Permalänk
Medlem

Blocket scam?

Hallå

Vet ej om detta är rätt ställa att lägga tråden. Men jag har en annons ute på blocket och jag fick napp av en kille via sms som skrev på lite halv dålig svenska att jag skulle svara via mail.
Jag svarade och han ville veta lite om hur skicket var och när jag hade fordonet på service, han ville även att jag skulle skriva på engelska om det var okej.
Det skumma med hans första mail var att han sa att han skulle skicka fordonet(skoter) till sitt hemland, turkiet. Men jag körde på ändå.
Så jag skickade några mail om info och lite bilder och han lät intresserad då han hade mycket frågor. Han var nöjd med allt och han ville veta vad mitt lägsta pris var.
Jag svarade och jag får detta tillbaka

Hello,

Thanks for your mail, i wish to come and inspect the vehicle. But am currently out of state, so i will not be able to come due to the nature of my work.....All i need is your word of sincerity that the vehicle is in good condition as described online, and i am willing to pay the said amount 21,000 kr for it, payment will be through PayPal because its fast and secure and the only method for me to make the payment, and i will be arranging for the pick up of the vehicle at your address, hope you have a PayPal Account kindly send me your PayPal Email and Your Full Name so the payment can be made right away,Or you can open one at www.PayPal.com. With the issue of my details,transferring the name of ownership and signing of all paperwork will be done by the pick up agent so you don't have to worry about that.

Await your prompt reply soon.

Vad tror ni? Man kan väl ta tillbaks sina överföringar via paypal? Finns det något säkert sätt att göra detta på via paypal? Eller ska jag bara gå andra hållet och skita i han?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Skit i det, kontant i handen eller swish på plats. B.S. att det är enda sättet och betala för, någon måste ju hämta skotern eller hur?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Skit i det, kontant i handen eller swish på plats. B.S. att det är enda sättet och betala för, någon måste ju hämta skotern eller hur?

Okej, jo han skrev ju att någon skulle hämtade den och han skulle även skriva under alla papper för ägarbyte

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till konsumenträtt*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Scam. Du kommer förmodligen att få ett fejkat PayPal-mail där det står att pengarna är insatta på ditt konto eller liknande. Om du däremot loggar in på PayPal så kommer du inte att se någon överföring.

Om du dessutom läser igenom hans mail igen så ser du ju att det är generiskt så att det ska passa in på vad som helst, det enda som är specifikt för dig är summan. Tycker du inte att det är lite underligt att "scooter" inte nämns en enda gång utan att det bara står"vehicle"?

Ignorera och gå vidare.

Permalänk
Medlem

Är ju inte heller rimligt att skicka en (snö??)skoter till turiket, lär ju vara 100 gånger mer värt att köpa en där.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Finns väl inte ens snö i Turkiet?

Permalänk
Medlem

Scam,Ignorera personen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Finns väl inte ens snö i Turkiet?

ja så kan det gå om man har sandat för mycket
det finns uppe i bergen i östra Turkiet men inte kan man åka snöskoter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sök upp SMS numret och kolla om det är med på valfri 'scammer-alert' sida?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

SCAM! Fick ett likadant mail om min säng på blocket.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Nej du gå inte på den lätta...

Permalänk
Medlem

Kan man ta tillbaka sina överföringar på PayPal?

Permalänk
Medlem

Scam.
Snart får du säkert mail om att han lagt in pengarna på paypal (detta också fake).
Sen kommer det mail om att han kräver tillbaka pengarna men nu ska de skickas över Westernunion till honom.

Skrivet av 007onex:

Kan man ta tillbaka sina överföringar på PayPal?

I stort helt utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Vad tror ni?

Ärligt, vad tror du?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Okej, jo han skrev ju att någon skulle hämtade den och han skulle även skriva under alla papper för ägarbyte

Allt är scam. Finns lite olika modeller på det hela.
Vanligaste två är förljande

Du begär t.ex. 10kr för en vara, han "sätter in 20kr" och fejkar bevis, sen blir det bråk om att han vill ha tillbaka den "felaktiga" mellanskillnaden.
Är du då rädd för tjaffs sätter du in tillbaka mellanskilladen, sen blir det radioskugga. Alternativt du blåser av affären och då kommer han begära
hela det fejkade beloppet.

Den andra är att han ska hämta din produkt och han/hon blir fast eller får allvarliga förhinder. Du ska då ta kontakt med hans kusin/vän/bekant
som skall hämta produkten. Du måste då maila på en mail adress alla dina kontakt upggifter osv till "kusinen". Sen kan man bara ha vilda fantasier hur
dina personuppgifter/mailadress/telenummer florerar på öppna marknaden

Oavsett vad, du kommer inte få se några pengar och sånna typer livnärs sig på allt dom kan få tag på i uppgifter som går att använda för marknadsförning/bedrägeri. Man skall istället inte svara och bara kasta SMS/Mail direkt!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs