Permalänk
Medlem

jaha.... då var det dags igen

Jaha nu står man här igen..... Velar på vad man skall köpa för nytt system. Jag vänder mig nu till er att ge mig råd och hjälpa mig överkomma min AMD rädsla.

Nu sitter jag på ett P4/1.7 Ghz system som jag tyvärr måste lämna tillbaka till min fassas jobb eftersom han behöver den där... Då har jag bara min gamla 333a och min 486a kvar och de står nu här brevid mig och väntar på att jag kastar ut 1.7an =(.

Egentligen var det tänkt att jag skulle köpa nytt redan för 3 - 4 månader sedan men eftersom de sa att jag kunde behålla compen ett tag till blev det aldrig av.

så iaf nu behöver jag ett nytt system eftersom min 333a inte är någon drömdator och tar runt 20 minuter på sig att starta upp Photoshop... ja det är sant.... och 10 på sig att starta. Och ni förstår alla att min 486 är.... en aning gammal =D.
Jag har aldrig någonsing haft en AMD och alla mina polare som haft AMD (Thunderbird/Athlon dock inte XP) säger att dem är mycket sämre än Pentium samt att jag av någon obeskrivlig anledning alltid haft onda ögat till AMD...... Jag hade garanterat fortsatt med P4 om jag inte hade börjat få en ny syn på AMD tack vare alla självsäkra medlemar här på sweclockers :).

Pentium är ju känt för att vara fasligt dyrt och det är ju väldigt sant och att lägga ut runt 2000 för en prolle är jag helst inte beredd på när min budget ligger på ca 4000! Celeron är uteslutet pga jag har en del "erfarenheter" av dem.... sånna man gärna inte vill minnas
Så var skall jag då vända mig? Jo till AMD och deras XP cpu.... Den verkar vara både klockvänlig och passar min budget + att moderkorten är helt ok med stöd för PC3200 med nForce2 och KT400 chipset.
Men vågar jag då satsa på en AMD?.. jag menar när jag väl tagit steget så sitter jag där ju.... det blir no way back eftersom jag då lagt mina pengar på det.. Vad om Intel blir mycket bättre och AMD konkar! eller AMD bara bytar från sockel A veckan senare! (detta är de sjuka ideer o tankar som kan poppa upp i min skalle eftersom jag är rätt paranoid )
Ni måste hjälpa mig clockers så jag får rätsida på detta.... skall jag dra ett P4 system, bli pank, sitta på PC2700 minnen, och vara intel trogna eller satsa på ett AMD system?

Permalänk

Du sak nog inte lyssna på dina kompisars prat om AMD.

Amd har överlägset snabbare prossesorer (I spel prestanda) och billigare Pentium e mer för kontors arbete och olika kalkyleringar

En xp 2100+ får du för en 900 spänn och då kan man klocka den upp till 2.5ghz med rätt kylning och modd

Mitt data system slår en Dell P4 me en 2.7Ghz cpu med 512 ram 800mhz

Och då har vi samma grafik kort

Han gav 20 tusen ett hellt system me skärm och allt.

jag gav 6 tusen för allt i min utan skärm då. och ändå slår jag hans P4

Så jag rekomendera en AMD Xp cpu

Permalänk
Medlem

Alltså, menar du att Pentiums som är billigare än athlonXP's är mest för excel, eller att Pentiums överhuvudtaget är mest för excel? Din mening där kan man ta lite hursomhelst.

Iaf, pengar><prestanda-ratio-ligan leder athlonXP'arna över de olika p4'orna, vågar jag säga. Skaffar du en xp2100+ och ska ha upp den till 2.5 gig ska du dock antingen ha extrem tur eller en jävlig mängd pengar till kylning.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

det finns moderkort till P4or med stöd för 3200 minnen som tex GIGABYTE GA-8SQ800 kostar 1100kr db.com får in dom den 20de själv ska jag lätt köpa en p4a 2,4ghz och ett GIGABYTE GA-8SQ800 ULTRA med 2st TwinMOS-Winbond 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400

Permalänk
Medlem

Bara o hålla med där. . se sign ang. min hastighet, det är det absoulta max jag kan vrida ur, och då är det stabilt.

Kan ju vrida på fläkten mer, men det låter för mycket, så, med vatten eller kanske kallt i rummet så kan man nog få den till 2.3 i bästa fall, möjligen 2.4 med tur.

Jag har då en AIUCB iofs, men 2.5 Ghz ska du ha en jevla tur kan jag säga, vet dock inget om AIUHB stepping, men även då känns 2.5 som ren o skär flaxx..

Men å andra sidan, kan ju inte påstå att mitt system är slött, se min 3DMark tex, trots mitt B gfx (det är B eftersom det vägrar klocka, bra märke annars (leadtek)

Har sett otaliga P4'or som ligger på 2.8 GHz och mer och har samma GFX (eller bättre) som ligger under min score..

Och 3Dmark m.m. är inte allt i livet, men AMD kickar ass iallafall.

Förr var jag en inbiten Pentium nisse, men AMD har vunnit mitt hjärta iallafall.. man kan väl kanske säga såhär:

Folk som inte gillar att optimera hårdvaran, få allting att leva i lycklig harmoni och verkligen överleva diverse motgångar - dom köper Pentium.

Men, den andra halvan av ligan, som tycker om att sitta uppe halva natten med att hitta den optimala FSB'n, inte gråter en tår när man råkar ut för 'OJ, där brann den upp...' osv osv.. dom köper AMD.

Och när man lärt sig alla läxor, misstag osv osv , och vet hur man ska få fram kraften som finns, då är AMD det enda alternativet.

Eftersom jag är tämligen trött så funderar jag på hur det jag skrev blev..

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem

Kör på AMD om plånboken är tight. T-Bred B verkar klocka bra för majoriteten.
P4an utvecklar mer watt än AMD också.
Men dem flesta P4or klockar jävligt bra dem också. Kör i 2.26B @ 2.7Ghz nu och då har jag inte maxat CPUn än. Mitt MB saknar en 1/5 PCI divider vid 160+ FSB. Så vid 162-166FSB så blir den för hög för HDna och jag får en massa fil fel eller så bootar inte windows alls. Sedan så är MBt 'låst' till 166FSB.
Men AMD CPU är det smartare valet om plånboken inte är tjock

@eRazorNite: Pröjsade 5.500kr för mitt P4 system utan skärm. Sen kan jag inte påstå att en P4 skulle vara snabbre än AMD i excel/word och en AMD skulle vara snabbare än P4 i spel..
Intel P4 = Fler men "segare" MHz än AMD CPU och dyrare (Priserna är bättre nu än förut iaf.) samt är dem flesta Northwoods som sagt jävligt överklockningsvänliga
AMD CPU = Färre men "snabbare" MHz än Intel CPU och billigare
Själv ser jag varken AMD eller INTEL som 'bäst'. Köper den CPU som jag anser, under köpet, vara bäst.
Då jag köpte min första AMD XP så var den bäst. Då jag köpte P4 så var den bäst. När jag köper nästa CPU så kommer jag titta på vilken CPU som är bäst just då..

Lycka till Ca[[pp

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

Å andra sidan lite bökigt, räcker ju inte med å byta CPU då, måste ju ha nytt mobo osv Näe.. spec mitt A7N8X Del. det ska jag ha länge, till i höst iallafall

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Å andra sidan lite bökigt, räcker ju inte med å byta CPU då, måste ju ha nytt mobo osv Näe.. spec mitt A7N8X Del. det ska jag ha länge, till i höst iallafall

Sålänge inte min P4 börjar brinna tänker jag inte byta Ska köpa ett nytt mb dock och då ska jag fanimej ta 3Ghz

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Alltså, menar du att Pentiums som är billigare än athlonXP's är mest för excel, eller att Pentiums överhuvudtaget är mest för excel? Din mening där kan man ta lite hursomhelst.

Iaf, pengar><prestanda-ratio-ligan leder athlonXP'arna över de olika p4'orna, vågar jag säga. Skaffar du en xp2100+ och ska ha upp den till 2.5 gig ska du dock antingen ha extrem tur eller en jävlig mängd pengar till kylning.

ja du vattenkylnig e ju att föredra för den Frekvensen

Och jag Pentium prossesorer är me tillämpat eller om man vill säga sanbbara i windows program så som att göra om filmer och andra krävande program. 3dstudio oxå

Men AMD leder ju marknaden i spel tillämpade prossesorer.

Min data slår ju en P4 2.7 och de kallar itne jag bra cpu.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett Amd system.!!
Min kamrat gjorde det.!
Han köpte ett asus mobo och två 512 mb pc 400 minnen.
Slängde dit en xp prolle (minns inte om det var en 2100+ eller en 2000+) ja skit samma det är ett snabbt och tyst litet bygge iaf.
Så vitt jag vet så äter han inte blodpudding utan lever ganska gott efter detta köp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-oNe
Kör på AMD om plånboken är tight. T-Bred B verkar klocka bra för majoriteten.
P4an utvecklar mer watt än AMD också.
Men dem flesta P4or klockar jävligt bra dem också. Kör i 2.26B @ 2.7Ghz nu och då har jag inte maxat CPUn än. Mitt MB saknar en 1/5 PCI divider vid 160+ FSB. Så vid 162-166FSB så blir den för hög för HDna och jag får en massa fil fel eller så bootar inte windows alls. Sedan så är MBt 'låst' till 166FSB.
Men AMD CPU är det smartare valet om plånboken inte är tjock

@eRazorNite: Pröjsade 5.500kr för mitt P4 system utan skärm. Sen kan jag inte påstå att en P4 skulle vara snabbre än AMD i excel/word och en AMD skulle vara snabbare än P4 i spel..
Intel P4 = Fler men "segare" MHz än AMD CPU och dyrare (Priserna är bättre nu än förut iaf.) samt är dem flesta Northwoods som sagt jävligt överklockningsvänliga
AMD CPU = Färre men "snabbare" MHz än Intel CPU och billigare
Själv ser jag varken AMD eller INTEL som 'bäst'. Köper den CPU som jag anser, under köpet, vara bäst.
Då jag köpte min första AMD XP så var den bäst. Då jag köpte P4 så var den bäst. När jag köper nästa CPU så kommer jag titta på vilken CPU som är bäst just då..

Lycka till Ca[[pp

Kolla testeran

Fast dom den nya P4 3.06 kickade ju athlon 3000

Så att ja......

Men jag e inbiten Amd kille så jag håller mig till de.

Gillar på något sätt inte Pentium hur jag än vrider och vänder på de.

Men du gör som du vill

Men jag skulle ta amd

Permalänk

Conclusion

The distance between the XP and the Northwood is narrower than one originally would expect. With the Northwood, Intel has gotten itself squarely back in the game with a competitively priced processor that can hold its own. Overall, the AMD Athlon XP does come out on top. It remains the more popular of the two chips. This is important from the standpoint of available choices for other components. There just are not as many heatsink or cooling alternatives available to the P4 as to the AMD. Price is another consideration. The XP remains the lesser expensive of the two processors which means a lot in my book. If you absolutely need to upgrade right away, the AMD is still the way to go

Test Xp 1800+ Och en P4 1.8

http://www.overclockercafe.com/Articles/CPU_Showdown/index.ht...

Permalänk
Medlem

"There just are not as many heatsink or cooling alternatives available to the P4 as to the AMD."

Hehe Kanske inte behövs?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Köp en XP1700+ (T-Bred B), ett Nforce2 mobo och lite Twinmos ram då har du en råsnabb och billig liten jävel!

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eRazorNite

Kolla testeran

Fast dom den nya P4 3.06 kickade ju athlon 3000

Så att ja......

Men jag e inbiten Amd kille så jag håller mig till de.

Gillar på något sätt inte Pentium hur jag än vrider och vänder på de.

Men du gör som du vill

Men jag skulle ta amd

Jag håller mig varken på AMDs eller Intels sida. Det är bara dumt.
Om man kör AMD och så släpper Intel en kickass CPU eller tvärtom, så vill man inte köpa bara för att man är fanboy av det motsatta märket?
Jag skriver bara så killen har fakta om båda CPUna, sen vad han väljer är ju upp till honom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du tänker köra default så ger AMD bäst pris / prestanda även om P4-orna kan överklockas något fruktansvärt. Att intels processorer är fruktansvärt dyra är nu mer historia. Går att få relativt snabba P4-or för under 1800kr (2.4GHz) vilket borde räcka och bli över med tanke på överklockningsmöjligheterna.

Visa signatur

Intel P4 2.4BGHz | 512Mb | 60Gb | GeForce4 Ti4200 128Mb | Alpha 8942T | Zalman ZM80A-HP | 11283 3DMarks

Permalänk
Medlem

Håller med D-oNe. Ungefär samma som med Xbox vs Ps2. Välj efter din budget och vad du är ute efter.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Eller med hjärtat och ta en GameCube

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

jaja nu blir det intressant... så en 2100+ samt ett nForce2 och 2x256 Twinmos Winbond PC3200 + en 80 gb hdd extra......

eller 2.4 B Ghz + SiS655 chipset mobo + 2x256 Twinmos Winbond PC3200 för samma pris....

!!villrådig!!

Permalänk
Medlem

ta 2.4 B Ghz + SiS655 chipset mobo + 2x256 Twinmos Winbond PC3200

Permalänk
Medlem

2100+ samt ett nForce2 och 2x256 Twinmos Winbond PC3200 + en gamecube

Skulle jag välja

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Du får säkert ut mer prestanda ur Nforce2 / AMD-kombinationen än Intel-maskinen.. Men iomed att jag gillar Intel så kan jag med gott samvete rekommendera 2.4'an.

Visa signatur

Intel P4 2.4BGHz | 512Mb | 60Gb | GeForce4 Ti4200 128Mb | Alpha 8942T | Zalman ZM80A-HP | 11283 3DMarks

Permalänk
Medlem

AMD hade jag, och har, tagit.
Gick ut ett mail från Datorbutiken.com idag där de säljer T-bred "B" XP1800+ för 666 SEK.

Skulle vilja se nåt från Intel i den prisklassen/prestandan...

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
AMD hade jag, och har, tagit.
Gick ut ett mail från Datorbutiken.com idag där de säljer T-bred "B" XP1800+ för 666 SEK.

Skulle vilja se nåt från Intel i den prisklassen/prestandan...

det mest komiska med det är att den kostar endast ~610kr om man INTE använder kodordet........LOOL.....=)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

xp1700+ tbredB, nått billigt nforce2kort, 256-512MB twinmos pc 3200. Nuf said.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
det mest komiska med det är att den kostar endast ~610kr om man INTE använder kodordet........LOOL.....=)

säker på att det inte är palomino-priset som du jämför med?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life