Dynamic Super Resolution (DSR)

Permalänk
Medlem

Dynamic Super Resolution (DSR)

Hej

Jag köte ett 970 i höstas och har installerat GeForce Experience. nu kan jag se att GeForce Experience vill optimera vissa spela typ BF4 med DSR.

Är det bra eller dåligt att köra DSR? någon som använder det?

Hittar inte en enda tråd på forumet om DSR

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Har också konstaterat att det gärna sätter på DSR.
Tycker det gör att spelet ser mest ut som det är dåligt digitalt zoomat, förstår inte alls varför detta skall vara bra.

Så än så länge har jag valt att stänga av det.

Fördelarna skall väl vara bättre bildkvalitet.
Men jag vet inte, kan vara att min skärm bara är 1680 * 1050 som gör att det ser kass ut för mig.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

Jag har testat det ett par gånger, men nej tack. Jag blev inte impad. Det blir bara suddigare bild.
Tanken är väl lite att man kan använda det om spelet saknar eller har kass Anti Aliasing, som tex Alien Isolation, men jag tyckte inte det var en bra funktion.

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Har också konstaterat att det gärna sätter på DSR.
Tycker det spelet ser mest ut som att det är dåligt digitalt zoomat, förstår inte alls varför detta skall vara bra.

Så än så länge har jag valt att stänga av det.

Fördelarna skall väl vara bättre bildkvalitet.
Men jag vet inte, kan vara att min skärm bara är 1680 * 1050 som gör att det ser kass ut för mig.

Jag har testat och spela skyrim med dsr påslaget och det fungerar bra, men skyrime är ett ganska långsamt spel.
spelar på 1920x1080

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag köte ett 970 i höstas och har installerat GeForce Experience. nu kan jag se att GeForce Experience vill optimera vissa spela typ BF4 med DSR.

Är det bra eller dåligt att köra DSR? någon som använder det?

Hittar inte en enda tråd på forumet om DSR

Är det inte att spelet renderas i högre upplösning än vad din skärm kan visa? (ger lite bättre bildkvalitet, främst kantutjämning)

Det är en väldigt krävande inställning som jag hade undvikt i tunga spel. Men testa dig fram lite!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag har testat och spela skyrim med dsr påslaget och det fungerar bra, men skyrime är ett ganska långsamt spel.
spelar på 1920x1080

Om du aktiverar DSR och bockar i 2x i kontrollpanelen så måste du välja i spelet 2x din upplösning, alltså aktivt välja den högre upplösningen i spelet. Annars händer inte ett smack i spelet.

Du kan tex välja 4x och köra på 4k upplösning i spelet.

Det enda jag sett med DSR är att det blir suddigare bild och enorm mycket sämre FPS

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Ni måste stänga av filtret och sedan köra 4x för att få en skarp bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedyDT:

Ni måste stänga av filtret och sedan köra 4x för att få en skarp bild

Ja, då kan man ju njuta av knivskarp bild i 5-10 FPS ju

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Ja, då kan man ju njuta av knivskarp bild i 5-10 FPS ju

Får ju 60fps på min gtx670 med starcraft 2 så jag kan inte klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeForce.com:

What does DSR do? Simply put, it renders a game at a higher, more detailed resolution and intelligently shrinks the result back down to the resolution of your monitor, giving you 4K, 3840x2160-quality graphics on any screen.

4k = 3840x2160 du har även möjlighet att välja olika högre upplösningar än den din skärm vanligtvis klarar av. Prestanda förlusten blir den samma som om du hade spelat på en skärm med den högre upplösningen som standard.

Du har även möjlighet att ställa in skärpan till DSR i NVCP (Nvidia Control Panel) vilket då gör att suddigheten försvinner vilket många här verkar klaga på, har själv kommit fram till att 20% istället för standard på 33% är den bästa inställningen efter att ha provat lite olika alternativ, dock sitter jag på en skärm med upplösningen 2560x1440.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedyDT:

Får ju 60fps på min gtx670 med starcraft 2 så jag kan inte klaga

Har du verkligen ändrat upplösningen till 4k i spelet då?
4K på ett 670 låter ju lite tungdrivet kan man ju tycka.

Jag får inte något spel att fungera bra i 4k med ett GTX 980 (bra=acceptabel FPS)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Har du verkligen ändrat upplösningen till 4k i spelet då?
4K på ett 670 låter ju lite tungdrivet kan man ju tycka.

Jag får inte något spel att fungera bra i 4k med ett GTX 980 (bra=acceptabel FPS)

O ja, man märker det då man ser nästan inga jagades och prestandan är väldigt bra om det är inte så många enheter som slåss samtidigt. Tråkigt att du inte får ditt gtx 980 at fungera så bra med det

Permalänk
Medlem

Hej vänner,

Jag har försökt använda mig av DSR bara för att få en finare känsla i windows på min Acer 27" XB270HB 144hz som jag är väldigt missnöjd bilden på. Men jag upplever att det blir väldigt suddigt när jag ställer in på tex 1440p. Hur jag än väljer att ändra min smoothness så blir det dålig bild. Allt blir mindre som det ska, alltså rätt resolution men dålig bild. Finns det någon vass kniv som har koll på hur detta fungerar? Ska det ens fungera i windows? Eller är det bara till för att förfina spelkänslan med ett smakprov av högre upplösning?

Mvh/ Timmy