min som xbmc + torrentklient + sambaserver + NFS-server 24/7 utan att svettas.

Ligger runt 42 C utan fläkt.

dual-bootar ubuntu + windows 8 ifall jag behöver viaplay för sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är det någon som utnyttjar mini-PCIe platsen?

Japp. Har ett Intel AC 7260 kort där. Funkar bra.

Permalänk

Hej.

Efter att ha läst om andras erfarenheter av dessa baytrail brädor, byggde jag mig en HTPC baserat på en MSI J1800I bräda. Kör win 7 och främst XBMC för filmuppspelning. Allt jag hittills försök spela upp i XBMC har fungerat utmärkt, och det var vad jag förväntade mig utifrån det jag läst. Men när det kommer till att spela upp HD material i webbläsare (chrome) t.ex. Youtube eller andra streamingtjänster blir det problem. Youtube funkar i 720p men 1080p blir allt för ryckigt för att vara sebart. Film2Home som jag prövade funkar ännu sämre, endast sebart på low quality, både standard och HD laggar sönder totalt. Nätverksanslutning borde kunna uteslutas som felkälla eftersom samma tjänster fungerar felfritt på min kraftfullare speldator på samma anslutning. Vid uppspelning av dessa när det hackar ligger CPU användning på 99 - 100%. Har 4 gb ram och det borde inte heller vara problemet. Är det något fel i mitt system, eller är det faktiskt så att kraften inte räcker till för detta? Hur har det funkat för er andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedAlert1234:

Hej.

Efter att ha läst om andras erfarenheter av dessa baytrail brädor, byggde jag mig en HTPC baserat på en MSI J1800I bräda. Kör win 7 och främst XBMC för filmuppspelning. Allt jag hittills försök spela upp i XBMC har fungerat utmärkt, och det var vad jag förväntade mig utifrån det jag läst. Men när det kommer till att spela upp HD material i webbläsare (chrome) t.ex. Youtube eller andra streamingtjänster blir det problem. Youtube funkar i 720p men 1080p blir allt för ryckigt för att vara sebart. Film2Home som jag prövade funkar ännu sämre, endast sebart på low quality, både standard och HD laggar sönder totalt. Nätverksanslutning borde kunna uteslutas som felkälla eftersom samma tjänster fungerar felfritt på min kraftfullare speldator på samma anslutning. Vid uppspelning av dessa när det hackar ligger CPU användning på 99 - 100%. Har 4 gb ram och det borde inte heller vara problemet. Är det något fel i mitt system, eller är det faktiskt så att kraften inte räcker till för detta? Hur har det funkat för er andra?

Hej jag har MSI J1800I moderkort, har inga problem med att spela upp tex. http://www.youtube.com/watch?v=XSGBVzeBUbk 1080p HD. Använder chrome webbläsare och Win 8.1

Permalänk
Skrivet av at900:

Hej jag har MSI J1800I moderkort, har inga problem med att spela upp tex. http://www.youtube.com/watch?v=XSGBVzeBUbk 1080p HD. Använder chrome webbläsare och Win 8.1

Hej. Tack för ditt svar.
Prövade youtube klippet ovan, i 1080p, och märkligt nog fungerarde just denna utan att hacka och cpu användning vid uppspelning ligger mellan 50 - 70%. Kan du se vad din cpu användning ligger på i samma klipp?

Varför hackar då andra youtube klipp i 1080p för mig? T.ex. http://youtu.be/KPb20fK0R94?list=UU5X8wA2pn9sbD765c-rmkMg hackar sönder för mig, cpu användning i taket. Jag förstår inte. Pröva gärna denna också och se vad cpu ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedAlert1234:

Hej. Tack för ditt svar.
Prövade youtube klippet ovan, i 1080p, och märkligt nog fungerarde just denna utan att hacka och cpu användning vid uppspelning ligger mellan 50 - 70%. Kan du se vad din cpu användning ligger på i samma klipp?

Varför hackar då andra youtube klipp i 1080p för mig? T.ex. http://youtu.be/KPb20fK0R94?list=UU5X8wA2pn9sbD765c-rmkMg hackar sönder för mig, cpu användning i taket. Jag förstår inte. Pröva gärna denna också och se vad cpu ligger på.

Hej provade youtube-klippet ovan, i chrome så hackade det sönder med en cpu-aktivitet på 80-100%.
Men i Internet Explorer ( Win 8.1 metro läge ) inga problem, cpu-aktivitet 12-25%

Permalänk
Medlem

Jag kör med MSI J1900I och Chrome under Win 7, http://www.youtube.com/watch?v=XSGBVzeBUbk i 1080p drar 20-40% CPU och http://www.youtube.com/watch?v=KPb20fK0R94&feature=youtu.be&l... i 1080p drar 30-50% för mig och flyter utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av at900:

Hej provade youtube-klippet ovan, i chrome så hackade det sönder med en cpu-aktivitet på 80-100%.
Men i Internet Explorer ( Win 8.1 metro läge ) inga problem, cpu-aktivitet 12-25%

Tack. Då kan vi kanske konstatera att det fungerar ungefär lika bra/dåligt i chrome för oss båda då. Jag borde säkert pröva annan webbläsare också, men det blir inte av just nu. Får kanske återkomma om den saken. Har någon nån idé om varför det fungerar så mycket bättre i explorer än chrome, och borde det gälla även i win7?

Skrivet av MatteN:

Jag kör med MSI J1900I och Chrome under Win 7, http://www.youtube.com/watch?v=XSGBVzeBUbk i 1080p drar 20-40% CPU och http://www.youtube.com/watch?v=KPb20fK0R94&feature=youtu.be&l... i 1080p drar 30-50% för mig och flyter utan problem.

Hej. MSI J1900I har väl 4 kärnor istf. 2 som mitt MSI J1800I? Dubbelt mera kraft? Eller beror det på annat att det fungerar bra för dig och dåligt för mig med win 7 och chrome. Jag skulle gärna vilja veta på något sätt om mitt system fungerar optimalt så som det borde eller om jag har något som är fel eller knasigt. Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Gigabyte kortet är i mina ögon helt tragiskt. Först bök för att ens lyckas uppdatera bios, sen hittar den inte min asus skärm via hdmi utan blev tvungen att gräva fram en hdmi-dvi adapter för att få bild, sen att hitta inställningen för att ens få den att starta utan skärm ansluten. Nu står den dock som en linuxserver, men Omg min timmes jobb jag hade tänkt lägga ner blev nog det femdubbla iaf....

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Gigabyte GA-J1900N-D2H lider av samma problem med HDMI som j1800 har?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nån som vet om Gigabyte GA-J1900N-D2H lider av samma problem med HDMI som j1800 har?

Ville bara tala om att jag fick hem mitt Gigabyte GA-J1900N-D2H som jag kör tillsammans med 2st av dessa RAM-minnen:
Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR3L PC12800/1600MHz CL11 4GB (KVR16LS11/4)

Det hela monterades i ett: Antec ISK 310-150

Jag har inte hunnit testa mer än att kontrollera att det startar och ger bild på HDMI-porten som går via en Onkyo TX-SR875 till en Sony Bravia KDL-55EX503.
Jag stoppade även i en Windows 8.1 DVD för att kolla om den bootade, det gick också bra. Sen hann jag inte mer innan det var läggdags.

Jag får återkomma senare under veckan om hur det går när all är installerat.

edit.
Jag glömde skirva att moderkortet har biosversion F3.
Nu fick jag även svar från Gigabytes support angående vilken HDMI-version det är på kortet; det är 1.4a

Permalänk
Medlem

Jag har nu under helgen hunnit testa kortet lite mer grundligt, och jag kan bara säga att jag är riktigt imponerad över detta lilla moderkort.
Jag uppgraderade från ett Zotac Intel Atom 330 och det var en stor uppgradering.

Jag installerade Windows 8.1, som jag tycker funkar riktigt bra använda till en mediadator.
Youtube funkar klockrent i 1080p, och SVTplay och Netflix funkar också perfekt.

Och när jag installerade XBMC så märks det också att det är en betydligt piggare dator och menyerna flyter på betydligt bättre än med föregående moderkort. Men det som överraskade mest var att DTS-HD MA och Dolby TrueHD funkar att skicka till recievern, jag trodde att det fortfarande inte fungerade under Windows.

Jag testade även att spela Trackmania 2, och det funkade faktiskt riktigt bra det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag har nu under helgen hunnit testa kortet lite mer grundligt, och jag kan bara säga att jag är riktigt imponerad över detta lilla moderkort.
Jag uppgraderade från ett Zotac Intel Atom 330 och det var en stor uppgradering.

Jag installerade Windows 8.1, som jag tycker funkar riktigt bra använda till en mediadator.
Youtube funkar klockrent i 1080p, och SVTplay och Netflix funkar också perfekt.

Och när jag installerade XBMC så märks det också att det är en betydligt piggare dator och menyerna flyter på betydligt bättre än med föregående moderkort. Men det som överraskade mest var att DTS-HD MA och Dolby TrueHD funkar att skicka till recievern, jag trodde att det fortfarande inte fungerade under Windows.

Jag testade även att spela Trackmania 2, och det funkade faktiskt riktigt bra det också.

Jag har utan problem kunnat skicka både DTS och Dolby direkt till receivern som avkodar det både in win 7 och 8,1. Funkar riktigt fint:) Då med ett 5770 kort

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Men det som överraskade mest var att DTS-HD MA och Dolby TrueHD funkar att skicka till recievern, jag trodde att det fortfarande inte fungerade under Windows.

Ja, det fungerar med senaste drivrutinerna direkt från Intel - trevligt!

Har uppdaterat första inlägget i tråden.

Har än så länge bara fått det att fungera med PowerDVD (14) och inte med XBMC, men det kanske behövs en "speciell" version av XBMC/Kodi för att få igång det ?

Tänkte även kolla om någon har tips på inställningar för att få maximal svärta ?

Testar just nu en hel del olika android-baserade mediaspelare (Minix, FireTV, OpenHour mfl) och de har gemensamt att de alla har en djupare svärta än vad jag får ut från j1800/j1900 - svarta scener i filmer ser (lite) grådassiga ut i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, det fungerar med senaste drivrutinerna direkt från Intel - trevligt!

Har uppdaterat första inlägget i tråden.

Har än så länge bara fått det att fungera med PowerDVD (14) och inte med XBMC, men det kanske behövs en "speciell" version av XBMC/Kodi för att få igång det ?

Tänkte även kolla om någon har tips på inställningar för att få maximal svärta ?

Testar just nu en hel del olika android-baserade mediaspelare (Minix, FireTV, OpenHour mfl) och de har gemensamt att de alla har en djupare svärta än vad jag får ut från j1800/j1900 - svarta scener i filmer ser (lite) grådassiga ut i jämförelse.

Gå in i inställningar för ljud och välj genomströmning och vilken ljudenhet detta ska ske. och bocka i alla under där att receivern ska avkoda ljudet (om din har stöd för det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gå in i inställningar för ljud och välj genomströmning och vilken ljudenhet detta ska ske. och bocka i alla under där att receivern ska avkoda ljudet (om din har stöd för det).

Ja, det har jag gjort och XBMC skickar ju Dolby Digital och DTS till receivern utan problem via HDMI.

Det XBMC (och senaste Kodi-betan) inte klarar av är att skicka HD-ljud, alltså DTS HD MA och Dolby TrueHD till receivern.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus J1900i-c som har fungerat bra med HDMI tills för ett litet tag sedan. Jag vill köra XBMCbuntu och efter några vändor i BIOS fick jag datorn att boota från en usb-pinne, problemet är att jag för att kunna se något i BIOS fick ansluta VGA-porten och nu får jag ingen bild på HDMI alls.

Är det någon som har något tips om hur jag får liv i HDMI igen?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, det har jag gjort och XBMC skickar ju Dolby Digital och DTS till receivern utan problem via HDMI.

Det XBMC (och senaste Kodi-betan) inte klarar av är att skicka HD-ljud, alltså DTS HD MA och Dolby TrueHD till receivern.

Jag kör sista XBMC (13.2), och där funkar som sagt hd-ljudformaten att skicka till recievern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänkte uppdatera med mina erfarenheter. Hade ju en del HDMI-strul när jag köpte kortet i augusti, som jag skrev tidigare i tråden.
Eftersom jag aldrig fick igång bilden via min förstärkare till TVn så gav jag till slut upp och lade tillbaks moderkortet i kartongen och lät det ligga. Men nyligen fick jag för mig att felanmäla det till NetOnNet för att se om jag kunde få det utbytt till ett som kanske fungerade bättre.
Jag fick mycket riktigt ett nytt moderkort som jag installerade på samma sätt som tidigare (men jag sket i att köra senaste BIOS-versionen, kör istället den näst nyaste), men det visade sig att det vart samma problem när jag kopplade in det i ett av förstärkarens HDMI-portar på baksidan (Onkyo TX-SR608), MEN kopplade jag istället in det på HDMI-porten på förstärkarens framsida så funkar det galant!

Jag kör alltså detta moderkort med Windows 8.1 och XBMC 13.2 (14 vägrar fungera mot min SQL-databas som ligger centralt på hemservern). DTS-HDMA bitstreamas galant och avkodas av förstärkaren, precis som det ska

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback