Bredbandsbolaget: "Vi kommer inte blockera The Pirate Bay och Swefilmer"

Permalänk
Melding Plague

Bredbandsbolaget: "Vi kommer inte blockera The Pirate Bay och Swefilmer"

Internetoperatören Bredbandsbolaget har inte för avsikt att hindra användare från att besöka populära piratsidor. Nu rustar företaget upp för strid mot film- och tv-bolagen bakom stämningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Rätt, på dom bara. Helt sinnessjukt att dom vill censurera nätet. Det är ungefär som jag skulle stämma filmbolagen för dom visar våldsfilmer och folk som begår mord blir inspirerande, samma logik.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt en rapport från Boston Consulting Group, beställd av film- och tv-branschen, sjönk nedladdningar via Bittorrent-protokollet med 11 procent under 2013 i länder där domstolar tvingat operatörer att blockera sidor som The Pirate Bay. Studien gör även gällande om en ökning med 15 procent under samma period i andra länder.

Jag undrar vad detta kan bero på... xD

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Discokungen

Nätneutralitet måste bli lagstadgat. Det kommer bli skit av allting om man börjar tvinga ISPer att blockera sidor.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bra!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Såja!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Problemet är ju kanske att när en sida väl har kommit ut på nätet så stannar den där för evigt. Och sedan finns ju proxy som gör det nästan omöjligt att blockera till ett 100%.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Mer intressant är ju om laglig nedladdning och köp av media ökat i de länder där man spärrat åtkomst till sidor med piratkopierat material. Gissningsvis har det inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Enligt en rapport från Boston Consulting Group, beställd av film- och tv-branschen, sjönk nedladdningar via Bittorrent-protokollet med 11 procent under 2013 i länder där domstolar tvingat operatörer att blockera sidor som The Pirate Bay. Studien gör även gällande om en ökning med 15 procent under samma period i andra länder.

Jag undrar vad detta kan bero på... xD

Kan det kanske bero på att användare från dessa länder plötsligt laddat hem mer eller att man kanske.. Håll i hatten nu. KÖPT EN TJÄNST SOM TUNNLAR TRAFIKEN VIA ETT ANNAT LAND!...

Denna rapport borde ses som ogiltig.

skulle det bli krav på blockering av dessa sidor så kommer även svenska användare att tunnla sin trafik.

Nötter....

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Bra av BBB. Men det här kommer bli en lång följetong. Jag hoppas innerligt de gamla relikerna åker dit när rätten sagt sitt för... jag menar vad i helv... de har precis börjat konkurrera bort piratandet själva med spotify, netflix, deezer, whatever. Sen tar de till en tabbe som denna och gör sina kunder skitsura? Inte bara de som piratar utan alla. Hade de kört på ett par år till så hade det nog varit än mindre piratande i framtiden tror jag. Med bra tjänster/erbjudanden försvinner merparten av problemet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ska inte staten och allt annat skit som håller dem uppe också blockera Google och alla andra sökmotorer? Jag menar, de väl Google som också ger folk idéer om hur dum staten är? Kanske dags? ..

Permalänk
Medlem

Så rätt! Tack för det!

Det handlar om så mycket mer än bara en blockering av enstaka sidor, det är de dörrar som efteråt öppnas upp som är farligt.

Permalänk
Medlem

Yes!!! De hade förlorat på det tror jag, jag hade nog bytt ifall det skulle träda igenom.

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte om pengar, jag betalar gärna för mig.
Men jag vill inte vara medlem på 10 olika sajter som t.ex. netflix, hbo viaplay osv för att ha tillgång till filmer/serier. Och inte ens om jag är medlem på alla dessa sajter har jag tillgång till nya serier och filmer utan ibland får man vänta flera veckor.
HBO Nordic och Game of thrones är ett steg i rätt riktning, efter USA release så finns det tillgängligt efter 24 timmar med svensk text. Det är så det ska fungera! Och fram tills det fungerar så med alla filmer och serier och man slipper vara medlem på 10 olika sidor så kommer fildelningen vara stor.

Sedan Spotify kom har jag aldrig laddat ner en låt, om filmbranschen bara förstått att det är något liknande som behövs så hade problemet med fildelning minskat dramatiskt och sådant här löjligt med blockering av hemsidor hade inte behövts.

Permalänk
Medlem

Ta inte ut glädjen i förskott då sista ordet är inte sagt ännu..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

11% var ju en ganska så intressant siffra.. lite otydligt dock,

Citat:

sjönk nedladdningar via Bittorrent-protokollet med 11 procent under 2013 i länder där domstolar tvingat operatörer att blockera sidor som The Pirate Bay.

"operatörer" säger ju inte speciellt mycket, operatörer kan ju vara dom 2 minsta eller dom 10 största operatörerna i landet (För det står ju inte alla operatörer)
Och vilka sidor inkluderas i "sidor som The Pirate Bay"?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Folk får se till att öppna ögonen lite. Samhället är toppstyrt, världen vi lever i blir bara mer och mer retarderad.
Snart... "tillbaks till dåtiden". Hur hade folk det förr? runt.. WWII och hur har folk det i Nordkorea nu?

En vinklad syn på hur det är för vissa: http://www.svtplay.se/video/2386169/internets-underbarn

Tagit bort meme
Permalänk

Fick nästan en hjärtattack, läste Bredbandsbolaget: vi kommer blocka swefilmer och piratebay.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jag undrar vad detta kan bero på... xD

Obvious VPN is obvious

Kan inte bara filmbolagen inse att de inte kan stoppa piratkopiering? Det enda sättet att minska piratkopiering är att göra det mindre lönsamt, och det gör man genom att göra det enklare och billigare att få tag på filmer och serier.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Mycket nice trevligt at se fler ISP'er som står up för friheten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

PERSONLIG ÅSIKT:

Finns ingen anledning att tillåta bolag som dessutom inte ens är svenska att fastställa lagstiftning i Sverige eller få möjlighet att censurera sidor i Sverige. Att gå på ISP är i mitt tycke något som borde ogillas på direkten av rätten, ISP har inte gjort något fel, Sverige har alltid stått för öppenhet och rätten att publicera eller kommunicera, att låta utländska företag försöka diktera internetåtkomst är bara löjligt.

Huruvida Piratebay eller Swefilmer bör läggas ner lägger jag mig inte i, men rättsfallet bör tas mot dessa siter och inte mot ISP:erna.

Det är som att Norska spritmonopolet säger åt färjorna över öresund ska läggas ner pga illegal import av alkohol i landet.
Kommunikation skall vara fritt och inte dikteras av företag. (Jag syftar självklart inte på att fritt och gratis är samma grej)
Kommunikationer skall inte regleras av företag utan tillhandahållas så länge det finns folk som är villiga att använda och betala dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

BBB är ändå skit. Minst 5 ggr om året som uppkopplingen är nere. Tur man har telia, senast uppkopplingen vara nere var nog för 2 år sen. Så jävla nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

BBB är ändå skit. Minst 5 ggr om året som uppkopplingen är nere. Tur man har telia, senast uppkopplingen vara nere var nog för 2 år sen. Så jävla nice.

5gånger behöver ju inte vara så mycket på ett år, det beror ju på hur länge de är nere och på vilka tider

Permalänk
Rekordmedlem

Censur och tjänstebegränsning är illa och vi behöer i stället lagar som totalt förbjuder kommunikationsbegränsningar och att dessutom bara begränsa ett medium är totalt förkastligt, ingen censur ska förekomma av kommunikationen och problemen ska lösas på andra sätt, det gäller helt oavsett vad som kommuniceras, det börjar med barnporr, terrorism, fildelning, men på vissa ställen filters det ju även politiska och religiösa åsikter och de som har mobilt bredband har ofta filter som förhindrar tjänster som iptelefoni helt oavsett vad man diskuterar, men det håller operatörerna tyst om när de marknadsför tjänster.

Att låta företag (eller någon annan) censurera medborgarnas kommunikation är alltid av ondo och ska inte få förekomma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se där ja! Problembandsbolaget kan visst också göra rätt ibland. De ligger dock fortfarande på minus tack vare hur dåligt de hanterade modemtramset.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

PERSONLIG ÅSIKT:

Finns ingen anledning att tillåta bolag som dessutom inte ens är svenska att fastställa lagstiftning i Sverige eller få möjlighet att censurera sidor i Sverige. Att gå på ISP är i mitt tycke något som borde ogillas på direkten av rätten, ISP har inte gjort något fel, Sverige har alltid stått för öppenhet och rätten att publicera eller kommunicera, att låta utländska företag försöka diktera internetåtkomst är bara löjligt.

Huruvida Piratebay eller Swefilmer bör läggas ner lägger jag mig inte i, men rättsfallet bör tas mot dessa siter och inte mot ISP:erna.

Det är som att Norska spritmonopolet säger åt färjorna över öresund ska läggas ner pga illegal import av alkohol i landet.
Kommunikation skall vara fritt och inte dikteras av företag. (Jag syftar självklart inte på att fritt och gratis är samma grej)
Kommunikationer skall inte regleras av företag utan tillhandahållas så länge det finns folk som är villiga att använda och betala dessa.

Word. Är inte jurist men har väldigt svårt att se hur BBB ska kunna förlora detta målet. Om de gör det så innebär det att företag kan kräva censur av sådant som inte passar dem. Om detta går igenom så kommer det bli en jävla kalabalik. Till och med genomsnittssvensken kanske får ut tummen ur arslet och faktiskt bli upprörd på riktigt.

Permalänk
Medlem

"Enligt en rapport från Boston Consulting Group, beställd av film- och tv-branschen, sjönk nedladdningar via Bittorrent-protokollet med 11 procent under 2013 i länder där domstolar tvingat operatörer att blockera sidor som The Pirate Bay. Studien gör även gällande om en ökning med 15 procent under samma period i andra länder."

Ha! Det är väl bara för att personerna i dessa länder började använda VPN-tunnlar, vilket i sin tur orsaka ökningen av Bittorrent-trafik i länderna där servrarna fanns.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av KTL:

Bra av BBB. Men det här kommer bli en lång följetong. Jag hoppas innerligt de gamla relikerna åker dit när rätten sagt sitt för... jag menar vad i helv... de har precis börjat konkurrera bort piratandet själva med spotify, netflix, deezer, whatever. Sen tar de till en tabbe som denna och gör sina kunder skitsura? Inte bara de som piratar utan alla. Hade de kört på ett par år till så hade det nog varit än mindre piratande i framtiden tror jag. Med bra tjänster/erbjudanden försvinner merparten av problemet.

Problemet att det inte ännu finns bra lagliga alternativ. Får ju tag i 1080p filmer med surroundljud av både bra kvalité på ljud och bild.

När en streamingtjänst har bra utbud och jag kan använda mitt ljudsystem, så kommer jag självklart köra lagligt till 100%. Tycker inte om systemet att köpa en film för 180kr/299kr och bra nog att se en gång inte två eller dom där man hyr mellan 20/40 kr styck för film, är varken smidigt eller billigt om man ska se ett par stycken filmer/serier.

Betalar hellre runt 150 kr i månaden eller till och med 200kr bra den är bra nog.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Vad BBB säger och vad domen lyder är två skilda saker. Vi får helt enkelt vänta och se hur mycket anusdoft det luktar kring svenskt rättsväsende efter rättegången.

Det sjuka är ju att de som stämmer BBB är samma som hindrar streaming tjänster att få sända filmer och serier.

Rättigheter, kallas det...men om man ska skilja länder från länder vad dem får se, så uppstår samtidigt den illegala nedladdning/streaming som nu bekämpas...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas nämndemännen och domaren inte är jäviga som i Piratebay domen.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"