Gamingdator + skärm 12000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takrem:

Jag ska läsa på om överklockning, jag har nämligen inte köpt datorn än, men vill kunna ha överklockning som en möjlighet sedan när jag har köpt det. Tror du jag behöver fler fläktar eller mer watt för att kunna överklocka bra? (Som du sa, jag vet knappt något om överklockning.)

Du klarar dig på 550W. Jag har själv ett Define R4 chassi och använder två fläktar fram som insug och en fläkt bak som utblås. Tycker det funkar bra.

Permalänk

Själv kör jag en fläkt fram som insug och en fläkt bakåt som utblås i ett R4. Mina temperaturer ligger riktigt bra på systemet i signaturen.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | WD SN850X 4TB + Samsung Pro 980 2TB + A2000 1TB | ASUS RTX 4090 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Dual AOC U27G3X | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Du klarar dig på 550W. Jag har själv ett Define R4 chassi och använder två fläktar fram som insug och en fläkt bak som utblås. Tycker det funkar bra.

Skrivet av currenthill:

Själv kör jag en fläkt fram som insug och en fläkt bakåt som utblås i ett R4. Mina temperaturer ligger riktigt bra på systemet i signaturen.

Tack för svaren! Jag köper då inget större nätagg eller fler fläktar.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa datorn snart, och undrar om den är helt komplett? Behöver jag några fler fläktar eller något liknande?

Tack!

Permalänk
Skrivet av Takrem:

Jag ska köpa datorn snart, och undrar om den är helt komplett? Behöver jag några fler fläktar eller något liknande?
http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=205430q1,201...

Tack!

Följer med två till chassit och oftast räcker det eller ja om du kör bara ett grafikkort bör det räcka : )

Kan ju vara en extra till cpu kylaren i så fall, ger lite bättre flöde och du kan köra lägre varv eller lägga det på större ssd

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Följer med två till chassit och oftast räcker det eller ja om du kör bara ett grafikkort bör det räcka : )

Kan ju vara en extra till cpu kylaren i så fall, ger lite bättre flöde och du kan köra lägre varv eller lägga det på större ssd

Vad menar du? Förlåt, förstår inte.

Permalänk
Skrivet av Takrem:

Vad menar du? Förlåt, förstår inte.

med chassit får du med två 140mm fläktar.

CPU kylaren har en fläkt går att sätta dit två stycken totalt.

Du kan tycka 250Gb är för lite, så om du har råd kanske det får plats i budgeten med en större, om du sippar en till fläkt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Asus GTX 970 Strix VS Zotac GTX 970 AMP! Omega

Hej! Jag ska köpa en ny dator och vill ha ett 970. Jag hade bestämt mig för ett 970 strix men nu såg jag att AMP Omega har kommit ut på marknaden och då ändrade jag mig lite. Kan ni skriva vad ni tycker att jag ska skaffa, och fördelar och nackdelar med dom 2 grafikkorten? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takrem:

http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=205430q1,201...

Tack!

Det ser mycket bra ut. Du har tillräckligt med kylning med standardfläktarna som ingår i chassi och på grafikkort, samt med den Evo-kylare du valt till.
Skulle jag ha gjort en ändring så hade jag lagt till en 1 TB WD Blue som sekundär disk för lagring. Kör OS och viktigare appar (+ ev. utvalda spel) på SSD samt lagra resten på HDD.
I övrigt ser uppsättningen nästan likadan ut som datorn jag nyss köpte själv.

Permalänk
Medlem

Vilken 970 passar bäst?

Jag ska köpa en ny dator och har kollat runt lite och bestämt några delar jag vill ha, och vill ha en 970 till denna dator. Vilken/vilka tycker ni passar bäst? Varför? (Jag har en 1080p 144hz skärm)

Datorn:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2660034&view=l

Permalänk
Medlem

Med ditt moderkort passat palit 970 bäst estetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Med ditt moderkort passat palit 970 bäst estetiskt.

Vad menar du estetiskt? Själv har jag mest funderat på Gigabyte Asus och Zotac amp omega.

Permalänk
Medlem

MSI är väl bästa enligt mig.
TimMy2003 menar att Palit skulle se snyggast ut i din dator.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har du läst Sweclockers recension av MSI GTX 970 Gaming? Jag har det kortet och är nöjd, dock ska jag kanske byta ut det ändå pga spoltjut (coil whine). Men risken att drabbas av det skulle jag vilja säga är lika stor för vilken tillverkare du än väljer.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex5555:

Har du läst Sweclockers recension av MSI GTX 970 Gaming? Jag har det kortet och är nöjd, dock ska jag kanske byta ut det ändå pga spoltjut (coil whine). Men risken att drabbas av det skulle jag vilja säga är lika stor för vilken tillverkare du än väljer.

Känns inte så med tanke på alla trådar man sett nyligen ang coil whine och det verkar vara just MSI ägare som är mest drabbade. Hade även coil whine på mitt 290 från MSI så det åkte tillbaka illa kvickt. Mitt förtroende för MSI är därför ganska lågt. Annars skulle jag lätt köpt ett då bet presterar kanon samt är väldigt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

MSI är väl bästa enligt mig.
TimMy2003 menar att Palit skulle se snyggast ut i din dator.

Jag vill dock helst ha en backplate :/ Och jag bryr mig inte riktigt om hur det ser ut. Om du skulle välja någon med backplate då? Och dessutom så har väl MSI lite coil whine? Varför tycker du MSI är bäst? Tack!

Permalänk
Medlem

jag har också 970 msi gaming. Riktigt bra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

jag har också 970 msi gaming. Riktigt bra kort.

Tror du det är bättre än dom andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takrem:

Tror du det är bättre än dom andra?

Jag prioiterar ljudnivå väldigt högt. Sen mitt exemplar utav msi hade 500p mer än sweclockers ex så jag är nöjd . sen när du frågar vad som passar bäst antar jag att du menar estetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Jag prioiterar ljudnivå väldigt högt. Sen mitt exemplar utav msi hade 500p mer än sweclockers ex så jag är nöjd . sen när du frågar vad som passar bäst antar jag att du menar estetiskt.

Jag tänkte mer ljudnivå, beroende på hur mycket mitt nätagg låter och så, men för det mesta tänkte jag nog bästa 970'n generellt. Och jag hörde att zotac amp omega har väldigt låg ljudnivå?

Permalänk
Avstängd

Jag beställde 2 st asus strix 970 från netonnet räkna ju klart med coilwhine och retur.
Men icke, totalt knäpptysta.köpte därför 2 trisslotter oxå,men där tog lyckan slut

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag beställde 2 st asus strix 970 från netonnet räkna ju klart med coilwhine och retur.
Men icke, totalt knäpptysta.köpte därför 2 trisslotter oxå,men där tog lyckan slut

Jag ser att du köpt en asus VG248QE, är du nöjd med den? Ska köpa den eller en BenQ2411Z?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takrem:

Jag tänkte mer ljudnivå, beroende på hur mycket mitt nätagg låter och så, men för det mesta tänkte jag nog bästa 970'n generellt. Och jag hörde att zotac amp omega har väldigt låg ljudnivå?

Rent prestandamässigt är det ingen större skillnad på 970 korten, vissa är dock OC mer än andra från fabrik men det går ju att lösa själv.

Enligt min värdering försvinner dock zotac eftersom det för mig varit/är ett budget märke, Gigabyte har bäst prestanda från fabrik men är också betydligt längre än de andra korten så man måste se upp så man har plats.
Rent ljudmässigt ligger ASUS, MSI och Gigabyte likvärdigt med den skillnaden att ASUS och MSI har semipassiva fläktar vilket gör att dom inte startar fören tempen nått ett visst gradtal.
Sen har väl MSI mest problem med coilwhine av dessa märkena, men alla är dock drabbade mer eller mindre.
Sist men inte minst skall man tänka på vilka strömkablar man ha ledigt, ASUS kräver 1 x 8-pin, MSI 2 x 6-pin, Gigabyte 1 x 6-pin + 1 x 8-pin.

Med tanke på allt ovan är därför mitt val ASUS som det ser ut nu.

Edit:

Skrivet av Takrem:

Jag ser att du köpt en asus VG248QE, är du nöjd med den? Ska köpa den eller en BenQ2411Z?

Jag har en sådan skärm och är nöjd med den, kan dock inte jämföra med BenQ eftersom jag inte haft någon sådan.
Kräver dock lite justeringar innan bilden är behaglig, men det lär BenQ skärmen också samt att ASUS skärmen lär vara lättare att få behaglig vad jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Rent prestandamässigt är det ingen större skillnad på 970 korten, vissa är dock OC mer än andra från fabrik men det går ju att lösa själv.

Enligt min värdering försvinner dock zotac eftersom det för mig varit/är ett budget märke, Gigabyte har bäst prestanda från fabrik men är också betydligt längre än de andra korten så man måste se upp så man har plats.
Rent ljudmässigt ligger ASUS, MSI och Gigabyte likvärdigt med den skillnaden att ASUS och MSI har semipassiva fläktar vilket gör att dom inte startar fören tempen nått ett visst gradtal.
Sen har väl MSI mest problem med coilwhine av dessa märkena, men alla är dock drabbade mer eller mindre.
Sist men inte minst skall man tänka på vilka strömkablar man ha ledigt, ASUS kräver 1 x 8-pin, MSI 2 x 6-pin, Gigabyte 1 x 6-pin + 1 x 8-pin.

Med tanke på allt ovan är därför mitt val ASUS som det ser ut nu.

Edit:

Jag har en sådan skärm och är nöjd med den, kan dock inte jämföra med BenQ eftersom jag inte haft någon sådan.
Kräver dock lite justeringar innan bilden är behaglig, men det lär BenQ skärmen också samt att ASUS skärmen lär vara lättare att få behaglig vad jag läst.

MSI har väl 1 6-pin och 1 8-pin? (http://www.msi.com/product/vga/GTX-970-GAMING-4G.html#hero-sp...)

Jag tror det blir ett MSI eller ASUS för mig, eftersom jag vill ha semipassiva fläktar. Dock så vill jag ha en backplate, som ASUS men inte MSI har, men också så vill jag ha mer än ett 8-pin uttag (Kan vara trevligt när man överklockar, tror jag iaf, vet inte mycket om överklockning än), som MSI har men inte ASUS har. Dock så är det också ett minus med möjlig coil whine i MSI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Har du läst recensionen du själv länkade till? Står under "Slutsats och sammanfattning".

Nackdelar:
◾Antydan till spoltjut

MSI som tillverkare är inte vad de var för 15 år sedan, de blev för stora och sålde bara pga sitt namn, de senaste åren har de försökt komma tillbaka till vad de en gång var genom att försöka locka till sig gamers, deras produkter är tyvärr fortfarande inte i toppklass. Visst, de har gjort en suverän GPU kylare, men inte mycket mer.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takrem:

MSI har väl 1 6-pin och 1 8-pin? (http://www.msi.com/product/vga/GTX-970-GAMING-4G.html#hero-sp...)

Jag tror det blir ett MSI eller ASUS för mig, eftersom jag vill ha semipassiva fläktar. Dock så vill jag ha en backplate, som ASUS men inte MSI har, men också så vill jag ha mer än ett 8-pin uttag (Kan vara trevligt när man överklockar, tror jag iaf, vet inte mycket om överklockning än), som MSI har men inte ASUS har. Dock så är det också ett minus med möjlig coil whine i MSI.

My bad, hade för mig det var 2 x 6 men det var det inte.

Tror ASUS kortet klockar lika bra även om det bra har 1 x 8-pin.

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som har problem med fläktarna på MSI kortet? Jag får ibland putta igång den främre fläkten för att den ska börja snurra och sen varva ner.
Problemet är beskrivet här: https://forum-en.msi.com/index.php?PHPSESSID=u7tl6mb3ke87aqe7...

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudde:

Ingen mer än jag som har problem med fläktarna på MSI kortet? Jag får ibland putta igång den främre fläkten för att den ska börja snurra och sen varva ner.
Problemet är beskrivet här: https://forum-en.msi.com/index.php?PHPSESSID=u7tl6mb3ke87aqe7...

Jag har inga problem. Man kan ju fråga hur försiktiga ni var med att ta bort plasten som låg över fläktarna. Tydligen måste man vara väldigt försiktig. Den satt som fan iallfall.

Permalänk
Inaktiv

Gigabytes 970 är det som har mest drag, Jag har ett och det klassar ut de andra 970.
Tyst och svalt samt inget coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Gigabytes 970 är det som har mest drag, Jag har ett och det klassar ut de andra 970.
Tyst och svalt samt inget coilwhine.

Har du jämfört med dom andra 970? Jag vill egentligen ha semi-passiva fläktar, men om det nu är så mycket klagomål på coilwhine och liknande på msi, och bara ett 8-pin uttag på asus strix så kanske jag ska köra på gigabyte ändå, eller vad säger ni? Och skulle den få plats i http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2660034&view=l ?