Permalänk

LAN-lokal (marknadsundersökning)

Någon med erfarenhet av att öppna offentlig LAN-lokal där ortsborna kan komma och spela mot måndasavgift/årsavgift?
Kontakta gärna mig, har funderingar att öppna lokal med LAN-spel med öppettider ca 15-21. Har redan lokalen som är centralt belägen med stora skyltfönster ut mot landsvägen.

Skriv gärna här om ni vet någon som har LAN-ställe eller om du själv startat och driver ett.
Vad är rimligt map avgifter etc, vilken typ av utrustning är rimligt att ha etc??
Är det utgående trend att hyra in sig / betala och istället sitta hemma och spela?
Väger det mycket med sociala träffar och att hela tiden få spela med senaste tekniken/senaste spelen?

Tacksam för era åsikter!

Visa signatur

Driver shop.ultimair.se och hyrgolvslip.se

Permalänk
Medlem

Fundera på hur mycket du vill tjäna i månaden. Sen räknar du ut hur många som måste hyra in sig och hur ofta beroende på vad du tar betalt. Därefter gör du en bedömning om det är rimligt att så många kommer dit och betalar priset du satt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Inaktiv

Alltså så ska man ta med sig sin egna dator? Samt har du fått en uppfattning på alla utgifter du kommer ha sen?

Permalänk

Frågan är också om det skulle finnas intresse för detta idag, är det nedgående trend eller uppgående?

Ja, jag har satt upp en årsbudget där leasing av datorer, skärmar, hörlurar ingår samt lokalhyra, köp av spel och schablonmässigt underhåll av utrustning, möbler etc. Det är en snabbräkning som justeras och fylls på vartefter jag kommer på vad som kan kosta. Sen behöver jag inte investera i 6st datorer dag ett, utan börja med t.ex. 4st och sedan bygga upp hallen vartefter efterfrågan ökar. Hyran på datorerna i räkneexemplet är baserat på 36 månaders hyra men är topskikt av dagens datorer, förslag mottages gärna på vilka datorer som är lämpligast till rimligt pris.

Utrustning som är med i budget (ej noggrant utvalda), utrustningen förnyas var 3:e år så utgiftsposten kommer kvarstå år efter år.

https://www.dustin.se/product/5010784945/780-ci7-35-16gb250gb...
https://www.dustin.se/product/5010759951/z-display-z27i
https://www.dustin.se/product/5010762214/goliathus-control-ed...
https://www.dustin.se/product/5010669103/pc-363d

Just nu kan jag bara använda räkneexempel på t.ex. 200 medlemmar från orten samt omnejd, skulle se ut så här ungefär:
Alla uppgifter exkl moms så medlemsavgift ut mot kund är 25% påslag = 1250:- inkl moms

BUDGET LAN-LOKAL

INTÄKTER Kommentar Medlemmar Årsavgift
Försäljning 200 000 kr årskort (medlemmar x avgift) 200 1 000 kr

KOSTNADER
Lokal hyra 24 000 kr Kan öka vid renovering/anpassning
Dator leasing 45 876 kr 6st Dator, skärm, hörlurar
Spel 12 000 kr Schablonmässigt
Underhåll 12 000 kr Schablonmässigt
Möbler 20 000 kr Schablonmässigt
El 12 000 kr Schablonmässigt
Försäkringar 5 000 kr Schablonmässigt
Larm 5 000 kr Schablonmässigt

Total årskostnad 135 876 kr

Resultat 64 124 kr

Visa signatur

Permalänk

Jag utgår från att det kommer finnas lediga platser där inga datorer finns, endast lanuttag, bord, stol, där kan man då ta med sin egen dator om andra platserna är fulla, här finns en potentiell variation i årsavgift där man betalar mer för att få spela på våra datorer och betala mindre för att ta med sin egen dator.

Ett problem jag ser också är att ha så många medlemmar som behövs för att ekonomin ska gå ihop och antalet platser som erbjuds, i värsta fall står det 190 medlemmar utanför dörren och 10 st kan spela samtidigt. Det betyder att man måste ha möjlighet att vara flexibel genom att erbjuda större lokal och fler platser. Med en liten lokal innebär det alltså högre årsavgift och färre medlemmar, reviderar min årsbudget...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du tänker, ena sekunden vill du ha platser ledigt för andra. Men du skall också köpa in datorer?

Känns som att du siktar dig mot en yngre generation känns inte 1250 lite dyrt för dom då? Att du sedan skall få 200 att gå med på detta som i sin tur skall dela på 4 datorer?

Ditt resultat med i min mening med en lyckokalkyl är 64 124 kr. Är tanken att du skall då jobba gratis?

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att det är en snabbt neråtgående trend. Där jag bodde innan jag flyttade till Norrland fanns 3-4 lan ställen när ADSL hade kommet men tror inte där finns ett enda kvar.
Svårt att motivera att betala en massa pengar för saker man har hemma men sen är det såklart alltid roligare att spela om man sitter i samma lokal.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd låst*

Citat:

§ 3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.