280x allt fryser, snälla hjälp!

Permalänk

280x allt fryser, snälla hjälp!

Min dator:
Asus P6T SE
i7 920
6GB Corsair XMS (3x2GB)
Corsair 950W nätaggregat

Köpte för några dagar sedan ett nytt grafikkort till burken, efter att jag monterat i det så hade datorn problem att starta. Jag påmindes då om att jag tidigare haft samma problem efter jag bytt mina ramminnen (corsair XMS 3x2GB) och fick klocka upp både minnen och processor för att den skulle fungera, efter jag fick den att funka sist så lät ja allt va då det fungerade.
Som de kanske märks e ja inte så haj på allt detta, läste mig till de ändringar ja gjorde sist o det jag gjorde då var att manuellt ställa in Base clock o multipler plus att ja låste RAM volt.

Nu efter ja bytt till ett R9 280X så varna den först för att överklockningen inte fungerade och efter lite pillande i BIOs så fick ja igång datorn, men efter att jag installerat drivrutiner osv. så skulle ja testa att starta ett spel, då kom problemet tillbaka, så fort ja kom in i spelet i detta fallet testade ja DayZ så frös bilden direkt i menyn, testade senare Rust med samma resultat.
Letade lite info på nätet och kopierade en inställning som någon annan hade gjort och då kom jag in i DayZ, men när jag tänkte att ja skulle öka på inställningarna på objekt detail från very low till very high, mest bara för o prova så hängde den sig direkt igen...

De sista som hände var att jag bytte någon inställning på RAMminnena och efter de så står de att den inte kan boota up, efter de har ja inte testat mer för ja kan la ärligt säga att ja inte förstår mig på allt detta :S

Finns det nån som har några bra råd till mig o va ja kan göra för att komma rätt med detta, min egna tanke e att RAMminnena e nått strul med men ja vet inte...

Hoppas nån kan komma med nått bra råd iaf...

MVH

Visa signatur

Asus P6T se - i7 920 - XMS3 3x2gb - Corsair 950W psu - XFX R9 280X

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat biosen?
Testat resetta biosen? Ta ur strömkabeln och ta biosbatteriet i 5 min lr resetta på prins lr knapp.
Gör det och rapportera här sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Nej inte testat de än, men testade något nu som gör mig än mer konfunderad.
Har som sagt tre minnen o tänkte att ja testar dom var för sig o ser vad som händer, första då kommer felmeddelande upp om att den inte kan boota, andra så händer inget annat än att fläktar går igång, ingen signal till skärmen, tredje gick igång direkt, men hänger sig ändå i spel direkt när ja kom in i Rust som ja testade nu...

Visa signatur

Permalänk

Nu testade ja starta igen efter hängning o då kan de inte boota igen säger den... Ja blir tokig!

Visa signatur

Permalänk

Har kört memtest o de verkar inte va nåra problem med minnena iaf... hmm...

Kan tex en hårddisk orsaka en frysning utan bluescreen eller felmeddelanden, med tanke på att den inte går att boota..?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du måste kanske uppdatera bios..
Försök boota med win skivan och installera om Op
Efter flash välj alltid 'load optimal default' direkt
Gå in i bios och välj profil för dina minnen
Sen uppdatera systemdrivrutiner
Hoppas du får ordning på det:)

Permalänk

har uppdaterat bios men gör ingen skillnad, däremot nått som e skumt e att ja inte kan boota om ja bara låter datorn va så att den själv får starta windows, då blir de boot fail o står att ja ska sätta i en bootedle disk eller nått, men om ja däremot går in i boot väljaren eller va den nu ska kallas med F8 då kan ja starta windows som vanligt men överklockad nu för annars fryser den haha, helt mupp..
har kollat inställning för boot order i bios o den verkar va rätt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

starta med att clocka ner grafikkortet i amd CCC börja med 200 MHZ mindre max hastighet. får du samma problem kan du även testa med att höja strömgränsen med 10%. Skulle du fortfarande ha samma fel så vet du att det mest troligt inte är grafikkortet. nästa steg skulle vara att öppna lådan så du minimerar tempen i lådan. (ibland kan temperaturen bli högre när man kör med öppnar låda så kolla tempen)

inte så vanligt men...
(kolla även så du inte endast belasta en lina(del) i ditt nät agg) bruka stå i infon om nät agget vilka kontakter som går på samma lina

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Toppen tack! Ska undersöka detta, tempen tror ja mig ha styr på så där e ja ganska säker på att problemet inte är, men de med nätagget ska ja kanske kolla, men va inga problem alls med mitt gamla 6870 kort, de funka utan bekymmer, till o med överklockat... Men ska testa klicka ner kort o så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Nu har ja testat lite till och kommer fram till följande:
psu:n verkar bara ha en singellina om ja fattar detta (http://www.corsair.com/en-us/enthusiast-series-tx950-80-plus-...) rätt...
Började med att ställa ner frekvensen på grafikkortet med 200Mhz men de hängde sig efter ett tag, men denna gång kom ja iaf in o kunde spela lite dayZ, testade då att höja strömgräns med 10% vilket verkade fungera i samma låga frekvens, tänkte då att ja ökar på o ser vad som händer o ökade då med 100Mhz vilket verkade fungera iaf i några minuter, kanske tio, innan jag höjde till standard frekvens men med höjd strömgräns, då hängde de sig ganska omgående...
körde sedan i 150Mzh lägre för att testa o de fungerade i ca 15min innan de hängde sig...
Har kollat temp på cpu o på gpu o dom ligger på 60 respektive 40 vilket måste va bra.
Kan grafikkort va kass?
Va annat kan ja testa?

Visa signatur

Permalänk

Då jag uppgraderade från ett gammalt nVidia till ett Gigabyte R280X 3GB kort så började spelen ge artefakter/krascha spelet, dock så rullade win8 på men även desktopen visade artefakter,omboot var det som gällde. Om jag inte körde startade något spel så snurrade allting som det ska under de 8- 12 timmar som maskinen står på, varje dag.

Då jag skaffade FC4 och även det kraschade direkt vid uppstart eller inom 4- 5 minuter började jag leta info om VBIOS men det visar sig att Gigabyte inte släpper några att tala om. Men jag läste om vad de andra hade gjort och om jag nu minns rätt så sänkte exempelvis ASUS GPU från 1100MHz till 1050 för att göra kortet stabilt. Så med OC GURU II gjorde jag likadant, sänkte till 1050 och varenda lir - eller ja de som jag kör just nu BF4, FC4, Metro LL -funkar fantastiskt bra nu!

stavfle
Visa signatur

Laptop (main burk): Asus Zenbook UX501VW | i7HQ6700 | 16 GB | 512GB SSD | 960M 2 GB | 15.6" UHD, touch
Desktop: i5-3570K@3.4 GHz, 16GB RAM | R280X 3GB | 240GB + 240GB SSD + x TB | Win 10 Pro | Chieftec OCZ 750W PSU
HTPC: Asrock M/B | Intel 3250, 8 GB, Onboard GPU | 120 GB SSD + 2 x 2 TB (Mirror) | Case, ett fult men gömt | Win 10 | MCE Remote, Kodi, Kodi Android Apps
Laptop: Macbook Mid 2010 | 240 GB Intel SSD | 4 GB RAM | El Capitan | Win 10 Pro
Enheter: Surface gen 1, Samsung Tab 4, Ativ S WP8.1, Ominia WP7, Acer 8 Iconia, Galaxy S4, S3, iPhone 5s, Vivo XShot

Permalänk

Jahopp, nu har ja nog slut på ideer snart...
Va en sväng i Uddevalla o kollade grafikkortet hos Inet som ja köpte de hos, efter ca 20 min i nått grafikkortstest hade de inte fått ett enda fel, allså verkar kortet funka som de ska, dessutom samma processortyp ja har i deras testrigg (i7 920)
Förklarade mina fel för dom där o dom sa att antingen byte hårddisk och eller installera om windows, dom hade en bra deal på en SSD så ja slog till, hemma senare har ja grejjat för fullt o har fortfarande samma bekymmer, ingen skillnad alls...Efter nyinstallation av windows har ja även testat med att byta strömkablar till andra oanvända från PSUn med de gör ingen skillnad, bytte på hårddiskar o grafikkort.. Har tatt hem typ alla testprogram ja kan hitta som verkar användas av andra här på forumet gällande cpu, gpu o minnen, datorn hänger sig endast vid gpu tester eller spel... senaste ja testa var att köra ett gpu stresstest med nersatt frekvens på allt, hänger sig ändå...
Nån som har nått att komma med? skriv vad ni tänker, finns de nått ja kan prova som inte står med här, till o med om de kan va långsökt, behöver verkligen nya ideer! :`(

Visa signatur

Permalänk

Skojar du? Krängde de på dig en SSD hårddisk för att lösa dina grafikkortsproblem, så otroligt fel av dem men bra på ett sätt, nu kan du åka tillbaka till Inet och byta mot ett annat kort, byt ditt 280 till ett 760 så kanske den konfig du har hemma anpassar sig till det igen. Jag menar, vägrar de så är det bara att hota med ombudsmannen för mig veterligen så fixar inte ett hårddiskbyte mot hängingar orsakat av GFX

Visa signatur

Laptop (main burk): Asus Zenbook UX501VW | i7HQ6700 | 16 GB | 512GB SSD | 960M 2 GB | 15.6" UHD, touch
Desktop: i5-3570K@3.4 GHz, 16GB RAM | R280X 3GB | 240GB + 240GB SSD + x TB | Win 10 Pro | Chieftec OCZ 750W PSU
HTPC: Asrock M/B | Intel 3250, 8 GB, Onboard GPU | 120 GB SSD + 2 x 2 TB (Mirror) | Case, ett fult men gömt | Win 10 | MCE Remote, Kodi, Kodi Android Apps
Laptop: Macbook Mid 2010 | 240 GB Intel SSD | 4 GB RAM | El Capitan | Win 10 Pro
Enheter: Surface gen 1, Samsung Tab 4, Ativ S WP8.1, Ominia WP7, Acer 8 Iconia, Galaxy S4, S3, iPhone 5s, Vivo XShot

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtKobra:

Jahopp, nu har ja nog slut på ideer snart...
Va en sväng i Uddevalla o kollade grafikkortet hos Inet som ja köpte de hos, efter ca 20 min i nått grafikkortstest hade de inte fått ett enda fel, allså verkar kortet funka som de ska, dessutom samma processortyp ja har i deras testrigg (i7 920)
Förklarade mina fel för dom där o dom sa att antingen byte hårddisk och eller installera om windows, dom hade en bra deal på en SSD så ja slog till, hemma senare har ja grejjat för fullt o har fortfarande samma bekymmer, ingen skillnad alls...Efter nyinstallation av windows har ja även testat med att byta strömkablar till andra oanvända från PSUn med de gör ingen skillnad, bytte på hårddiskar o grafikkort.. Har tatt hem typ alla testprogram ja kan hitta som verkar användas av andra här på forumet gällande cpu, gpu o minnen, datorn hänger sig endast vid gpu tester eller spel... senaste ja testa var att köra ett gpu stresstest med nersatt frekvens på allt, hänger sig ändå...
Nån som har nått att komma med? skriv vad ni tänker, finns de nått ja kan prova som inte står med här, till o med om de kan va långsökt, behöver verkligen nya ideer! :`(

Så grafikkortet är det inget fel på.. då återstår 2 saker, antingen har du ett kompabilitets problem eller så är ditt moderkort defekt?

Men moderkortet ska klara ett 280x enligt denna kompabilitets lista iaf.. om man kan lita på den.
http://www.pc-specs.com/gpu/ATI/R-200_Series/Radeon_R9_280X/1...

AMD´s 760G cipset har liknande problem med 290 korten där löser man problemet genom att klocka PCI-e bussen till 130-150MHz..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Tack för svar!
Hur klockar ja den då, gissar att de e pci-e frekvens i bios ai-tweeker ja ska ändra, men behövs nått mer än de?
Finns de nått bra program för att testköra moderkort?

Visa signatur

Permalänk

Har ingen aning om detta kan va till nån hjälp men ser ni nått som ser konstigt ut så säg till... https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtKobra:

Har ingen aning om detta kan va till nån hjälp men ser ni nått som ser konstigt ut så säg till... https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-...

Jag skulle vilja se "mainboard" fliken i cpuid-z med ifall du kan ta en screenshot på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Visa signatur

Permalänk

Har du provat att uppdatera den 1½ år gamla drivern som är med på dina skärmdumpar där det framgår att du har version 13.2x eller finns det någon orsak att sitta på den gamla versionen? Det är 14.4x är den senaste nu, rullar finemang på Win 8.1 iaf!

Visa signatur

Permalänk

Japp, körde med senaste från början, men har testat ett flertal äldre versioner för o se om ja fick annat resultat, men funkar inte..
De enda som hittills hjälpt är att klocka processorn en massa, då fungerar det att spela kortare stunder innan datorn hänger sig, allt imellan 10 till 30 min i spel fungerade den, då i 3,8Ghz..
Och för övrigt kör jag i windows 7 home premium...
Men de måste väl finnas någon här som vart med om samma typ av hängning tidigare, eller e detta unikt? Allså, Bild fryser, ljud stannar helt, inget går att göra utom att starta om på strömknappen, kör jag autoinställningar i bios hänger den sig redan i windowsanimeringen på väg in i windows så att säga, när ja ändrar frekvens för ramminnen o även klockar upp processorn så hänger den sig oftast när man kommer in i ett spel, har även hängt sig när ja surfat utan att ja kan relatera de till "grafikansträngning".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för värden på din överklock?

Permalänk
Medlem

skumt åå jobbigt läge.. men.. ang det med minnena så har du haft problem med dem innan ( när du köpte dem) testa det vanliga . ett å ett.. sen kanske update på graffe drivrutin.. eller viceversa nedgrade av driv rutin.. att du inte kunde köra minnen i vanliga mhz bara det var skumt. redan från början.. kolla lite på det kanske jag gissar här bara, med nått borde ju ge resultat tycker man. oavsett vad för result..

**
citat*
enda som hittills hjälpt är att klocka processorn en massa, då fungerar det att spela kortare stunder innan datorn hänger sig, allt imellan 10 till 30 min i spel fungerade den, då i 3,8Ghz..
**
rikitgt skumt.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Vad har du för värden på din överklock?

Har testat många varianter, bla http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7 o då i 3,8 utförande, och har aldrig gått högre än de...
Alla inställningar dom gjort, gjorde jag med...

just nu kör jag på 3,2Ghz o 1600 på minnen, låst på 1,65v på minnen o allt annat på auto, har även stängt av turbomode o allt som har med strömspar ja kan hitta, fast de har inte inverkat de minsta, men så kör ja just nu iaf...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det känns som att 72 grader för CPU är lite högt efter 15 minuter av FurMark då denna mest sätter press på grafikkortet. Testat att köra Prime95 eller liknande som bara sätter press på CPU? Sedan kan det vara bra att sätta PCI-E freq på 100MHz också istället för att den står på Auto (om din nu gör det).

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Det känns som att 72 grader för CPU är lite högt efter 15 minuter av FurMark då denna mest sätter press på grafikkortet. Testat att köra Prime95 eller liknande som bara sätter press på CPU? Sedan kan det vara bra att sätta PCI-E freq på 100MHz också istället för att den står på Auto (om din nu gör det).

Jo, lite missvisande då ja precis innan kört cpu burn via furmark o inte resetat, men har samtidigt läst om i7 o att 70 grader va högt, men hanterbart.
Nu när ja klockat ner igen o testar så funkar 3,2Ghz ganska ok, hänger sig lika ofta typ :p, men i burntest just nu med den frekvensen så ligger ja på 65 max efter nåra minuter, o då ökar de inte längre, o då givetvis 100% load...

Visa signatur

Permalänk

Min spontanta känsla är ändå hårdvaruproblem som moderkort, minne eller PSU. De problem du beskriver ska inte finnas på "moderna" system om man kör allt på auto och stock. Du blir inte så hjälpt av det men prova att köra 2 minnen samtidigt då minnesbussen är någon form av dual historia och då använder 2 minnen åt gången (hahaha, har glömt alla tekniska termer då jag inte pillar så mkt hårdvara längre) och om du har möjlighet, skruva ur PSUn ur någon polares maskin och testa med och skruva ned frekvensen lite på GPUn då jag läst om att massor haft problem med högt klockade gpu core (och där motsade jag mig själv med att allting rockar i auto läge på moderna maskiner)

Slut på ideér, lycka till och gott nytt år!

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Misstänker PSUn eller moderkortets strömförsörjning.
http://www.guru3d.com/files-details/hwinfo64-download.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 128GB ECC | https://valid.x86.fr/dfisjt
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Hej tänker bara glida in med ett förslag du bör testa, hade igår stora problem med att min dator frös, fick bluescreens direkt jag spelade spel, och ibland kraschade till och med datorn i bara windows, testa allt som biosuppdateringar (hade nytt moderkort och cpu), till slut bytte jag plats på grafikkortet från pcie x16 till pcie x8 tror jag, då funkade det. Du kan ju iallafall testa och se om det kan vara problemet, kanske är det smuts i pcie x16 platsen eller dylikt! lycka till!

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtKobra:

Jo, lite missvisande då ja precis innan kört cpu burn via furmark o inte resetat, men har samtidigt läst om i7 o att 70 grader va högt, men hanterbart.
Nu när ja klockat ner igen o testar så funkar 3,2Ghz ganska ok, hänger sig lika ofta typ :p, men i burntest just nu med den frekvensen så ligger ja på 65 max efter nåra minuter, o då ökar de inte längre, o då givetvis 100% load...

Ditt problem är att du kör 200mhz i base clock, den ska bara gå på 133mhz och inte högre för det är då du får problemen för det överklockar allt, även pci-e portar och ramminnena, klocka endast med multipliern.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Att köra oklockat vid felsökning är ju steg ett, jag trodde att han redan gjorde så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 128GB ECC | https://valid.x86.fr/dfisjt
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |