Varför kan man inte se SVT-play på nya Samsung smart TV längre?

Permalänk

Varför kan man inte se SVT-play på nya Samsung smart TV längre?

Varför kan man inte se SVT-play på Samsung smart TV längre? En förklaring jag fått är att Samsung smart TV saknar "flash". Nu undrar jag om detta stämmer? Samt om detta även gäller på andra smart TV märken? Jag kan det i alla fall inte med min nyinköpta Samsung smart TV.

Vad jag har förstått så har det dock fungerar på föregående årsmodeller, men varför har man då tagit bort "flash" på nyare modeller? Själv blev jag jätteledsen över att jag inte kunde se på allt det jag missar på SVT-play på grund av att man t ex jobbar som jag gör.

Mest sur är jag dock på dem på El-Giganten som lovade något som sedan inte stämde. Fördelarna överväger dock nackdelarna så att jag valde alltså att ha den kvar eftersom det visst finns andra lösningar. Jag är dock ändå sur att man inte kan se på SVT-play på TV som den är.

Tacksam om någon här vet mer och kan förklara varför man nu gjort som nu har gjort om det här stämmer med att man tagit bort det här med "Flash".

Permalänk
Medlem

Det är upp till SVT att skapa och uppdatera dessa appar, vad jag har hört så görs inte detta för smart-tv-apparna.

Permalänk
Medlem

Viaplay slutade att fungera på min Panasonic TV för någon eller några månader sen. Verkar va ett vanligt problem som höänder för eller senare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarare upp till Samsung att ha flasstöd i sin webbläsare i tvn, men svtplay använder ju även html 5, klarar inte tvn av det heller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Varför kan man inte se SVT-play på Samsung smart TV längre? En förklaring jag fått är att Samsung smart TV saknar "flash". Nu undrar jag om detta stämmer? Samt om detta även gäller på andra smart TV märken? Jag kan det i alla fall inte med min nyinköpta Samsung smart TV.

Vad jag har förstått så har det dock fungerar på föregående årsmodeller, men varför har man då tagit bort "flash" på nyare modeller? Själv blev jag jätteledsen över att jag inte kunde se på allt det jag missar på SVT-play på grund av att man t ex jobbar som jag gör.

Mest sur är jag dock på dem på El-Giganten som lovade något som sedan inte stämde. Fördelarna överväger dock nackdelarna så att jag valde alltså att ha den kvar eftersom det visst finns andra lösningar. Jag är dock ändå sur att man inte kan se på SVT-play på TV som den är.

Tacksam om någon här vet mer och kan förklara varför man nu gjort som nu har gjort om det här stämmer med att man tagit bort det här med "Flash".

Använd webbläsaren och gå till SVTPlay istället.

Alla appar i dessa smart TV apparater kommer förr eller senare dö ut - ingen använder dem!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Viaplay slutade att fungera på min Panasonic TV för någon eller några månader sen. Verkar va ett vanligt problem som höänder för eller senare.

Jupp, fick samma tråkiga meddelande på min tv. Brukade använda den rätt flitigt då jag har viaplay genom mitt viasat-abbonemang. Orkar inte hålla på och byta ingång och öppna webbläsaren hela tiden, från 1 klick till 5+steg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Använd webbläsaren och gå till SVTPlay istället.

Alla appar i dessa smart TV apparater kommer förr eller senare dö ut - ingen använder dem!

Att sitta framför skärmen framför datorn eller mobilen eller surfplattan är långt ifrån samma sak för min del än att t ex ta del av ens favoritprogram i TV i sköna TV fåtöljen utan stress och yttre irritationsmoment då man har tid. Det är därför jag tycker det är så konstigt att nu inte SVT play fungerar i TV. För vad SVT vill måste ju onekligen vara att man ska kunna ta del av det man missat när man kan. Någonting jag således helst vill göra i lugn och ro i sköna TV-soffan och inte i mobilen surfplattan eller datormonitorn. Nej för mig är inte detta samma sak som i sköna TV soffan framför en ordentlig tydlig TV skärm. Men jag ska nog lösa det. Du kan kanske kan ge mig förslag på hur man enklast kan se på SVT play på TV, t ex vilka smartphone man kan använda för att föra överbilden till TV?

Skrivet av mrqaffe:

Det är väl snarare upp till Samsung att ha flasstöd i sin webbläsare i tvn, men svtplay använder ju även html 5, klarar inte tvn av det heller ?

Just precis, men varför har det blivit såhär? Okey jag är kanske lite gammaldags. Men borde man inte förstå att man helst vill sitta och se på sitt missade favoritprogram i en skön TV fåtölj i lugn och ro framför en tydlig TV skärm eller är jag så ensam att tycka så idag?

Hur ska jag bära mig åt för att lättast kunna se på mitt missade favorit program i sköna TV fåtöljen i lugn och ro. I dagarna är det t ex schack VM med Magnus Carlsen. Och det skulle t ex vara en fröjd för mig att kunna följa på såhär sätt med t ex schackbrädet och en öl framför mig. Ja, jag är förresten säker många nu gör det i Norge.

Skrivet av FANTEN:

Viaplay slutade att fungera på min Panasonic TV för någon eller några månader sen. Verkar va ett vanligt problem som höänder för eller senare.

Men måste det vara på såhär sätt???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Hur ska jag bära mig åt för att lättast kunna se på mitt missade favorit program i sköna TV fåtöljen i lugn och ro. I dagarna är det t ex schack VM med Magnus Carlsen. Och det skulle t ex vara en fröjd för mig att kunna följa på såhär sätt med t ex schackbrädet och en öl framför mig. Ja, jag är förresten säker många nu gör det i Norge.

Skaffa en liten PC och koppla till TV'n. Har jag gjort i tio år nu.

Permalänk
Avstängd

Chromecast + Plex, säger jag bara.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av teejee:

Skaffa en liten PC och koppla till TV'n. Har jag gjort i tio år nu.

Jag har tänkt på en liknande lösning. Hur blir det om man har en router? Kan man föra över bilden trådlöst t ex ifrån en surfplatta?

Skrivet av hoski:

Chromecast + Plex, säger jag bara.

Det här verkar vara ett intressant och enkelt förslag, men funkar det på min Samsung TV? Du får gärna berätta lite mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Det här verkar vara ett intressant och enkelt förslag, men funkar det på min Samsung TV? Du får gärna berätta lite mer.

Funkar på alla tv-apparater med HDMI-ingång.

Du kopplar in chromecasten i en HDMI-ingång och ansluter till den med mobil/padda/chrome och "castar" video till den.

För att på ett smidigt sätt kolla på playkanaler kör du en Plex-server i din dator och lägger till alla playkanaler i servern, sen ansluter du dit med Plex-appen i t ex mobilen och väljer att casta bilden till Chromecasten när du spelar upp.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Att sitta framför skärmen framför datorn eller mobilen eller surfplattan är långt ifrån samma sak för min del än att t ex ta del av ens favoritprogram i TV i sköna TV fåtöljen utan stress och yttre irritationsmoment då man har tid. Det är därför jag tycker det är så konstigt att nu inte SVT play fungerar i TV. För vad SVT vill måste ju onekligen vara att man ska kunna ta del av det man missat när man kan. Någonting jag således helst vill göra i lugn och ro i sköna TV-soffan och inte i mobilen surfplattan eller datormonitorn. Nej för mig är inte detta samma sak som i sköna TV soffan framför en ordentlig tydlig TV skärm. Men jag ska nog lösa det. Du kan kanske kan ge mig förslag på hur man enklast kan se på SVT play på TV, t ex vilka smartphone man kan använda för att föra överbilden till TV?

Jag tror du missförstod mig!
Använd webbläsaren i TVn. Köp ett htpc tangentbord med en styrplatta så är det super enkelt att navigera (om än segt).

Jag har dock övergett "smart"-TVn för ett Chromecast och min Nexus 10 & iPhone. Så mycket smidigare att peta på surplatta; "Jag vill se det där avsnittet", vipps så spelas det upp på TVn istället för att man ska försöka navigera med en fjärrkontroll (som enligt mig är ett otroligt dumt sätt för input!)

En Chromecast kostar ca 350kr och har du redan en android eller iphone lur så är det bara att installera Chromecast appen!

edit: Såg nu att en annan också rekommenderat Chromecast. Jag tycker du ska prova den lösningen - flera appar har idag stöd för att skicka bild/ljud till Chromecasten. Android 4.0 har till och med stöd i sin native media spelare att skicka det vidare till en Chromecast!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Periskop62:

Men måste det vara på såhär sätt???

Nej men tvtillverkarna är usla på att uppdatera i den takt mjukvarorna uppdateras, det är så med de flesta mediaspelare som inte är datorbaserade, de är opålitliga och verkar ha väldigt kort livslängd eftersom tillverkarna bara ger stöd för det som är "inne" just när enheten släpps och sedan förväntar sig att kunden ska köpa nytt, smarttv är ett vettigt tänk men ofta väldigt dåligt genomför, det gäller ju även musikspelare av olika typer, de har grundläggande problem när tex Apple får vara med och påverka vilka kontakter som används, ingen använder ju tex de äldre ipoddockskontakterna idag och tvar får inte nya versioner av mjukvara de heller, det vore vettigare att de körde nått öppet system, standard Android i budgettv och x86 i större i stället för tvtillverkarnas hemsnickrade varianter skulle göra att det blev större volymer och vettig livslängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeVVa:

En Chromecast kostar ca 350kr och har du redan en android eller iphone lur så är det bara att installera Chromecast appen!

Inte ens så mycket! Kostar 310:- nästan överallt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Jag tror du missförstod mig!
Använd webbläsaren i TVn. Köp ett htpc tangentbord med en styrplatta så är det super enkelt att navigera (om än segt).

Jag har dock övergett "smart"-TVn för ett Chromecast och min Nexus 10 & iPhone. Så mycket smidigare att peta på surplatta; "Jag vill se det där avsnittet", vipps så spelas det upp på TVn istället för att man ska försöka navigera med en fjärrkontroll (som enligt mig är ett otroligt dumt sätt för input!)

En Chromecast kostar ca 350kr och har du redan en android eller iphone lur så är det bara att installera Chromecast appen!

edit: Såg nu att en annan också rekommenderat Chromecast. Jag tycker du ska prova den lösningen - flera appar har idag stöd för att skicka bild/ljud till Chromecasten. Android 4.0 har till och med stöd i sin native media spelare att skicka det vidare till en Chromecast!

Gott! En lösning med Chromecast är vad jag också allvarligt funderar på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Varför kan man inte se SVT-play på Samsung smart TV längre? En förklaring jag fått är att Samsung smart TV saknar "flash". Nu undrar jag om detta stämmer? Samt om detta även gäller på andra smart TV märken? Jag kan det i alla fall inte med min nyinköpta Samsung smart TV.

Vad jag har förstått så har det dock fungerar på föregående årsmodeller, men varför har man då tagit bort "flash" på nyare modeller? Själv blev jag jätteledsen över att jag inte kunde se på allt det jag missar på SVT-play på grund av att man t ex jobbar som jag gör.

Mest sur är jag dock på dem på El-Giganten som lovade något som sedan inte stämde. Fördelarna överväger dock nackdelarna så att jag valde alltså att ha den kvar eftersom det visst finns andra lösningar. Jag är dock ändå sur att man inte kan se på SVT-play på TV som den är.

Tacksam om någon här vet mer och kan förklara varför man nu gjort som nu har gjort om det här stämmer med att man tagit bort det här med "Flash".

Snarare korkat av SVT att fortfarande använda flash isåfall. Har ingen koll på SVT, finns inget där som intresserar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde inte TV tillverkarna ha uppdateringar på deras hemsidor eller instruktioner när sånt här händer?

Jag vet bara att det på vissa äldre TV apparater fanns USB portar som bara var till uppdateringar enligt TV manualen när folk undrade varför USB minnen, USB hårddiskar inte funkade med TV.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av panpo98:

Borde inte TV tillverkarna ha uppdateringar på deras hemsidor eller instruktioner när sånt här händer?

Jo det kan man tycka men tillverkarna överger apparaterna oerhört fort vad gäller uppdateringar och de släpper inga dokument på hur de ska ske, datorerna har ju endera helt öppna system eller i fallet windows en hyfsat lång support men tvtillverkarna överger ju apparaterna efter nått år men apparaten kanske används i 10-15 år i snitt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Viaplay slutade att fungera på min Panasonic TV för någon eller några månader sen. Verkar va ett vanligt problem som händer för eller senare.

Uptäckte det idag jag också, att Viaplay slutat fungera, på min Panasonic st/plasma.
Har inte använt Viaplay på länge, men tänkte prova och se hur det funkade nu, men då funkade det inte alls,, lol.

Har sökt lite på nätet, för att se vad som hänt.
och hittade följande på ett norskt forum.

http://avforum.no/forum/tv-apparater/135025-viaplay-st-ttes-i...

Citat:

.
.
.
Årsaken til hvorfor applikasjonen trekkes tilbake for akkurat din TV-modell er at Panasonic sine Smart-Tv modeller for 2011 - 2013 er laget på en helt egen teknisk plattform fra de siste modellene for 2014, og de som ligger i løypa for fremtiden (modeller før 2011 har ikke Viaplaystøtte innebygget i det hele tatt). I tillegg har vi også oppgradert vår tjeneste og formatet som vi sender vårt innhold ut via nettet. Dette for å kunne levere en mer stabil tjeneste med høyere lyd- og bildekvalitet enn hva som tidligere var teknisk mulig, samt at vi laget rom for utvidelse av kapasiteten for mer teknisk krevende HD materiale. Med andre ord har vi allerede nå begynt forberedelser for å kunne takle den tekniske utviklingen en god tid fremover.

I og med dette så er ikke Panasonic sine modeller for 2011 - 2013 lengre kompatible med den tekniske utviklingen og ifølge Panasonic sine teknikere og utviklere så kommer det heller ikke å kunne oppgradere disse berørte modeller, da det er hardvaren som er blitt utdatert. Programvaren vil fortsette å være den samme og de kommer til å fortsette at oppdatere den for beste ytelse av de funksjoner som fortsatt er igjen i apparatet.
.
.
.

Så när Viaplay gjorde en ny version av appen, var hårdvaran i Panasonic plötligt inte kompatibelt längre, hmm, lite surt..

Kan ju också vara ett sätt att tvinga kunderna köpa ny tv vartannat år(när garantin gått ut), för då slutar apparna att fungera, lol.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt. "Smart tv" löses, med fördel, med externa prylar varför den inbyggda diton saknar relevans.

Desto fortare folk begriper det, desto gladare miner ute i stugorna.

Permalänk
Medlem

Apple TV, t.o.m. svärfar är såld på den. Bara funkar såväl trådat som WIFI.

Permalänk
Medlem

SVTplay-appen har nu även inbyggt chromecaststöd.

Permalänk
Hedersmedlem

Visserligen gamla inlägg, men eftersom tråden blev väckt igen:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Visserligen gamla inlägg, men eftersom tråden blev väckt igen:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Tänk på att man föredrar att citera enskilt för att förebygga en konsekvent dialog utan störningar Det är mycket vanligt att folk citerar citat i andras inlägg så blir det som en ny diskussion

Så har ditt inlägg med massa citat blivit en crossoverdebatt i andra avseenden medan ditt inlägg med dina ärende glöms bort. Folk blockar citat från sin ursprungliga handling den tillhörde.