Problem med KB 3000850?

Permalänk
Medlem

Problem med KB 3000850?

Har Windows 8.1 Pro. Det kom två nya uppdateringar idag i Windows Update. En Viktig och en Valfri. Den viktiga installerades smidigt. Den valfria tog lite tid. Efter den var klar så startade datorn om som den skulle stod arbetar med uppdateringar m.m. Sen hade datorn startats. Då antog jag att uppdateringen var klar för har aldrig förr haft några stora problem med uppdateringar. Men kollade i aktivitetshanteraren och Windows Module Installer Worker var igång och på relativt hög processorkraft. Datorn kändes seg. Så jag ville stänga av datorn. Trodde inte det skulle vara något problem eftersom jag trodde att uppdateringarna var klara. Valde stäng av i Windows. Den höll på med "Windows stänger av" eller nåt i den stilen. Det tog jättelång tid. Så tryckte på power knappen på datorn istället. När datorn var igång nu så är den riktigt seg gällande windows grejer. Går JÄTTELÅNGSAMT med att öppna kontrollpanelen m.m. Men att öppna chrome och så är okej. Jag har även hämtat hem lite gadgets. En av dem är System Monitor II. Dem har ALDRIG förr lämnat meddelanden om datorn till mig förr. Men just nu stod det. "Your WMI is broken". Kom in på denna sidan http://www.myfavoritegadgets.info/counters/BrokenWMI.html
Läste lite där och där stod det bl.a. att man skulle ändra lite i regedit. Ville inte pilla där utan har det som en sista utväg. Men eftersom jag kör CCleaner registerstädare ofta så har jag backups på register. Så valde en backup från igår så registret inte var som det var efter jag började uppdatera. Det fixade inte problemet. Gick in på WMIDiag och laddade ner. Men förstår inte alls hur det funkar. Det är ingen .exe fil utan bara ett excel och ett word dokument.
Kan någon hjälpa?
Den valfria var KB 3000850 OCH den viktiga var KB 3011780

Behövs en diskussion
Permalänk

Inte smart att trycka på power knappen när man stänger av datorn, speciellt när man misstänker att det är någonting med uppdateringar. Har du prövat att starta om datorn? (;

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem

Försök med en systemåterställning till innan uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Försök med en systemåterställning till innan uppdateringarna.

Lyckades återställa. Med "återställningspunkt som finns på datorn". Till precis innan jag installerade uppdateringarna.
Jag är bombsäker nu att det är den valfria uppdateringen (KB3000850) som höll på. För allting fixade sig vid återställningen. Sen gick jag till windows update och installerade dem igen. Så det var inte jag som tryckte på power knappen som gjorde att det höll på att krångla. Microsoft borde bli bättre på att kontrollera det dem släpper funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Försök med en systemåterställning till innan uppdateringarna.

Har läst lite på http://www.eightforums.com/windows-8-news/57241-optional-upda...
https://forum.avast.com/index.php?topic=160717.0
Dem snackar om att det kanske är avast! som bråkar med uppdateringen. ?

Permalänk
Medlem

Installerade samma för en stund sedan och märkte att den processen också tog en del. Men jag bara avvaktande en stund så blev det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Har också en jävla massa problem efter att jag installerade dessa uppdateringar. Verkar ju vara Avast som krånglar som sagt. De är just nu i slutfasen av att testa en uppdatering som ska fixa detta. Jag tänkte avinstallera avast men väntar istället på denna uppdatering och ser om det löser sig.
Min datorn fastnar när man stänger av, loggar ut och startar om. Enda sättet är att stänga av den på power knappen. Samt en hel del andra problem.

https://forum.avast.com/index.php?topic=160717.msg1153715#msg...

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att jag installerade uppdateringen igår (2014-11-28). Det blev inga problem denna gången. Antar att avast! har patchat felet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag väcker en gammal tråd här. Rubriken och innehållet passar perfekt för frågan. Jag har låtit bli frivilliga uppdateringar ett tag men körde tyvärr in denna update den 3 januari.
Det blev inge bra. Datorn går inte att stänga av nu längre. Fastnar i shutting down. Har låtit datorn stå i 10 timmar och fundera på hur den ska stänga ned utan framgång. Sådant händer väl så det är bara att backa till en tidigare restorepoint eller avinstallera patchen... tänkte jag iaf.

Men det var inte heller så lätt. Installationshistoriken kommer jag inte åt så att jag kan avinstallera uppdateringen för när jag försöker gå in där via kontrollpanelen så hänger sig fönstret. Och för att kunna backa till tidigare restorepunkt så krävs en omstart under processen och denna omstart blir ju aldrig genomförd eftersom att datorn aldrig blir klar med att stänga ner. Har givit datorn några timmar på sig även vid denna omstart utan framgång.

Någon som har något ess i rockärmen för den buggen eller är det bara ominstallation av winblows som gäller för att man dragit in den här skräppatchen KB3000850?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled