*BLIR GALEN* Windows och winamp hackar! *Desperat*

Permalänk
Medlem

*BLIR GALEN* Windows och winamp hackar! *Desperat*

Jag har ett problem! alltså så fort jag kör ett program så börjar datorn hacka till(fryst i en sekund) sådär ibland, typ 5-15 min mellanrum. Jag har tyckt att det var ok, me nu idag fick jag nog, orka inte med att det hacka i winamp, liiiite störande!

Det här programmet som är hemmagjort av min kompis som jag använder jag för att skicka filer mellan datorer, och jag brukar låta det stå på i bakrunden och det tar upp mellan 40-100 mb ram! Jag har ju då iofs 200 mb ram ledigt då med mina 512 mb ram! Så vad kan problemet vara?

Jag kör med Epox 8k5a2+ och AMD XP 2400+ och 1 Corsair 512 mb pc 3200 i snabbaste timingen, men inte i synk med den oklockade proccessorn, kan det vara problemet? Det hackar inte om man inte gör nått utan det är om man surfar eller mircar eller spelar som hackandet uppstår. Vad säger ni, nån som har haft det likadant? Vad ska jag testa? Ge förslag! *DESPERAT*

Ska köpa nytt nforce2 moderkort, kan dual DDR fixa problemet?(då kör jag i synk med klockad prolle!

Permalänk
Medlem

Lagt in Via 4 in 1 drivers?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ola j
Lagt in Via 4 in 1 drivers?

yup, 4.45 hyperion

Permalänk
Hedersmedlem

jag vet att jag hade samma problem.
Det var någon inställning i bios på samma "sida" som minnisinställningarna jag ändrade - så ordnade det sig

Ngt med Burst length kan det ha varit,,,från 4 -> auto (det konstiga var att man bara kunde välja "4" eller "auto")

Dual fixar? .vet ej, kanske, nforce2 är ju optimerat för dual, så det kanske finns en del odokumnterade buggar om man kör single.

testa höja spänningen till minnena, & testa lite sämre timings.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
jag vet att jag hade samma problem.
Det var någon inställning i bios på samma "sida" som minnisinställningarna jag ändrade - så ordnade det sig

Ngt med Burst length kan det ha varit,,,från 4 -> auto (det konstiga var att man bara kunde välja "4" eller "auto")

Dual fixar? .vet ej, kanske, nforce2 är ju optimerat för dual, så det kanske finns en del odokumnterade buggar om man kör single.

testa höja spänningen till minnena, & testa lite sämre timings.

Ok, tack för tipset! Det fanns bara 4 och 8 och välja på och den var på 4, så jag ändra, vi får se hur det går!

Permalänk
Hedersmedlem

det kan ha varit burst strength också.elelr ngt annat med strength..=)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Har du testat att stänga av programmet du har körandes i bakgrunden för att se hur det blir då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Har du testat att stänga av programmet du har körandes i bakgrunden för att se hur det blir då?

Funkar det bra, jag men det borde ju göra det med det programet också, jag har ju mins, allra minst 100 mb ram ledigt hela tiden ju! Jag testade o kolla hur mycket växlingfilen användes o den var helt oanvänd under hela tiden!

Permalänk
Medlem

Asso dethär hackandet kommer när jag gör saker, typ surfar o när den laddar nån stor sida eller nått, om jag låter den vara o spelar winamp och använder programmet så spelare den på... 1GB ram kanske hjälper? fast o andra sidan så används ju inte växlingsfilen så jag vet inte...

Permalänk

tror inte

Tror inte att det hjälper med 1 gig ram... jag ångrar nästan att jag köpte det. Kör logg över hur mkt minne som används och sen i höstas har jag inte använt den extra 512:an en enda gång... Men det är ju billigt med minne nu så passa på iaf..

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det där hemmagjorda programmet ligger och snor åt sig en massa processorkraft? Har du win2k eller xp är det ju lätt att kolla i task manager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slas
Det är inte så att det där hemmagjorda programmet ligger och snor åt sig en massa processorkraft? Har du win2k eller xp är det ju lätt att kolla i task manager.

mnajä, alltså den tar gansak mycket när den ska fixa upp allting när man startar, men sen när den bara skickar filer tar den inte så mycket, som högst 20% kanske.. fast det kan ju vara tillräckligt om man kör andra prolle-krävande program iofs... men windows och winamp o mirc o det programmet borde den väl klara..

Permalänk
Medlem

Re: tror inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreRober
Tror inte att det hjälper med 1 gig ram... jag ångrar nästan att jag köpte det. Kör logg över hur mkt minne som används och sen i höstas har jag inte använt den extra 512:an en enda gång... Men det är ju billigt med minne nu så passa på iaf..

Det kanske skulle vara bra o logga o kolla hur det ligger till, kan du(eller nån annan för den delan) tipsa mig om nått bra loggningprogram, kanske så man kan logga hur mycket minne o prolle-kraft som används eller kanske till och med vad ett visst program tar..?

Permalänk
Medlem

Testa att sänka prioriteten på filöverföringsprogrammet. Om problemen försvinner är det programmet som är orsaken.

Permalänk

*ger svar* Hade samma skitproblem med min förra dator, men det försvann efter en omformatering och installation av Win2000. *ler*

Hej då! *krama om*

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Det smartaste/smidigaste skulle ju vara å stänga ner din kompis program och testa tynga ner cpu'n/minnena med tunga applikationer. Det kan vara skadade minnen som säger ifrån.

Och jag har stor erfarenhet av minnesläckor i egenhändigt programmerade program.

Visa signatur

Mållös!

Permalänk
Medlem

Ok, har nu kommit fram till att det är prollen som får fullt inte minnet! Så om jag köper Abit NF7-s o drar upp min AIUCB 2400+ prolle i 11x200(nu är det 15x133) så kanske det fixar sig..?

Eller har ni något annat tips om hur jag kanske fixar så att winamp hanterar det lite bättre ller nått..?

Eller jag kanske ska öka Vcoren som är på original(1.65 eller vad det är..? Men det är väl tillräckligt för Original-hastigheten..?) Eller har jag kylit för dåligt(kanske sitter snett för SLK-800 med Enermax 80mm på fullt borde väl räcka.. men den sitter i hacken vid prollen så jag vet inte..)

Permalänk
Medlem

Jag hade EXAKT samma problem!

Jag pajade datorn så efter en införskaffning av en ny XP 2000+ så fixade d sig...

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Medlem

Du ska inte installera hyperion, gjort för KT400 kort..
Installera 4.43 istället...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aKy1700+
Jag hade EXAKT samma problem!

Jag pajade datorn så efter en införskaffning av en ny XP 2000+ så fixade d sig...

Har du exakt samma dator fast med ny XP2000+ prolle bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxizor
Du ska inte installera hyperion, gjort för KT400 kort..
Installera 4.43 istället...

w00t? ere sant? ok då gör jag det, jag ser att du har samma mobbo som jag, har du märkt nått sånt här när du körde med hyperion? måste jag avinstallera hyperion först eller är det bara o köra 4.43 över?

Permalänk
Medlem

Har testat 4.43 nu, det var samma sak.. Det blir ju nforce2 nu, det är ju klart iallaf! =(

Permalänk
Medlem

Har testat 4.43 nu, det var samma sak.. Det blir ju till att köpa ett nytt nforce2 moderkort iallaf... =(

Permalänk
Medlem

För er som undrar... så hade det ingenting med minnet att göra, jag har alltid minst 200 mb ram ledigt och även när min kompis fixat så programmet tar 15 mb ram så ere samma fel(jag vet, han var lite slarvig, men det är ju hemmegjort, de får man tåla!)

Hoppar nforce2 är min räddning!

Oj va många inlägg det blev nu då!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, det dök upp en dag och ville inte försvinna... Jag tror inte att det beror på upptagen processor, ett dualsystem skall klara av Winamp och lite slösurfande utan att göra konstpauser.
Installerade om operativsystemet, och så var problemet ur världen...

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Hade samma problem, det dök upp en dag och ville inte försvinna... Jag tror inte att det beror på upptagen processor, ett dualsystem skall klara av Winamp och lite slösurfande utan att göra konstpauser.
Installerade om operativsystemet, och så var problemet ur världen...

Har testat o formatera, dock är jag osäker om jag gjort det med 4.43 installerat från fresh installation..?!