Vilken Linux dist med minst tearing/vsync problem?

Permalänk
Medlem

Vilken Linux dist med minst tearing/vsync problem?

Hej!

Har till och från använt linux sedan 2004. Ett problem som jag alltid har haft genom alla år är problem med synkroniserad video. Det har funnits tearing i desktop/webbläsare. Vid tittande på filmer osv. Ibland har jag fått ordning på ena men inte andra.

Finns det någon dist som är optimerad med maximalt vsync stöd genom ALLT? Vill kunna surfa på nätet och se på diverse webbvideos utan minsta tearing. Kunna använda valfri media spelare för offline filmer utan minsta tearing. Ännu har jag inte lyckats med det och alltid återvänt till Windows. När den grafiska miljön startas vill jag att video signalen syncas med monitorns,oavsett applikation. Kan inte förstå varför det ska vara så svårt få till. Finns massvis med tearing trådar och diverse "lösningar" på nätet men ändå är det idag ännu ett vanligt problem.

Har kört mandriva,pclinuxos,xubuntu,ubuntu,lubunu,elemantary os,red hat,fedora,linux mint,puppulinux och med opengl backen och utan. Alla har på ett eller annat haft tearing problem. Oavsett hårdvara som har varit allt möjligt (intel,amd,nvidia och arm hw).

Så finns det någon bra dist som "bör" fungera för mig i dagsläget? Utseende är mindre viktigt men måste säga att jag gillade elementarys utseende.

Sitter på:

intel 4670k cpu
Nvidia Geforce 770 2GB
16GB ram
TP-LINK Wireless PCI Express Adapter

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hej!

Har testat det mesta och har fått vsync att fungera i Cinnamon, unity samt gnome.
Det enda jag gjort är att aktivera vsync på den skärm jag vill ha synkad i nvidias kontrollpanel.

De datorer som har intels GPU har jag installerat intels egna gpu drivrutiner på och fått det att lira som det ska i ovan nämnda DE's.
Jag kör smooth scroll i chromium så tearing visar sig direkt när man scrollar på en sida.

Det jag inte lyckats med är dock att synka båda mina skärmar, men det är ingen direkt big deal, fortfarande irriterande dock.

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin använder du för GPU?

Jag har själv inte blivit drabbad av "tearing" på dom distributioner jag kört med.
Har kört: Ubuntu, Kubuntu, Mageia 3 och 4 med KDE och nu kör jag Manjaro med Gnome.
Har alltid använt Nvidias proprietära drivrutin.
Kan det vara din skärm som spökar med Linux?
För att få bild på min skärm fick jag göra en egen xorg.conf då den verkar sakna EDID och kan ej skala bilden.

Mitt system:
i5-3570K
Nvidia GTX 670 4GB
16GB RAM
Skärm: Yamakasi Catleap 2560x1440 @100Hz

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vilken drivrutin använder du för GPU?

Jag har själv inte blivit drabbad av "tearing" på dom distributioner jag kört med.
Har kört: Ubuntu, Kubuntu, Mageia 3 och 4 med KDE och nu kör jag Manjaro med Gnome.
Har alltid använt Nvidias proprietära drivrutin.
Kan det vara din skärm som spökar med Linux?
För att få bild på min skärm fick jag göra en egen xorg.conf då den verkar sakna EDID och kan ej skala bilden.

Mitt system:
i5-3570K
Nvidia GTX 670 4GB
16GB RAM
Skärm: Yamakasi Catleap 2560x1440 @100Hz

Detta problem har jag haft i 10 år så hw har ändrats. I nuläget är det Nvidia med en ny dell S2340L skärm. Testar alltid med xorgs/inbyggda och tillverkarens rekommenderade drivrutin.

Drog in Linux Mint 17.1 via usb/persistent och oavsett inbyggd/nvidia compositing på/av så var det mycket tearing.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Hej, jag har haft samma problem som du tills jag fann den riktiga lösningen för NVIDIA-kort med proprietära drivrutiner installerat. Prova helt enkelt att köra detta kommando:

nvidia-settings --assign CurrentMetaMode="DVI-I-1: 1920x1080 { ForceCompositionPipeline = On }"

Du bör ersätta DVI-I-1: 1920x1080 så att det passar ditt system. Du kan få ut denna info via:

xrandr

Om inte detta fungerar för ditt NVIDIA-kort, ja då är det riktigt illa.

*EDIT*: Källa: http://http.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/325.15/READ...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hej, jag har haft samma problem som du tills jag fann den riktiga lösningen för NVIDIA-kort med proprietära drivrutiner installerat. Prova helt enkelt att köra detta kommando:

nvidia-settings --assign CurrentMetaMode="DVI-I-1: 1920x1080 { ForceCompositionPipeline = On }"

Du bör ersätta DVI-I-1: 1920x1080 så att det passar ditt system. Du kan få ut denna info via:

xrandr

Om inte detta fungerar för ditt NVIDIA-kort, ja då är det riktigt illa.

*EDIT*: Källa: http://http.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/325.15/READ...

Intressant, ska testa med Mint Mate desktop!
Annars har jag tear free per default med exempelvis Mint Cinnamon och det Mageia jag testade för något halvår sedan.

Testade ett AMD kort ett tag, och med deras proprietära drivers var det busenkelt. Bara klicka i "Enable tear free desktop" i AMD settings, och allting fungerade perfekt!

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med tearing på de flesta DE. Har tidigare kört xcompmgr för att lösa det men det krashade titt som tätt och kör nu med compton istället. Startar compton med:

compton --backend glx --paint-on-overlay --vsync opengl-swc

Se till att du har composition från din DE avstängd bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonsas:

Jag har också haft problem med tearing på de flesta DE. Har tidigare kört xcompmgr för att lösa det men det krashade titt som tätt och kör nu med compton istället. Startar compton med:

compton --backend glx --paint-on-overlay --vsync opengl-swc

Se till att du har composition från din DE avstängd bara.

Jag upplever att compton med glx som backend är buggig och laggigt på min NVIDIA Geforce GTX 680, slutade med att jag fick använda xrender. Jag föredrar hellre att prova NVIDIAs egna kontrollpanel för grafikkortet, särskilt om man använder NVIDIAs proprietära drivrutiner.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hej, jag har haft samma problem som du tills jag fann den riktiga lösningen för NVIDIA-kort med proprietära drivrutiner installerat. Prova helt enkelt att köra detta kommando:

nvidia-settings --assign CurrentMetaMode="DVI-I-1: 1920x1080 { ForceCompositionPipeline = On }"

Du bör ersätta DVI-I-1: 1920x1080 så att det passar ditt system. Du kan få ut denna info via:

xrandr

Om inte detta fungerar för ditt NVIDIA-kort, ja då är det riktigt illa.

*EDIT*: Källa: http://http.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/325.15/READ...

Tack! det fungerade prima för firefox/chrome netflix/youtube och lokala video filer :).
Tråkigt dock att det inte finns mer globala lösningar. Blir lite tråkigt om jag byter hårdvara i framtiden.

Så vad exakt är det kommandot gör? Fundersam på varför jag inte läst om det tidigare någonstans. Är det bundet till någon speciel mjukvara el dylikt? Ser ut att vara någon form av compositing fix men det fungerade även när jag stängde av compositing i linux mint.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hej!

Har testat det mesta och har fått vsync att fungera i Cinnamon, unity samt gnome.
Det enda jag gjort är att aktivera vsync på den skärm jag vill ha synkad i nvidias kontrollpanel.

De datorer som har intels GPU har jag installerat intels egna gpu drivrutiner på och fått det att lira som det ska i ovan nämnda DE's.
Jag kör smooth scroll i chromium så tearing visar sig direkt när man scrollar på en sida.

Det jag inte lyckats med är dock att synka båda mina skärmar, men det är ingen direkt big deal, fortfarande irriterande dock.

Kan bara hålla med och säga att detsamma fungerar i AMD proprietära drivrutin, där kallas funktionen tear free.

Det enda jag tycker är synd är att man ska behöva köra proprietärt för en sådan bagatell.

Visa signatur

[Bitfenix Outlaw] [AMD FX 8320 @ 4.4Ghz] [AMD R9 290X] [Gigabyte GA-990XA-UD3]
[OCZ Modxstream pro 700W] [OCZ Vertex 3 - 120GB] [2x 500GB Samsung HDD] [16GB Corsair Vengeance 1600Mhz]

[Nexus 4 Cyanogenmod 12.1 med AK600 kernel] [Nexus 7 2012 Android 5.0 med Franco kernel]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Tack! det fungerade prima för firefox/chrome netflix/youtube och lokala video filer :).
Tråkigt dock att det inte finns mer globala lösningar. Blir lite tråkigt om jag byter hårdvara i framtiden.

Så vad exakt är det kommandot gör? Fundersam på varför jag inte läst om det tidigare någonstans. Är det bundet till någon speciel mjukvara el dylikt? Ser ut att vara någon form av compositing fix men det fungerade även när jag stängde av compositing i linux mint.

Enligt NVIDIA så innebär ForceCompositionPipeline:

The NVIDIA X driver can use a composition pipeline to apply X screen transformations and rotations. "ForceCompositionPipeline" can be used to force the use of this pipeline, even when no transformations or rotations are applied to the screen.

Exakt varför det fungerar har jag inget svar på, det låter jag någon annan teknisk kunnig svara på. Det har visats sig dock att genom att använda denna metod så försämras grafikprestandan något, särskilt om man spelar spel (se detta, https://devtalk.nvidia.com/default/topic/602831/linux/unrecog...). Jag brukar stänga av compositing och denna metod när jag spelar ändå, så jag är egentligen oberörd. Lyckligtvis sker det ingen "tearing" i spel för mig när jag har compositing och ForceCompositionPipeline avstängt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Säg den lycka som varar. Testade Lubuntu. Ändrade till Nvidia och startade om X men nvidia-settings kommandot fungerade inte. Suck...Varför så svårt hitta en enhetlig lösning som fungerar oavsett hw/sw.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om jag har någon tearing, men det är iaf inte något som jag uppmärksammat eller stört mig på.

Jag har Intel i7 4770K och kör Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn" med Intels inbyggda Intel HD grafik.
Intel har gånga många utvecklare, dom har Intel Open Source Technology Center så dom satsar mycket på open source.

Keith Packard har tagit fram DRI3 som en ersättare till DRI2 komponenten i X.Org Server.
DRI3 och Present tillägget till X.Org Server är tänkt att få bort problemen med tearing.

Förövrigt hålls även utvecklingen av Wayland på, som är tänkt att ersätta X.Org. I Wayland ska det inte förekomma någon tearing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vet inte om jag har någon tearing, men det är iaf inte något som jag uppmärksammat eller stört mig på.

Jag har Intel i7 4770K och kör Ubuntu 12.10 "Utopic Unicorn" med Intels inbyggda Intel HD grafik.
Intel har gånga många utvecklare, dom har Intel Open Source Technology Center så dom satsar mycket på open source.

Keith Packard har tagit fram DRI3 som en ersättare till DRI2 komponenten i X.Org Server.
DRI3 och Present tillägget till X.Org Server är tänkt att få bort problemen med tearing.

Förövrigt hålls även utvecklingen av Wayland på, som är tänkt att ersätta X.Org. I Wayland ska det inte förekomma någon tearing.

Varför kör du 12.10, den supportas inte längre? Om du skall köra 12 så skall det vara 12.04 LTS som supportas till 2017.

Permalänk
Medlem

Fick igång allt med nvidia-settings. Krävdes en "äkta" installation. Men nu kör jag xubuntu/awesome och allt är lent och fint.

Får hålla mig till nvidia tills mer globala lösningar finns.

Dock måste man stänga av fixen vid all form av spelandes. Testade snabbt en nes emulator och var helt ospelrbart tills man stängde av fixen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Varför kör du 12.10, den supportas inte längre? Om du skall köra 12 så skall det vara 12.04 LTS som supportas till 2017.

Sorry, menade 14.10. Måste ha varit trött när jag skrev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hej, jag har haft samma problem som du tills jag fann den riktiga lösningen för NVIDIA-kort med proprietära drivrutiner installerat. Prova helt enkelt att köra detta kommando:

nvidia-settings --assign CurrentMetaMode="DVI-I-1: 1920x1080 { ForceCompositionPipeline = On }"

Du bör ersätta DVI-I-1: 1920x1080 så att det passar ditt system. Du kan få ut denna info via:

xrandr

Om inte detta fungerar för ditt NVIDIA-kort, ja då är det riktigt illa.

*EDIT*: Källa: http://http.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/325.15/READ...

Ditt inlägg föll tyvärr i glömska hos mig, men nu hittade jag det igen av en slump och det fungerade utmärkt (efter att ha tagit bort mellanslagen)! Tackar och bockar!
Vet du även hur man sparar/matar in denna inställning i hemkatalogens .nvidia-settings-rc ?

Permalänk
Skrivet av weldee:

Kan bara hålla med och säga att detsamma fungerar i AMD proprietära drivrutin, där kallas funktionen tear free.

Det enda jag tycker är synd är att man ska behöva köra proprietärt för en sådan bagatell.

Finns i vanliga opensource Xorg radeon sedan en tid tillbaka också. Ur "man radeon":

Option "TearFree" "boolean"
Enable tearing prevention using the hardware page flipping mechanism. Requires allo‐
cating two separate scanout buffers for each CRTC. Enabling this option currently dis‐
ables Option "EnablePageFlip". The default is off.

Lite dumt att det är av som standard. Och att man måste pilla i /etc/X11/xorg.conf

Permalänk
Medlem

Varför inte rulla vidare på denna tråd igen då.

Ubuntu: Efter installation av senaste nvidia drivrutinen via terminalen så fick jag bort osynlig muspekar buggen. Tearing på huvud skärmen var minimal. Tearing i kodi var hemsk. Fick inte igång mina 3 skärmar. Inställningshanteraren för skärmar i ubuntu var helt buggad. Troligen pga en skärm körs via iGPU och 2 via Nvidia. Hade det inte varit för strulet med trippla skärmar var ubuntu den mest lovande tear fria "disten" jag kört.

KDE Neon Edition: Pakethanteraren krashar direkt man söker, turligt nog fungerar terminalen. Får återigen manuellt installera senaste nvidia drivrutinen för att få kontroll över muspekaren. Fick igång alla skärmar efter mycket donande i nvidia-setings och kdes skärm hanterare. Tearing från helvetet i ALLT!

Så 2017 känns som att inte mycket hänt på "tearing" biten ännu. Kanske testar Fedora en släng med för att se om det går få igång och hur "tearing" är där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hulkenstrong:

Varför inte rulla vidare på denna tråd igen då.

Ubuntu: Efter installation av senaste nvidia drivrutinen via terminalen så fick jag bort osynlig muspekar buggen. Tearing på huvud skärmen var minimal. Tearing i kodi var hemsk. Fick inte igång mina 3 skärmar. Inställningshanteraren för skärmar i ubuntu var helt buggad. Troligen pga en skärm körs via iGPU och 2 via Nvidia. Hade det inte varit för strulet med trippla skärmar var ubuntu den mest lovande tear fria "disten" jag kört.

KDE Neon Edition: Pakethanteraren krashar direkt man söker, turligt nog fungerar terminalen. Får återigen manuellt installera senaste nvidia drivrutinen för att få kontroll över muspekaren. Fick igång alla skärmar efter mycket donande i nvidia-setings och kdes skärm hanterare. Tearing från helvetet i ALLT!

Så 2017 känns som att inte mycket hänt på "tearing" biten ännu. Kanske testar Fedora en släng med för att se om det går få igång och hur "tearing" är där.

Testade Fedora 25 Workstation för ett tag sedan med Wayland som fungerade rätt hyffsat. Kände dock att jag inte orkade sätta mig in i en helt ny distro på nytt efter att ha kört Debian så pass länge. Men Screen tearing var betydligt mindre problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Varför inte rulla vidare på denna tråd igen då.

Ubuntu: Efter installation av senaste nvidia drivrutinen via terminalen så fick jag bort osynlig muspekar buggen. Tearing på huvud skärmen var minimal. Tearing i kodi var hemsk. Fick inte igång mina 3 skärmar. Inställningshanteraren för skärmar i ubuntu var helt buggad. Troligen pga en skärm körs via iGPU och 2 via Nvidia. Hade det inte varit för strulet med trippla skärmar var ubuntu den mest lovande tear fria "disten" jag kört.

KDE Neon Edition: Pakethanteraren krashar direkt man söker, turligt nog fungerar terminalen. Får återigen manuellt installera senaste nvidia drivrutinen för att få kontroll över muspekaren. Fick igång alla skärmar efter mycket donande i nvidia-setings och kdes skärm hanterare. Tearing från helvetet i ALLT!

Så 2017 känns som att inte mycket hänt på "tearing" biten ännu. Kanske testar Fedora en släng med för att se om det går få igång och hur "tearing" är där.

Jag kör mint cinnamon 18 och upplever ingen tearing alls, installerade nvidias drivare genom additional drivers... första gången jag upplever linux helt problemfritt i princip and im Lovin it!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av hulkenstrong:

Varför inte rulla vidare på denna tråd igen då.

Ubuntu: Efter installation av senaste nvidia drivrutinen via terminalen så fick jag bort osynlig muspekar buggen. Tearing på huvud skärmen var minimal. Tearing i kodi var hemsk. Fick inte igång mina 3 skärmar. Inställningshanteraren för skärmar i ubuntu var helt buggad. Troligen pga en skärm körs via iGPU och 2 via Nvidia. Hade det inte varit för strulet med trippla skärmar var ubuntu den mest lovande tear fria "disten" jag kört.

KDE Neon Edition: Pakethanteraren krashar direkt man söker, turligt nog fungerar terminalen. Får återigen manuellt installera senaste nvidia drivrutinen för att få kontroll över muspekaren. Fick igång alla skärmar efter mycket donande i nvidia-setings och kdes skärm hanterare. Tearing från helvetet i ALLT!

Så 2017 känns som att inte mycket hänt på "tearing" biten ännu. Kanske testar Fedora en släng med för att se om det går få igång och hur "tearing" är där.

Ubuntu och en tearfri skärm har jag också varit med om.
Sitter nu med Manjaro i3 edition och har tearfritt på alla 3 skärmar, 100% tearfritt dessutom.

Tror dock inte det är just manjaro(arch) som är nyckeln här, utan att jag använder nvidia drivisar tillsammans med compton. Har ingen aning om hur det fungerar i spel, men jag kör "tearing 60fps testvideo" på youtube med samtliga skärmar utan tearing nu.

Inställningarna jag kör i compton mot tearing är följande:

#Basic screensync stuff backend = "xrender"; xrender-sync = true; xrender-sync-fence = true; vsync = "opengl-swc"; glx-swap-method = 2; glx-copy-from-front = true;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag kör mint cinnamon 18 och upplever ingen tearing alls, installerade nvidias drivare genom additional drivers... första gången jag upplever linux helt problemfritt i princip and im Lovin it!

Cinnamon 18. Fungerade fint med 3 skärmar men tearing från helvetet. Gick igenom alla inställningar utan att hitta något som skulle kunna motverka det.

Videra mot Fedora sen en sväng via xubuntu/lubuntu + compton och se var det slutar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Cinnamon 18. Fungerade fint med 3 skärmar men tearing från helvetet. Gick igenom alla inställningar utan att hitta något som skulle kunna motverka det.

Videra mot Fedora sen en sväng via xubuntu/lubuntu + compton och se var det slutar.

Okej, lycka till jag har funderat på att dra in archlinux och fluxbox, men jag vet inte hur det kommer se ut på min bamse 4k skärm och känns surt om det ej skulle fungera lika bra som mint gör nu för mig... eller så kanske slack, har inte kört det på flera år nu

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Cinnamon 18. Fungerade fint med 3 skärmar men tearing från helvetet. Gick igenom alla inställningar utan att hitta något som skulle kunna motverka det.

Videra mot Fedora sen en sväng via xubuntu/lubuntu + compton och se var det slutar.

Har du försäkrat dig om att dessa 1000 olika distar du testar har det senaste Xorg-servern? Alltså 1.19.x? Problemet bottnar i X och möjligtvis grafik-drivrutinerna.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Har du försäkrat dig om att dessa 1000 olika distar du testar har det senaste Xorg-servern? Alltså 1.19.x? Problemet bottnar i X och möjligtvis grafik-drivrutinerna.

Jag laddar ner den till "dagens" datum senaste tillgängliga versionen som erbjuds (ubuntu 16.10,fedora 25,KDE neon 1018, linux mint cinnamon 18). Sen direkt efter installation så kör jag en uppgradering (apt-get update/upgrade el likvärdigt kommando). Nvidia drivrutinen som installeras är nvidia-367 på alla distar jag testat. Så känns hyfsat väl uppdaterat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Ditt inlägg föll tyvärr i glömska hos mig, men nu hittade jag det igen av en slump och det fungerade utmärkt (efter att ha tagit bort mellanslagen)! Tackar och bockar!
Vet du även hur man sparar/matar in denna inställning i hemkatalogens .nvidia-settings-rc ?

Nu gissar jag men räcker det inte bara med att lägga till:

0/CurrentMetaMode="DVI-I-1: 1920x1080 { ForceCompositionPipeline = On }"

i filen (observera 0/ innan CurrentMetaMode)?

Försäkra dig om att det fungerar genom:

nvidia-settings -q CurrentMetaMode

som troligen kommer spotta ut ForceCompositionPipeline = On om den är aktiverad. Jag har ej provat, så jag vet inte om det fungerar dock.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Jag laddar ner den till "dagens" datum senaste tillgängliga versionen som erbjuds (ubuntu 16.10,fedora 25,KDE neon 1018, linux mint cinnamon 18). Sen direkt efter installation så kör jag en uppgradering (apt-get update/upgrade el likvärdigt kommando). Nvidia drivrutinen som installeras är nvidia-367 på alla distar jag testat. Så känns hyfsat väl uppdaterat.

Vad jag kan se, Ubuntu 16.10 och Mint 18 kör fortfarande med Xorg-server 1.18, så nej, de är inte tillräckligt uppdaterade.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Vad jag kan se, Ubuntu 16.10 och Mint 18 kör fortfarande med Xorg-server 1.18, så nej, de är inte tillräckligt uppdaterade.

Så du menar att den senaste bleeding edge version av xorg-server krävs för att få tear free upplevelse? Du får ursäkta men nope att behöva manuellt dra in en xorg-server variant som inte ens finns i senaste icke LTS distar är inget jag vill ge mig in på. Har i tidigare år gjort det och ofta slutar det inte bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Så du menar att den senaste bleeding edge version av xorg-server krävs för att få tear free upplevelse? Du får ursäkta men nope att behöva manuellt dra in en xorg-server variant som inte ens finns i senaste icke LTS distar är inget jag vill ge mig in på. Har i tidigare år gjort det och ofta slutar det inte bra.

Det är väl ändå inte så dramatiskt? Som vilken uppdatering som helst egentligen. Jag håller med dock att det är lite av en nackdel med automatiserade distar såsom Ubuntu och Ubuntu-derivat, det är faktiskt hyffsat komplicerat att manuellt uppgradera kärnbibliotek såsom Xorg.

Därför håller jag mig till Slackware eller som många andra, till Arch Linux, där det bara är en liten knapptryckning ifrån uppgradering. Men dock har ju dessa distar en högre inläringskurva... lite moment 22 över det hela.

Men, Fedora 25 som du nämnde verkar tydligen köra med Xorg 1.19.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2