Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk

Hade även jag problem med den sidan igår och nu när kag kollade, kanske håller MS på med någon uppdatering.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleidol:

Go dagens, min mamma vill byta ut sin nokia 3510 (jo dni läser rätt) mot något nytt hyfsat billigt, hon kommer enbart ha den att ringa med, sms och kanske kolla Facebook...

Har funderat på Nokias lumia 630, detta eftersom min erfarenhet av det lilla jag använt WP är att det är ganska stabilt och relativt smidigt med stora ikoner osv. Och det verkar krångla mindre än Android, framförallt billiga android lurar har en tendens att frysa till. Min Galaxy S4 funkar bra, även om det händer att den hänger sig osv... Men nu är det ju inte riktigt i den prisklassen hon ska kolla telefoner på och vad det gäller dålig erfarenhet av billiga samsungar, alltså Androiderna vi har på jobbet ska vi inte tala om, undrar om det finns någon telefon där som funkar som det är tänkt... De tappar sim kortet, slocknar när folk knappar in telefonnummrena, man kan inte lägga på om det är upptaget/går till telefonsvararen. (De telefonerna är ett kapitel för sig alltså).

Nåväl, det jag söker är framförallt en "stabil" telefon som flyter hyfsat bra och inte kostar allt för mycket... App utbudet behöver inte vara enormt eftersom hon är såpass ny och eventuella spel spelar hon ändå på sin Ipad.. När jag ändå är inne på det kan man zooma i sms osv på WP? Det går på androidtelefoner och kan vara bra för henne.

Skrivet av ffodil:

Skulle inte nya 530 funka bra då, finns ju för 499:- på ett par ställen nu, ICA och Elektroworld kanske fler.

Skrivet av kalleidol:

tänkte på den först men läste sedan att skärmen är dålig och kan vara svår att se på så då tänkte jag att vi går upp några hundra i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

630? du menar väl 635?

Hur som, är inte din mamma värd 2000:- ?
I så fall skulle jag definitivt ta Lumia 735 i svart grönt eller orange. Den har också nya Denim med vid leverans vilket borgar för ytterligare smidighet och säkerhet.

735 fick också väldigt fin kritik av Mobil.se och det har väl inte hänt i historien att Mobil tyckt att WP är bra.
http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

630? du menar väl 635?

Hur som, är inte din mamma värd 2000:- ?
I så fall skulle jag definitivt ta Lumia 735 i svart grönt eller orange. Den har också nya Denim med vid leverans vilket borgar för ytterligare smidighet och säkerhet.

735 fick också väldigt fin kritik av Mobil.se och det har väl inte hänt i historien att Mobil tyckt att WP är bra.
http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Precis vad jag skrev tidigare för då är det inga tveksamheter om otydlig skärm el. något annat.
Riktigt bra telefon som jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleidol:

När jag ändå är inne på det kan man zooma i sms osv på WP? Det går på androidtelefoner och kan vara bra för henne.

Du kan ändra storleken på all text i hela OS:et i inställningarna om du vill göra det mer lättläst.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Nu börjar tappa tålamodet med min Lumia 830, jag undrar verkligen vad klåparna på msoft håller på med. Drog ner Lumia Camera från store, när man startar appen vill den att telefonen uppdateras till Lumia Denim uppdatering, well guess what min telefon levererades med den uppdateringen, vad nu då? Någon annan med samma bekymmer?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Nu börjar tappa tålamodet med min Lumia 830, jag undrar verkligen vad klåparna på msoft håller på med. Drog ner Lumia Camera från store, när man startar appen vill den att telefonen uppdateras till Lumia Denim uppdatering, well guess what min telefon levererades med den uppdateringen, vad nu då? Någon annan med samma bekymmer?

På grund av att kamerauppdateringarna inte kommit till 830 än. Vad jag sett är det bara 930 som fått dom än så länge.

Permalänk

Tror jag köper 830 även fast den är lite svagare än 930. Men är prestandaskillnaden något man märker när man använder telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Tror jag köper 830 även fast den är lite svagare än 930. Men är prestandaskillnaden något man märker när man använder telefonen?

Ja, det är det, ganska självklart, även om 830 räcker för mycket av normal användning.
Har som sagt haft 830 innan och skulle inte tveka att välja 930, speciellt om prisskillnaden är liten, som det varit vid några tillfällen nu. 930 är väldigt mycket bättre på allt i mitt tycke. Det ända är glance som jag inte saknar.

Permalänk
Skrivet av ffodil:

Ja, det är det, ganska självklart, även om 830 räcker för mycket av normal användning.
Har som sagt haft 830 innan och skulle inte tveka att välja 930, speciellt om prisskillnaden är liten, som det varit vid några tillfällen nu. 930 är väldigt mycket bättre på allt i mitt tycke. Det ända är glance som jag inte saknar.

Alright.
Men hur länge kan man räkna med att MS stödjer Nokia Lumia linjen då? Eftersom Nokia blivit nerlagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Alright.
Men hur länge kan man räkna med att MS stödjer Nokia Lumia linjen då? Eftersom Nokia blivit nerlagt.

Lumia har ingenting med Nokia att göra. 930 är en MS Lumia Windows Phone och kommer att få WP10. Det är bara namnet Nokia som finns kvar på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Tror jag köper 830 även fast den är lite svagare än 930. Men är prestandaskillnaden något man märker när man använder telefonen?

Jag köpte en 830 för en månad sen, och använt mobilen nu sen dess. Är skapligt nöjd, och imponerad av batteritiden trots jag använder mobilen väldigt mycket. Spelar dock inte, så där kan jag inte svara för. Enda jag blir besviken på, är att 830 inte kommer få stöd för "Hey Cortana" när mobilen ligger i viloläge. Dem säger att det krävs SensorCore för att använda denna funktion, men vad jag förstått har ju även 830 detta..

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Avstängd

Ännu ett bevis på att Swebank inte har en susning om alla vi användare av Windows Phone

I deras instruktionsfilm pratas endast om Appstore och Google Play. Men apparna finns även till Windows Phone. Byter bank snart om det nu finns någon bank som kan Windows Phone? Handelsbanken och Läns får sura omdömmen och har bättre appar till IOS.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ännu ett bevis på att Swebank inte har en susning om alla vi användare av Windows Phone

I deras instruktionsfilm pratas endast om Appstore och Google Play. Men apparna finns även till Windows Phone. Byter bank snart om det nu finns någon bank som kan Windows Phone? Handelsbanken och Läns får sura omdömmen och har bättre appar till IOS.

ec_7qA1-3hc

Jag tycker Handelsbankens app är bra. Men då har jag ju inte använt iOS- eller android-versionen

Funktionaliteten borde kunna bli batter nu när den även fått bank-id.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Jag köpte en 830 för en månad sen, och använt mobilen nu sen dess. Är skapligt nöjd, och imponerad av batteritiden trots jag använder mobilen väldigt mycket. Spelar dock inte, så där kan jag inte svara för. Enda jag blir besviken på, är att 830 inte kommer få stöd för "Hey Cortana" när mobilen ligger i viloläge. Dem säger att det krävs SensorCore för att använda denna funktion, men vad jag förstått har ju även 830 detta..

"Hey Cortana" kräver sensorcore och Snapdragon 800-seriens processor. Lumia 830 har Snpadragon 400..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ännu ett bevis på att Swebank inte har en susning om alla vi användare av Windows Phone
.
Byter bank snart om det nu finns någon bank som kan Windows Phone?

Om någon vecka eller två/tre kommer det att finnas en App i store för Swedbank.
Den är i beta just nu, men du kan registrera dig och hämta hem den redan nu om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Om någon vecka eller två/tre kommer det att finnas en App i store för Swedbank.
Den är i beta just nu, men du kan registrera dig och hämta hem den redan nu om du vill.

Den var väl utvecklad av en person som inte har någon som helst koppling till swedbank? Dock var den godkänd av swedbank om jag har rätt för mig men som sagt, inte officiell.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Om någon vecka eller två/tre kommer det att finnas en App i store för Swedbank.
Den är i beta just nu, men du kan registrera dig och hämta hem den redan nu om du vill.

Vart hittar man denna beta?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Den var väl utvecklad av en person som inte har någon som helst koppling till swedbank? Dock var den godkänd av swedbank om jag har rätt för mig men som sagt, inte officiell.

Stämmer bra, Swedbank har testat och godkänt Appen, om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Vart hittar man denna beta?

Jag skrev lite om det i 930-tråden så jag kan väl lika gärna lägga in det här också.

Citat:
För de som undrar vad denna Swedbank App är för något kan man ju lägga ut en länk?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205437054791610&set...

Några kommentarer från länken:

Andre Claesson:
För de som är intresserade behöver jag er Microsoft-e-mail som är kopplad till Store för att bjuda in till beta.
PMa så slipper ni publicera er adress.
10 nov

Andre Claesson:
Tanken är att till att börja med lägga upp den som closed beta för de som är intresserade. Jag kommer inte släppa en sån här app utan att den är vältestad.
10 nov

Andre Claesson:
Jag har fått godkänt av Swedbank och Sparbankerna att släppa appen. Dock kommer jag behöva göra om designen lite, för att den inte ska upplevas som deras produkt, utan som ett eget varumärke, under eget namn.
22 nov

Andre Claesson:
Ny version. Nu med Snabbsaldo a.k.a. skaka fram ditt saldo.
2 dec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

"Hey Cortana" kräver sensorcore och Snapdragon 800-seriens processor. Lumia 830 har Snpadragon 400..

Lumia 830 har också sensorcore, liksom de flesta Lumia-telefoner. Men skillnaden är att 930 sitter på low power DSP (digital signal processor), och det är denna biten som man använder tillsammans med sensorcore för att aktivera "Hey Cortana". Tyvärr har bara 800-serien denna egenskap och inte resterande. Sjukt tråkigt och dåligt gjort av Nokia enligt mitt tycke, då 830 skulle vara high-end som alla har råd med

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk

Lumia 630 är med på mellandagsrean här i stan, så jag sade till mamma att vi kollar på telefon få. Även ett par intressanta Androidtelefoner med i det reklamblad jag fick i lådan idag. Men lutar nog mot lumian ändå.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleidol:

Lumia 630 är med på mellandagsrean här i stan, så jag sade till mamma att vi kollar på telefon få. Även ett par intressanta Androidtelefoner med i det reklamblad jag fick i lådan idag. Men lutar nog mot lumian ändå.

Affär och pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

699:- eller något sådant på giganten. Hmf. Bättre val än 530 som jag köpte till lilla mor i julklapp o=

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Nu när man fått lite tid över inför jul har jag suttit och uppdaterat allt möjligt i appratväg åt nära och kära.

Laddat klart Denim till en 1320, innebär det några större förändringar som jag bör visa eller är det bara att tuta och köra?

Märkte att farsans 925 var jättevarm, är det något känt problem? Den fungerade fint när jag testade den sist för någon månad sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Nu när man fått lite tid över inför jul har jag suttit och uppdaterat allt möjligt i appratväg åt nära och kära.

Laddat klart Denim till en 1320, innebär det några större förändringar som jag bör visa eller är det bara att tuta och köra?

Märkte att farsans 925 var jättevarm, är det något känt problem? Den fungerade fint när jag testade den sist för någon månad sedan.

Lite beroende på om man kört med Developers Preview innan Denim, om så är fallet är det i stort samma som innan.
Om inte är där en del uppdateringar som bl.a. förbättrar prestanda och batteritid, möjligen senaste bildbehandlingsaloritmerna till kameran, men är osäker. Så det är väl bara att tuta och köra.
Har själv kört med DP hela tiden och är därför osäker i vilken ordning allt kommit.

Dom stora förbättringarna med Denim, som Hej Cortana och kamerauppgraderingarna kommer endast till 930 ,1520 och inte fullt till 830. dom andra modellerna har inte tillräcklig hårdvara.

Beroende på vad man tycker är jättevarm, men 925 ska inte bli jättevarm. Prova med en mjuk återställning och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Nu när man fått lite tid över inför jul har jag suttit och uppdaterat allt möjligt i appratväg åt nära och kära.

Laddat klart Denim till en 1320, innebär det några större förändringar som jag bör visa eller är det bara att tuta och köra?

Märkte att farsans 925 var jättevarm, är det något känt problem? Den fungerade fint när jag testade den sist för någon månad sedan.

De stora förbättringarna med Demin är en bättre firmware, samt nya uppdateringar till OS:et. Några nya features lär du inte märka så mycket av, det mesta ligger "under the hood".

Min 925:a är iskall, förmodligen har han några battrisugare som ligger och kör i bakgrunden. Gå in och kolla vilka appar som har tillgång till bakgrundskörning och stäng av dem.
Lär honom också hur man gör en riktig "soft reset" (som ffodil sa) så att det inte bara blir en vanlig avstängning. Håll Volym ned + Power off knapparna nedtryckta samtidigt ända till dess att skärmen blir svart och därefter vibrerar en gång. Skulle det inte hjälpa är en hardreset inte dumt, ingenting av inställningar och nedladdade appar kommer att gå förlorat i WP8.1 om man bara gör en riktig backup först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleidol:

Lumia 630 är med på mellandagsrean här i stan, så jag sade till mamma att vi kollar på telefon få. Även ett par intressanta Androidtelefoner med i det reklamblad jag fick i lådan idag. Men lutar nog mot lumian ändå.

För mig är den helt korkat vaninninga idén att jätte-telefonen 1520 har Nanosim medan denna mindre telefon har microsim. Kunde köpt denna telefon annars och haft i lägen när 1520 är för stor och bara switchat simkorten.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har precis fått en Lumia 930. Min första Windows telefon så är inte noob inom detta OS. Jag har några frågor jag hoppas någon kan hjälpa mig besvara? Finns säkert svar någonstans, men har försökt leta själv.

http://i.imgur.com/n0P2IzO.jpg

1. Går det ändra färg på tex. Spotify iconen jag har på min frontpage? Så fult när alla andra är oranga så kommer Spotify och är grå.
2. Jag vill ha min Facebook icon med bara Facebook iconen, det är en jävla bild på min "wallpaper på facebook" atm.
Kolla bilden för dessa två så förstår ni nog!

3. Hur vet man vilken update man har? Som sagt, är noob och vilken är den senaste? Förklara gärna rätt så exakt hur man ser det.
4. Det finns två kameror? Vilken av dem är bäst och vad är skillnaden egentligen? Ifrån det jag själv testat så verkar det som att Microsoft kameran är snabbare.. men läste någonstans att Lumia kameran ska bli lika bra efter en update?
5. Hur gör man album i photos? Ser att det finns albums, men kan typ inte skapa några.
6. Vilka apps är "must have" i princip?
7. Några andra tips eller tricks ni kan förslå man måste känna till?
8. Funderar på att skaffa en trådlös laddare, vilken ska man skaffa till Lumia 930? Funkar vilken som helst eller?
9. Är det normalt att inget headset ingår? Fick bara telefonen och laddare

Massa frågor, men hoppas ni kan hjälpa en ny windows broder lite!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Jag har precis fått en Lumia 930. Min första Windows telefon så är inte noob inom detta OS. Jag har några frågor jag hoppas någon kan hjälpa mig besvara? Finns säkert svar någonstans, men har försökt leta själv.

http://i.imgur.com/n0P2IzO.jpg

1. Går det ändra färg på tex. Spotify iconen jag har på min frontpage? Så fult när alla andra är oranga så kommer Spotify och är grå.
2. Jag vill ha min Facebook icon med bara Facebook iconen, det är en jävla bild på min "wallpaper på facebook" atm.
Kolla bilden för dessa två så förstår ni nog!

3. Hur vet man vilken update man har? Som sagt, är noob och vilken är den senaste? Förklara gärna rätt så exakt hur man ser det.
4. Det finns två kameror? Vilken av dem är bäst och vad är skillnaden egentligen? Ifrån det jag själv testat så verkar det som att Microsoft kameran är snabbare.. men läste någonstans att Lumia kameran ska bli lika bra efter en update?
5. Hur gör man album i photos? Ser att det finns albums, men kan typ inte skapa några.
6. Vilka apps är "must have" i princip?
7. Några andra tips eller tricks ni kan förslå man måste känna till?
8. Funderar på att skaffa en trådlös laddare, vilken ska man skaffa till Lumia 930? Funkar vilken som helst eller?
9. Är det normalt att inget headset ingår? Fick bara telefonen och laddare

Massa frågor, men hoppas ni kan hjälpa en ny windows broder lite!

1. Min Spotify icon är grön eftersom jag lagt in det på startskärm +tema, finns även en del appar som transparency tiles och nån till.
2. Facebook iconen får jag med den bild jag själv lagt in.
3. På "extra info" ser du vad du har, el, kanske jag missuppfattar vad du letar efter.
4. Helt klart Lumia Camera man ska använda efter Denim, där finns alla dom nya uppgraderingarna av kameran, Richcapture-Trollspöet som för övrigt är riktigt bra, med sammanfogning av automatisk HDR, dynamisk flash osv. där du själv kan justera i efterhand, nya ISO 64 och 100, Moment capture , 4K video, senaste bildbehandlingsalgoritmer speciellt för lågljus. Lägger till att Lumia Creative Studie finns i redigera för ytterligare redigering, som annars kanske kan vara svår att hitta.
Kameran var bra innan men har nu blivit en riktig höjdare.
5. hur man gör album i photos överlåter jag till nån annan att svara på eftersom jag inte gjort det själv ännu.
7. Apps är så personligt och jag har för närvarande 150 inlagda som jag själv inte vet så här på rak arm vilka som är ett måste.
8. Köpte själv 2st Qi laddningsplattor för 30:- st på Ebay som fungerar perfekt.
9. Ja, normalt att headset inte ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

För mig är den helt korkat vaninninga idén att jätte-telefonen 1520 har Nanosim medan denna mindre telefon har microsim. Kunde köpt denna telefon annars och haft i lägen när 1520 är för stor och bara switchat simkorten.

Har också börjat reta mig en del på dom här simkorten, men det sägs från operatörerna att man håller på att ändra det till nano-mikro-kort i ett.