Missa inte Amazon Prime Deal Days!

3D-tråd – visa dina skapelser här!

Permalänk
Medlem

Inte klar

https://www.youtube.com/watch?v=xNy5BrpOJq0&feature=youtu.be

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Måste seriöst träna på att skapa texturer.

http://i.imgur.com/OHRU54n.png

http://i.imgur.com/67fg2XY.jpg

http://i.imgur.com/pZjlRYm.png

jaja, rätt så bra för min ålder och ingen tidigare erfarenhet inom ämnet, bara fortsätta

Tycker de ser grymt ut!

Hur gammal är du och hur lång erfarenhet har du? Vilket program använder du dig av?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Blir väldigt mycket judder och ingen position tracking när jag testade i DK2.

Det är helt enkelt så att detaljnivån på modellen är för hög för realtidsljussättning/skuggor som jag har nu. Slår jag av skuggor flyter det på fint, men blir lite trist utan skuggor

Testade att skapa en så kallad lightmap vilket ersätter realtidsskuggorna, men det blev inte alls lika snyggt. Tror det beror på att Sketchup inte stödjer UV maps och när jag ber Unity skapa dessa åt mig så är det något som inte blir rätt.

Om det finns någon är som är bra på Unity och lightmaps får ni görna säga till

Visa signatur
Permalänk

Mina dåliga försök att sätta textures på vapen utan uv mapping.
Bergmann bayard m1910

Barett 98 Bravo

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ac3R:

Tycker de ser grymt ut!

Hur gammal är du och hur lång erfarenhet har du? Vilket program använder du dig av?

Jag är 18 och har hållit på i 1 år snart
Använder mig utav: Cinema 4D R16 Broadcast och Studio, och Photoshop CS6.

Permalänk

Här är en liten karaktär och miljö jag jobbade på.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror han tappa ansiktet...

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=hoZrvn_vjKg&feature=youtu.be

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk

Hallå SweClockers, blev precis klar med min första showreel och skulle gärna vilja ha lite input!

https://vimeo.com/108698687

Mvh!

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk

Ursäkta för mitt sena svar, har inte fått några mail från sweclockers att tråden blivit besvarad

Skrivet av anon244686:

SNÄLLA SUG MITT BLOD

Varför?

Skrivet av linsjb:

Shit man!
Du vet vad du snackar om!

Får man fråga vars du jobbar?
Du är sjukt duktig.

Har för ett par år sedan pillat lite i Vray och det är verkligen inte lätt..

Tack, roligt att läsa! Nja det är en hel del knappar att hålla reda på men får man bara kläm på de tekniska inställningarna så är det inte så stor skillnad mellan att jobba i V-Ray och i riktig fotostudio t.ex.

Skrivet av Yorgo_:

Han jobbar på Ikea, det är han som designat hela deras katalog, från scratch

Haha, nått åt det hållet men ändå inte. Jobbade med Ikeas katalog och web med 3D tills för ett par veckor sedan, jobbar numera på Reklam-, och designbyrå. Designat nån katalog har jag inte gjort men en å annan av mina bilder har ju funnits med

Skrivet av Hulle:

Utöver att du verkar vara en fena på den tekniska biten tycker jag att bilderna är riktigt snyggt komponerade med fin balans och härliga färger. Grymt.

Vad tycker du om unbiased light tracers, som Iray, Maxwell osv? Är det något som du hade kunnat använda i ditt arbete eller ger det inte tillräckligt bra anpassningsmöjligheter?

/hulle.

Tack Har inte suttit så mycket med unbiased förutom Octane och lite Corona. Maxwell har jag provat litegrann och visst är det trevligt med fysiskt korrekta renderingsmotorer men de är väldigt begränsande som du poängterar. De utgår ifrån att de gör rätt, och när nånting blir fel är det ganska svårt att göra nånting åt det då de är gjorda för att passa folk som inte gillar inställningar. De har i princip inga inställningar.

I V-Ray finns oändliga möjligheter att fuska sig fram till det resultat man vill ha. Det ställer förstås också lite högre krav på ens kreativa sida å man ibland får vara riktigt uppfinnigsrik för att lösa olika problem, men de går alltid att lösa.

I Unbiased motorer finns heller inte mycket optimering man kan göra, vilket gör att de i min mening inte passar särskilt bra till film. Bortsett från Octane förstås som är GPU-baserad. Med tillräckligt många grafikkort får man ner renderingstiderna till löjligt låga nivåer Har kört Octane lite grann och har för plan att övergå mer och mer till det när jag får chansen.

Permalänk
Skrivet av jacke0247:

Hallå SweClockers, blev precis klar med min första showreel och skulle gärna vilja ha lite input!

https://vimeo.com/108698687

Mvh!

Bra skit som man brukar säga! Kul att se comp också, bra comp imponerar alltid på mig! Du har även väldigt bra koll på environments i 3D, I'm impressed

Permalänk

När jag ändå är inne kan jag slänga upp lite nytt skit. Vinterlandskapet är tester inför kommande projekt, korridoren är bara för att döda tid

Permalänk
Skrivet av iwetmypants:

Bra skit som man brukar säga! Kul att se comp också, bra comp imponerar alltid på mig! Du har även väldigt bra koll på environments i 3D, I'm impressed

Kul att höra! Som alla andra har sagt i den här tråden så är jag otroligt imponerad av ditt arbete, mycket bättre än sådär blir det inte.

Har du någon utbildning i grunden?

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk
Inaktiv

Första gången man försöker göra en animation.
Scenen är 35 sekunder och tog 6 timmar att renderera (ASUS G74S laptop).
Inget ljud än så länge, har aldrig redigerat ljud så det kommer att bli svårt.

Verktyg:
MAXON - Cinema 4D R16 Broadcast & Studio
Adobe - After Effects CS6
Adobe - Premiere PRO CS6

V2

V1

Bonus:

Det är bara att öva

Permalänk
Medlem

inte klar

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

hur man skapar en low poly stad i blender del 1

hur man skapar en low poly stad i blender del 1

https://www.youtube.com/watch?v=CDnLNrbVsEs&feature=youtu.be

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Whisky

Kul tråd det här, kul att den har blivit så lång. Antar jag får posta lite jag med.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Kul tråd det här, kul att den har blivit så lång. Antar jag får posta lite jag med.

http://edgeloop.se/on_the_rocks.jpg

http://edgeloop.se/whisky_Octane_2.jpg

Grymt trevligt! något som hade hjälp att sälja bilden är dock wetmaps på Isbitarna.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Grymt trevligt! något som hade hjälp att sälja bilden är dock wetmaps på Isbitarna.

Jag testade att "blöta" upp isbitarna med specmaps, men föredrog den frostade "frysta" stilen personligen.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=YGp-H0o1-QI&feature=youtu.be

inte klar

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Testing, testing.

Den röda med PMC kernel, silverversionen med Path tracing kernel. ~ 28 Vs ~ 7 minuter alla inställningar lika förutom kernel. 2070 x 2400 pixlar, 2400 Msamples per pixel.

Renderare, Octane!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Red Bull Bonanza

Okej, här är 3 stycken på en gång. Yes, jag vet, de delar på samma uppsättning av vattendroppar. Men just nu så orkar jag inte pilla runt med ca 30 miljoner polygoner. Men för finalbilden så blir jag nog så illa tvungen att flytta runt på lite droppar här och där. Några rinnande droppar också, så är den nog klar rent tekniskt.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Okej, här är 3 stycken på en gång. Yes, jag vet, de delar på samma uppsättning av vattendroppar. Men just nu så orkar jag inte pilla runt med ca 30 miljoner polygoner. Men för finalbilden så blir jag nog så illa tvungen att flytta runt på lite droppar här och där. Några rinnande droppar också, så är den nog klar rent tekniskt.

http://edgeloop.se/RedBull_Triple_edition_001.jpg

Rotera partikelsystemet bara (antar att det är det du har använt).
Det är ju helt cylindriska föremål, så det lär ju inte synas.

Snyggt gjort, men saknar någon droppe här och var längst med övre kanten, samt någon på "bordet"

Hur ser din ljussetup ut?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Rotera partikelsystemet bara (antar att det är det du har använt).
Det är ju helt cylindriska föremål, så det lär ju inte synas.

Snyggt gjort, men saknar någon droppe här och var längst med övre kanten, samt någon på "bordet"

Hur ser din ljussetup ut?

Nej, det är manuellt utsatta objekt(instanser) via en "brush" som jag senare droppe för droppe har satt på "rätt" ställe. Men de är centrerade runt axis på cylindern, så det går att rotera på lite om man vill (dropparna finns bara på framsida och ut till sidorna). Men för att få det bra så får man fixa till det manuellt ändå, går inte förlita sig på random om man vill ha det där man är ute efter.

Sitter faktiskt droppar uppe på kanten, men du har rätt, skulle nog kunna vara en större droppe på kanten på nån av burkarna. Jag frös nämligen ner en riktig burk i frysen och sen lät den tina och mer eller mindre kopierade hur dropparna satt på riktigt. Det som saknas är dock en och en annan droppe som börjar rinna om du förstår vad jag menar. Och helt riktigt, på finalen så ska det vara lite blött på "marken" också.

Tack för input

/Edit:

Just det, ljussättningen är av den klassiska studio setupen, dock med hjälp av en svagare HDRI. De "fysiska" lamporna är helt enkelt polygonplan som emittar ljus.

La till mer text
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Okej, här är 3 stycken på en gång. Yes, jag vet, de delar på samma uppsättning av vattendroppar. Men just nu så orkar jag inte pilla runt med ca 30 miljoner polygoner. Men för finalbilden så blir jag nog så illa tvungen att flytta runt på lite droppar här och där. Några rinnande droppar också, så är den nog klar rent tekniskt.

http://edgeloop.se/RedBull_Triple_edition_001.jpg

Snyggt gjort!

Jag får nackspärr av det lutande planet dock, men det kanske ingår i specen från kunden?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Snyggt gjort!

Jag får nackspärr av det lutande planet dock, men det kanske ingår i specen från kunden?

/hulle.

Nja, vissa produkter gör sig bäst med vinklad kamera beroende på marknadssegment (action, sport eller helt enkelt tuffa saker). Men även mer standardprodukter kan göra sig bäst med kreativ kamera. Blir gärna lätt lite tråkigt och square med raka vinklar. Men antar att sådant även helt ligger i den eventuelle åskådarens tycke och smak. Men helt riktigt, klienter kan ha alla de konstigaste krav ibland, vilket man antingen får övertyga dem om att det finns bättre lösningar eller helt enkelt bara göra som de vill. Men ibland så är vissa önskningar starkt förankrade inom företaget och deras produktportfölj.

Dock i just detta fallet så är det ingen kund, helt och hållet jag som lär mig ett nytt programs shaders, så testar mest, och vanan trogen så blir ju kamera/ljus etc. passande produkten och dess tänkta målgrupp. Dock är det work in progress än så länge.

Tack för input

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Nja, vissa produkter gör sig bäst med vinklad kamera beroende på marknadssegment (action, sport eller helt enkelt tuffa saker). Men även mer standardprodukter kan göra sig bäst med kreativ kamera. Blir gärna lätt lite tråkigt och square med raka vinklar. Men antar att sådant även helt ligger i den eventuelle åskådarens tycke och smak. Men helt riktigt, klienter kan ha alla de konstigaste krav ibland, vilket man antingen får övertyga dem om att det finns bättre lösningar eller helt enkelt bara göra som de vill. Men ibland så är vissa önskningar starkt förankrade inom företaget och deras produktportfölj.

Dock i just detta fallet så är det ingen kund, helt och hållet jag som lär mig ett nytt programs shaders, så testar mest, och vanan trogen så blir ju kamera/ljus etc. passande produkten och dess tänkta målgrupp. Dock är det work in progress än så länge.

Tack för input

Jo det har du rätt i. Jag har gjort en del produktbilder, bland annat några lite underifrån som kunden har uppskattat. Värst är annars när kunden får för sig att ändra något mitt i arbetet...

Riktigt snygga burkar i alla fall. Octane sade du, i vilken modellerare?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jo det har du rätt i. Jag har gjort en del produktbilder, bland annat några lite underifrån som kunden har uppskattat. Värst är annars när kunden får för sig att ändra något mitt i arbetet...

Riktigt snygga burkar i alla fall. Octane sade du, i vilken modellerare?

/hulle.

Ah, coolt, något du postat i den här tråden kanske? Personligen hade jag inte tänkt posta något här, men med tanke på hur extremt stor den blivit och med massor av folk i olika faser i sitt lärandes så kändes det kul att dela med sig lite. Inte minst att få lite input från alla möjliga håll Tycker det är superskoj att så många håller på och framför allt vill lära sig. Några riktigt vassa artister har ju delat med sig också, väldigt inspirerande tycker jag.

Jo, aldrig roligt när kunden får för sig att ändra något mer fundamentalt, speciellt när man tror man är på "homestretch" och börjat boka in andra kunder. Men det hör till, större ändringar betyder nästan alltid mer betalt också, så man får se det så.

Jag modellerar i Luxology's Modo (eller The Foundry heter väl moderbolaget nu för tiden)

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Ah, coolt, något du postat i den här tråden kanske? Personligen hade jag inte tänkt posta något här, men med tanke på hur extremt stor den blivit och med massor av folk i olika faser i sitt lärandes så kändes det kul att dela med sig lite. Inte minst att få lite input från alla möjliga håll Tycker det är superskoj att så många håller på och framför allt vill lära sig. Några riktigt vassa artister har ju delat med sig också, väldigt inspirerande tycker jag.

Jo, aldrig roligt när kunden får för sig att ändra något mer fundamentalt, speciellt när man tror man är på "homestretch" och börjat boka in andra kunder. Men det hör till, större ändringar betyder nästan alltid mer betalt också, så man får se det så.

Jag modellerar i Luxology's Modo (eller The Foundry heter väl moderbolaget nu för tiden)

Nej jag har bara postat lite halvkassa hobbybilder här tyvärr... Jag har bara 3D-andet som en bisyssla än så länge. Men det är en rolig tråd och det finns som du säger ruskigt duktiga personer här.

Jag sitter med 3dsmax själv då jag hållit på med det sedan version 1.0 (som kuriosa hade inte 1.0 stöd för skuggor från punktljuskällor... avancerat...).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nej jag har bara postat lite halvkassa hobbybilder här tyvärr... Jag har bara 3D-andet som en bisyssla än så länge. Men det är en rolig tråd och det finns som du säger ruskigt duktiga personer här.

Jag sitter med 3dsmax själv då jag hållit på med det sedan version 1.0 (som kuriosa hade inte 1.0 stöd för skuggor från punktljuskällor... avancerat...).

/hulle.

Hehe, ja, man är nog ganska gammal i racet när man kommer ihåg sådant. Kommer ihåg 3D studio när det var under Dos, fast då satt jag på Amiga och använde Lightwave.

Kom i kontakt med Max ganska kort efter det släpptes, varvid jag då hade bytt till PC, men fastnade aldrig riktigt för det då. (Amiga 4 tusingen blev helt enkelt för dyr att hålla uppdaterad, blev billigare att köpa en helt ny PC på den tiden) Men jag stannade kvar vid Lightwave istället några år till för privata projekt.

Saknar den tiden när allt med 3D var så himla coolt och spännande. Man minns tiden med värme när man använde Softimage långt innan hypen om coola nya XSI skulle komma, eller Maya med för den delen (Vem kommer inte ihåg Alias/Poweranimator eller Wavefront om man höll på med 3D då). Kommer ihåg när Microsoft köpte upp Softimage (runt 96-97 om jag inte minns fel) och konverterade det till Windows, och allt snack om hur vanliga PC burkar snart skulle ta över/ha likvärdig prestanda som SGIs burkar. Man skrattade gott åt det, men redan runt 2004 så började det bli en realitet och idag är de mer som ett avlägset minne från en dröm.

Fast nu har jag åter skaffat mig en Amiga 4000/040 med Lightwave installerat till min annars SGI dominerade samling. Tänkte se om jag orkade göra något retrorelaterat arbete på den någon gång, men holy crap vad slött det är. Kommer ihåg hur snabb man tyckte den var när man köpte den. Mina gamla SGI burkar är dock mer lättarbetade, min Indigo2a som ex. har mer eller mindre historisk spec som den hade när Amiga4000 kom och är ordentligt mycket snabbare, och är man lite sadistiskt lagd så går det med god vilja göra rätt avancerade saker med den än idag.

Visa signatur

Ride more, Work less!