Programmeringsdator ca 5k köpråd
Senast redigerat
Hej, skulle vilja ha ett köpråd på delar för en programmeringsdator. Kommer inte spela alls på den, men Photoshoppa en del. Kommer ha två skärmar anslutna. Den ska gärna vara mini-Atx och hyffsat tystlåten.
Budget: ca 5000 kr
Tack på förhand /Daniel
Hej!
Jag har själv aldrig arbetat med Photoshop så jag vet inte om det kräver ett diskret grafikkort, men jag gissar att det kommer fungera bra med Intels HD 4600. Det betyder i så fall att du inte behöver ett diskret grafikkort.
Moderkortet har jag tagit det billigaste jag hittade, det finns flera andra i 600kr klassen som är bra alternativ. Det kan ju vara bra att kolla att det har de I/O portat du behöver.
PSUn är väl tilltagen för dessa komponenter men det kommer samtidigt betyda att fläkten inte måste jobba lika mycket. Det kan också vara bra med lite marginal om man i framtiden vill sätta in ett grafikkort.
Chassi har jag ingen aning om vilka som är bra eller vad du vill ha.
Jag sitter själv på en dator för samma budget som jag byggde i våras, som fungerar bra till programmering, surfning och lite enklare spel. Så frågan är väl om du tror att du behöver ett grafikkort? I så fall får man tänka om.
Hej, tack för förslaget, det ser intressant ut, börjar närma mig ett köp men har några frågor..
Moderkort: Nu har detta moderkort utgått, så vad rekommenderas istället?
Nätagg: Jag vet ej, men undrar jag om det inte räcker med detta 400w be-quite nätagg?
Chassi: Funderar på Fractal design define ljudisolerad låda istället, men kanske är den lite onödig då ljudnivån kanske inte blir nåt problem med tanke på att det inte är något externt grafikkort? Denna låda väger trots allt dubbelt så mycket och är större.
Processor: Om jag vill ha en AMD processor istället med liknande prestanda, vilken rekommenderas? Är en AMD--processor mer prisvärd för mitt syfte (programmering)?
Finner du på SweClockers Jobb.
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.