Hur högt med 9700 _pro_ kort?

Permalänk
Medlem

Hmm, ok , ska pröva det då, ska kika runt lite nu och se om jag hittar hur man flashar osv.

Vad är det som är bättre med den biosen gentemot orginal egentligen?

Permalänk
Medlem

Ingen aning faktist.
Men det skadar inte att prova

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Eller så gör det det

Permalänk
Medlem

Visst kan det gå fel men det är, vad jag vet, svårt att "döda" kortet med en flashning. Bara att byta tillbaks till orginal om det inte funkar...

Permalänk
Medlem

Hercules 9700 pro

392/355

orka inte skriva mer ... *Trött*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
Hercules 9700 pro

392/355

det är inte sant...Du slog mig med EN fjuttig megahertz på Core:n!

goddam......

nu är jag lite avundsjuk.....
Ligger dock fortfarande 12mhz över dig på minnet!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Gi][Gurra: kunde inte låta bli och se din sign.
Radeon9700Pro@Radeon9800Pro+

Jovisst.. det är som att skriva GF2@GF3.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Gi][Gurra, lite skumt att jag får släta 5000 poäng i 3dmark2003 med mina speccs..verkar som att grafikkortet är det enda som testas i princip..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Gi][Gurra: kunde inte låta bli och se din sign.
Radeon9700Pro@Radeon9800Pro+

Jovisst.. det är som att skriva GF2@GF3.

japp, håller med, två olika kort med olika arkitektur, så dom kan man inte riktigt jämföra..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arel

japp, håller med, två olika kort med olika arkitektur, så dom kan man inte riktigt jämföra..

det tycker ni?
läs lite tester så förstår ni vad jag menar.

Besides, bara ett skämt.

utan af/fsaa är r9700 faktiskt snabbare, om man kör samma klockfrekvenser.

med max af & fsaa är 9800 ~10% snabbare.

jag kan väl ta bort "+":et för er skull..=)

För att klargöra detta kör jag ca 5% högre klockfrekvenser än 9800pro-specsen.

resten kan ni räkna ut själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
Hercules 9700 pro

392/355

Hur kan du få upp din core i 392??? när jag bara får upp min i 344mhz... innan grafikbuggarna börjar ta över världen.....??

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977

Hur kan du få upp din core i 392??? när jag bara får upp min i 344mhz... innan grafikbuggarna börjar ta över världen.....??

jag som trodde att hercules kort skulle klocka högst eftersom de har koppar fläns om jag inte minns fel

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977

Kanske är så att din kylfläns sitter väldigt taskigt monterat på ditt kort. Verkar vara många kort som har det problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Kanske är så att din kylfläns sitter väldigt taskigt monterat på ditt kort. Verkar vara många kort som har det problemet.

Kan bara hålla med där, innan kunde jag inte köra över 310 på coren utan datorh-vetet hängde sig, nu med lite AS3 så kör jag 345... får prickar vid 350 så nå högre än de orkar jag inte ens testa. Med minnena kör jag 335, får bättre resultat med det än tex 345, sen blir det lite mycket artefakter då jag går över 345, tyvärr, så mitt kort var inget superklockar kort, iaf med nuvarande orginal kylning. Men man ska vara glad att har tryckt upp det till 345/335 jämfört orginal 275/270

Permalänk
Medlem

Gigabyte MayaII Radeon 9700 Pro

Max stabil Core OC: 415mhz
Max stabil Mem-OC: 385mhz

av Gi][Gurra

jag har ett Gigabyte MayaII Radeon 9700 Pro väntar på mb å prollen nu bara men ja läste på baksidan där stog de Core: 325mhx å mem: 620mhz? ser att du fått upp cotren 90mhz men fått ner mem'n 235mhz??

Permalänk
Medlem

Hans minne funkar i 385 MHz max dvs 75 MHz mer än original (310 MHz), ingen nerklockning här inte...

Visa signatur

hmm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1tCh1n
Gigabyte MayaII Radeon 9700 Pro

Max stabil Core OC: 415mhz
Max stabil Mem-OC: 385mhz

av Gi][Gurra

jag har ett Gigabyte MayaII Radeon 9700 Pro väntar på mb å prollen nu bara men ja läste på baksidan där stog de Core: 325mhx å mem: 620mhz? ser att du fått upp cotren 90mhz men fått ner mem'n 235mhz??

Hihi...
jag räknade inte "effektiv mhz".

770mhz då stabilt

734mhz utan artefakter

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Äh det där med "effektiv mhz" är ju bara båg. Hz är ju svänging per sekund. Anledning var ju bara att nu kan man föra över data 2 gånger på rising_edge och falling_edge på klockflanken. Så du går inte i högre Mhz om ni tror det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Äh det där med "effektiv mhz" är ju bara båg. Hz är ju svänging per sekund. Anledning var ju bara att nu kan man föra över data 2 gånger på rising_edge och falling_edge på klockflanken. Så du går inte i högre Mhz om ni tror det.

anledningen till att man skriver om det är väl pga det är lättare att jämföra med SDR-minnen då? =)=

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra

Hihi...
jag räknade inte "effektiv mhz".

770mhz då stabilt

734mhz utan artefakter

hmm fattar inte hur ni räknar... tar du 385*2? varför skriver du då inte 770 istället för 385 och vad menas med artefakter? heh sorry lite noob frågor kanske

Permalänk
Medlem

Ja, du tar 385*2. Den riktiga hastigheten på ett oklockat 9700pro-minne är 310Mhz men ett DDR minne klockas(sänder data) på både positiv och negativ flank som faifai säger vilket ger en hastighet på 310*2 = 620Mhz.

Alltså tänk dig en digital signal: ___-----___----- där __= 0:a och --- = 1:a
Ett ”vanligt” minne sänder data enbart när klockpulsen går från en 0:a till en 1:a. Ett DDR-minne däremot sänder data när klockpulsen går från en 0:a till 1:a men även när den går från en 1:a till en 0:a …man kan alltså se det som att den sänder dubbelt så mycket data fast hastigheten egentligen är den samma.

Vet inte om du fattade nåt eller om jag bara krånglade till det mer nu men så funkar det i alla fall
Artefakter i grafikkortssammanhang är grafikstörningar som uppstår när man tex klockar kortet för mycket. Kan vara svarta prickar som dyker upp på skärmen eller konstiga polygoner som blinkar till.

Permalänk
Hedersmedlem

minnet går i 385mhz

Men eftersom minnet kan ta emot, eller skicka, 2signaler på samma tid som ett SDR-minne kan man ta frekvensen * 2 för att jämföra dess hastighet med sdr-minnen

artefakter : grafikfel. Te.x. en STOR vit prick.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Problem lär dyka upp när folk ska tänka DDR II Kikade på mitt Geforce 2 GTS och såg att den har 166Mhz DDR.. hhehe.. det var för ca 3 år sen. Utvecklingen har gått fort. Ändå så envisas vissa tillverkare att köra med SDRAM. Varför? Minnena är ju varken dyrare eller billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem

okej tack S_Z och Gi][Gurra nu hajjar jag okej så hur klockar man me ett program i windows lr ere i bios man ska pilla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Problem lär dyka upp när folk ska tänka DDR II Kikade på mitt Geforce 2 GTS och såg att den har 166Mhz DDR.. hhehe.. det var för ca 3 år sen. Utvecklingen har gått fort. Ändå så envisas vissa tillverkare att köra med SDRAM. Varför? Minnena är ju varken dyrare eller billigare att tillverka.

SDR SDRAM fasas ju ut på i princip allt, och det lär finnas endel stora lager så att säga.
Alltså kan tillverkare köpa upp massa SDR-minnen till vrakpris och därför kör det med dem.

Och GTS är klockat i 166 MHz, inte 83 MHz som du skriver.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1tCh1n
okej tack S_Z och Gi][Gurra nu hajjar jag okej så hur klockar man me ett program i windows lr ere i bios man ska pilla?

Grafikkort kan du klocka direkt i Windows

Använd t.ex. programmet powerstrip.
Detta förutsatt att ditt grafikkortsbios tillåter klockning (det märker du. Om du inte tjänar något iom klockningen är det låst)

Visa signatur