Permalänk
Medlem

Project Chernobyl | Finished project

Detta projekt är nu avslutet för stunden.
Jag hänvisar er till mitt galleri här: Chernobyl Galleri
Ni får gärna ta en titt och betygsätta bygget, jag uppskattar all feedback dålig som bra!
tack för att ni har följt mig under detta projektet och alltid kommit med konstruktiv kritik, jag vill också tacka alla mina kära vänner från Swerigs som har hjälpt mig lösa problem som uppstått!
ha det bra!


Tjenare! har inte varit på sweclockers allt för länge nu men det känns lika bra att vara här varje dag, har funderat ett tag på att göra något speciellt med mitt bygge för att ge det lite karaktär och har beslutat mig för att börja med mitt första moddnings projekt.
Har inte gjort allt för många inlägg här så gör mitt bästa för att få allt att se så bra ut som möjligt.

  • Plocka isär chassit och göra rent allt [X]

  • Lacka fläktringarna gula [X]

  • Lacka frontramen till chassit [X]

  • Lacka ram minnena [X]

  • Lacka moderkorts heatsinken [X]

Efter jag vart klar med mina första mål kände jag att det fanns betydligt mycket mer jag skulle vilja göra och har börjat med många små projekt till datorn.
ni får helt enkelt navigera genom flikarna beroende på vad ni vill hitta!
Tar gärna emot konstruktiv kritik.
Om ni vill se början av byggloggen så är det bara att kolla i flikarna så finns det från början till nutid!

Har varit intresserad i datorer länge nu och har ansett att det är dags för mitt första moddnings projekt.

Saker att göra:
Plocka isär chassit och ta ut all hårdvara.
Lacka alla fläktringarna.
Lacka frontpanelen och topp panelen
Ta bort heatsinks från RAM och Moderkort
Lacka heatsinksen svarta.
Lacka mina cable combs gula

Kommer fortsätta med updates på build loggen.
Ni får gärna lämna namnförslag

Såhär ser datorn ut i dagsläget:

Vad som sitter i systemet nu:
CPU - AMD fx-8320 ( 20x * 220Mhz @ 1.365V = 4.4GHz)
Motherboard - Sabertooth 990fx R 2.0
RAM - Kingston HyperX 16GB 1600MHz
GPU - R9 270x Vapor-x
GPU2 - R9 270x Vapor-x
PSU - Corsair HX 1000i
HDD - 2x Western digital 1TB
SSD - Kingston v300 128 GB

UPDATE
Nästan klar med att ta av heatsinksen från ram minnena, next up moderkortet!

Har nu börjat med lackning ock ska fortsätta imorgon.
Har lacket PCI brackets, fläktringar, börjat på fronten, alla heatsinks.

Börjar bli klar med all lackning, endast en bit av chassit kvar sen ska jag börja sätta ihop det mesta imorgon, förväntar mig att vara klar med systemet någon gång under veckan!

Bild på all hårdvara

Har börjat montera tillbaks heatsinksen, bilder kommer ikväll.
Fläktarna är klar!

UPDATE
Efter många dagars slit så är jag klar med mitt projekt, har tagit lite över en vecka att göra klart även om jag inte gjorde så jätte mycket, men det är grymt stor skillnad!
Har lackat alla fläktringar gula, chassidelarna gula och PCI brackets gula, ram minnen och moderbräd heatsinksen svarta.
nu är allt ihopsatt och jag måste säga att det blåa gula temat passar perfekt, skulle vara grymt om ni kunde ge förslag på olika namn till builden.

Projekt Ikea(haha)

Hela projektgallerian finns här på imgur: http://imgur.com/a/uj4D1#3

Tar hemskt gärna emot konstruktiv kritik både positiv och negativ!

Slutliga bilderna!
Säg gärna vad ni tycker.

Det här var mitt första modding projekt och jag är grymt nöjd med resultaten!
ni får gärna komma med konstruktiv kritik och tips

Dold text

Update #1
Efter att ha avklarat mina första mål med bygget har jag börjat tänka på andra saker man kan göra och tänkte börja på lite fler små projekt med datorn.
Har bland annat beställt custom loop till datorn så det ska bli kul att komma in i!
Det har blivit en hel del beställningar nu på senaste tiden på grund av en oväntad inkomst så unnade mig själv lite saker som jag velat ha.
Beställt just nu:
EK-Coolstream PE 360 rad
EK-CSQ 10/16mm G1/4 Black
EK-Supreme LTX AMD Acetal CSQ
Laing DDC 12v
XSPC Reservoir Laing DDC
Primochill LRT Crystal clear 10/16
Feser one 1L UV yellow

Phobya UV Flexlight 60CM
Phobya TwinLED UV 5mm
Phobya Y-kabel 3pin to 4x 3pin
Alphacool pump mount 120mm

Acer G246HL 24" 1080p
AX Triple Monitor Stand AXM4200

A1 Saga XXL Mousepad[/B]

Lite omdragna kablar och inväntar en beställning på custom loop!

Beställt:
EK-Coolstream PE 360 rad
EK-CSQ 10/16mm G1/4 Black
EK-Supreme LTX AMD Acetal CSQ
Laing DDC 12v
XSPC Reservoir Laing DDC
Primochill LRT Crystal clear 10/16
Feser one 1L UV yellow

Samt lite smått och gott som:
Phobya UV Flexlight 60CM
Phobya TwinLED UV 5mm
Phobya Y-kabel 3pin to 4x 3pin
Alphacool pump mount 120mm

Saker som kommer ske:
Beställa sleevade sata kablar.
Custom sleevad 24pin extension.
montera ihop custom loopen.

mini-update
Lite nya bord i lyan, allt ihopsatt temporärt just nu.

Skärmstället har kommit nu men väntar fortfarande på skärmen, updates kommer då när kabeldragningen är klar.

Samtidigt som det här projektet så jobbar jag även på sidan om med ett bygga upp mitt nya rum, rendersen är klar och jag börjar på månad!

Hej igen! Har nu efter en lång väntan fått hem 2 paket, vattenkylningen och skärmen!
Tyvärr så uppstod det lite komplikationer med vattenkylningen då det saknades en pump top till reservoiren men en ny skickas på onsdag.
Har även fått hem min tredje skärm som nu sitter monterad på skärmstället, har haft det väldigt körigt i ett tag nu och måste ta lite tid till att slappna av sen permanent dra alla kablarna till datorn för just nu är det bara ett stort ormbo, så ni får leva med att det inte kommer så mycket updates.
Hare bra!
Medans: Lite bilder på paketen.

Dold text

Update #2
Setupen är äntligen städad och är riktigt nöjd med hur det blir till, jag måste erkänna att jag är nästan psykotisk när det gäller till kabeldragning och är otroligt noga med hur allt ska sitta, av den anledning så brukar det ta ett bra tag när jag möblerar om i rummet innan jag faktiskt drar kablarna som jag vill ha, (brukar ta väldigt lång tid)
Små mods på G! kommer bland annat komma in lite akryl paneler i datorn som ska agera som både midplate och en PSU cover som jag har funderat över ett bra tag, dom ska vara mattsvarta båda två för jag vill inte förstöra "looken" av datorn och vill helst ha det så stilrent som möjligt.

UPDATE
Börjar bli en vana nu att dra om alla kablar och flytta runt saker eftersom man aldrig kan bestämma sig på hur man ska ha setupen, Nu är jag väldigt nöjd med hela setupen i sig och dragit klart alla kablar som jag vill ha dom, har hittat på lite små mods på sidan om till bygget då jag har börjat med en SSD cover som då är borstat aluminiun som jag har fipplat med lite, tänkte fästa den på bakpanelen under 5.25" platserna men inte bestämt mig en, ni får gärna komma med åsikter, bilder kommer imorgon :*
medans så får ni nöja er med bilder på nystädade setupen

SSD covern är klar och sitter fast i datorn, vart väldigt nöjd men lite besviken på lackningen.
Det kom en del damm partiklar på färgen som sticker ut rätt mycket om man kollar noga tyvärr, dock så lyckades jag behålla texturen av covern.
Har även satt in UV flexlighten från Phobya och UV leds kommer senare när custom loopen åker in, kommer lite bilder nu men tyvärr så är det väldigt svårt att ta bilder på UV belysning så ni får nöja er med bilderna som finns.

partiklarna jag pratade om

SSD covern(extremt dålig bild)

Har tänkt på att göra lite småmods samtidigt som vattenkylningen åker in, har funderat på det ett tag och är ganska säker på hur jag ska göra, ska göra en PSU cover i akryl och även en midplate till chassit som coverup, ska försöka att fästa HDDn och SSD hållaren mot akryl mid platen.
Har även funderat på att ta bort 5.25" cagen då jag inte behöver den men måste ha kvar en kort slot för fläktkontrollen, så vi ska se hur det blir!

Dold text

UPDATE #3
All akryl är köpt samt färg, primer och en liten verktygslåda att lägga ner alla verktygen i!
Har gjort lite kartongmodeller av hur akrylen ska sitta i datorn och tycker själv att det kommer bli bra.
började med att rita och markera vart jag skulle skära upp akrylen sen var det bara sätta igång.
inväntar fortfarande pump toppen då det har uppkommit några komplikationer angående leveransen.
Läs mer nedanför för lite mer info och bilder om projektet!

Har tänkt mycket och har bestämt mig för att ha kvar 5.25" platserna men akryl panelerna ska göras!
Akryl och sprayfärg är köpt och allt är utmätt.
Bilder på hur det kommer bli:
(Karton prototyper äger)

Akrylen är utmätt och har markerat vart jag ska skära i den, ska börja skära ut bitarna imorgon och sen jobba på detaljerna ett tag.

Färgen jag ska lacka med blir hagmans mattsvart samt primer för bäst resultat

Som bonus på det hela så passade jag på att unna mig själv en riktigt verktygslåda istället för att ha allting utspritt i hela rummet..

Dold text

Update 4# Akrylen klar.
Började med att mäta upp och markera vart jag skulle skära i akrylen och började kapa.
Samtidigt så var jag nyfiken på hur färgen skulle bli så jag provade på en liten akrylbit som vart över, tycker det vart väldigt bra.

Tyvärr så fick jag en liten spricka när jag skulle böja PSU covern men jag löste det med att kapa upp några jack i sidorna och sen böjde jag, tyckte det vart ganska bra. Lite av effekten jag försökte få fram.

fick sen en spontan känsla att göra några GPU backplates samt en CrossFire brygga eftersom jag började bli less på att stirra på PCBs.
tyvärr har jag inga bilder på detta men var inte så mycket jobb att få fram dom ändå.
här har vi lite bilder på alla skivorna när dom var färdiglackade med Hagmans mattsvart.

Slutligen så har vi allting monterat i chassit och jag är riktigt nöjd personligen.
några misstag i lackningen här och där men inget jätte synligt.
bild på hela datorn med (clean) looken jag ville ha.

GPU backplates och CrossFire bryggan

Midplaten

helbild i bättre ljus.

Liten update på custom loopen, tyvärr vart det lite förseningar och komplikationer omkring leveransen men har snackat med Arthur och pump toppen bör komma innan fredag.

Ha det bra så länge!

Dold text

UPDATE #5
Hej! ursäkta för all väntetid, har haft lite komplikationer angående leveransen av custom loopen så har tvingats vänta lite till med här kommer en update!
Custom loopen är nästan klar då jag bara väntar på en ny o ring till locket på reservoaren!
Har ej haft några större problem och jag tyckte att bygget flöt på väldigt bra!

Däremot har vi mycket nytt som är påväg hit då jag har beställt en hel del nya saker!
vill inte avslöja för mycket men det är bland annat sleeving och lite smått & gott,
har bestämt mig på ett riktigt tema för datorn nu samt ett namn men ska ej avslöja det än utan ni får helt enkelt vänta.
nästa update bör komma inom några veckor.

Ni får ha det så bra medans! tack för att ni tittar in.
Här får ni lite bilder på hur datorn ser ut i dagsläger

Dold text

Update #6 (FINAL UPDATE)
Projektet är nu klart för tillfället
Datorn efter all denna tid har nu fått ett namn!
Jag vart inspirerad till detta namn sent på en kväll då jag satt och tom stirrade på min dator och tänkte vad jag kunde göra härnäst, då kom jag på att slangarna tillsammans med gula UV vätskan påminner lite om ett kärnkraftverk (I mitt huvud) och bestämde mig för att döpa datorn till "Project Chernobyl"

beställde hem en rad olika småsaker som kan hjälpa till med att ge datorn lite mer karaktär och började sleeva.
Alla kablar i datorn är omgjord och vissa utbytta det blåa temat är helt borta och jag tycker detta passar betydligt bättre.
Saker som har skett:
[X] Sleevat kablar
[X] Fått hem biohazard fläktgrillar(fler kommer snart)
[X] fått texten "Chernobyl" inprintat på backplates och PSU cover
[X] Metal logga på ett biohazard tecken på frontpanelen.
[X] vita dekaler på fläktarna.

Och lite andra småsaker!

nu för stunden så är detta projekt klart tills vidare, vill tacka alla som har följt denna bygglogg och uppskattar verkligen all feedback man har fått under tiden! har varit riktigt kul.
Ni får roa er med dom sista bilderna på datorn nu och under jobbets gång.

Sleevingen har anlänt.

Första kontakten klar.

8 pin CPU klar.

Testmontering

Sata kablar.

Chernobyl texterna.

Till sommarn kommer det ske lite nya saker med datorn bland annat lite uppdateringar i hårdvara, men det är någonting som kommer senare!
Tyvärr så har jag inte den bästa kameran så ni får nöja er med bilderna som finns just nu men ska försöka få tag på en bättre kamera till slutbilderna!
Slutbilder bör komma till helgen!

Dold text

Slutbilder!
Det kommer däremot ske några uppdateringar inom custom loopen snart så fort pengarna tillåter.

Dold text

Nu är systemet omgjort och klart!
Saker som har skett:

  • Fläktgaller

  • Ny reservoar

  • Ny vätska

  • Vinklar i loopen

  • Sleevade kablar

  • Stealth combs

  • Ny startknapp

  • Pump casing

  • P-clips

Här kommer bilderna!

Det efterlängtade galleriet är nu uppe! ni får gärna ta en titt här: Chernobyl Galleri

Permalänk
Medlem

Kan inte se bilderna! Uppdatera gärna, och följer

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Flyttat tråden till "Projektloggar"
Lycka till med projektet
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat för att vara en första mod!
Målningen blev riktigt bra, även om jag inte älskar blå/gult tema

Ska bli kul att följa loggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Riktigt bra jobbat för att vara en första mod!
Målningen blev riktigt bra, även om jag inte älskar blå/gult tema

Ska bli kul att följa loggen!

Tack fredrik! Ska förhoppningsvis fortsätta idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul projekt, kommer följa detta! kan inte säga att jag är ett jättefan av färgtemat gul/blå men det är kul att se nåt nytt Tror det kommer bli riktigt bra med vattenkylning!

/Axel

Permalänk
Medlem

Hoppas Feser vätskan inte kommer ställa till allt för mycket problem för dig. Läst alldeles för mycket dåligt om deras färdigblandade, tyvärr.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Får hoppas på det bästa, har flera personer som har rekommenderat vätskan även kollad på en hel del reviews och har ej hört något dåligt om just gul. får se hur det blir

Permalänk

Alla vätskor som jag använt har varit skit förutom mayhems de är helt klart bäst

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Alla vätskor som jag använt har varit skit förutom mayhems de är helt klart bäst

Vilka vätskor har du använt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Tjena August, roligt att se ditt bygge här med! Ska bli kul att se vattenkylningen i den sen.

Permalänk
Medlem

Tack Johan! DDC plexi toppen kommer på fredag så det blir förhoppningsvis att bygga ihop allt under helgen

Permalänk
Medlem

Följer <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

Kul att se intresse!
pump toppen är tyvärr lite försenad så jag kan ej börja med vattenkylningen i helgen däremot så är akrylskivorna här så jag ska börja ta mått och kapa till mid plate och PSU cover.

Permalänk
Medlem

Har sista grejerna kommit än? Vill se den fina loopen

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyAlva:

Har sista grejerna kommit än? Vill se den fina loopen

Allt är här förurom pump toppen, ska komma någon gång i veckan, update på akrylen kommer snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

blir nog bra i slutändan, skulle dock plockat bort allt de blåa eftersom det skär sig med slangarna och vätskan så det ser grönt ut.
Kör på!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Master of Overkill

Säger det jag sa i PM.

Skippa LED, ändra sleeve så blire perfa

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Allt det blå ska faktiskt bort beställt svart och gul sleeving.

Permalänk
Medlem

Slutbilder kommer under helgen! Måste försöka hitta en bättre kamera.

Permalänk
Skrivet av August L:

Allt det blå ska faktiskt bort beställt svart och gul sleeving.

Härligt fett färgtema svart och gult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggopoulos:

Härligt fett färgtema svart och gult

Man tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Snyggt! Bra jobbat. Dock gillar jag inte Chernobyl-texten som jag tycker ser lite B ut. Vet inte om det är pga. typsnittet kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Snyggt! Bra jobbat. Dock gillar jag inte Chernobyl-texten som jag tycker ser lite B ut. Vet inte om det är pga. typsnittet kanske.

Tack för kritiken, kände att jag ville få fram en lätt "Rysk/ukrainsk" känsla i texten för att få det att passa så bra som möjligt med temat.

Permalänk
Skrivet av August L:

Tack för kritiken, kände att jag ville få fram en lätt "Rysk/ukrainsk" känsla i texten för att få det att passa så bra som möjligt med temat.

kollat in dessa fonter? Härlig kommunistkänsla på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Snyggt! Bra jobbat. Dock gillar jag inte Chernobyl-texten som jag tycker ser lite B ut. Vet inte om det är pga. typsnittet kanske.

Skrivet av Groggopoulos:

kollat in dessa fonter? Härlig kommunistkänsla på dem

http://content.altfonts.com:88/img/R/U/RussianA.png

Kollade på en hel del olika fonts men bestämde mig på den här.

Permalänk
Medlem

Slutbilderna är uppe!

Permalänk

Blev riktigt häftigt till slut! Jobbar själv med det färgtemat på sleeving

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggopoulos:

Blev riktigt häftigt till slut! Jobbar själv med det färgtemat på sleeving

Tack för kritiken! Kommer se ännu bättre ut efter vätskebyte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara så du vet: symbolen du satt på fronten och på disken står för "Farlig smitta" (Eng: "Biohazard"), inte "Radioaktivitet".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.