Microsoft Surface Pro 3 - Julrea/mellandagsrea?

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface Pro 3 - Julrea/mellandagsrea?

Hallå,

Är inne på att skaffa mig en SP3a (men inte övertygad, så om någon har ett bättre förslag med liknande funktioner och specs, men bättre pris, så hojta gärna till) inom någon månad för studier/programmering/lätt 3d-modellering och sketchning (planerar alltså att använda mig av pennan, men är inget måste..) samt mobilt spel upp till typ Civ V / Beyond Earth.

Undrar om någon vet huruvida Microsoft brukar dra till med reor kring Jul och mellandagarna? Även Webhallen och El-Giganten säljer SP3an, men kan nog inte ta CSN rabatten på runt en tusenlapp till godo där.

Har även kollat på Yoga och några enstaka laptops. Det enda som håller mig från att vara övertygad om en SP3a är priset samt skärmstorleken, då den kanske kan komma att vara lite för liten. Någon annan som knackar kod och kan tala om hur det funkar på skärmen, med 3:1 ratio?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrdoffe:

Hallå,

Är inne på att skaffa mig en SP3a (men inte övertygad, så om någon har ett bättre förslag med liknande funktioner och specs, men bättre pris, så hojta gärna till) inom någon månad för studier/programmering/lätt 3d-modellering och sketchning (planerar alltså att använda mig av pennan, men är inget måste..) samt mobilt spel upp till typ Civ V / Beyond Earth.

Undrar om någon vet huruvida Microsoft brukar dra till med reor kring Jul och mellandagarna? Även Webhallen och El-Giganten säljer SP3an, men kan nog inte ta CSN rabatten på runt en tusenlapp till godo där.

Har även kollat på Yoga och några enstaka laptops. Det enda som håller mig från att vara övertygad om en SP3a är priset samt skärmstorleken, då den kanske kan komma att vara lite för liten. Någon annan som knackar kod och kan tala om hur det funkar på skärmen, med 3:1 ratio?

Tack på förhand!

Inga problem med kod på Surface Pro 3. Hög upplösning och att skärmen är ganska hög, tack vare 3:2 ration, gör att det får plats mer på höjden.
Tangentbordet är inte samma nivå som ett mekaniskt men är ändå förvånansvärt skönt att skriva på tycker jag.

Jag är väldigt nöjd med min SP3, pennan, 3:2 och att den är så lätt är väldigt bra och skönt. Det mest negativa är väl att det inte är en broadwell-m(?) i den så i mer krävande scenarion kan fläkten sättas på.

Permalänk
Medlem

Ah, fint stavfel: 3:2 är det ju såklart. Vilken modell har du? Låter den mycket när fläkten drar på och har du testat något spel (ett mer krävande scenario..)? Kommer landa i Sverige igenom om någon vecka och ska ta mig förbi butiker i jakt på att få klämma och känna på den lite. Hoppas på att typ El-Giganten har den i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrdoffe:

Ah, fint stavfel: 3:2 är det ju såklart. Vilken modell har du? Låter den mycket när fläkten drar på och har du testat något spel (ett mer krävande scenario..)? Kommer landa i Sverige igenom om någon vecka och ska ta mig förbi butiker i jakt på att få klämma och känna på den lite. Hoppas på att typ El-Giganten har den i butik.

i5 + 8GB ram har jag.
Den programmering och anteckningar jag har gjort har inte fått fläkten att starta.

Jag har inte spelat något i stil med Civ, men satte precis på youtube och mini metro. Har inte kommit upp i vad jag tycker är för högt, men det är samtidigt ganska individuellt. Fläktljudet låter mer som att fläkten "släpar/drar" mot en platt yta än det "typiska" fläktljudet för en bärbar dator, svårt att beskriva.

Permalänk
Master of Overkill

Över nöjd med min SP3 I5 8GB 256GB.
Alla tillbehör.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Alla verkar upp över öronen förälskade i sina SP3. Har tanke på att köpa in två sådana här maskiner till företaget. Men tror ni det är ett bra köp till en gubbe på 79 år som knappt kan skicka mail, eller borde jag investera i en Ultrabook till honom? Själv är jag nästan helt övertygad om att jag köper en SP3 till mig själv.

Han vill mest ha en dator som kan kopplas med WiDi till TV:n på kontoret för att kunna visa filmer och PowerPoint presentationer, så jag borde kanske satsa på en annan enhet åt honom. Krav på snabbhet existerar knappt.

Permalänk
Medlem

SP3an kan nog svinga åt båda hållen för en icke-teknisk person: det kan nog vara frälsningen för att den är "enkel", alternativt ett rent helvete för att den är för nyskapande. Men, fan vet jag, jag har inte ens lyckats hålla i en snart. Landar i Sverige imorgon och ska iväg till El-giganten för att förhoppningsvis få tafsa lite på den.

Men till sakfrågan i OP: det är ingen som vet om Microsoft Store brukar köra reor vid jul/mellandagarna?

Permalänk
Medlem

Är också riktigt sugen på en SP3, hoppas på black friday eller julrea också på nån tusing

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer någon jätterea på sp3, tyvärr. De verkar försöka hålla priset och jag tror snarare att den kommer med nya cpun snart.

Jag har den billigaste, i3an. Använder primärt till studierna och mycket anteckningar. Helt underbar maskin.
Jag har testat Civ 5 och det fungerar. Dock så har jag den billigaste och klerare och det är jobbigt för den att hålla uppe. Late game så kämpar den och blir lite varm. Fläkten hoppar då igång och susar lite lågt. Testade att gamestreama Civ 5 via Steam från NUC till sp3, fungerar väldigt bra.. då jobbar knappt plattan och blir varken varm eller tappar snabbare i batteriet. Rekommenderas.

Prestandamässigt så ligger min sp3 i3 väldigt nära min NUC i prestanda. Bland annat 3dmark resulterade i nästan identiska poäng. (NUC med i3 4010).

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Tror inte heller på någon som helst rea på SP3. Kan tänkas att det blir en liten rea på gamla SP2 möjligtvis.

Tror ni det är någon som helst fördel att köpa i7:an istället för i5:an? Jag är rädd för att det enda som kommer hända är att CPU:n throttlar och fläkten snurrar oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tror inte heller på någon som helst rea på SP3. Kan tänkas att det blir en liten rea på gamla SP2 möjligtvis.

Tror ni det är någon som helst fördel att köpa i7:an istället för i5:an? Jag är rädd för att det enda som kommer hända är att CPU:n throttlar och fläkten snurrar oftare.

Tror också att den kommer throttla. i5 är nog mycket prisvärda och det kanske är lite skillnad på prestandan i korta bursts.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Är det värt att köpa sp3 jämfört med sp2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik18045:

Är det värt att köpa sp3 jämfört med sp2?

Om det är värt för dig är svårt att svara på, för mig: Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för återkoppling, speciellt till dig, betan!

Nu har jag äntligen varit på El-giganten och tafsat på de olika modellerna (även SP2) och känner mig rätt så säker på ett köp. Har kollat runt lite, räknat med student--rabatter och grejer, tills jag till slut hittade denna: https://www.dustin.se/product/5010808013/surface-pro-3-ci5-8g...

Det är alltså mellanversionen: I5, 256gb SSD, 8gb ram med tangentbord och docka för 10,500 + moms. Även med moms så är det fortfarande en bra deal (dock så säljs den inte alls på DustinHome, vilket är lite tragiskt...) och lär plocka mig en sådan genom brorsan firma närmaste månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrdoffe:

Det är alltså mellanversionen: I5, 256gb SSD, 8gb ram med tangentbord och docka för 10,500 + moms. Även med moms så är det fortfarande en bra deal (dock så säljs den inte alls på DustinHome, vilket är lite tragiskt...)

Jag mailade själv DustinHome idag och undrade hur sjutton detta kan komma sig. Det är ju inte precis så att inga konsumenter är intresserade av SP3. När t.o.m. Elgiganten, SIBA och Media Markt säljer den tycker jag det talar sitt tydliga språk.

Permalänk
Medlem

Jo, bror min som en gång jobbat med Dustin som leverantör (ett par år sen, iofs ...) sade att det ibland finns möjligheter att plocka ut produkter från företagssidan till konsumentsidan, men då behöver man prata med dem osv. Skriv gärna vad de svarar dig, Svantesson!

Permalänk
Medlem

Detta är svaret som jag fick idag. Antagligen gäller det bara dem. För Microsoft kan ju knappast räkna med att exempelvis NetOnNet inte skulle sälja till privatpersoner.

Hej,

Tyvärr har det med rättigheter att göra. Denna produkt får enligt Microsoft inte säljas till privatpersoner just nu.

Vi måste självklart följa dessa regler.

Förhoppningsvis så kommer Microsoft att ändra detta inom kort men just nu är det dom reglerna som gäller. Och som du säger, du är inte den första som frågar.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Vänliga hälsningar
Mikael Tärnström

Dustin
Sales

Order: 08 553 44 553
Växel: 08 553 44 000

Email: order@dustin.se

Permalänk

Är Surface Pro 3 värd att köpa som arbetsdator?

Skall byta jobb.. Starta eget.
Är det ide köpa Surface Pro 3 - är rätt dyra.

Nån som sett några erbjudanden på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrdoffe:

Tack för återkoppling, speciellt till dig, betan!

Nu har jag äntligen varit på El-giganten och tafsat på de olika modellerna (även SP2) och känner mig rätt så säker på ett köp. Har kollat runt lite, räknat med student--rabatter och grejer, tills jag till slut hittade denna: https://www.dustin.se/product/5010808013/surface-pro-3-ci5-8g...

Det är alltså mellanversionen: I5, 256gb SSD, 8gb ram med tangentbord och docka för 10,500 + moms. Även med moms så är det fortfarande en bra deal (dock så säljs den inte alls på DustinHome, vilket är lite tragiskt...) och lär plocka mig en sådan genom brorsan firma närmaste månaden.

Var på MediaMarkt i Högsbo (Gbg) i söndags och då stod där en säljare från MS och försökte på bästa amerikanska manér kränga på mig en SP3. Han kunde ge cash-back på 1000 kr om man köpte et type-cover, vilket går ca ut på ett. Så paketet med en i5, 256, docka och typecover gick på 15000 inkl moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrdoffe:

Tack för återkoppling, speciellt till dig, betan!

Nu har jag äntligen varit på El-giganten och tafsat på de olika modellerna (även SP2) och känner mig rätt så säker på ett köp. Har kollat runt lite, räknat med student--rabatter och grejer, tills jag till slut hittade denna: https://www.dustin.se/product/5010808013/surface-pro-3-ci5-8g...

Det är alltså mellanversionen: I5, 256gb SSD, 8gb ram med tangentbord och docka för 10,500 + moms. Även med moms så är det fortfarande en bra deal (dock så säljs den inte alls på DustinHome, vilket är lite tragiskt...) och lär plocka mig en sådan genom brorsan firma närmaste månaden.

Jag gav min sambo en SP2 när den var ny i studiepresent och hon har varit sjukt nöjd över den. Den kostar en hel del men det är den värd. SP3 är ju bara bättre så finns ingen anledning att inte välja den.

Tänk bara på att man i Sverige har bra konsumentlagar men köper som företag så kan man få det kämpigt om man vill försöka reklamera något.

Permalänk
Medlem

Mailade Dustin angående det paketet jag nämnde ovan (I5-256gb-8gb + typecover + docka) och det är tydligen ett hårdbundlat paket, vem kunde ha trott det? Så, svart type-cover och lång leveranstid eftersom att de är slutsålda. Jag som hoppades på att sitta med den nu till helgen ...

Börjar kolla åt andra håll, nu.

Bompaholm: enda erbjudanden jag sett är genom CSN (mer eller mindre -1000 kr) samt på Dustin.se för företagarare (mellanversionen med allting på för 10,500:- ).

Permalänk
Medlem

Såg nu att det finns en deal för att få tillbaka 1000 kronor om man köper en SP3a + TypeCover.
http://www.microsoft.com/sverige/surfacekampanj/

Denna är aktuell på Webhallen åtminstone, där jag fann den.

Permalänk
Medlem

Så, nu sitter man med en fin SP3a. Kampanjen för en tusenlapp tillbaka är från Microsoft och gäller så länge du har köpte SP3 + TypeCover samtidigt (dvs, på samma kvitto). Man tar en kopia av kvittot och skickar in med blanketten från förra kommentaren och får då tillbaka en tusenlapp från MS, inom 8 veckor. Krävs att man gör detta innan Februari, tror jag det är.

Permalänk
Medlem

Electroworld har idag 10% på hela sortimentet, samt 10% på type cover om man handlar tillsammans med sp3, så 20% på type cover och 1000kr cashback på det.
Känns som rätt sjysst deal ändå.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Blev en Microsoft Surface Pro 3 i5 256 GB + type cover från Webhallen idag. Strax efteråt informerade farsan om den här rabatten på 1000 kr. Så hela paketet blev 2100 kr billigare än vad jag räknat med. Faktiskt en riktigt bra deal. I princip den enda bra dealen jag funnit på årets "Black Friday" och det är ju bara för oss som faktiskt ändå tänkt köpa en SP3. Är ju knappast så att man spontanköper en bara för att.